مجازاتی سخت در انتظار معترضان اقلیمی در آلمان
در حالی که فعالان زیست محیطی در آلمان اعلام کردهاند که همچنان به اعتراضات خود علیه سیاستهای دولت ادامه میدهند، مجازاتی سخت در سایه تشدید قوانین در انتظار آنها است. |
مجازاتی سخت در انتظار معترضان اقلیمی در آلمان
به گزارش هاب خبری وبانگاه به نقل از گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه “تاگس سایتونگ” در مطلبی به تداوم مناقشات بین فعالان زیست محیطی و دولت آلمان پرداخته و نوشت: فعالان زیست محیطی موسوم به نسل آخر بارها در این هفته نسبت به صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی در آسفالت فرودگاه ها اعتراض کردهاند. روز چهارشنبه، چندین فعال زیست محیطی خود را در فرودگاه کلن/بن به آسفالب چسباندند و حمل و نقل هوایی را در این فرودگاه فلج کردند.
سخنگوی این سازمان توضیح داد: فرودگاهها محل بیعدالتی فسیلی هستند. به همین دلیل است که اعتراض اقلیم باید به مقابله با آنها ادامه دهد. به طور خاص، فعالان از دولت فدرال میخواهند که به شکلدهی و امضای یک توافقنامه بینالمللی الزامآور قانونی کمک کند که حذف تدریجی نفت، گاز و زغالسنگ تا سال 2030 را تنظیم میکند.
این موضوع سال گذشته در دستور کار کنفرانس جهانی آب و هوا COP28 در امارات متحده عربی بود. اما حالا چیزی از این پیش نویس جاه طلبانه که حذف تدریجی زغال سنگ تا سال 2035 را پیش بینی می کند باقی نمانده است.
در این میان جنبش موسوم به نسل آخر در آلمان در اعلام این خواسته های خود تنها نیستند: فرودگاه ها در اسپانیا، نروژ، فنلاند و سوئیس نیز در هفته جاری شاهد اعتراضات مشابهی از طرف فعالان زیست محیطی بودند و در انگلیس نیز فعالان در راه فرودگاه هیترو لندن دستگیر شدند. در مجموع 13 سازمان از ده کشور در این اعتراضات شرکت می کنند.
لینا جانسن، سخنگوی نسل آخر در این باره گفت که این پیمان آب و هوایی ایده ما نیست، بلکه از کشورهای جنوب جهانی میآید و کشورهای بیشتری که از گرم شدن زمین به شدت رنج می برند، مانند اتحاد کشورهای جزیره کوچک از آن حمایت می کنند.
در واقع جنبش اقلیمی موسوم به نسل آخر در ابتدای سال تغییر استراتژی در اعتراضات را در دستور کار قرار داد. بر این اساس دیگر نباید انسداد جاده ها وجود داشته باشد. جانسن البته حالا در این باره گفت: پایان این اقدامات محاصره صراحتاً شامل فرودگاهها نمیشود، زیرا این فرودگاهها بخش مهمی از تخریب آینده هستند.
جانسن البته توضیح داد که فعالان هرگز به باند فرودگاه حمله نمیکنند. وی تاکید کرد: مفهوم امنیتی ما تصریح میکند که ما فقط در مناطق مانور هواپیما اعتراض میکنیم.
با این وجود، معترضان باید منتظر مجازات های سخت در آلمان باشند. پلیس فرانکفورت در این باره گفت: همه کسانی که درگیر هستند باید به اتهام تداخل خطرناک در حمل و نقل هوایی، تجاوز، آسیب به اموال و نقض قانون تجمع پاسخ دهند.
اخیراً، این فعالان زیست محیطی در معرض مجازات های شدیدتری قرار گرفته اند. هفته گذشته در برلین، یک فعال آب و هوا به یک سال و چهار ماه زندان محکوم شد. دفتر دادستان عمومی Neuruppin هم در حال حاضر در حال بررسی اتهامات مربوط به تشکیل یک سازمان جنایی علیه این فعالان است.
جانسن البته با اشاره به خطرات و عواقب بحران آب و هوا می گوید: بنابراین ما باید حفاظت از آب و هوا را بیشتر انجام دهیم. محاسبات اقلیمی سازمان ملل برای هدف 1.5 درجه هنوز محقق نشده است. در عوض، همانطور که دادگاه عالی اداری برلین-براندنبورگ اخیراً حکم کرد، دولت قوانین آب و هوایی خود را نقض می کند.
در این میان شرکت لوفت هانزای آلمان هم اعلام کرده که اعتراض در فرودگاه فرانکفورت باعث خسارات شش رقمی بالا به این فرودگاه شد. اکنون فعالان باید آن را پرداخت کنند.
جنبش اقلیمی موسوم به نسل آخر بامداد پنجشنبه (25 ژوئیه) محاصره این بزرگترین فرودگاه آلمان را آغاز کرد و برنامه پروازها را به شدت مختل کرد.
بر اساس یک گزارش رسانهای، فعالان اقلیم که در اقدامی در فرودگاه فرانکفورت شرکت داشتند، ممکن است با ادعای خسارت قابل توجهی از لوفت هانزا روبرو شوند. این خبر از اطلاعات موجود در نشریه بیلد به دست آمده است.
به گفته اپراتور فراپورت، حدود 230 پرواز از 1400 پرواز برنامه ریزی شده در اثر این اعتراضات باید لغو می شد. این اقدام به بحثی که ماهها در مورد مجازاتهای سختتر برای چنین اقداماتی ادامه داشت دامن زد.
به گفته پلیس، افراد دستگیر شده در این اعتراضات چهار مرد 20، 21، 25 و 40 ساله، دو زن 22 و 44 ساله و دو فرد غیر بومی 23 و 25 ساله هستند. آنها از ایالت های فدرال برلین، بادن-وورتمبرگ، زاکسن و زاکسن-آنهالت آمده اند. به گفته مسئولان یکی از این افراد نشانی دائمی ندارد.
پس از اعتراض در فرودگاه فرانکفورت، فعالان اقلیم اعلام کردند که فرودگاه منطقه ای کاسل کالدن را نیز در اقدامات اعتراضی خود در ماه سپتامبر هدف قرار خواهند داد.
این فعالان اقلیمی طی بیانیه ای از دولت فدرال آلمان خواستند که یک توافقنامه بینالمللی الزامآور و قانونی را ایجاد و امضا کند که حذف تدریجی نفت، گاز و زغالسنگ تا سال 2030 را تنظیم میکند.
دوت فدرال آلمان هم چندی پیش به منظور مقابله با اعتراضات فعالان آب و هوایی در فرودگاههای آلمان تشدید تدابیر امنیتی را در دستور کار قرار داده است.
تصمیم کابینه دولت فدرال آلمان این است که قانون امنیت هوانوردی را تشدید کند تا از انجام اقدامات خطرناک در فرودگاه ها توسط فعالان به توصیف خود افراطی آب و هوا و سایر اغتشاشگران جلوگیری شود.
“نانسی فایزر”، وزیر کشور فدرال آلمان در توجیه این اقدام خود توضیح داد: هرکسی که به اموال فرودگاه حمله کند، خود را به باند فرودگاه بچسباند و حمل و نقل هوایی را به شدت مختل کند، نه تنها جان خود را به خطر می اندازد بلکه چنین حوادثی برای بسیاری از اطرافیان نیز خطرناک است.
علت اصلی این اصلاحات برنامه ریزی شده، که پارلمان آلمان هنوز باید در مورد آن تصمیم بگیرد، ایجاد یک مقررات جدید است که دخالت عمدی، غیرمجاز را از جمله در آسفالت و باند فرودگاه یک جرم قابل مجازات – در صورتی که باعث شود ایمنی هوانوردی غیرنظامی به خطر بیفتد تلقی می کند.
وزیر حمل و نقل آلمان هم تاکید کرده که هر کسی که از یک حصار عبور کند و سپس باند فرودگاه را مسدود کند، در آینده با مجازات تا دو سال زندان یا جریمه نقدی روبرو خواهد شد. بر این اساس تلاش در این زمینه نیز باید مجازات شود. قبلاً در چنین مواردی فقط جریمه تعلق می گرفت.
انتهای پیام/
گروه خبری: 1337 |
© | خبرگزاری تسنیم |