نگرانی آلمان درباره عواقب وضع تعرفههای گمرکی علیه چین
کمیسیون اروپایی در حالی اخیرا تعرفههای گمرکی تنبیهی بر خودروهای برقی چینی وضع کرده و منتظر موضع گیری اعضاء در این باره است که آلمان نگران عواقب چنین طرحی بوده و احتمالا به آن رای ممتنع خواهد داد. |
نگرانی آلمان درباره عواقب وضع تعرفههای گمرکی علیه چین
به گزارش هاب خبری وبانگاه به نقل از گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه “تاگس اشپیگل”، کمیسیون اتحادیه اروپا اخیرا تعرفه های تنبیهی بر خودروهای برقی چین وضع کرده است. اکنون کشورهای عضو باید در این مورد موضع گیری کنند. دولت فدرال آلمان البته نگرانی هایی در این باره دارد.
انتظار می رود دولت فدرال آلمان از رای گیری داخلی اتحادیه اروپا در مورد تعرفه های تنبیهی اولیه علیه خودروهای الکتریکی چینی خودداری کند. خبرگزاری رویترز روز جمعه از یک منبع آگاه دریافت که دولت فدرال بیانیه خود را در مورد اعمال تعرفه های جبرانی موقت در روز دوشنبه ارائه خواهد کرد.
بر این اساس البته موضع آلمان هنوز نهایی نشده است، اما به منزله رای ممتنع است زیرا بررسی نتایج تحقیقات کمیسیون اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. کمیسیون همچنین در حال مذاکره با دولت چین است. یکی دیگر از منابع داخلی تایید کرد که این شرایط به منزله رای ممتنع آلمان است.
این تعرفههای تنبیهی با ملاحظاتی در دولت فدرال آلمان مواجه میشوند، زیرا این نگرانی وجود دارد که خودروسازان آلمانی و کل اقتصاد ممکن است از اثرات یا اقدامات متقابل احتمالی چین متضرر شوند. بنابراین امید است که کمیسیون اتحادیه اروپا در چند ماه آینده با چین به توافق برسد و از این تعرفه ها جلوگیری به عمل آید.
در ابتدای ماه جولای، کمیسیون اتحادیه اروپا تعرفه های تنبیهی تا 37.6 درصد را بر خودروهای برقی از چین اعمال کرد زیرا جمهوری خلق را به مزیت های رقابتی ناعادلانه از طریق یارانه های بالا متهم کرد.
با این حال، این تعرفه ها که از 5 ژوئیه اعمال می شود، فقط موقت است و حداکثر تا چهار ماه اعمال می شود. در این مدت، باید تصمیم گیری شود که آیا تعرفه تا پنج سال اعمال شود. این تصمیم در پاییز گرفته خواهد شد.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا هفته آینده فرصت دارند بیانیه ای در مورد تعرفه های موقت در به اصطلاح رویه مشورتی ارائه کنند. این رای برای کمیسیون اتحادیه اروپا الزام آور نیست و تعیین نمی کند که کشورهای عضو در رای گیری بعدی در مورد اعمال نهایی تعرفه های تنبیهی چگونه رفتار خواهند کرد.
در همین حال، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان روی توافق بین اتحادیه اروپا و چین در مورد موضوع تعرفه های تنبیهی برای خودروهای الکتریکی وارداتی از چین حساب باز کرده است.
شولتز شامگاه جمعه گفت: ما فرض میکنیم که هدف کمیسیون اروپا برای دستیابی به توافق با چین در مورد موضوع حملونقل الکتریکی موفقیتآمیز خواهد بود.
کمیسیون اتحادیه اروپا نیز تشخیص داده است که در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد. اما ممکن است مشکلاتی پیش بیاید و بنابراین باید از روند مذاکراتی که اکنون با تصمیم اتحادیه اروپا آغاز شده است برای دستیابی به چنین توافقی استفاده شود.
وی افزود: خودروهای الکتریکی آلمانی نیازی به دوری از رقابت در سراسر جهان ندارند. اما مسلما آلمان همیشه اصرار خواهد داشت که شرایط از همه طرف عادلانه باشد و این موضوع مذاکرات جاری بین اتحادیه اروپا و چین است.
تعرفه های نهایی فقط با اکثریت واجد شرایط قابل لغو است. 15 کشور از 27 کشور عضو، با مجموع سهم 65 درصدی جمعیت، باید علیه آن رای دهند.
تعرفههای اتحادیه اروپا که اخیرا تصویب شد، شامل تعرفه 37.6 درصدی بر SAIC علاوه بر 10 درصد فعلی است که جیلی و BYD با افزایش تعرفههای 19.9 درصدی و 17.4 درصدی روبرو هستند.
این تعرفهها در ماه نوامبر نهایی خواهد شد و در انتظار مذاکراتی است که ممکن است تصمیم را تغییر دهد.
انجمن خودروسازان چین (CAAM) نارضایتی شدید خود را از تصمیم اتحادیه اروپا ابراز کرد و اشاره کرد که این تحقیقات حقایق و یافتههای از پیش انتخاب شده را نادیده گرفته است.
این انجمن در بیانیهای اعلام کرد: ما عمیقا از این موضوع متاسفیم و آن را کاملا غیرقابل قبول میدانیم.
انتهای پیام/
گروه خبری: 1337 |
© | خبرگزاری تسنیم |