Get News Fast

 

چالش‌های کشاورزان با بیمه محصولات کشاورزی/ خلف وعده می‌کنند

یکی از دلائل عدم‌رغبت کشاورزان برای بیمه‌کردن محصولات، عدم‌تناسب میزان خسارت‌ها با میزان غرامتی است که توسط بیمه پرداخت می‌شود که معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان دلیل آن را میزان اعتباری دانست که دولت برای بیمه محصولات در نظر می‌گیرد.

چالش‌های کشاورزان با بیمه محصولات کشاورزی/ خلف وعده می‌کنند

به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از رشت، روزهای اول مردادماه شاهد بارش باران و بعضا رگبار و رعد و برق بودیم تا حدی که هواشناسی استان، هشدار سطح نارنجی اعلام کرد و متعاقب آن نیز جلسات استانی و شهرستانی مدیریت بحران برای آمادگی برگزار شد. 

میزان بارش باران در هفته گذشته به حدی بود که شاهد بارش باران و آبگرفتگی معابر شهری نیز بودیم که بسیاری از زمین‌های کشاورزی نیز در فصل تابستان و در زمان سیر تکامل برای رشد خوشه برنج، دچار آبگرفتگی شد و خوشه‌های طلایی برنج دچار خوابیدگی یا وِرس شدند. 

گرچه باران الهی در هر فصلی برای همه مردم نعمت است و موجب کاهش دمای هوا در هوای شرجی گیلان می‌شود ولی برای کشاورزان که چشم انتظار تکامل خوشه‌های برنج برای درو بودند خبری خوبی نبود گرچه کشاورزان همواره شکرگذار خدایند و معتقدند که تنها روزی دهنده، فقط خداوند است و به کم و زیاد او قانع هستند. 

چالش‌های کشاورزان با بیمه محصولات کشاورزی/ خلف وعده می‌کنند

حال دولت درخصوص حمایت از کشاورزان اقدامات و برنامه ریزی‌هایی را انجام داده تا مشابه امسال که برخی مزارع دچار خوابیدگی یا ورس شدند بتواند از کشاورزان و محصولات آسیب دیده آنان حمایت کند، بیمه محصولات کشاورزی از جمله اقداماتی است که کشاورزان می‌توانند انجام دهند و درصورت آسیب محصول، ضرر و زیان دریافت کنند ولی در این خصوص نیز بعضا کشاورزان دچار چالش‌هایی هستند. 

کشاورزان می‌گویند که چند ماه تلاش کردیم و حتی بعضا مشکل کمبود آب مزارع را نیز داشتیم ولی به هر شکلی بود شرایط را فراهم کردیم ولی در زمانی که آماده فراهم کردن مقدمات برای درو در شالیزارها بودیم باران بارید و خوشه‌ها دچار خوابیدگی شدند. 

وضعیت برخی شالیزراها به گونه‌ای است که نه تنها ماشین درو داخل شالیزار نمی‌رود بلکه خود کشاورزان نیز باید در شالیزاری دارای آب وارد شوند و مشروط به تخلیه آب از مزارع و بهبود شرایط آب و هوایی، برداشت برنج را برای کشاورزان به دلیل وجود آب و شل بودن سطح زمین سخت می‌کند. 

متاسفانه اکثر شالیزارها نیز بیمه نبودند که در این خصوص کشاورزان می‌گویند که در سال‌های گذشته اقدام به بیمه شالیزارها می‌کردیم ولی در زمان آسیب به محصول، میزان پرداختی بیمه به ما حتی کمتر از حق بیمه‌ای بود که پرداخت کرده بودیم، کاهش پرداخت خسارت محصولات توسط بیمه و خلف وعده به کشاورزان، اصلی‌ترین دلیل‌عدم رغبت برای بیمه محصولات کشاورزی است، موضوع مهمی که هر سال مسئولان کشاورزان را برای بیمه محصولات ترغیب می‌کنند ولی در زمانی که کشاورز نیاز دارد مبلغ پرداختی به کشاورزان کفاف اقدامات اولیه را هم نمی‌دهد. 

چالش‌های کشاورزان با بیمه محصولات کشاورزی/ خلف وعده می‌کنندچالش‌های کشاورزان با بیمه محصولات کشاورزی/ خلف وعده می‌کنند

 *کشاورزان به شالیزارها قارچ کش بپاشند 

صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که 10 درصد شالیزارهای گیلان بر اثر بارش باران در هفته گذشته دچار خوابیدگی یا ورس شدند، البته وی هشداری را نیز به کشاورزان داد و گفت که با توجه به افزایش دما و رطوبت نسبی استان، شالیزارها دچار بیماری بلاست برنج می‌شوند که بر اساس آمار 25 تا 30 درصد محصول برنج در صورت‌ عدم توجه به محصول، رشد مناسب را نخواهند داشت. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت آب و هوای استان گفت: در هفته جاری شاهد وضعیت مناسب جوی و افزایش دما هستیم که در این خصوص کشاورزان توصیه می‌کنم حداقل یک مرحله اقدام به پاشیدن قارچ کش در شالیزارها کنند که از بیماری بلاست جلوگیری می‌کند. 

چالش‌های کشاورزان با بیمه محصولات کشاورزی/ خلف وعده می‌کنند

 *تناسب پرداخت بین خسارت‌ها و پرداخت غرامت‌ها با افزایش اعتبارات بیمه توسط دولت 

درخصوص وضعیت بیمه محصولات نیز پیمان عبدالهی فر معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان می‌گوید در سال جاری دو هزار و 352 نفر از کشاورزان گیلانی 19 هزار و 384 هکتار از شالیزارهای خودشان را تحت پوشش حمایتی صندوق بیمه کشاورزی قرار دادند که طی روزهای گذشته شاهد بارش باران بودیم و برخی از شالیزارها دچار خسارتی شد که با توجه به شرایط مساعد جوی شرایط برای ارزیابی میزان خسارت‌ها در حال انجام است. 

وی با بیان اینکه کشاورزانی که شالیزارهای آنان دچار خسارت شده به شعبه بانک کشاورزی، نمایندگی‌های بیمه و مراکز منتخب جهاد کشاورزی مراجعه و اعلام خسارت کنند، افزود: کشاورزان خسارت دیده لازم است تا حداقل چهار روز قبل از برداشت محصول خود اعلام خسارت کنند تا ارزیابی‌ها سریعتر صورت گیرد. 

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان با اشاره به گلایه برخی کشاورزان درخصوص‌ عدم تناسب میزان خسارت‌ها با میزان غرامتی که توسط بیمه پرداخت می‌شود که همین موجب شده تا رغبت کمتری از سوی کشاورزان برای بیمه شالیزارها صورت گیرد، تصریح کرد: این بیمه دولتی است و بر اساس بودجه‌ای است که دولت در صحن مجلس اعلام می‌کند که در سال گذشته 6 هزار میلیارد تومان اعتبار برای بیمه و پرداخت غرامت از سوی دولت برای بیمه محصولات کشاورزی در نظر گرفته شد که اگر این اعتبارات بیشتر شود حق بیمه‌ها کمتر و پرداخت غرامت بیشتر می‌شود و تناسب بین خسارت‌ها و پرداخت غرامت‌ها نیز نزدیک می‌شود. 

چالش‌های کشاورزان با بیمه محصولات کشاورزی/ خلف وعده می‌کنندچالش‌های کشاورزان با بیمه محصولات کشاورزی/ خلف وعده می‌کنند

عبدالهی فر با بیان اینکه در سال گذشته بیش از سه تا پنج برابر حق بیمه‌ای که از کشاورزان دریافت کردیم غرامت پرداخت شد، گفت: این صندوق بیمه یک سازمان پاسخگو است و تلاش می‌کنیم تا به کشاورزان خدمت‌گذاری کنیم و یکی از دلائل‌عدم رغبت کشاورزان برای بیمه، این است که کشاورز نتوانست برنج خود را به خوبی بفروشد و علی رغم اینکه می‌دانست دچار خسارت می‌شود ولی رغبتی برای بیمه نیز وجود نداشت. 

وی با بیان اینکه حق بیمه بر اساس مصوبه‌ای است که دولت در نظر گرفته است، افزود: پرداخت غرامت به کشاورزان نیز بر اساس گزینه‌ای است که کشاوز یکی از تعهدات بیمه را انتخاب کرده و بر اساس همان پرداخت غرامت به کشاورز پرداخت می‌شود. 

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارش پراکنده باران در هفته گذشته بیان کرد: در اردیبهشت ماه امسال نیز از طریق رسانه‌ها اعلام کردیم که طبق پیش بینی هواشناسی، شاهد بارش باران در مردادماه که فصل آغاز برداشت محصول است هستیم و از کشاورزان درخواست کردیم تا شالیزارهای خود را بیمه کنند که بخشی از کشاورزان این اقدام را انجام دادند. 

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 18 =

دکمه بازگشت به بالا