امام سجاد(ع)، سرآغاز انقلاب فرهنگی اهل بیت(ع)
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی گفت: امام سجاد(ع) سرآغاز تحول مبارزه فرهنگی بود، مردم باید بدانند همه آن گسترهای که در انقلاب فرهنگی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) صورت گرفت، از زیرساخت قوی برخوردار بود که آن زیرساخت از مجاهدتهای حضرت سجاد(ع) حاصل شد. |
امام سجاد(ع)، سرآغاز انقلاب فرهنگی اهل بیت(ع)
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی،آیتالله سید احمد علمالهدی در سومین دوره تربیت و تعالی اعضای هیئت علمی، فرماندهان و مدیران دانشگاه جامع امام حسین(ع) که ظهر امروز در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام سجاد(ع) گفت: متأسفانه همواره معرفتشناسی ما نسبت به مقام ولایت اهل بیت و ائمه معصومین(ع) در پهنه احساس، عشق و عاطفه ما قرار میگیرد و اگرچه در سوگ ائمه اطهار(ع) عزاداری میکنیم و در ایام ولادت آنها جشن میگیریم اما شناخت واقعی از سیره سیاسی و فلسفه اصلی امامت آنها همچنان در بسیاری از مردم محدود است.
وی افزود: امام سجاد(ع) سرآغاز تحول مبارزه فرهنگی بود. مردم باید بدانند همه آن گسترهای که در انقلاب فرهنگی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) صورت گرفت، از زیرساخت قوی و نیرومندی برخوردار بود که آن زیرساخت از مجاهدتهای حضرت سجاد(ع) حاصل شد.
امام سجاد(ع)، سرآغاز انقلاب فرهنگی اهل بیت(ع)
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کاروان اسرا زمانی که از قید اسارت رها شدند و به مدینه بازگشتند، همچنان همان حالت استسباع و ترس در مردم وجود داشت. شما ببینید وقتی امام سجاد(ع) و اهلبیت حضرت سیدالشهدا(ع) به مدینه رسیدند و روایت وقایع کربلا را مطرح کردند، مردم همه جمع شدند و شروع به زاری کردند اما هیچکس پا پیش نگذاشت ابراز همدردی کند و آمادگی خود برای ادامه راه اباعبدالله(ع) را نشان دهد.
وی ادامه داد: در آن زمان روایت شده فقط پسر صعصعةابن صوهان که پدرش از اصحاب امیرالمؤمنین(ع) بود، به امام سجاد(ع) عرض کرد زندگی بر ما ننگ است زمانی که اهل بیت پیامبر(ص) گرفتار بلا و سختی باشند. جز سعسعه، هیچکس همدردی با امام نکرد و حضرت زینالعابدین(ع) نیز به دلیل همین بیتفاوتی به مدت دوسال پا به داخل شهر نگذاشت و بیرون از شهر، به مدت دو سال در خیمهای زندگی میکردند.
امامجمعه مشهد تصریح کرد: شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و وقایع کربلا ترس و وحشتی در دل مردم ایجاد کرد که باعث شد نهفقط اهل مدینه و مردم سرزمین حجاز بلکه سرتاسر جامعه اسلامی در برابر ابتلائات و جریان غاصب ولایت تسلیم شوند. به همین دلیل نیز همه به خلافت زبیریان آری گفتند و پس از پسر زبیر هم با خلیفه جائر و سفاک مروانی یعنی عبدالملک دست بیعت دادند. در همین شرایط بود که امام سجاد(ع) پایههای یک انقلاب فرهنگی عظیم را در جامعه اسلامی ایجاد کرد.
جریان «موالی»، ابتکار فرهنگی امام سجاد(ع)
وی تأکید کرد: برادران، خواهران، عزیزان من، ما خیلی چیزها شنیدهایم درباره امام سجاد(ع) اما همه این حرفها فقط در حد شنیده باقی مانده و معرفتی در این راستا حاصل نشده است. مثلاً همین که شنیدهایم که امام سجاد(ع) هرسال در ابتدای ماه مبارک رمضان، غلام و کنیز خود را در راه خدا آزاد میکردند اما غافلیم که این بردگان، همگی کسانی بودند در نهایت سادگی که وجودشان به دور از وابستگیهای دنیایی و عشیرهای، مملو از اخلاص و آماده برای هدایت بود.
آیتالله علمالهدی گفت: حضرت سجاد(ع) هرسال در روز دوم ماه مبارک رمضان، همه این افراد را بهصورت گلچین خریداری میکرد، با تفکرات و اندیشه ولایی رشد میداد و به بهانه روز اول از ماه رمضان سال آینده، آنها را آزاد میکرد تا بروند در اقصی نقاط ممالک اسلامی و هرکدام راوی جنایات جریان غاصب خلافت و حقانیت اهل بیت(ع) باشند. همه اینها دانشمند، عالم و تربیتیافته در محضر امام معصوم بودند که هرکدام، پیشوای یک هسته تربیتی میشدند.
وی بیان کرد: در تاریخ اسلام به این بردگان آزادشده تعبیر «موالی» اطلاق شده است. این موالی، سرآغاز تحول فرهنگی در جامعه اسلامی بودند و حتی در قیام زید نیز عمده پیروان او در انقلاب آشکار علیه بنیامیه، از میان همین موالی و بردگان آزادشده بود. حالا ببینید جریان موالی با همه برکاتش فقط یکی از برکات دوران امامت حضرت زینالعابدین امام سجاد(ع) بود.
رشد علمی باید با تربیت معرفتی همراه شود
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: جامعهای که تحت تبلیغات معاویه و بنی امیه، اسلام را تز قدرت میدانستند و منافقانه هربار دور کسی جمع میشدند که زور شمشیر او بیشتر بود، همین مردم در طول بیش از سه دهه امامت حضرت زینالعابدین(ع) تبدیل به امتی شدند که بیش از چهارهزار دانشمند و نخبه درجه یک در محضر امام معصوم تربیت کردند و خود را به دوران طلایی تمدن رساندند.
وی افزود: این مبنا باید سرفصل و الگوی همه مراکز علمی ما از جمله دانشگاهها باشد. به موازات ارتقای علمی، تقویت و رشد معنوی هم نیاز است. شما ببینید همین امروز چه بسیار دانشمندان برجسته و چهرههای برگزیده علمی ایرانی که در مراکز علمی و تحقیقاتی آمریکا به نظام آن کشور خدمت میکنند. این وضع ثمره همراهنشدن تربیت معرفتی با رشد علمی است اما از سوی دیگر، اگر این دو با یکدیگر همراه شد، دهها و صدها و هزاران دانشمند معتبر و عالی رتبه همچون شهدای هستهای تربیت میشوند که با وجود همه محدودیتها، تا آخر عمر خادم ملت و کشور و نظام و انقلابشان باقی میمانند.
انتهای پیام/282
© | خبرگزاری تسنیم |