اما و اگرهای کفسازی خیابانهای هسته مرکزی تبریز + تصاویر
کفسازی خیابانهای هستهٔ مرکزی تبریز، مسئلهای است که نیازمند توجه همه جانبه مدیریت شهری است. |
اما و اگرهای کفسازی خیابانهای هسته مرکزی تبریز + تصاویر
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از تبریز، کلانشهر تبریز از میراث تاریخی گستردهای برخوردار است که در هسته مرکزی این شهر نمود ویژهای دارد و لزوم حفاظت از میراث برجایمانده در بافت تاریخی تبریز، وابسته به رعایت مسائل بسیاری است که در سایه مدیریت شهری محقق میشود.
زیباسازی و استفاده از المان های بومی در تصویرسازی سنگفرش های بافت تاریخی شهری و هستهٔ مرکزی تبریز، گامی مثبت در جذب گردشگران و مطلوب ساختن فضای شهری است که تحقق رؤیای شهر انسانمحور را به واقعیت نزدیک میکند.
کفسازی هسته مرکزی و البته تاریخی شهر، مسئلهای است که در اجرای این عملیاتهای عمرانی باید سرعت عمل نهادهای متولی نیز مدنظر باشد چراکه طولانی شدن روند اجرایی این اقدامات، ماحصلی جز نارضایتی شهروندان نخواهد داشت.
کیفیت کفسازیهای هسته مرکزی باتوجه به شرایط ترافیکی و عوامل مؤثر آبوهوایی، مسئلهٔ مهم دیگری است که توجه به آن، مدیریت شهری را از چارهسازیهای آتی بازخواهد داشت.
پیاده گذرهای مطرح در جهان، نمونه موفق این سیاستگذاری در مدیریت شهری است که توجه به شاخصه های ایجاد شهر انسان محور، باید در ایجاد کفسازی های بافت مرکزی و تاریخی شهرها و اجرای عملیات عمرانی مدنظر باشد.
کفسازی خیابانهای هستهٔ مرکزی تبریز ضرورت دارد
حسین منیریفر، شهردار منطقه هشت تبریز ضمن تکذیب ممانعت کسبه هسته مرکزی تبریز از سنگفرش کردن خیابانهای بافت تاریخی شهر گفت: کفسازی خیابانهای هسته مرکزی و بافت تاریخی تبریز، یک ضرورت عمرانی است.
وی با اشاره به متوقف شدن این پروژهٔ عمرانی گفت: مجوز این عملیات عمرانی از سوی نهادهای ذیربط اخذ شده است و اجرای این پروژه با منع قانونی مواجه نیست.
شهردار منطقه هشت تبریز به مشخصات پروژه سنگفرش خیابان ارتش شمالی اشاره کرده و گفت: این پروژه به طول 500 متر و عرض 20 متر اجرایی می شود که در قالب آن 10هزار متر مربع سنگفرش اجرا خواهد شد.
منیریفر ضمن مهم برشمردن سنگفرش خیابانهای مرکزی شهر، گفت: میدان شهید بهشتی یکی از مهم ترین میادین شهری تبریز است که شهرداری منطقه 8 در راستای سنگفرش کردن قسمت سواره رو این میدان، عملیات تخریب آسفالت، زیرسازی، تراکم بخشی خاک و بتن ریزی کف پروژه را اجرایی کرده و عملیات سنگفرش قسمت سواره رو نیز در حال اجراست.
وی به وسعت این پروژه اشاره کرده و گفت: در پروژه سنگفرش میدان شهید بهشتی، کفسازی قسمت سواره رو به متراژ 12 هزار مترمربع و اصلاح پیاده روها به متراژ چهار هزار مترمربع اجرایی می شود که امیدواریم با کفسازی و سنگفرش میدان شهید بهشتی، بتوانیم یکی از مهمترین میادین شهری تبریز را در هسته مرکزی شهر ساماندهی کنیم.
شهردار منطقه هشت تبریز درخصوص کفسازی بازار تاریخی تبریز نیز گفت: کفسازی اکثر معابر بازار تبریز با آسفالت انجام شده بود که این نوع کف سازی موجب انتقال رطوبت کف به ستونها، طاقها و آسیب زدن بر بافت آجری بازار میشد و هیچ همخوانی با ارزش تاریخی این مجموعه عظیم نداشت.
منیریفر اظهار کرد: در کف سازی این بازار از سنگ اسپراخون استفاده میشود که با توجه به بومی بودن این نوع سنگ، دارای مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما است و همخوانی خوبی با بافت تاریخی بازار دارد.
وی با اشاره به حذف آسفالت و تبدیل پوشش خیابانهای هسته مرکزی شهر به سنگفرش گفت: پیادهگذر ارگ و کوی لکلر از نمونههای موفق کفسازی بافت تاریخی تبریز است.
پلیس راهور مخالفتی با عملیات کفسازی ندارد
سرهنگ فریدون قنبرزاده، رئیس پلیس راهور آذربایجانشرقی ضمن تکذیب ادعایی مبنیبر اینکه پلیس راهور، مانع اجرای عملیات عمرانی سنگفرش هسته مرکزی تبریز شده است، گفت: پلیس راهور مخالفتی با سنگفرش محدودهٔ میدان ساعت ندارد.
وی افزود: تدبیر پلیس راهور، مبنیبر کنترل و مدیریت ترافیک شهری بوده و پیشنهاد پلیس راهور به مجموعه شهرداری تبریز، آغاز این عملیات عمرانی پس از اتمام پروژهٔ کفسازی چهارراه شهید بهشتی بوده است.
رئیس پلیس راهور آذربایجانشرقی اضافه کرد: باتوجه به اینکه چهارراه شهید بهشتی در امتداد هسته مرکزی کلانشهر تبریز قرار دارد، اجرای همزمان دو پروژهٔ عمرانی، موجب گره ترافیکی شدید در شهر خواهد شد که نارضایتی گستردهٔ شهروندان را به دنبال خواهد داشت.
سرهنگ قنبرزاده تأکید کرد: کفسازی خیابانهای هستهٔ مرکزی کلانشهر تبریز باید از کیفیت لازم برخوردار باشد.
حاشیههای ایجادشده در موضوع کفسازی هسته مرکزی تبریز، نشان از این دارد که مدیریت شهری باید پیش از آغاز عملیاتهای عمرانی متعدد در شهر، دیگر مسائل گرهخورده با مدیریت شهری و زندگی شهروندی را در نظر داشته باشد تا از بروز نارضایتیهای گستردهٔ شهروندان جلوگیری کند.
پیش از این نیز با پیگیری خبرنگار تسنیم از کمیسیون عمرانی شورای شهر تبریز، تأکید این کمیسیون بر عدم تقارن همزمانی پروژههای عمرانی با یکدیگر در یک راستا و مدیریت این پروژه ها در روزهای اوج سفرهای تابستانی بوده است.
راهکار مدیریت شهری برای اجرای هرچه بهتر چنین پروژههایی که در خدمت شهر انسان محور است باید به گونهای باشد که زندگی شهروندی را گرفتار گرههای ترافیکی و چهره نامطلوب شهری نکند.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |