پژوهش در سازمانهای آموزشی و مدارس جایگاه مناسبی ندارد
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در نخستین همایش استانی مؤلفههای توانمندسازی نسل جدید آموزش و پرورش در عصر دیجیتال گفت: تحقیق وپژوهش در سازمانهای آموزشی و مدارس جایگاه مناسبی ندارد. |
پژوهش در سازمانهای آموزشی و مدارس جایگاه مناسبی ندارد
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، علیرضا رحیمی ظهر امروز در نخستین همایش استانی مؤلفههای توانمندسازی نسل جدید آموزش و پرورش در عصر دیجیتال که در مجتمع امام خمینی جامعه المصطفی(ص) العالمیه قم برگزار شد با تقدیر از همکاری جامعةالمصطفی(ص) در برگزاری این همایش، اظهار داشت: فناوری باید در اختیار بشر باشد و نه انسان تابع فناوری. ما گاهی راه خود را گم میکنیم. خداوند حتی اعتقاد به خود را مستلزم تحقیق، پژوهش و شناخت کرده است.
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان قم، کسی که امروز در ولایت فقیه شک دارد باید در مبانی توحیدی خود بازنگری کند.
وی با اشاره به آیه 36 سوره اسراء «وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسئولند، ابراز داشت: اگر به مفاد این آیه توجه داشته باشیم هرگز دچار اشتباه نخواهیم شد. یکی از مشکلات ما در عصر دیجیتال این است که هرچه میبینیم را باور و در نشر آن مشارکت میکنیم. در تعاریف جدید شخصی باسواد است که در فضای مجازی بتواند راه خود را پیدا نماید.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم، اعتقاد و ایمان به خدا را اصلیترین راه نجات از اضطراب و چالشهای عصر فناوری دانست و گفت: از آفتهای جدی فضای مجازی و دنیای دیجیتال مسائل غیراخلاقی، مباحث غیرمفید، تمسخر و اهانت به دیگران است.
رحیمی با تأکید بر این که در دنیای دیجیتال ما مسئول هر پیامی هستیم که نشر می دهیم، اظهار کرد: امروز با دنیای پیچیدهای مواجه هستیم که تشخیص حق و باطل در آن مشکل است و توانمندی در تفکیک میان حق و باطل در این فضا یکی از نیازهای ضروری در عصر دیجیتال به شمار میآید.
سرعت رشد هوش مصنوعی و تاثیر آن بر زندگی افراد
علیاکبر خوشگفتار نیز در همایش استانی مولفههای توانمندسازی نسل جدید آموزش و پرورش در عصر دیجیتال که در مجتمع امام خمینی(ره) جامعه المصطفی(ص) العالمیه در حال برگزاری است، انسان امروزی در عصر ارتباطات را متفاوت با بشر در تمام دوران دیگر دانست و گفت: در گذشته مردم نسبت به هرچیز که مشاهده میکردند و میشنیدند واکنش نشان میدادند اما امروز شاهد آن هستیم که سیستم عصبی افراد نسبت به مشاهدات خود به شکل متفاوتی عمل میکنند.
وی با اشاره به سرعت رشد هوش مصنوعی و تأثیر آن بر زندگی افراد، اظهار داشت: سرعت تغییرات در عصر فناوری به قدری است که اگر لحظه ای خود را بهروز نکنیم از قافله زندگی عقب مانده و از تطبیق یافتن با شرایط عصر بازخواهیم ماند.
استاد دانشگاه فرهنگیان با اشاره به نقش پژوهش در سازمانها و مراکز مختلف اظهار کرد: تحقیقات و استفاده از یافتههای پژوهشی نسبت به نهادهایی مانند بهداشت و درمان، در سازمان های آموزشی و مدارس جایگاه مناسبی ندارد. نمیتوان پذیرفت مربیان و مدیران ما حتی با ساحتهای ششگانه نظام تعلیم و تربیت به خوبی آشنا نباشند.
وی ادامه داد: حتی برای درک عملکرد صحیح آموزش و پرورش باید از روشهای علمی و تحقیقاتی استفاده نمود. پژوهش در آموزش تلاش مینماید ادله و شواهد کافی ارائه دهد تا اطمینان حاصل شود سیستم آموزشی ما عملکرد صحیحی را دنبال میکند.
خوشگفتار با تشریح مفهوم مدیریت و مدیریت آموزشی، ابراز داشت: تعریف ساده مدیریت، هنر انجام مطلوب کار از طریق دیگران است و میتوان در یک کلمه مدیریت را تصمیمگیری دانست. یک مدیر باید تصمیم بگیرد در هر موضوع از چه روشی استفاده نماید. سازمان آموزشی دارای چهار زیرسیستم رفتاری، سازمانی، فناوری و محیطی است. برای تشخیص صحت تصمیمگیری در هر کدام از این چهار موضوع باید از شواهد علمی و پژوهشی کمک گرفت.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |