Get News Fast

 

هشدار رئیس اتاق بازرگانی ایران نسبت به از دست رفت بازار عراق با تداوم رویه موجود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن اشاره به اینکه به دلیل نبود امکان استفاده از سیستم بانکی، قیمت محصولات صادراتی ما، ۲۰ تا ۲۵ درصد گران‌تر است، تاکید کرد که با تداوم مشکلات انتقال پول، طی عرض چند ماه آینده قادر به ادامه حضور در بازار عراق نخواهیم بود.

هشدار رئیس اتاق بازرگانی ایران نسبت به از دست رفت بازار عراق با تداوم رویه موجود

به گزارش وبانگاه به نقل از ایسنا، صمد حسن‌زاده- در شورای روسای اتاق‌های مشترک-  تصریح کرد: در حال حاضر و در شرایط فعلی اقتصاد ایران که یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های خود را می‌گذارند، نقش اتاق‌های مشترک، نقش مهمی در توسعه صادرات و روابط تجاری با کشورهای خارجی داشته و با روابط خوب خود توانسته‌اند برخی از مشکلات تجار همچون مشکلات در صدور ویزای تجاری را حل‌وفصل کرده و مسیر تجارت خارجی را هموارتر کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با بیان اینکه جهت هم‌شکل‌سازی برنامه‌های اتاق‌های مشترک و ارتقا عملکرد آن‌ها، مطالعاتی در حال انجام است، گفت: هیات رئیسه اتاق ایران در حال بررسی خواسته‌های اصلی اتاق‌های مشترک از جمله عضویت تعدادی از نمایندگان آن‌ها در هیات نمایندگان اتاق ایران، واگذاری امور مربوط به اعزام و پذیرش هیات ها و حضور در نمایشگاه‌های خارجی به اتاق‌های مشترک، بازنگری معیارهای رتبه‌بندی اتاق‌های مشترک، مساعدت مالی اتاق از اتاق‌های مشترک بر اساس رتبه‌بندی جدید و … است.

وی ضمن تأکید بر اینکه این پیشنهادها در اتاق ایران مورد توافق است و ما می‌خواهیم در کنار اتاق‌های مشترک باشیم، اظهار کرد: ما عزم جدی برای توسعه هرچه بیشتر اتاق‌های مشترک داریم. با توجه به تاکید رئیس‌جمهور جدید برای ارتباط با بخش خصوصی، اکنون فرصت خوبی برای همکاری اتاق و اتاق‌های مشترک با دولت ایجاد شده که باید از آن استفاده کرد.

حسن‌زاده با بیان اینکه برگزاری جلسات شورای روسای اتاق‌های مشترک به صورت فصلی در دستور کار است، ادامه داد: هدف این است که مشکلاتی که در تجارت کشور اتفاق می‌افتد، رفع شوند. در این جلسات سه ماه یک‌بار می‌توانیم هماهنگی‌های خوبی داشته باشیم.

رئیس اتاق ایران ضمن اشاره به اینکه یک‌سوم صادرات  به عراق انجام می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل مشکلات موجود در تجارت ایران و عراق، این بازار به زودی از دست ما خواهد رفت. نبود سیستم بانکی، قیمت محصولات صادراتی ما را حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد گران‌تر می‌کند و مشکلات انتقال پول موجب شده تا از رقبای خود عقب بمانیم. طی چند ماه آینده با ادامه این وضع قادر به ادامه حضور در بازار عراق نخواهیم بود؛ بنابراین نیاز است اتاق‌های مشترک ورود کرده و شرایطی ایجاد کنند تا بتوانیم به صورت مشارکتی در بازارهای آن‌ها فعالیت کنیم.

پیگیری کاهش فاصله میان اتاق‌های مشترک و اتاق ایران

در ادامه‌ این نشست، حامد عسگری- معاون بین‌الملل اتاق ایران- نیز ضمن اشاره به برگزاری جلسات ستاد برنامه معاونت بین‌الملل با روسای اتاق‌های مشترک، گفت: تمرکز و تلاش ما بر این است که فاصله میان اتاق‌های مشترک و اتاق ایران را هرچه کمتر کنیم. خوشبختانه امسال با همراهی هیات رئیسه بودجه اتاق‌های مشترک چهار برابر سال گذشته شده است که خبر خوبی برای این اتاق‌ها خواهد بود.

روسای اتاق‌های مشترک چه خواسته‌هایی دارند؟

ادامه این جلسه، به بیان نقطه نظرات روسای اتاق‌های مشترک اختصاص داشت.

شاهین اصغری- رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان- حضور روسای اتاق‌های مشترک در هیات نمایندگان اتاق ایران را از جمله‌ خواسته‌های اصلی این اتاق خوانده و گفت: می‌خواهیم که در موضوعات مختلف در کنار اتاق ایران باشیم.

مسعود برهمن-رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا- نیز با بیان اینکه نسخه واحدی برای همه اتاق‌های مشترک نمی‌توان پیچید؛ اظهار کرد: چراکه مسائل و مشکلات اتاق‌های مختلف در تجارت متفاوت است، خواستار توجه هیات رئیسه اتاق ایران به برنامه‌های اتاق مشترک از جهت همسانی این برنامه‌ها با هدف‌گذاری‌های کلان تجاری شد.

عرفان شاکری- رئیس اتاق مشترک ایران و امارات هم بر حمایت و هم‌افزایی اتاق ایران و اتاق‌های مشترک تأکید کرد.

نریمان صدری- رئیس اتاق مشترک ایران و اتریش- هم خاطرنشان کرد: اتاق ایران با توجه به برخورداری از بازوی پژوهشی خود الگوهای درستی که برای توسعه کسب‌وکار و تجارت با کشورهای دیگر وجود دارد و اتاق‌های بازرگانی دنیا در اجرای آن‌ها موفق بوده‌اند را جمع‌آوری کند تا با همکاری دولت و مجلس بتوانیم به سمت تغییر ساختاری در نحوه تجارت خود حرکت کنیم.

حمیدرضا مناقبی- رئیس اتاق مشترک ایران و استرالیا- بر بازنگری در نقش اتاق ایران و لزوم استفاده از شیوه‌های جدید ارتباطی و فناوری‌های نو از جمله هوش مصنوعی در روابط تجاری، تأکید کرد.

مجیدرضا حریری- رئیس اتاق مشترک ایران و چین- در ادامه بر ضرورت تبیین جایگاه روابط بین‌الملل در اتاق ایران و پیگیری عضویت اتاق در سازمان‌های مؤثر دنیا تأکید کرد و گفت: اتاق ایران برنامه‌های تجاری دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی خود را تعریف کرده و به اتاق‌های مشترک مأموریت پیگیری و اجرای این برنامه‌ها را بدهد.

امیر عابدی- رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان- نیز معتقد بود: باید هر چه زودتر نقشه راه و استراتژی همکاری اتاق و اتاق‌های مشترک تدوین شود. او بر احیای دفاتر خدمات مشاوره و بازاریابی در اتاق‌های مشترک تأکید کرد.

ابراهیم جمیلی- رئیس اتاق مشترک ایران و هند- هم با بیان اینکه اتاق ایران باید برای شش ماه آینده با فرض آمدن ترامپ یا بایدن برنامه‌ریزی کند، گفت: باید پتانسیل‌های مختلف اتاق‌های مشترک به کار گرفته شود و مأموریت‌های این اتاق‌ها در کشورهای هدف مشخص شود.

جمال رازقی- رئیس اتاق مشترک ایران و عمان- با بیان اینکه صدای اتاق باید در زمینه رفع تحریم‌ها و پیوستن به قراردادهای بین‌المللی مانند FATF از صدای کاسبان تحریم بلندتر باشد، ادامه داد: اتاق باید برای دفاع از بخش خصوصی و رفع تحریم بخش خصوصی از وکلای توانمند بین‌الملل استفاده کند.

به اعتقاد محمد طاهر-، رئیس اتاق مشترک ایران و اسپانیا، اتاق‌های مشترک بهترین کارشناسان تجارت بین‌الملل هستند و باید از این ظرفیت استفاده شود. او خواستار تشکیل کارگروه‌های منطقه‌ای با حضور اتاق‌های مشترک مرتبط با همان منطقه از جمله بریکس، اتحادیه اروپا، شانگهای و … شد.

عبدالرضا رضایی- رئیس اتاق مشترک ایران و سوئد- نیز خواستار تعریف شاخص‌های شفاف برای سنجش عملکرد اتاق‌های مشترک و تخصیص بودجه مناسب به آن‌ها شد.

احمد پورفلاح- رئیس اتاق ایران و ایتالیا- نیز ضمن تأکید بر اینکه بایستی از ارتباط مستقیم اتاق‌های سراسر کشور و تشکل‌ها با سفارتخانه‌ها و کشورهای هدف بدون هماهنگی با اتاق‌های مشترک مرتبط، جلوگیری شود، خواستار اختصاص دفاتری به اتاق‌های مشترک در اتاق ایران و هماهنگی بیشتر معاونت بین‌الملل با هیات رئیسه اتاق‌های مشترک در زمینه تدوین و اصلاح آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و جدول امتیازات ارزیابی عملکرد، شد.

جهانبخش سنجابی-دبیر اتاق مشترک ایران و عراق- هم اظهار کرد: موازی‌کاری‌های زیادی در رابطه با وظایف اتاق‌های مشترک از سوی تشکل‌ها و اتاق‌های سراسر کشور وجود دارد که نیازمند بررسی و برنامه‌ریزی است.

لیلا رستمی-رئیس اتاق مشترک ایران و بلژیک- با بیان اینکه اتاق ایران نقش مهمی در افزایش روابط اتاق‌های مشترک با سفارتخانه‌های کشورهای هدف می‌تواند داشته باشد، گفت: باید در این حوزه، بیشتر نقش‌آفرینی کرد.

سیدمصطفی موسوی- رئیس اتاق مشترک ایران و ویتنام- گفت: سیاست‌های اتاق در نحوه حمایت‌های مالی و غیرمالی از اتاق‌های مشترک باید تغییر کند و به اتاق‌های نوپا کمک بیشتری داشته باشد.

هشدار رئیس اتاق بازرگانی ایران نسبت به از دست رفت بازار عراق با تدوام رویه موجود

اتاق‌های مشترک، باید مأموریت محور باشند

در پایان این نشست، یوسف نجفی- مشاور عالی رئیس اتاق ایران- نیز با بیان اینکه اتاق‌های مشترک ویترین اتاق ایران در زمینه توسعه تجارت هستند، اظهار کرد: اتاق‌های مشترک و دیگر اضلاع اتاق در ذیل مأموریت‌های قانونی اتاق ایران تعریف می‌شوند و نباید جدا از هم دیده شوند. ایفای نقش دیپلماسی اقتصادی اتاق ایران بر عهده اتاق‌های مشترک است؛  بنابراین هر روزنه‌ای در نظام بین‌الملل برای ما وجود داشته باشد باید آنجا حضور داشته باشیم.

نجفی ضمن تاکید براینکه بایستی برنامه‌ریزی کرده و هدف‌گذاری داشته باشیم. ما می‌خواهیم ارتباط مؤثر و کارآمد بین اتاق و اتاق‌های مشترک برقرار شود تا بتوانیم با همراهی هم برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنیم، گفت: اتاق‌های مشترک در آموزش و ترویج آموزه‌های تجاری ضعف‌هایی دارند و باید مأموریت محور باشند؛ در این راستا قرار بر این است که این جلسات، مستمر و به صورت فصلی برگزار شود.

انتهای پیام

 

© خبرگزاری ایسنا > خبرنگار: فاطمه صنوبری 37
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − شش =

دکمه بازگشت به بالا