بیش از 70 درصد خدمات دولت از طریق پنجره ملی ارائه میشود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با تلاشهای صورت گرفته در دولت سیزدهم امروز بیش از ۷۰ درصد خدمات دولت به شکل الکترونیکی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به مردم ارائه میشود. |
بیش از 70 درصد خدمات دولت از طریق پنجره ملی ارائه میشود
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، عیسی زارعپور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در روند بررسی میزان تحقق دولت هوشمند و شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در شهریورماه سال 1400 و در موقع رای اعتماد بنده از پشت این تریبون اعلام کردم این بود که تلاش خواهیم کرد تمام خدمات دولت را تا پایان دولت سیزدهم از طریق یک پنجره واحد به مردم ارائه کنیم. با همراهی و همدلی شما عزیزان و از آنجا که در قوانین بودجه سنواتی و لایحه برنامه هفتم توسعه همه دستگاهها را مکلف کردیم تا خدمات خود را از طریق پنجره واحد ارائه کنند باید اعلام کنم که امروز پنجره ملی خدمات دولت راهاندازی شده و بیش از 70 درصد خدمات دولت به شکل الکترونیکی از طریق این پنجره ارائه میشود و حدود 500 خدمت به شکل هوشمند به مردم ارائه شده است.
وی افزود: دیگر نیاز به مراجعه حضوری مردم و ارسال مدرک وجود ندارد به عنوان مثال امروز اگر شما دانش آموز داشته باشید میتوانید با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کارنامه دانش آموز خود را ملاحظه کنید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: 500 خدمت در پنجره ملی خدمات به صورت هوشمند به مردم ارائه میشود و امروز 99 درصد دستگاهها به جز یک دستگاه به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده است و آن دستگاهی که متصل نشده وزارت امور خارجه میباشد که به علت ملاحظات ایرانیانی است که در خارج از کشور قرار دارند حتی دستگاه قضایی نیز تمام خدمات خود را از طریق این پنجره به مردم ارائه میکند.
وی ادامه داد: تاکنون 48 میلیون نفر در این پنجره واحد احراز هویت شدند یعنی 70 درصد مردم بالای 18 سال حداقل یکبار به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه کردهاند و روزانه سه میلیون نفر از طریق این پنجره خدمات دریافت میکنند.
زارع پور گفت: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از طریق اتحادیه بینالمللی مخابرات به عنوان طرح برتر سال در سال گذشته شناخته شد. برای اینکه خدمات به شکل هوشمند ارائه شود لازم است دستگاهها بهم لینک شوند به پشتوانه قانون داده و اطلاعات ملی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید عدم ارائه اطلاعات توسط یک دستگاه به دستگاه دیگر جرمانگاری شد. امروز تعداد ترافیکهایی که روی مرکز ملی تبادل اطلاعات وجود دارد به هشت میلیارد رسیده است در حالی که در سال 1399 این رقم 1.5 میلیارد بود.
زارعپور تاکید کرد: براساس برنامه هفتم توسعه باید سالانه 20 درصد از خدمات دستگاهها هوشمند شوند. با توجه به روند کاری که صورت گرفته است تا پایان امسال حداقل 30 درصد خدمات به شکل هوشمند خواهد شد و تا قبل از پایان برنامه تمام خدمات دولت هوشمند میشود. تاکنون تنها 20 الی 25 کشور پنجره ملی خدمات هوشمند با این کیفیت دارند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: این پنجره ملی باعث کاهش مراجعات حضوری، حذف امضاهای طلایی و از بین رفتن فساد در دستگاهها خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: اما شبکه ملی اطلاعات بیش از 15 سال مورد تاکید رهبری بوده است. در یک دهه منتهی به دولت سیزدهم براساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی که از سوی رهبری به عنوان ناظر اجرای این پروژه تعیین شده است این کلان پروژه در ایران حدود 20 درصد پیشرفت داشت اما با تلاشهای صورت گرفته در دولت سیزدهم اکنون این پروژه بیش از 65 درصد پیشرفت داشته است، یعنی در کمتر از سه سال پروژه شبکه ملی اطلاعات بیش از دو برابر پیشرفت کرده است. یکی از زیرساختهای لازم برای این پروژه فیبر نوری میباشد. اکنون 40 درصد کشور از فیبر نوری برخوردار هستند. زیرساخت دیگری که برای این پروژه لازم بود حمایت از سکوهای داخلی است.
زارعپور در پایان بیان داشت: امروز تعداد کاربران فعال در سکوهای داخلی بیش از پنج تا 10 برابر شده است. به عنوان مثال کاربران حاضر در ایتا به بیش از 30 میلیون و 500 هزار فعال رسیده است حضور مردم در این پلتفرمهای داخلی 10 برابر شده است. امروز سکوهای داخلی ما این توانایی را دارند که به 100 میلیون کاربر در پیامرسانهای داخلی خدمات ارائه دهند اما قبلا آرزوی برخی از مسئولان بود که پیامرسانهای داخلی بتوانند 20 میلیون کاربر داشته باشند.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |