Get News Fast

 

در نشست شورای راهبری مدیریت پیشرفت پایدار شیراز چه گذشت

اولین نشست شورای راهبری مدیریت پیشرفت پایدار شهر شیراز، با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار فارس و دیگر مسئولان شهری شیراز با هدف هم‌اندیشی، هم‌افزایی و افزایش همکاری‌های چند جانبه نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

در نشست شورای راهبری مدیریت پیشرفت پایدار شیراز چه گذشت

به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، اولین نشست شورای راهبری مدیریت پیشرفت پایدار شهر شیراز، با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار فارس، نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان شهری شیراز با هدف هم‌اندیشی، هم‌افزایی و افزایش همکاری‌های چند جانبه نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی شهری و استانی به منظور تسریع و رفع موانع اجرایی طرح‌ها و پروژه‌های مصوب محدوده و حریم شهر شیراز در کلیه حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، فرهنگی، اجتماعی و مدیریت شهری در سالن کمیسیون‌های شورا برگزار شد.

شرح و تبیین دستورالعمل اجرایی، تعیین دبیر و هماهنگی لازم در خصوص جلسات بعدی، بررسی وضعیت موجود و نحوه ساماندهی ورودی‌های شیراز، بررسی کمربندی‌های اطراف شیراز به خصوص کمربندی جنوب و شمال شرق و حل موانع اجرایی سد تنگ سرخ از موضوعات مطرح شده در این نشست بود. 

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در این نشست اظهار کرد: این راه حل که بگوییم برای زمین ارزش افزوده ایجاد می‌کنیم و عمده آن‌ها مسکونی شود به معنای پذیرش مهاجر است.

وی افزود: نمایندگان شورای شهر بدانند در خصوص مسائلی که مطرح می‌شود برای شهر شیراز، با توجه به مراجعات مردم و گفتگو با آن‌ها موضوعات بیشتری مطرح است.

امام جمعه شیراز خاطر نشان کرد: معتقدم مولد سازی یک سقف دارد تا بتوانیم در آینده آن را مثل یک شهر اداره کنیم و در این خصوص این نگرانی را داریم که در وضعیت فعلی شیراز به میزان کافی مهاجر دارد.

 آیت الله دژکام اضافه کرد: راه‌های تأمین منابع مالی پروژه‌ها تنها از طریق مولد سازی نیست و در این خصوص باید سهمیه شیراز از وزارت خانه گرفته شود و در این خصوص باید از نمایندگان استان مطالبه‌گری شود. اگر مسیر‌هایی که هست نرویم و مدام بگوییم مولدسازی، در آینده با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم.

 نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید کرد: مدیران استان و نمایندگان باید سهمیه فارس را از دولت مطالبه‌گری داشته باشند. این در حالی است که در برخی موضوعات حق شیراز از دولت گرفته نمی‌شود و این وظیفه نمایندگان است.

 آیت الله دژکام خاطر نشان کرد: جلسه راهبری یکی از وظایف آن اینست که چه برنامه‌ای برای شهر شیراز مد نظر است. از سوی دیگر باید این موضوع را در نظر داشت که اجرای پروژه عمرانی، پیشرفت نیست و ما باید بدانیم که در آینده چه برنامه‌ای داریم.

هم‌افزایی قوانین ملی و اختیارات استانی، برای تسهیل در عبور و مرور کلان‌شهر شیراز انجام می‌شود

محمدهادی ایمانیه نیز در این نشست ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام گفت: جلسات این شورا باید منظم؛ حداقل هر ماه یک جلسه و با دستور کار مشخص برگزار شود. زمانی جلسات به نتیجه می‌رسد که دستور کارهای مشخص مطرح و از پیش نیز به اطلاع اعضا رسیده باشد.

وی افزود: دبیر این شورا از بین افرادی انتخاب شود که در میان دستگاه‌ها و سازمان‌ها شناخته شده باشد تا پاسخگویی به وی سرعت پیشرفت کار را افزایش دهد لذا یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به این عنوان منصوب خواهد شد.

استاندار فارس در این جلسه با اشاره به ورودی‌های شهر شیراز از سمت خرامه، پل فسا و جاده بوشهر بر ضرورت بهسازی و تعریض این ورودی‌ها تاکید کرد و افزود: منابع مالی برای تعریض ورودی‌های شیراز از مسیر الحاق، تغییر کاربری، مولدسازی و ارزش افزوده تامین می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت بزرگراه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه، گفت: منابع مالی برای ایمن سازی این محور نیز از طریق ماده 56، تهاتر زمین، اوراق مشارکت و سازمان ملی زمین تامین شود.

ایمانیه در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به کاهش حجم ذخیره سد تنگ سرخ شیراز و تبدیل آن به یک آب بند با ظرفیت محدود، گفت: آب منطقه‌ای استان طی 3 الی 4 ماه آینده با پیمانکار جدید این طرح قرارداد منعقد می‌کند.

وی با اشاره به تعداد خطوط در حال احداث مترو شیراز، بر ضرورت تامین واگن‌های این خطوط تاکید کرد و گفت: طی هماهنگی‌هایی که با معاون حمل و نقل وزیر صنعت معدن و تجارت صورت پذیرفته گشایش‌های خوبی برای تامین واگن‌های مورد نیاز شهر شیراز در حال انجام است.

حق انتفاع رودخانه خشک به شهرداری شیراز واگذار خواهد شد

لطف الله شیبانی هم در ادامه این نشست گفت: شیراز هم مرکز استان و هم وسیع ترین شهرستان از لحاظ جمعیت،  مسایل و مشکلات اجتماعی است و به طور طبیعی اهمیت و جایگاهش از همه لحاظ اولی تر و مهم تر است. 

وی افزود: از زمان  استقرار دولت شهید رئیسی در استان تدبیری شد که شورایی برای حل و فصل مشکلات کلانشهر شیراز ایجاد شود که این تصمیم کلان اتخاذ و این شورا راه اندازی گردید. در مدت زمانی کوتاهی در اجرای این دستورالعمل وقفه ایجاد شد که اخیراً با تدوین شیوه نامه اجرایی و ابلاغ آن توسط شورای شهر اولین نشست شورای راهبری پیشرفت پایدار شهر شیراز برگزار شد. 

فرماندار شیراز ضمن اشاره به مسائل و مشکلات کلانشهر شیراز عنوان کرد: در این نشست به جهت حضور همه دست اندرکاران ذی مدخل استان از جمله حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس، نماینده عالی دولت، نمایندگان مردم در مجلس و شورای اسلامی شهر قطعاً گره گشایی از مشکلات کلان شهر شیراز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. 

شیبانی خاطرنشان کرد: موضوعی که در سفر دوم هیئت دولت به استان فارس و شهر شیراز انجام شد تعیین تکلیف رودخانه خرم رود یا رودخانه خشک بود که با توجه به اهمیت موضوع برای شخص رئیس جمهور در مصاحبه ایشان مقرر شد حق انتفاع این رودخانه به شهرداری شیراز واگذار شود.   اگر این رودخانه تعیین تکلیف شود و وزارت نیرو در اجرای مصوبات هیئت دولت و استان تحویل شهرداری دهد بسیاری از مشکلات شهر حل خواهد شد.

استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها جهت حل مشکلات کلانشهر شیراز

سید ابراهیم حسینی نیز در این نشست ضمن اشاره به تصویب دستورالعمل شورای راهبری توسط شورای شهر و تایید فرماندار شیراز اظهار کرد: برای انجام اهداف این دستورالعمل، آماده استفاده از همه ظرفیت های استانی و ملی هستیم و باید تلاش کنیم موضوعاتی در دستور کار قرار بگیرد که جنبه راهبری داشته باشد.

سید ابراهیم حسینی افزود: برخی موارد نیاز به پیشنهاد بر ای تبدیل به قانون در سطح دولت یا مجلس است که مطمئنا این مهم اتفاقات مثبت و اساسی در پی خواهد داشت.

وی مسیر این شورا را مثبت اعلام نمود و عنوان کرد: در اولین نشست موضوعات خوبی مطرح و جمع بندی های مطلوبی انجام گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: در 13 مردادماه با تصمیم اعضای شورای راهبری جلسه فوق العاده تشکیل خواهد شد و پس از آن شنبه هر ماه از ساعت سه و نیم تا پنج و نیم با دبیری شورای اسلامی شهر شیراز و به طور اخص جناب آقای تذروی در سالن کمیسیونهای شورای اسلامی شهر شیراز جلسات ادامه خواهد داشت.

حسینی ضمن اشاره به این مطلب که در شورای راهبری موضوعات ضروری و مهم در دستور کار قرار می گیرد اظهار امیدواری کرد: با تشکیل این جلسات هم بتوانیم مشکلات مردم را سرعت ببخشیم و هم بتوانیم مسیر خوبی را پیش روی آینده شهر برای مردم ترسیم کنیم.

گره‌گشایی از موانع اجرایی پروژه‌های بزرگ با وفاق جمعی میسر می‌شود

شهردار کلانشهر شیراز نیز در این نشست اظهار کرد:  یکی از روش‌هایی که می توان پروژه‌های عمرانی بزرگ و تاثیرگذار را به جلو برد اهتمام و کار جمعی با وفاق و همدلی بین مسئولین است.

محمدحسن اسدی افزود:  از سال گذشته شورایی متشکل از نماینده ولی فقیه، استاندار محترم، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و  شهردار شیراز، مدیران دستگاههای اجرایی و شهری پیشنهاد شد که امروز نخستین نشست برگزار و دستورکارهای خوبی مورد بررسی و واکاوی قرار گفت.

 وی اضافه کرد: در این جلسه مسائل و مشکلاتی که سالیان زیادی شهرداری شیراز با آنها دست به گریبان مطرح و تصمیمات خوبی اتخاذ شد و مقرر شد شورای راهبری به مدیریت شهر شیراز از ظرفیت نماینده ولی فقیه، استاندار فارس، نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورا و مدیران دستگاهای اجرایی استفاده کرده تا بخشی از مشکلات و دغدغه‌های مردم کاسته شود.

اسدی گفت: با برگزاری منظم و پیوسته و اهتمام و جدیت مدیران ارشد و تعیین تکلیف و وظایف هر نهاد و دستگاه می‌توانیم بخشی از مشکلات شهر شیراز را کم کنیم.

دستور کار شورای راهبری با نگاه اثربخشی و مسئله محوری تعیین شود

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر برگزاری جلسات شورای راهبری به صورت منظم و پیوسته برگزار شود و اعضای آن به صورت منظم شرکت کرده و دستورکارها از قبل مشخص باشد قطعاً اتفاق خوبی خواهد افتاد.

سید اسماعیل حسینی افزود: موضوعات مطرح شده در شورای راهبری  با توجه به نقش و اهمیتی که در پیشبرد برنامه‌ها و تسهیل امور خواهد داشت بایست با نگاه اثربخشی و مسئله محوری مدنظر قرار گیرد.

تسهیل و رفع موانع اجرایی با هم اندیشی و هم‌افزایی بین بخشی محقق می‌شود

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: این شورای راهبری باید از مدت‌ها قبل تشکیل می‌شد تا ما بتوانیم در بررسی موضوعات کلی و کلان شهری جهت گیری‌ها و سمت و سوهایی را با همفکری و هم افزایی هم داشته باشیم و از ظرفیت نهادها و دستگاه‌های اجرایی بهره ببریم؛ چراکه نه شهرداری و نه هیچ دستگاه اجرایی به تنهایی نمی تواند مسائل و موضوعات شهر را حل و راهبری کند.

جعفر قادری افزود: مسائل شهر از کلیت مسایل کلان استان جدا نیست به طوری که 40 درصد جمعیت استان در شهر شیراز سکونت دارد بنابراین شهرداری به تنهایی موفق به امور و مسایل کلان شهری نیست.

 وی اضافه کرد: باید بپذیریم شورای اسلامی شهر در تصمیمات کلان شهری حق تصمیم گیری دارد و مختص به شهرداری نیست و بایستی با همکاری و هماهنگی بین بخشی در کنار شهرداری و شورا مسایل را مدیریت و در صدد رفع امور بر آییم لذا هر نهاد اجرایی باید به تناسب اختیارات و اقتدارات حوزه استحفاظی در سطح استانی و ملی برای تسهیل و گشایش امور اقدام کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در خصوص افق شورای رهبردی نیز گفت: فلسفه وجودی شورا برای مدیریت کلان شهر شیراز ضرورت دارد و سرعت اتخاذ تصمیم و گره‌گشایی مسایل و موضوعات کلیدی شهر را شتاب می‌بخشد. 

هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی سرعت و کیفیت انجام پروژه‌ها را بالا می برد

نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست اظهار کرد: با تشکیل شورای راهبری با حضور مدیریت شهری، استانی و نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی قرار است مسائل این کلانشهر بررسی شود  و جهت گسترش و تحول در ابعاد مختلف کلانشهر شیراز اهتمام لازم انجام گیرد.

وی نیاز به شورای راهبری را ضروری دانست و عنوان کرد : با توجه به اینکه افق بلندی را برای شهر شیراز متصور هستیم نیاز به تشکیل شورای راهبری احساس می‌شد تا بتوان با حضور مدیریت شهری، استانی و نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی مشکلات عمده‌ای که در اجرای طرح ها و پروژه‌های مصوب در محدوده و حریم شهر شیراز وجود دارد حل و فصل کرد.

محمدتقی تذروی بیان کرد: قطعاً هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی سرعت و کیفیت انجام پروژه‌ها را بالا خواهد برد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ضمن اشاره به دستور کار سد تنگ سرخ در این جلسه عنوان کرد: برای حل این مسائل نیاز به حضور همه دستگاه‌های مربوطه من جمله محیط زیست، اداره آب و…بر ای حل و فصل این مسائل احساس می‌شود. 

وی یکی از دستور کارهای مهم  این جلسه را بررسی و ساماندهی یکی از ورودی‌های شهر شیراز(خرامه) دانست و عنوان کرد: انجام این مهم نیاز به حل مسائلی همچون تملک،  اوقاف و تغییر کاربری است که اگر مشکلات این جاده برطرف شود ، ورود و خروج را در این منطقه تسهیل خواهد کرد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بحث دیگر مطرح شده در این جلسه را بحث کمربندی شیراز دانست و عنوان کرد: کمربندی شیراز یکی از پرتلفات ترین محورهای استان فارس است که نیاز به حضور دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف برای حل این مشکل است و جهت ساماندهی این مسیر نه تنها نقش یک دستگاه بلکه عزم و اراده جمعی استانی و ملی را می‌طلبد تا کمربندی به صورت بزرگراه مدیریت شود.

مهدی طاهری عضو شورای شهر شیراز هم اظهار کرد: در جریان اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ که در محدوده و حریم شهر شیراز صورت گرفته یا خواهد گرفت دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی متعددی درگیر هستند.

وی هماهنگی بین دستگاه‌ها برای اجرای پروژه‌ها را امری ضروری و مهم دانست و عنوان کرد: وجود مرکزیتی لازم و ضروری است تا بتواند هماهنگی و هم افزایی بین دستگاه ها‌ی اجرایی را انجام دهد تا پروژه‌ها در زمان کوتاه و با سرعت بیشتری پیش روند و این مهم در شورای راهبری اتفاق خواهد افتاد.

رئیس کمیته شفافیت، صیانت از حقوق شهروندان و سلامت اداری افزود: دستورالعمل شورای راهبری مدیریت پیشرفت پایدار شیراز که تدبیر شورای اسلامی شهر شیرازدر دوره ششم بوده در فرمانداری به تصویب رسید و برابر اصل 103 قانون اساسی برای همه دستگاه‌های اجرایی که در موضوع 6 این دستور العمل پیش بینی شده است، لازم الاجراست.

طاهری در ادامه در خصوص اعضای شورای راهبری گفت: این شورا با ریاست استاندار فارس و نائب رئیسی فرماندار شیراز و با عضویت نماینده معزز ولی فقیه در استان و نمایندگان مردم فارس و زرقان در مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای اسلامی شهر و نائب رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز تشکیل خواهد شد و بقیه مدیران کل و مسئولین دستگاه‌های دیگر و اعضای شورای اسلامی شهر و شورای اسلامی شهرستان شیراز مدعوین شورای راهبری خواهند بود که بر اساس دستور کار‌ها دعوت شده و کار را پیش خواهند برد.

وی در خصوص وظایف اصلی شورای راهبری نیز گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف این شورا شناسایی موانع اجرایی، فرصت ها، اولویت بندی ها، پیشنهاد منابع مالی و پیگیری تأمین بودجه، برنامه ریزی و پیگیری تسهیل، تسریع و رفع موانع اجرایی طرح‌ها و پروژه‌های مصوب در محدوده و حریم شهر شیراز در کلیه حوزه‌های اقتصادی، سرمایه گذاری، فرهنگی، اجتماعی و مدیریت شهری است.

طاهری بیان کرد: در این شورای راهبری همه دستگاه‌ها موجود کنار هم قرار گرفته و با ریاست استاندار فارس در کنارهم و با اختیاراتی که قانون برای هر یک تکلیف و پیش بینی کرده می‌توانند مصوباتی داشته و کار را پیش ببرند.

وی اضافه کرد: این شورا نه تنها در حل مسائل کالبدی شیراز، بلکه تسهیل در موضوعاتی در ساحت امور فرهنگی و اجتماعی و گردشگری این شهر زیارتی و گردشگر پذیر را نیز دنبال خواهد کرد.

 طاهری یکی از ویژگی‌های مهم و عملیاتی این شورای راهبری را حضور نمایندگان محترم مردم شریف شیراز و زرقان دانست و عنوان کرد: حضور نمایندگان محترم مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی می‌تواند در پایتخت از طریق پیگیری و تصویب طرح‌ها و یا بودجه لازم از طریق وزارت خانه‌ها یا کمیسیون‌های مجلس کمک رسان باشند.

 رئیس کمیته شفافیت، صیانت از حقوق شهروندان و سلامت اداری در پایان اظهار امیدواری کرد با راه‌اندازی این شورای راهبری شاهد پیشرفت پایدار شهر شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) باشیم.

انتهای پیام/424

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا