4 میلیون و 600 هزار تن ترانزیت در دولت سیزدهم انجام شد
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در دولت سیزدهم ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن ترانزیت انجام شد که نسبت به دوره گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش یافت. |
4 میلیون و 600 هزار تن ترانزیت در دولت سیزدهم انجام شد
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهواز، سید میعاد صالحی امروز، در مراسم افتتاح 40 کیلومتر پایانی خط دوم راه آهن محور اهواز – اندیمشک که در محل ایستگاه راهآهن اهواز برگزار شد، گفت: در اردیبهشت 1402 15 ماه قبل با حضور رییس جمهور شهید، 70 کیلومتر از خط دوم راهآهن اهواز – اندیمشک افتتاح شد و امروز پس از 15 ماه در فقدان شهید جمهور 40 کیلومتر باقی مانده خط دوم افتتاح شد.
وی افزود: ارزش این پروژه بیش از 3 هزار و 200 میلیارد تومان است و امروز سه ایستگاه بامدژ، خاور و نظامیه اهواز افتتاح شدند.
مدیرعامل راهآهن کشور با بیان اینکه با افتتاح این پروژه، شاهد افزایش ظرفیت باری کشور از 10 میلیون تن به حدود 20 میلیون تن خواهیم بود، گفت: همچنین شاهد افزایش سرعت قطارها تا 140 کیلومتر بر ساعت خواهیم بود و میزان تلاقیها کاهش خواهد یافت. زائران اربعین در هفتههای آینده از این خط ریلی بهرهمند می شود.
صالحی با اشاره به دستاوردهای 33 ماهه دولت سیزدهم در حوزه راهآهن، گفت: در ابتدای دولت زمانی کار تحویل گرفته شد که کرونا آرام آرام کنار میرفت و مواجهه با بدهیهای چند هزار میلیاردی و انباشت عدم بهسازی و نوسازی خط ریلی، بدون وجود نقدینگی کار سختی بود. از 150 لوکوموتیو مسافری با عمر زیر 10 سال، 48 لوکوموتیو به صورت دائم متوقف شده بود، 29 لوکوموتیو خراب بود و تنها 82 لوکوموتیو مورد استفاده قرار میگرفت.
مدیرعامل راهآهن کشور با بیان اینکه بودجه راه آهن از سال 97 کاهش پیدا کرده بود افزود: با وجود چنین شرایطی، بودجه راهآهن از سالهای 94، 95 و 96 کاهشی بود و بودجه راهآهن در سال 1400، حتی از بودجه سال 96 نیز کمتر بود و در این باره شاهد انباشت هزینهها بودیم.
صالحی با بیان اینکه در سال 1401،1402 و1403، با تلاشهای صورت گرفته دولت سیزدهم و حمایت رییس جمهور شهید، توانستیم بودجه راهآهن را سالی حدود 50 درصد افزایش دهیم گفت: به گونهای که بودجه راهآهن، در سال 1400، بیش از 130 درصد و سال 1401 بیش از 180 درصد و در 1402بیش از 150 درصد و در سه ماهه سال 1403 بیش از 170 درصد افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه اما با وجود این افزایشها اما عمق عقب ماندگی و انباشت تعمیرات، بسیار زیاد بود گفت: با اقدامات انجام شده، جلوی شیب رو به زوال ریلی کشور گرفته شد و اتفاقات امروز حاصل دولت سیزدهم است. با وجود همه مشکلات حوزه ریلی، توانستیم در تولید واگن باری با 4 هزار و 58 واگن باری نو، رکورد بشکنیم و نسبت به 33 ماهه قبل در این حوزه، بیش از 105 درصد رشد داشتیم. همچنین نوسازی لوکوموتیوهای باری، از 63 لوکوموتیو در 33 ماهه دولت سیزدهم به 93 لوکوموتیو رسید. در احداث خطوط ریلی نیز 883 کیلومتر خط ریلی در سطح کشور احداث شد.
صالحی با بیان اینکه در حوزه مسافربری، با وجود کمبودها در جابهجایی مسافر دو بار رکورد شکسته شد، گفت: در سال 1401 با جابهجایی بیش از 29 میلیون نفر و در سال1402، با جابهجایی بیش از 31 میلیون مسافر رکورد جابهجایی مسافر شکسته شد.
وی با اشاره به اینکه در بخش سوانح ریلی در سال 1402، نسبت به 12 سال گذشته شاهد کمترین سوانح بودیم یادآور شد: در دولت سیزدهم 4 میلیون و 600 هزار تن ترانزیت انجام شد که نسبت به دوره گذشته بیش از 70 درصد افزایش یافت. با وجود تنگناهای مالی انجام چنین اقداماتی برای دولت سیزدهم افتخار است. یکی از اقدامات بسیار مهم راهآهن، تهاتر نفت برای نوسازی ناوگان و خطوط ریلی بود که امیدواریم شاهد انقلابی در حوزه ریلی باشیم و با ادامه مسیر شاهد نوسازی ناوگان ریلی باشیم.
به گزارش تسنیم،با حضور ویدئو کنفرانسی محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی بخش پایانی طرح ساخت خط دوم ریلی اهواز از مصوبات سفر رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی به خوزستان به بهره برداری رسید.
هزینه زیرسازی و روسازی 3 بلاک «بامدژ-خاور» به طول 8.5 کیلومتر، «خاور-نظامیه» به طول 13.85 کیلومتر و «نظامیه-اهواز» به طول 17.72 کیلومتر در این مسیر بالغ بر 3200 میلیارد تومان بوده است. این مسیر دارای 4 ایستکاه بامدژ، خاور، نظامیه و اهواز است.
با بهره برداری از این پروژه، افزایش ظرفیت حمل بار، افزایش ظرفیت حمل مسافر، افزایش سرعت سیر قطارها و افزایش ایمنی، صرفهجویی در مصرف سوخت و ایجاد 80 نفر فرصت شغلی ممکن میشود.
انتهای پیام/735
© | خبرگزاری تسنیم |