Get News Fast

 

شور عاشورایی در امام‌زاده عبدالحق(ع) زیراب سوادکوه

هر ساله روز عاشورا امام‌زاده عبدالحق(ع) زیراب سوادکوه میزبان دسته‌های عزاداری است و شور حسینی سبب شده با قدمتی دیرینه آیین‌های بومی و مذهبی در امامزاده عبدالحق زیراب اجرا شود.

شور عاشورایی در امام‌زاده عبدالحق(ع) زیراب سوادکوه

به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، عاشورا است، آسمان را غم گرفته و شرمنده عطش مظلومان دشت کربلاست، شرمندگی که دیگر هرچقدر هم که ببارد جبران نمی‌شود و اما زمین خون می‌گرید، سنگین است از غم شهدای تشنه لب، از فقدان معرفت کوفیان، از مظلومیت کاروان اسرای شام، غم زمین هیچ طریقی کم نمی‌شود،  1400 سال است که بغض آسمان شکسته و زمین سنگین از سُم اسب سواران خبیثی است که بر پیکر زیبای پسر فاطمه(س) تاختند، شکسته از غم فرات است از بغض علقمه در هیبت عباس‌ آن ماه بنی‌هاشم.

محرم و به ویژه روز عاشورا که می‌شود همه در تکاپوی خانه‌تکانی دل‌اند تا جلا دهند دل را با عشق به حسین‌ بن‌ علی علیه السلام و سیما را غرق اشک ماتم می‌کنند، تکایا و مساجد پر شور از شعور هیئت‌های مذهبی و عزاداران می‌شود و هر شهر و دیاری آیین‌های خاص عزاداری را برگزار می‌کنند، آیین‌هایی که هر قشری با هر اندیشه‌‌ای را گرد هم می‌آورد.

مازندران مملو از آیین‌های مذهبی و پر شور است و هر نقطه آن ترسیم کننده شور حسینی است و به عاشورا که می‌رسد شور و شعور حسینی دیار علویان را غرق دلدادگی می‌کند.

در سوادکوه نیز در هر نقطه آن شاهد برگزاری مراسم‌های مختلفی هستیم که هر کدامشان قدمت دیرینه دارند و سابقه‌شان در دل تاریخ جای گرفته و امروزه هنوز هم با شور وصف‌ناپذیری برگزار می‌شوند.

امام‌زاده عبدالحق( ع) زیراب سوادکوه که قطب مذهبی شهرستان محسوب می‌شود قرن‌هاست روز عاشورا میزبان دسته‌های عزاداری از نقاط مختلف استان است، عاشورا که می‌شود مسیر رسیدن به آستان مقدس و جوار فرزند امام موسی کاظم(ع)  پر از موکب‌های پذیرایی از دسته‌‌های عزاداری می‌شود، دسته‌هایی که از اول صبح برای عرض تسلیت به فرزند امام موسی کاظم (ع) خود را از دورترین نقاط به زیراب می‌رسانند، اول صبح کنیج‌کلایی‌ها که خودشان متولی آستان مقدس امام‌زاده عبدالحق( ع) هستند برای عرض تسلیت دسته عزاداری‌شان وارد صحن می‌شود، بعد آن هر کدام از طوایف زیراب طبق ساعتی که تعیین شده سر وقت وارد صحن می‌شوند، دسته‌های عزاداری کاشی، خلیل‌کلا، نوبنیاد، چندلا، حسینیه شهدا، کارسالار، قادیکلا، کردآباد، عالیه‌کلا، سرخکلا و در ظهر عاشورا امام‌زاده میزبان دسته عزاداری خواجکلا می‌شود ، خیمه را آتش می‌زنند و بعد آن نماز ظهر عاشورا برپا می‌شود.

بعدازظهر عاشورا دسته‌های عزاداری از دورترین نقاط کوهستانی شهرستان خود را به امام‌زاده می‌رسانند و کم کم پای مهمان‌های حسینی از شهرستان‌های دیگر به صحن مقدس می‌رسد و تا شام غریبان صدای دسته‌های عزاداری در امام‌زاده عبدالحق به گوش می‌رسد.

علی امینی، امین بقعه امام‌زاده عبدالحق (ع) زیراب سوادکوه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به شجره‌نامه امام‌زاده، عنوان کرد: امام‌زاده عبدالحق (ع) متولد 173 هجری قمری و سال 205 هجری نیز به شهادت رسید، نامش عبدالله و ملقب به عبدالحق و از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است که متولی آن 5 طایفه “کنیج‌کلایی” بودند که تولیت به فرزندان و نوادگان آنها رسید.

وی خاطرنشان کرد: حدود 170 سال پیش طایفه‌های دیگری قصد شریک شدن در تولیت امام‌زاده را داشتند که اهالی “کَنیج‌کلا” نزد دولت مرکزی شکایت برده بودند که طبق اسناد موجود ” عضدالملک” صدراعظم وقت نامه‌ای به سرملوک مازندران با این مضمون نوشت که تولیت حضرت امام‌زاده عبدالحق ولد امام موسی کاظم با اهالی کنیج‌کلا است اما طوایف دیگری مزاحمت ایجاد کرده‌اند و مزاحمت را رفع کنید، سال‌های سال بر عهده طایفه کنیج‌کلایی بود تا اینکه در سال 1348 از سوی اوقاف تحویل گرفته شد و هیئت امناء هم از همان محل انتخاب شد.

امینی با بیان اینکه موجودیت شهر زیراب به واسطه اسم امام‌زاده عبدالحق( ع) بود گفت: بقعه امام‌زاده عبدالحق( ع) زیراب سوادکوه قدمت دسته‌روی روز عاشورا در صحن امام‌زاده را مربوط به چند قرن دانست و بیان کرد: این دسته‌روی‌ها چند قرن انجام می‌شود در گذشته از محلات مختلف روز عاشورا دسته‌روی می‌آمدند، بازارهای روز 48 اُم و بازار روز اربعین هم برگزار می‌‌شد، البته بازارهای مناسبتی همچون بازار عید فطر، عیدقربان، عید غدیر هم برگزار می‌شد، علاوه بر آن روز تاسوعا و عاشورا مردم اطراف امام‌زاده دیگ‌های نذری به راه می‌انداختند و غذای نذری پخش می‌کردند.

امینی یادآور شد: از دوران قدیم دسته‌روی‌های تاسوعا و عاشورا به سمت امام‌زاده انجام می‌شد و بیشترین مراسم مربوط به روز عاشورا بود.

وی افزود: این سال‌ها نیز همچون گذشته این مراسم‌ها برگزار می‌شود و از 8 و نیم صبح عاشورا تا ظهر 12 دسته عزاداری از طایفه‌های زیراب را داریم که به ظهر عاشورا ختم و نماز ظهر عاشورا خوانده می‌شود و اما بعدازظهر عاشورا امام‌زاده عبدالحق میزبان دسته‌های عزاداری نقاط خارج از شهر و شهرستان نظیر پل‌سفید، کارمزد، مِمشی، لَپِر شیرگاه، زیولا شیرگاه، چالی، قائمشهر، بابل و ساری است.

امینی، عنوان کرد: مجموع دسته‌های عزاداری که تاسوعا و عاشورا به صحن امام‌زاده عبدالحق(ع) وارد می‌شوند حدود 35 دسته عزاداری هیئت‌های مختلف هستند.

امین بقعه امام‌زاده عبدالحق(ع) زیراب سوادکوه این نوع مراسم را موجب آشنایی، مودت و دوستی بین هیئت‌های مختلف دانست و اظهار داشت: علاوه بر دیدار نوعی تبادل فرهنگی مذهبی به شمار می‌آید هر منطقه‌ای فرهنگ خاص خود در عزاداری را دارد با فرهنگ عزاداری خود می‌آید و زبانزد می‌شود مثل زنجیر‌زنی کارمزدی‌ها که معروف است یا علم گردانی پل‌سفیدی‌ها، تاثیر سبک زنجیر‌زنی در هیئت‌های دیگر مشهود است.

امینی ادامه داد: یا آتش زدن خیمه توسط دسته عزاداری خواجکلا که ظهر عاشورا خیمه را در صحن امام‌زاده آتش می‌زنند و پیام مظلومیت سیدالشهدا است، ظهر عاشورا شاهد جمعیت عظیمی از عزاداران هیئت‌های مختلف هستیم که برای مراسم خیمه مانده‌اند.

به گزارش تسنیم، عشق به امام حسین‌(ع) قرن‌ها زمینیان را گرد هم می‌آورد و محفل حزن‌انگیز عاشورایی را به تصویر می‌کشد و هر ساله دنیا را متحیر دلدادگی به پسر فاطمه(س) می‌کند، دلدادگی که وجودمان را تسخیر معجزه خود کرده و تا ابد زمین برای مظلومیت حسین (ع) خواهد گریست.

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا