تنها مانع راهاندازی مرحله نخست متروی قم نبود واگن است
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه مرحله نخست پروژه مترو بیش از ۹۷ درصد پیشرفت دارد، گفت: برقدار کردن این مسیر و همچنین تجهیز ایستگاه شهید مطهری و کشاورز به طور کامل انجام شده و تنها مشکل برای تستهای نهایی، تأمین واگن است. |
تنها مانع راهاندازی مرحله نخست متروی قم نبود واگن است
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، محمدرضا انگشتباف در حاشیه بازدید مدیرکل دیوان محاسبات استان از پروژه مرحله دوم خط نخست متروی قم با بیان اینکه تنها مشکل راهاندازی مرحله نخست مترو تأمین واگن است، گفت: با به نتیجه نرسیدن استقراض واگن از شهرهای دیگر و فعال شدن قرارداد پوژن چینی، با تأمین پیشپرداخت توسط دولت جمهوری اسلامی، امیدواریم طی 6 تا 8 ماه آینده واگنهای وارداتی به پروژه مترو تزریق شود.
وی با بیان اینکه مرحله نخست پروژه مترو بیش از 97 درصد پیشرفت دارد، بیان کرد: برقدار کردن مرحله نخست کامل انجام شده و دو ایستگاه شهید مطهری و کشاورز به طور کامل تجهیز شده و تنها مشکل برای تستهای نهایی، تأمین واگن است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم ادامه داد: با توجه به وجود مشکلات در تأمین واگن، تکمیل مرحله دوم از میدان شهید مطهری تا مسجد مقدس جمکران بهصورت ویژه در دستور کار قرار گرفت که اواسط سال گذشته بهینهسازی مرحله دوم توسط مشاور پروژه انجام شد.
وی با تأکید بر اینکه بهینهسازی، سبکسازی ایستگاههای مترو و بهینهسازی تونل سنتی و… در مرحله دوم انجامشده است، مطرح کرد: با این اقدام بیش از 300 میلیارد تومان در تملک و سبکسازی به نفع پروژه شده است.
انگشت باف با اشاره به اینکه بعد از انعقاد قرارداد حفاری تونل سنتی، فعالیتها در این بخش از پروژه در سه جبهه کاری در حال انجام است، اضافه کرد: قرارداد سیگنالینگ، انعقاد قرارداد ایستگاه نیکویی بهزودی و… نیز طبق برنامه زمانبندی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه بدون تأمین منابع مالی امکان تسریع در اتمام پروژه در زمان مشخص وجود ندارد، افزود: در سال جاری با تأمین 2500 میلیارد تومان اوراق مشارکت مشکلی وجود ندارد، ولی برای سال آینده 5000 میلیارد تومان نیاز است تا سرعت پیشرفت پروژه تداوم داشته باشد.
به گزارش تسنیم، بالغ بر 12 کیلومتر از تونل خط A متروی قم حفاری شده و قطعه انتهایی آن به طول هزار و 800 متر از میدان بقیه الله تا مسجد مقدس جمکران باقیمانده است. پس از انجام حفاری این قطعه، کل تونل مرحله دو به پایان می رسد و محدوده شمال غرب شهر قم به جنوب شرق شهر و مسجد مقدس جمکران با تونلی به ارتفاع 9 متر در عمق 24 متری به یکدیگر متصل می شوند.
محدوده قلعه کامکار به میدان مطهری از قبل با تونل وصل شده و با اجرای این پروژه میدان مطهری و حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران متصل و سپس وارد ساخت ایستگاه های مرحله 2 و خطوط مسیر میشود. این تونل که در حال احداث است به روش اتریشی و سنتی حفاری و لاینینگ میشود و در مدت 2 سال تکمیل خواهد شد.
با اجرای این پروژه تونل خط A متروی قم به طول 14 کیلومتر به پایان می رسد و پس از آن به مرحله احداث ایستگاه ها و خطوط روسازی حرکت میکند.
تونل مترو از محدوده تاریخی قلی درویش که بافت تاریخی است، فاصله دارد. مترو از محدوده قلعه کامکار، میدان کشاورز، چهار راه معصومیه، میدان سعیدی و میدان مطهری و محدوده بازار حرکت می کند و با هیچ تپه باستانی در مسیر مواجه نشده است.
هزینه احداث هر کیلومتر مترو حدود 45 میلیون یورو یعنی 2 هزار و 500 میلیارد تومان است و هزینه حفاری هر متر تونل سنتی نیز 350 میلیارد تومان می شود.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |