تشکیل 300 هیئت مذهبی ویژه بانوان در قم
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: محور گفتمانی ما در محرم امسال تبیین و روایت درست از داراییهای مردم ایران است که از طریق مقاومت حاصل شده است و تنها به مردم غزه منتهی نمیشود؛ بلکه شامل خانواده مقاوم و مادر مقاوم هم میشود. |
تشکیل 300 هیئت مذهبی ویژه بانوان در قم
حجتالاسلام مرتضی شعبانزاده در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره مهمترین رویکردها و برنامههای تبلیغی و فرهنگی در ایام محرم و صفر اظهار داشت: در سالهای اخیر به ویژه محرم امسال 3 موضوع بانوان، نوجوان و خانواده در اولویت سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد.
وی گفت: مسئله بانوان از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در قم بیش از 450 هزار خانواده(یعنی مادر) داریم. بیش از 50 درصد از دانشآموزان ما دختر هستند و این عزیزان در بیش از 500 مدرسه ابتدایی و دبیرستان در حال تحصیل هستند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم بیان کرد: ما در استان قم بیش از 2 هزار مبلغه داریم. در محرم امسال 300 هیئت و محفل خانگی فعال با محوریت تبیین و اقامه عزاداری سیدالشهدا(ع) در حال برگزاری است. در دهه اول محرم امسال 530 مبلغ در میادین مختلف نقشآفرینی داشتند.
وی عنوان کرد: بانوان مبلغ در بوستانها، آرایشگاههای زنانه، باشگاههای ورزشی بانوان، دانشگاهها و مدارس حضور دارند. در رویکرد جدید سازمان ما و مبلغین در مکانهایی حاضر میشویم که مردم حضور داشته باشند. ما در ساختار جدید بیش از 100 حسینه کودک در هیئتهای استان قم داریم.
شعبانزاده تصریح کرد: ما در استان قم حدود 2500 هیئت داریم که 300 هیئت ویژه بانوان، 200 هیئت ویژه مهاجرین و 2 هزار هیئت دیگر مربوط به حسینه کودک، دختران، بانوان و آقایان میشود. ما در قنوات 49 هیئت، در غرب استان (جعفرآباد و دستجرد) 160 هیئت و در کهک 96 هیئت فعال داریم.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم ضمن تعریف مأموریتهای اجرایی در برنامهها اظهار داشت: سازمان تبلیغات با مردم به صورت مستقیم ارتباط ندارد، بلکه از طریق فعالین فرهنگی، اجتماعی در قالب هیئت، مسجد، کانون، محفل و پایگاههایی که کنشگران حضور دارند با مردم ارتباط برقرار میکند.
وی افزود: مأموریت اصلی ما توانمندسازی مجموعهها و تشکلهای مردمی که به صورت مستقیم با مردم ارتباط دارند است. یکی از فصلهای ارتباط ما توانمندسازی مهارتی است. ما در محرم امسال مجموعاً 4700 مبلغ در حال تبلیغ در سراسر استان قم هستند. از این تعداد 530 نفر از بانوان و مابقی از آقایان هستند.
شعبانزاده گفت: محور گفتمانی ما در محرم امسال تبیین و روایت درست از داراییهای مردم ایران است که از طریق مقاومت حاصل شده است و تنها به مردم غزه منتهی نمیشود؛ بلکه شامل خانواده مقاوم و مادر مقاوم هم میشود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم بیان کرد: میادین مقاومت ما اراده کارآفرینان، مقاومت بانوان باعفت در برابر تهاجم فرهنگی است. مراد از روایت داراییهای مردم ایران در عرصه مقاومت شامل مقاومت در حوزه اقتصاد، فرهنگ، دیپلماسی و تعاملات جهانی و … هم میشود.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 85 درصد از مردم ایران در یکی از شبهای محرم در محافل اقامه عزاداری سیدالشهدا مشارکت داشتند. حدود 49 درصد از مردم ایران هر 10 شب محرم در مساجد و هیئات حضور داشتند. ما در دهه اول محرم امسال در قالب 17 تیم جهادی، شبانه از 500 هیئت بازدید میکنیم.
شعبانزاده در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی در تبیین فریضه امر به معروف و نهی از منکر انجام میشود، عنوان کرد: ما باید ابتدا یک توسعه مفهومی به معروف قرار دهیم. مفهوم درست معروف یعنی نشر خوبیها؛ برای نمونه میتوان آیین تجلیل از پیشکسوتان و عناصر اقامه عزاداری سیدالشهدا یاد کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: وقتی صحبت از اقامه امر معروف میکنیم، بخشی ناظر به کار اثباتی است که موجب توسعه دامنه معروف میشود. دیدن افرادی که گمنام هستند و کمک به اقامه امر معروف میکنند بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی تصریح کرد: با توجه به این که دشمن به دنبال آن است که معروفها را منکر و منکرها را معروف کند. اگر امام حسین(ع) شهید شد بخاطر جابجایی ارزشها بود. مبلغین، مداحان و شاعران نباید بگذارند این جابجایی ارزشها در جامعه ما اتفاق بیفتد. مسئولیتپذیری اجتماعی یکی از مهمترین محورهای امر به معروف است.
شعبانزاده در پاسخ به این سوال که تنظیم شیوههای تربیتی برعهده کدام سازمانها و نهادهاست، گفت: 3 مجموعه از متولیان امر تبلیغ در کشور هستند؛ حوزه، دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم خاطر نشان کرد: پیشرفت و تجربه سازمان بر این مبناست که به عرصههایی که کمتر توجه شده اهمیت بیشتری دهیم؛ ازجمله بانوان، دختران، نوجوانان، مادران و خانواده
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |