چرا معرفی درستی از شیخ اشراق نشده است؟
شیخ شهابالدین سهروردی معروف به شیخ اشراق از برجستهترین حکیمان و فیلسوفان مسلمان و مؤسس یکی از مهمترین مکتبها و جریانهای فلسفی در اسلام با عنوان «حکمت اشراق» است، او زندگی کوتاه اما پرثمری داشت. |
چرا معرفی درستی از شیخ اشراق نشده است؟
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از زنجان، شیخ شهابالدین سهروردی معروف به شیخ اشراق از برجستهترین حکیمان و فیلسوفان مسلمان و مؤسس یکی از مهمترین مکتبها و جریانهای فلسفی در اسلام با عنوان «حکمت اشراق» است، او زندگی کوتاه اما پر ثمری داشت و با حیات 38 ساله خود، حیاتی دوباره به حکمت ایرانی بخشید.
رسائل و داستانهای رمزی، بخش مهمی از آثار سهروردی را تشکیل میدهد که شماری از آنها به زبان فارسی و برخی نیز به عربی است؛ از جمله این آثار میتوان به عقل سرخ، آواز پر جبرئیل، صفیر سیمرغ، لغت موران، روزی با جماعت صوفیان، فی حقیقة لعشق، غربة الغربیة، هیاکل النور و کلمة التصوف اشاره کرد.
“حکمت الاشراق” مهمترین و معروفترین کتاب سهروردی به زبان عربی است؛ او در این کتاب به تبیین و تشریح آرای خود پرداخته و در مقدمه کتاب، خواندن آن را به کسانی که تنها جویای حکمت بحثی و استدلالی هستند توصیه نمیکند، او بهرهمندی از تابش بارقههای الهی را از شرایط خوانندگان کتاب “حمکت الاشراق” عنوان کرده است.
سیدسعید صفوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با ابراز خرسندی از ثبت شدن این روز به نام زنجان گفت: این روز باید در راستای معرفی زنجان به کل کشور و دنیا استفاده شود.
وی با بیان اینکه در نخستین گام برای معرفی زنجان، نامگذاری روز زنجان پیش نیازش بود، گفت: متأسفانه ظرفیتهای زنجان به خوبی معرفی نشده است که باید در این زمینه تلاش شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه اقدامات خوبی پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم در زنجان صورت گرفت، مطرح کرد: تلاش داریم زنجان را با شهر جشنوارهها به کشور و دنیا معرفی کنیم. در همین شهر سهرورد که زادگاه شیخ اشراق نیز است، هرساله جشنواره گردو برگزار میشود. این جشنواره باید به شکل فراملی معرفی شود.
از سوی دیگر رسول بیات رئیس شورای اجرایی بنیاد امید ایرانیان در استان زنجان به خبرنگار تسنیم گفته است: پیگیر تأسیس بنیاد سهروردی در زنجان هستیم و باید به زودی این موضوع عملیاتی شود.
وی از نبود چنین بنیادی در زنجان گلایه کرد و معتقد بود: سهروردی میتواند یکی از برندهای اصلی در حوزه فکری و اندیشه، استان زنجان باشد.
به گزارش تسنیم، هشتم مردادماه در تقویم کشور به نام حکیم سهروردی رقم خورده و روز بزرگداشت شیخ اشراق نامگذاری شده است. برای معرفی شیخ اشراق پس از آن که کنگره بینالمللی شیخ اشراق در زنجان در سال 1380 برگزار شد، قرار بود هر سال به صورت ملی و هر چهار بهشکل بینالمللی ادامه پیدا کند ولی متأسفانه این هدفگذاری محقق نشد.
به مناسبت روز زنجان و ولادت شیخ اشراق، نشست تخصصی بزرگداشت شیخ اشراق امروز با حضور شماری از سهروردیپژوهان، چهرههای فرهنگی و علمی و علاقهمندان حکمت و فلسفه در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی شهر زنجان برگزار شد. مهمان ویژه این مراسم حجت الاسلام یحیی جهانگیری رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم بود.
سهروردی را غربیها برای ما روایت کردند
یحیی جهانگیری، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم نیز در این نشست به جایگاه سهروردی و فلسفه او در دنیا اشاره کرد و گفت: سهروردی در کنار سیر ضمیری، سیر زمینی داشت و برای اندوختن دانش به سرزمینهای مختلفی سفر کرد ولی در زمانه و زمینه خود درست فهم نشد و متهم به الحاد شد و جانش را گرفتند.
وی ادامه داد: سهروردی با شهادتش و با خون خودش کتاب دیگری نوشت ولی این اثر و بُعد سهروردی در جایی روایت نمیشود؛ سهروردی را غربیها برای ما روایت کردند و این مایه تأسف و یک تراژدی است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم خاطرنشان کرد: دلیل اینکه چرا غربیها به سهروردی توجه و علاقه دارند این است که سهروردی فیلسوف مفسر نیست بلکه مصور است و راهی برای تبدیل معقولات به محسوسات میگشاید و ابتکارات و اندیشه او ظرفیت حل مسائل را دارد.
وی با بیان اینکه سهروردی مبتکر در فلسفه است و ابتکارات جدی و متکثر در فلسفه دارد، گفت: مشکل ما این است که پوزیتیویستتر (اثباتگرا) از غرب شدیم، هیچ جای دنیا سهروردی را ندارد، ولی نمیتوانیم بهرهمندی از آن داشته باشیم.
برخی مستشرقان گمان می کنند فلسفه در جهان اسلام با ابنسینا تمام شده است
سحر کاوندی استاد فلسفه دانشگاه زنجان در این نشست در سخنانی به ویژگیها فلسفه سهروردی و تفاوت آن با دیگر مکاتب فلسفی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: برخی مستشرقان ادعا کردند که فلسفه در جهان اسلام با ابنسینا تمام شد، چون اصل فلسفه را مساوی و مساوق با روش مشایی(عقلی) قلمداد میکنند در حالی که با ظهور سهروردی، راه جدید و متفاوتی با فلسفه مشایی گشوده شد.
وی با بیان اینکه روش دستیابی به حقیقت در این فلسفه با فلسفه مشائی(یونانی) متفاوت است، افزود: مطابق حکمت اشراقی، روشنایی درون، عقل را روش میکند، در واقع نور عقلانی پسینی است و آنچه پیشینی است روشنایی درون است؛ منشأ و خمیره اصلی معرفت در فلسفه سهروردی، کسبی نیست بلکه کشفی است.
استاد فلسفه دانشگاه زنجان ادامه داد: فلسفه سهروردی یک فلسفه تأسیسی است اگرچه متفکرانی مثل هانری کربن معتقدند کار سهروردی بیشتر احیاگری حکمت ایران باستان (حکمت خسروانی) است.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |