ضرورت افزایش تعامل مردم برای نگهداری و توسعه شهر همدان
شهر به لحاظ ساختاری برای توسعه و نگهداری شرایط موجود به خدمات متعدد و مختلف نیاز دارد که بخش عمومی آن در اختیار شهرداری و شورا به عنوان مدیریت شهری است که برای ارائه خدمات نیازمند همکاری مردم و نهاد سیاستگذار شهری، شورا است. |
ضرورت افزایش تعامل مردم برای نگهداری و توسعه شهر همدان
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز 14 تیرماه برای نخستین بار، تحت عنوان « روز شهرداری و دهیاری» در سالنامه رسمی کشور درج شد.
اکنون به مناسبت فرا رسیدن14 تیرماه روز شهرداریها فرصتی پیش آمد تا با محمود مسگریان رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفتوگویی درباره عملکرد و خواست مردم از شهرداری داشته باشیم، و وی به پرسشهایی مانند نقش شهرداریها در توسعه شهر، همکاری مردم در این حوزه و روند و فرایند نظارت و همکاری شورا با شهرداری پاسخ دهد.
تسنیم: نقش شهرداری در توسعه و بهبود مدیریت شهر چیست؟
مسگریان: شهرداری یکی از ارکان اصلی توسعه متوازن شهر است که این فرایند را بر مبنای بودجه مصوب شورا و اهداف تعیین شده پیشخواهد برد. شهرداری در صورتی در اجرای اهداف و سیاستگذاریها موفق خواهد شد که منابع مطئمن و پایدار درآمدی داشته باشد و در بودجه نیز پیشبینی شده باشد بر اساس شهرداری میتواند نقش سازندهای در ایجاد شهری پویا، آرامش بخش را محقق کند. شهرداری همدان بودجهای 4 هزار و 400 میلیاردتومانی دارد که 60 درصد آن بودجه عمرانی است. انتظار اتمام طرحهای نیمه تمام و آغاز طرح تقاطع غیرهمسطح شهید مدرس به عنوان خواست مردم است.
تسنیم: شورا برای آن که شهرداری به اهداف ترسیم شده دست یابد چه کمکی به شهرداری همدان کرده است؟
مسگریان: شرط تحقق و دستیابی به اهداف و سیاستگذاریهای پیشبینی شده، هماهنگی و مساعدت است که شورای اسلامی شهر همدان با تصویب بودجه مورد نظر شهرداری با کمترین تغییرات و بر اساس سیاستگذاری کلی از قبل اعلام شده به شهرداری همدان، نخستین قدم را برداشته است، بخش بعدی هم بعد نظارتی شورای شهر در فعالیت و عملکرد شهرداری است تا شهرداری بر اساس برنامه اهداف را محقق کند.
تسنیم: به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر همدان تصور میکنید شهرداری برای تحقق اهداف ترسیمی شورا در مسیر توسعه و مدیریت شهر با چه مشکلاتی مواجه است؟
مسگریان: قطعا تامین منابع پایدار درآمدی برای شهرداری همدان به آن لحاظ که شهر همدان شهری صنعتی نیست و منابع ارزش افزوده چندانی برای شهرداری تامین نشده و نخواهد شد. این در حالی است که در شهرهای مجاور و صنعتی استان همدان شهرداریها از محل منابع ارزش افزوده سالیانه بیش از یک هزار تا یک هزارو 500 میلیاردتومان درآمد دارند پس برنامهریزی و امکان توسعه شهر در مدیریت شهری برای چنین شهرهایی با شتاب بیشتری محقق خواهد شد. پس به این دلیل شهرداری همدان برای تامین منابع و نگهداری شهر و توسعه آن با مشکلات اساسی مواجه است. سرعت اجرای طرحها کاهش و زمان اجرای آن افزایش خواهد یافت، پس شهرداری باید هزینه بیشتری برای اجرای طرح هزینه کند.
تسنیم: شورا برای تامین منابع پایدار در شهرداری همدان چه افقی را معین و مشخص کرده است؟
مسگریان: شورا از شهرداری خواسته است تا برای اجرای طرحهای شهری و تامین منابع آن برنامهریزی منجر به ایجاد ارزش افزوده برای املاک شهرداری را در دستور کار قرار دهد (سرمایهگذاری) و از منابع حاصل از این محل درآمدی، برای اجرای طرحهای شهری هزینه کند؛ املاک را خام فروشی نکند.
همچنین برای اجرای طرحها زمان مشخص و بودجه مرحلهای و مشخص تعیین کند که طرح در دست اجرا از کدام منابع تامین هزینه خواهد شد و هچنین طرح زمانبندی اجرایی داشته باشد که آغاز و پایان طرح چه زمانی است (روزشمار)؛ یعنی طرح به شکلی اجرا نشود که مردم از اجرای طرح در آغاز آن راضی و سپس در مراحل میانی و پایانی معترض شوند که چرا طرح با ایجاد این همه مشکلات برای مردم اجرا شده است. قطعا اجرای طرحهای عمران شهری برای مردم محدودیتهایی را به لحاظ عبور و مرور و افزایش زمان ایجاد خواهد کرد.
تسنیم: روندی که توضیح دادید تا چه حد در شهرداری همدان اجرایی و محقق شده است؟
مسگریان: با همکاری شهرداری مناطق این روند پیگیری و اجرا شده است، املاکی نیز برای سرمایهگذاری، جلب و جذب سرمایهگذار و ساخت فضای مسکونی و تجاری توسط شهرداری چهارگانه همدان تعیین و مشخص شده است تا سرمایهگذار برای این طرحهای برنامهریزی کند.
نتیجه این سرمایهگذاری افزایش منابع درآمد پایدار شهرداری همدان و در نتیجه تحقق طرحهای توسعهای و عمرانی شهر است. البته در مواردی شهرداری مناطق نیز در اجرای طرحهای شهری به شهرداری ستاد طبق مصوبهها و سیاستگذاریهای شورا کمک و تامین مالی انجام دادند.
تسنیم: شهروندان هر شهری به غیر از فعالیتهای عمرانی، نیازمند اجرای فعالیتهای فرهنگی و آموزشی هستند، عملکرد شهرداری را در این حوزه ارزیابی میکنید؟
مسگریان: بخش فرهنگی و سیاستهای فرهنگی در کشور و استان متولیان خاص دارد اما در این بین به دلیل بودجه محدود این نهادها، شهرداری در این حوزه نیز کمک شایانی برای برگزاری مناسبتهای ملی و مذهبی و ایام شادی و سرور و غیره انجام داده است. این که در ایام سرور و عیدهای بزرگ و کوچک شهرداری در مناطق برنامه برگزار کرده است، افزون بر ایجاد شادی و سرور و تبلیغات در مسیر نهادینه شدن این فرهنگ برای ایجاد شهری پویا و شاد هم قدم برداشته است که نقش شهرداری در این حوزه انکارناپذیر است.
برگزاری جشن غدیر و غیره از نمونههای آن است. در آموزش شهروندی نیز هر سال با همکاری فرهنگسراها و سازمان این روند پیگیری و اجرا شده است تا فرهنگ رفتار زیست شهری در بین دانشآموزان و به تبع آن خانوادهها برای نگهداری ، توسعه و حفظ آن بسترسازی و بیش از پیش نهادینه شود. آموزش شهروندی مستقیم و غیرمستقیم در شهر در حوزههای مورد نیاز اجرا شده است.
تسنیم: یکی از تقاضاهای عمومی شهروندان همدان تمرکززدایی در اجرای طرحها و فضاهای تفریحی و فرهنگی است، شهرداری در این حوزه تا چه انداز موفق بوده است؟
مسگریان: سیاستگذاری شورا در این دوره، اجرای عدالت شهری برای تامین امکانات در همه مناطق به خصوص مناطق کمبرخوردار بوده است، شهرداری نیز با ساخت زمین ورزشی و فضای سبز شهری در مناطق کمتر برخوردار موفق عمل کرده است هفته قبل در منطقه چهار و دو و در هفتههای قبل در مناطق یک و دو شهری شهرداری همدان زمینهای ورزشی و بوستان بهرهبرداری شد و غالب طرحها مربوط به مناطق کمتر بهرهمند شهری از این فضاها بوده است.
فضایی که فرصت باروری و شکوفایی استعدادهای کمتر دیده شده را برای نوجوانان و جوانان در این محلات فراهم خواهد کرد که اجرای طرحهای شهرداری بیشتر محلهمحور و مسجد محور بوده است. برای تامین فضای تفریحی فرامنطقهای نیز ساخت دو بوستان ولایت و سد اکباتان هر کدام با وسعت 104 و 250 هکتار در دستور کار شهرداری است و مقدمات زیرساختی آن آغاز و درختکاری و فضایسازی تا حدودی اجرا شده است.
تسنیم: مردم در مراجعه به شهرداری با مشکلاتی مواجه هستند، غالب مشکلاتی که به شورا منعکس شده چیست و شورا چه اقدامی انجام داده است؟
مسگریان: بیشتر مشکلات منعکس شده به شورا در ارتباط با شهرداری، مشکلات ملکی است که به دو دسته قانونی و غیرقانونی میتوان تقسیمبندی کرد. بخش قانونی خواستههای شهروندان در کمیسیون مرتبط مطرح و اگر حق شهروند یا شهروندان بوده است به آن حق قانونی بر اساس نظر قانون در شورا عمل شده است تا شهروند به حق و حقوقش برسد، بخش دیگر نیز برای شهروند یا شهروندان مراجعه کننده توضیح ارائه شده است تا متوجه غیرقانونی و قابل اجرا نبودن آن بشوند، البته برخی شهروندان در املاک غیرمجاز ساخت و ساز انجام دادند که شهرداری یا شورا نمیتواند خارج از قانون عمل کنند.
بخشی نیز مربوط به آسفالتریزی معابر است که بر اساس برنامه شهرداری و بودجه توسط مناطق اجرا شده است. بخش دیگر هم مربوط به خدماترسانی دستگاههای خدماتی است که آنها در مقابل شورا وظیفهای ندارند اما شورا به دلیل آنکه مردم به آنان رای دادند پیگیر حقوق آنان است.
تسنیم: همیشه از مسئولان سؤال شده است که مردم چه انتظاری از آنان دارند، حالا انتظار شورا و شهرداری از مردم چیست؟
مسگریان: مردم عزیز شهر همدان باید بدانند که شهر بر اساس منابع حاصل از درآمدهای شهری همین شهروندان مدیریت و حفظ و نگهداری شده و توسعه خواهد یافت، پس انتظار این است که مردم بدهی خود را در قالب عوارض و سایر دیون به شهرداری پرداخت کنند تا شهر در مسیر توسعه با توقف و رکود مواجه نشود و در نگهداری و حفظ اموال عمومی شهری که متعلق به خودشان است شهرداری را بیش از پیش یاری دهند و کوشا باشند.
مصاحبه از حمید نصرتی قانعی
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |