Get News Fast

 

جابجایی 1.1 میلیون تن بار از خطوط ریلی استان مرکزی

سالانه به طور متوسط یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بار شامل مواد مازوت، مواد صادراتی و سوخت کشتی‌ها از خطوط ریلی استان حمل و جابه‌جا می‌شود.

جابجایی 1.1 میلیون تن بار از خطوط ریلی استان مرکزی

سعید ترکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به اینکه در راه‌آهن دو بحث حمل بار و مسافر مطرح است، اظهار داشت: در سالیان گذشه اتفاقات خوبی در راه آهن استان رقم خورده است، سالانه به طور متوسط یک میلیون و 100 هزار تن بار شامل مواد مازوت، مواد صادراتی و سوخت کشتی‌ها از خطوط ریلی استان حمل و جابه‌جا شده است و سالانه حدود 300 هزار تن بار تخلیه شده است که بخش عمده آن گندم، کالای اساسی، دانه‌های روغنی و مواد اولیه شرکت آلومینیوم است. 

وی افزود: در حوزه حمل مسافر سال 1401 بیش از 231 هزار نفر مسافر توسط راه اهن اراک جابه‌جا شده است، سال گذشته 234 هزار نفر مسافر و سه ماهه ابتدایی سال 1403 نیز 62 هزار مسافر جابه‌جا شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد رشد وجود داشته است. 

مدیرکل راه آهن اراک بیان کرد: یکی از اتفاقات خوب در حوره راه آهن سطح کشور تولید و تعمیرات واگن است، استان مرکز قطب تولید واگن در کشور است و سه ماهه ابتدایی امسال 476 واگن بهسازی و تعمیرات شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 98 درصد رشد داشته است، سال گذشته 973 واگن توسط شرکت صنایع واگن پارس و فولاد درخشان در استان مرکزی تولید شد در حالی‌که کل تولید واگن کشور 1500 دستگاه بوده که حدود 1000 واگن توسط صنایع استان مرکزی تولید شد. 

رشد 59 درصدی جابجایی مسافران در ایام اربعین به استان کرمانشاه

ترکی عنوان کرد: در حوزه اربعین با توجه به اینکه استان مرکزی محور کریدور جنوب و کرمانشاه را در اختیار دارد  سال 1401 نیر 328 رام قطار  به محور جنوب و کرمانشاه اعزام و اربعین سال 1402 نیز 520 رام قطار به کرمانشاه و جنوب اعزام شد که این مهم رشد 59 درصدی نسبت به سال ماقبل داشته است. برای نخستین بار محمولات صادراتی ام پی جی از ایستگاه سمنگان و پتروشیمی شازند به کشور قزاقستان حمل شد و حمل محموله فرو سیلیس به اروپا از ایستگاه اراک از جمله اقدامات در حوزه بار استان است.

وی بیان کرد: یکسان‌سازی ایستگاه راهگرد، مسدودسازی فضای ایستگاهی، راه اندازی قطار چهار ستاره نوین از مرجع اراک به مشهد مقدس، راه اندازی ایستگاه‌های چک و پالایشگاه، تکمیل زیرگذر و دیوار پل‌های روستاهای سهل آباد، مراد و شیروان، اتصال به سایت معدن بالاست نانگرد، نصب 9 دستگاه سوزن بتنی در ایستگاه‌های نورآباد، سمیه و مالک آباد به ارزش 50 میلیارد تومان، ساماندهی حریم ریلی به طول 250 متر در مناطق مسکونی حاشیه شهر، بهره برداری از بزرگ‌ترین پل‌های باکسی در شبکه ریلی در جاده نورآباد، بهسازی خطوط ریلی به طول 14 کیلومتر، آغاز طرح توسعه و بهسازی سالن مسافر ایستگاه اراک و غیره ازجمله اقدامات در حوزه راه آهن اراک است. 

صنایع استان مرکزی به خطوط ریلی راه آهن وابسته هستند

مدیرکل راه آهن اراک در ارتباط با انتقال و خروج خطوط راه آهن از داخل شهر اراک گفت: خروج راه آهن از داخل شهر سالیان سال مطرح است اما این طرح نیازمند منابع عظیمی است و باید ابتدا منابع پیش بینی شود، چندین هزار میلیارد تومان اعتبار برای جابه‌ججایی راه آهن نیاز است اما اکنون صنایع استان به خطوط ریلی راه آهن وابسته هستند و اگر بخواهیم راه آهن را از مسیر خارج کنیم باید فکری به حال این صنایع شود تا مسیر دسترسی آنها آسان شود. بنابراین انتقال راه آهن یک پروژه زمان‌بر و هزینه‌بر است. 

ترکی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش حریم راه آهن، خاطرنشان کرد: در راستای افزایش ایمنی حریم راه آهن اقدامات خوبی صورت گرفته است، در بحث فرهنگ سازی نیز ورود به حریم ریلی ممنوع است و در صورت لزوم باید با کنترل باشد، یکی از برنامه‌ها این است که بتوانیم مناطق مسکونی را ایمن‌سازی کنیم تا ورود به حریم ریلی نداشته باشیم و شاهد اتفاقات ناخوشایند نباشیم. 

انتهای پیام/711/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا