فرهنگ ایرانی-اسلامی-انقلابی باید در جامعه تقویت شود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هویت ایرانی،اسلامی و انقلابی ما باید به عنوان اولویت اصلی تقویت شود؛ اگر این هویت تقویت نشود، سبک زندگی ما دچار بحران خواهد شد. |
فرهنگ ایرانی-اسلامی-انقلابی باید در جامعه تقویت شود
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد،حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، در دوره دانشافزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور(چالش ها و فرصت ها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است، اظهارداشت: هویت ایرانی-اسلامی-انقلابی ما باید به عنوان اولویت اصلی تقویت شود؛ اگر این هویت تقویت نشود، سبک زندگی ما دچار بحران خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به خلأهای موجود در نظریهپردازی هویت در کشور گفت: ما هنوز نظریه جامع و کاملی در حوزه هویت نداریم. نظریههای روانشناسی هویت حدود هشت مورد هستند و در جامعهشناسی نیز به همین تعداد، نظریههای هویت وجود دارد. اما باید نظریههای خاص خودمان را تدوین کنیم.
خسروپناه از اساتید بسیجی، جامعهشناسان و روانشناسان خواست تا نظریههای هویت خود را ارائه دهند و به تدوین الگوی حکمرانی هویت ایرانی-اسلامی-انقلابی بپردازند.
اهمیت نظریهپردازی و کرسیهای نظریهپردازی
وی بر ضرورت برگزاری کرسیهای نظریهپردازی در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: باید کرسیهای نظریهپردازی در دانشگاهها برگزار شود تا اساتید بتوانند نظریههای خود را ارائه دهند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما به نظریههای جدید نیاز داریم تا بتوانیم هویت ایرانی-اسلامی-انقلابی خود را تقویت کنیم.
مشکلات فرهنگی جامعه و راهحلها
حجتالاسلام خسروپناه به مشکلات فرهنگی موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: ما نیازمند تقویت اخلاق عمومی جامعه هستیم که شامل فرهنگ خردورزی، فرهنگ مصرف بهینه، فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی است.
وی به مصرف بیش از حد دارو، برق و انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: مصرف داروی ما در ایران چهار برابر متوسط جهانی است و باید این روند تغییر کند.
اهمیت ورزش و تغذیه سالم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهمیت ورزش عمومی و تغذیه سالم تاکید کرد و گفت: ورزش عمومی باید ترویج شود تا بیماریها کاهش یابد و مردم زندگی سالمتری داشته باشند. آمار بیماریهای قلبی و سکته در کشور بالاست و یکی از مهمترین عوامل آن، نبود فرهنگ ورزش عمومی است.
حجتالاسلام خسروپناه به فعالیتهای بسیج اساتید در نقد نظریههای غربی اشاره کرد و گفت: بسیج اساتید باید به سمت نظریهپردازی برود و نقد نظریههای غربی را ادامه دهد. ما آرزو داشتیم که بعد از مرحله نقد، به نظریهپردازی برسیم، اما این کار هنوز نیمهتمام مانده است؛ اساتید بسیجی باید نظریهپردازی کنند و نظریههای خود را ارائه دهند.
ضرورت تدوین سندهای فرهنگی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ضرورت تدوین و اجرای سندهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: سند نقشه جامع فرهنگی کشور باید بهطور کامل اجرا شود و هر استانی باید برش فرهنگی خود را داشته باشد. در حال حاضر، حدود 20 استان برش فرهنگی خود را تدوین کردهاند و یازده استان دیگر نیز باید این کار را انجام دهند.
حجتالاسلام خسروپناه افزود: سند دانشگاه اسلامی نیز با هدف تقویت فرهنگ اسلامی در دانشگاهها تدوین شده است و باید بهطور کامل اجرا شود.
چشمانداز فرهنگی و آموزشی
وی به چشمانداز فرهنگی و آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: سند دانشگاه اسلامی دارای چهار فصل اصلی است که شامل نظام فرهنگی تربیتی، نظام آموزشی، نظام پژوهشی و نظام مدیریتی است. این سند باید بهطور کامل اجرا شود تا فرهنگ اسلامی در دانشگاهها تقویت شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اجرای این سندها و تقویت هویت ایرانی-اسلامی-انقلابی، میتواند به بهبود وضعیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور کمک کند.
حجتالاسلام خسروپناه تاکید کرد: تقویت هویت ملی و اسلامی نیازمند همکاری تمامی اقشار جامعه است و ما باید با تلاش همگانی و از طریق نظریهپردازی و تقویت فرهنگ عمومی، به بهبود وضعیت جامعه دست یابیم.
وی اظهار امیدواری کرد: با تلاش اساتید و بسیج اساتید، نظریههای جدید در حوزه هویت تدوین شود و فرهنگ ایرانی-اسلامی-انقلابی در جامعه تقویت شود.
ساختار سند دانشگاه اسلامی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ساختار سند دانشگاه اسلامی پرداخت و تاکید کرد: این سند دارای چهار فصل اصلی است. هر یک از این فصلها شامل راهبردها و اقدامات خاصی است که برای تحقق اهداف تعیین شده باید به دقت اجرا شوند.
حجتالاسلام خسروپناه گفت: نظام آموزشی سند دانشگاه اسلامی دارای هفده راهبرد است و ذیل هر راهبرد اقداماتی تعریف شده است.
وی تاکید کرد: چشمانداز نظام آموزشی در این سند، تعلیم علم نافع و کارآمد است. حضرت آقا فرمودهاند که اگر دانشکدهای فارغالتحصیلانش نتوانند در بازار کار مفید باشند، بهتر است تعطیل شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نظام پژوهشی سند دانشگاه اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: این نظام دارای 11 راهبرد است که اقدامات مرتبط با هر راهبرد مشخص شده است.
وی افزود: چشمانداز پژوهشی سند دانشگاه اسلامی، تولید و گسترش مرزهای دانش و علوم کارآمد و مرجعیت علمی در جهان اسلامی است.
در ادامه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نظام مدیریتی سند دانشگاه اسلامی پرداخت و بیان کرد: این نظام دارای هفت راهبرد است و اقداماتی برای هر راهبرد تعیین شده است.
وی تاکید کرد: چشمانداز مدیریتی این سند، مدیریت برنامهریز جامعنگر، عدالتمحور، کارآفرین همراه با نظارت و ارزیابی مستمر است.
حجتالاسلام خسروپناه در توضیح چشماندازهای کلان سند دانشگاه اسلامی گفت: چشمانداز فرهنگی تربیتی ما، پرورش نخبگان عالم متعهد به ارزشها و معتقد و متخلق بر اساس خردورزی، آزاداندیشی و خلاقیت است. هدف این سند، تربیت نخبگان خردورز، با اخلاق و متعهد به ارزشهای اسلامی است.
وی در نقد سیستم فعلی آموزشی بیان کرد: دانشگاههای ما هنوز علممحور هستند، در حالی که باید به سمت دانشکدههای موضوعمحور حرکت کنیم.
اهمیت پژوهش و مقالهنویسی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهمیت پژوهش و مقالهنویسی نیز پرداخت و گفت: ما نیازمند مقالات کارآمد و حل مسئله هستیم.
وی تاکید کرد که فعالیتهای علمی باید به حل مسائل جامعه کمک کند و افزود: اساتید باید به پژوهش بپردازند و مقالاتی بنویسند که بتوانند مسائل را حل کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهمیت خانواده و جمعیت اشاره کرد و گفت: مسائل مربوط به ازدواج، حجاب و عفاف، جمعیت و طلاق باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرند.
حجتالاسلام خسروپناه تاکید کرد: بسیاری از آسیبهای اجتماعی ناشی از مشکلات خانوادگی است و باید به ریشهیابی و حل این مشکلات پرداخت.
وی همچنین به اهمیت فناوریهای نرم اجتماعی پرداخت و گفت: ما نیازمند فناوریهای نرم اجتماعی مبتنی بر ارزشهای اسلامی هستیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقش انیمیشن، بازیهای رایانهای و موسیقی در شکلدهی هویت جوانان اشاره کرد و افزود: اگر از بنده سوال کنند اولویت این پنج اولویت چیست، میگویم ساخت فناوری نرم اجتماعی.
حجتالاسلام خسروپناه در پایان تاکیدکرد: اجرای سند دانشگاه اسلامی و تقویت هویت ایرانی-اسلامی-انقلابی نیازمند همکاری تمامی اقشار جامعه است.
وی اظهار امیدواری کرد که با تلاش اساتید و بسیج اساتید، نظریههای جدید در حوزه هویت تدوین شود و فرهنگ ایرانی-اسلامی-انقلابی در جامعه تقویت شود.
انتهای پیام/282
© | خبرگزاری تسنیم |