فعالان رسانهای سمنان از "خبرنگاری" میگویند
روز خبرنگار بهانهای شد تا پای حرفهای تعدادی از فالان عرصه رسانه در استان سمنان بنشینیم و هزارتوی مشکلات شغل طاقت فرسا اما شیرین خبرنگاری را بشکافیم. |
فعالان رسانهای سمنان از “خبرنگاری” میگویند
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سمنان، هفدهم مرداد، روزی که در تقویم با عنوان روز خبرنگار درج شده است ولی این مناسبت مانند برخی از مناسبتهای تاریخی از عمر آن چندان نمیگذرد و تنها 26 سال است که در تقویم ملی ما روزی با عنوان روز خبرنگار جای گرفته است.
هفدهم مرداد که میشود همه مسئولان یادشان میآید که در جامعه کسانی هم هستند که در طول سال اخبار و مسائل جامعه را به گوش مردم میرسانند و صبورانه ساعتها برای تهیه یک خبر و یا گزارش تلاش میکنند.
تجلیلهایی از مقام خبرنگار صورت میگیرد و گاهی اوقات در سخنرانیها رسالت خبرنگاری را رسالت انبیا عنوان میکنند. برخی اوقات هم تجلیلهای نمادین صورت میگیرد، شاید در این روز نیز قرار است برای اینکه از دست خبرنگاران خلاصی پیدا کنند و کسی به آنها نگوید که چرا در این روز از خبرنگاران تجلیل نشد از روی قرعه چند خبرنگار را تجلیل کنند که این تجلیلها هم بیشتر مصلحتی است.
گاهی اوقات هم عدهای از مسئولان با یک تبریک ساده از کنار خبرنگاران و روزی که به نام ایشان منتسب شده است میگذرند، برخی نیز که احساس نیاز به خبرنگاران نمیکنند از تبریک گفتن هم خودداری میکنند.
بماند که برخی از مسئولان زمانی که خبرنگاری از آنان سئوالی بپرسد که مذاق ایشان خوش نیاید به خبرنگار به عنوان موجودی مزاحم نگاه میکنند ولی در زمانی که بخواهند کار کوچک دستگاه آنها میان مردم بزرگ نمایش داده شود حاضر هستند خبرنگاران را تا کیلومترها دورتر از شهر با خود همراه کنند تا قیچی به دست بگیرند و با صلوات روبانی ببرند.
خبرنگار که در طول سال برای مردم و مسئولان تا پای جان مایه میگذارد هیچ مسئولی گوشی برای شنیدن مشکلاتش ندارد و او همچنان به دنبال آگاه سازی جامعه میرود تا به قول برخی از مسئولان رسالت پیامبریاش را به پایان برساند.
خبرنگاران با مشکلات عدیده ای روبرو هستند که بیان آن هیچ دردی از دردهای آنان را درمان نمیکند. نبود چتر حمایتی مهمترین مشکل خبرنگاران است که با وجود مشکلات فراوان در کار حقوق مشخصی ندارند و با اندک دستمزدی تلاش چند ساعته خود را به مسئولان میفروشند.
نبود چتر حمایتی موجب شده است بسیاری از خبرنگاران از این کار فاصله گرفته و به شغلهای دیگری روی بیاورند یا خبرنگاری را به عنوان شغل دوم و سوم خود برگزینند که زیبنده اهل قلم نیست.
در طول 365 روز سال فقط یک روز قرار است برای خبرنگاران باشد که آن روز هم خبرنگاران مشغول انعکاس اخبار و رویداد به مردم هستند که مبادا واقعهای از چشم تیزبینشان پنهان بماند. ای کاش روزی برای قدردانی از خبرنگاران بیاید.
هیچ کس جز خبرنگاران نمیدانند که تولید یک خبر و گزارش چه سختی هایی دارد و گاهی برای تولید یک خبر باید ساعتها پشت در و یا دقایق طولانی پشت خط تلفن منتظر مسئول و یا مدیری باشد که بتواند اطلاعات درستی از یک رویداد را به جامعه برای تنویر افکار عمومی ارایه دهد.
هیچ کس جز یک خبرنگار نمی داند که نشر خبری دردناک از مشکلات و حوادث تلخ یعنی چه و اینکه گاهی خودت ذره ذره ذوب میشوی تا بتوانی تلخیها و واقعیات و مشکلات جامعه را انعکاس دهی.
یک خبرنگار هنگامی که از دردها میگوید قلبش به درد میآید و هنگامی که خبر حوادث و یا مشکلات بزرگ و کوچک جامعه را انعکاس میدهد اولین نفری است که برای هم نوعانش اشک میریزد و از این رو است که همیشه در استرس و ناراحتی به سر میبرد.
در بحران های مختلف همچون زلزله، سیل، کرونا خبرنگاران کسانی هستند که جانشان را در طبق اخلاص گذاشته و زمانی که باید فکر سلامت خود و خانواده شان باشند لباس خطر به تن کرده و به دل خطر میروند تا بتوانند انعکاس دهنده وضعیت درست آن بحران باشند و در واقع صدای مردمی که هیچ صدایی ندارند.
بسیار تلخ است زمانی که یک خبرنگار خود خبر میشود و به واسطه یک حادثه، یک بیماری و یک رویداد تلخ و یا در تنهایی خویش چشم از دنیا فرو میبندد و آن زمان تیتر یک خبر رسانهها و جراید میشود و خبر مرگش در چند ثانیه در همه جا میپیچد.
خبرنگاران که ثانیه ثانیههای عمرشان را به نگاشتن آلام بشری و دردها و مشکلات جامعه سپری میکنند نیازمند حفظ منزلتشان و برخورداری از کمترین حقوقی هستند که میتوانند به عنوان رکنی که همیشه در خدمت جامعه هستند از آن بهرهمند شوند.
هرسال خبرنگاران در روز خبرنگار از مشکلات، دردها و مسائل خود میگویند اما این دردها همان مسائلی است که بازگو نشده، مشکلاتی است که یک عمر قشر خبرنگار با آن دست و پنجه نرم میکنند ولی از آن دم نمیزنند و شاید امسال هم روز خبرنگار را در سکوت خبری برای این قشر تلاشگر سپری کنیم.
تنها افراد صاحب قلم و یا افرادی که زندگیشان با خبر و خبرنگاری عجین شده و یا دوست و همکار خبری دارند میدانند یک خبرنگار با چه چالشها و سختیهایی مواجه است و در هیاهوی جامعه گم شده و تنها در روزی که به نام اوست دستی به قلم می برد تا از این مشکلات و سختیهای حرفهای که البته بیشتر عشق می خواهد بنگارد.
تنها یک خبرنگار میداند دلیل اینکه شغل خبرنگاری از مشاغل سخت جامعه محسوب میشود چیست و استرس، سختی، تخصص، مهارت، درگیری فکری برای نگاشتن یک خبر و یا گزارش را تنها خود خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه درک میکنند.
روزهای تعطیل که مدیران و کارکنان ادارات و ارگان ها و سازمان های مختلف و یا دیگر قشرهای جامعه احتمالاٌ در حال استراحتاند و در کنار خانواده و عزیزانشان لحظات خوشی را سپری میکنند در لابه لای این ساعت ها دستی به گوشی میبرند و شاید اخبار و اطلاعات و رویدادهای کشور و منطقه خود را مطالعه میکنند، در واقع نتیجه کار خبرنگارانی است که هیچگونه تعطیلی ندارند چون در واقع کار خبر تعطیلی بردار نیست و بازهم قشر خبرنگار خود را وقف جامعه و مردم میکنند .
شاید ساعت ها ذهن یک خبرنگار درگیر یک تیتر و یا موضوعی باشد که میخواهد در مورد آن بنویسد و یک خبرنگار ساعتها استرس و اضطراب فکری برای برنامهای دارد که قرار است در آینده نزدیک آن را پوشش دهد.
درست است که امروز با پیشرفت فضای مجازی و توسعه ی کانالهای خبری و اطلاعرسانی و هزاران پایگاه خبری سرعت تبادل اخبار و اطلاعات آسان شده اما در واقع این رسالت خبرنگاران صدیق را که عمری با قلم خود و با رعایت اصل امانتداری و تلاش حرفهای خود ، هزاران خبری که در دنیای مجازی منتشر و منعکس میشود را سنگینتر میکند تا درست و نا درست را به مردم و مخاطبان خود نشان دهند و جامعه را تغذیه درست خبری کنند.
آنکه بامش بیش، برفش بیشتر
سعید قدرتی، خبرنگار روزنامه رسالت استان سمنان گفت: فرارسیدن روز خبرنگار شاید برای بعضیها اهمیت نداشته باشد؛ اما این روز برای بسیاری به قداست قلم و به شهادت شهدای عرصه خبر و خبرنگاری یک دنیا معناست.
وی با بیان اینکه خبرنگاران مصداق این ضربالمثل هستند که “آنکه بامش بیش برفش بیشتر” افزود: خبرنگار باید بداند و میداند که آن کسی که آگاه تر است مسئول تر است، مسئول در قبال ملت و کشور، مسئول در قبال باورها و اعتقادات مردم، مسئول در قبال منافع ملی، مسئول در قبال تجاوز فکری و اندیشههای بیگانه و مرزهای فرهنگی، مسئول در قبال اخلاق جامعه، مسئول در قبال کژاندیشی و کژرفتاریهای بعضی از اداره کنندگان جامعه و باید به درستی از پس این مسئولیت بر آید.
وی گفت: این مسئولیت و مسئولیتها نه تنها محدودیت نمیآفریند بلکه راه رسیدن به کمال را در این حرفه مقدس برای او هموار و هموارتر میسازد و خبرنگار به جایگاهی میرسد که جز رضایت حضرت دوست نمیبیند.
خبرنگاری شغل است یا حرفه؟
ابراهیم پورتقی، مدیرمسئول پایگاه خبری کارنامه فردا میگوید: خبرنگاری، مطالبهگری است. در روزگار کمپین و پویش، بارها دیدهایم که فشار رسانهها برای رخداد یک اتفاق مثبت یا جلوگیری از یک اتفاق منفی تا چه اندازه تاثیرگذار بوده و مسئولان را تسلیم کرده است.
با تمام این اوصاف و با گذر از رسالت خبرنگاری، یک سؤال مهم را باید پرسید. سؤالی که سالیان است مطرح بوده اما هیچگاه پاسخ درست و منطقی بدان داده نشده است. “خبرنگاری یک شغل است یا حرفه”؟ همه افراد از سختیهای کار خبرنگاری آگاه هستند و در سخنان خود بدان تاکید دارند اما آیا پاسخ دقیقی به این سؤال دادهاند؟
وی افزود: اگر پاسخ، شغل است، باید گفت که شغل خبرنگاری، گاها امنیت لازم را برای کسانی که به این نام بزرگ مزین شدهاند، به همراه ندارد. بارها شنیدهایم که فلان روزنامه، فلان خبرگزاری و … به دلایل مالی تعطیل شده و خبرنگاران آن از کار بیکار شدهاند؛ بدون آن که بیمهای داشته باشند. بسیاری از خبرنگاران از درآمد کافی برای اداره زندگی خود برخوردار نیستند. همچنین تعداد کمی از خبرنگاران، منزل شخصی دارند و البته به دلیل ساعت کاری بالا، زندگی شخصیشان در کنار خانواده تحتالشعاع قرار میگیرد. بر همین اساس، به نظر میرسد که خبرنگاری مؤلفههای یک شغل را ندارد و فراتر از آن است. در وصف حال خبرنگار شاید بتوان آن ضربالمثل معروف “کوزهگر از کوزه شکسته آب می خورد” را استفاده کرد. خبرنگاری که همیشه به دنبال احقاق حق اقشار مختلف است، خود در حاشیه رفته و کمتر به حق و حقوق او توجه میشود.
پورتقی اضافه کرد: خبرنگاری کاری است که با چاشنی عشق جلو میرود و هر چه عشق و شوق بیشتر باشد کارخبرنگاری زیباتر و تأثیرگذارتر است. از طرفی کار خبری میدانی است که به حل مسائل همه میپردازد و عدهای نیز برای او مسئله ایجاد میکنند یا به قولی، عرصهای است که سنگ همه را به سینه میزند و عدهای نیز به او سنگ میزنند!
مدیر مسئول کارنامه فردا ادامه داد: ما اهالی رسانه که دغدغهمند مسائل جامعه خود را بیشتر احساس می کنیم به معنای واقعی همدلی وگفتگو را درک می کنیم و با درک درست از ماهیت رسانه که همان عشق، خلاقیت و هنر است به بازگویی آن به موقع پرداخته و اعتماد جامعه مخاطب را نیز به دست آوریم.
پورتقی گفت: بزرگترین دغدغه خبرنگاران انعکاس دغدغه ها و مشکلات مردم است و آن ها همیشه این رسالت را بر خود مقدم می شمارند و درصدد رفع آن با مسئولان سخن می گویند، جالب این که این قشر فرهیخته حتی در گرامیداشت روز خبرنگار نیز به دنبال انجام رسالت حرفه ای خود هستند. خبرنگاران جایگاه اصلی خود را در جامعه ندارند و مردم از جایگاه آن ها آگاه نیستند در صورتی که خبرنگاران رکن چهارم دموکراسی هستند و دارای شان و منزلت بالایی در اجتماع هستند.
وی با بیان اینکه مدیران دستگاههای اجرایی بدون کمک خبرنگاران نمیتوانند کاری انجام دهند، اظهار کرد: خبرنگاران در انعکاس اقدامات و فعالیتهای دستگاههای اجرایی استان سمنان به مردم، نقش مهم و اساسی دارند و از صحنه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی پاک نمیشوند. خبرنگاران به عنوان رزمندگان جبهههای فرهنگی در مقابل تهاجمها ایستادهاند و میتوانند به خوبی ایفای نقش کنند. خبرنگاران انسانهای متعهدی هستندکه در راستای این حرفه با ارزش تلاش میکنند تا گرد و غبار پیرامون را پاک و مردم را از چهره واقعی مطلع می کنند.
پورتقی، امانت داری، آزادمردی، صداقت، حق طلبی، عدالت خواهی و شجاعت را از شاخصهها و ویژگی های مهم خبر نگاران دانست و گفت: بوده اند صاحبان قلمی که برای اطلاع و درک مردم از واقعیتهای پیرامون،جان خود را در میادین تهیه خبر از دست دادهاند و امروز دنیا نیازمند چنین تفکری است تا بتواند به بسیاری از موضوعات و رویدادهای اطراف خود دست پیدا کند. قطعا بارزترین وظیفه خبرنگار این است که با رعایت حق مردم برای دستیابی به اطلاعات درست، شرافت حرفهای خود را در خدمت واقعیت عینی قرار دهد. به نحوی که واقعیتها وجداناً با محتوای اصلی خود انعکاس یافته و بدون ایجاد تحریف، نشان دهنده ارتباطات اساسی باشد. رسالت اصلی خبرنگار و رسانه یعنی انعکاس مسائل و واقعیت های اجتماع و تلاش برای بهبود اوضاع جامعه و کمک به توسعه اجتماعی با در نظر گرفتن مصالح و منافع جامعه است.
مدیر مسئول کارنامه فردا، ادامه داد: کسی که خبرنگاری را انتخاب میکند قطعا به دنبال کسب درآمد نیست چون نیک میداند که از این راه به نوایی نمیرسد، انتخاب او مرز میان عشق و جنون است که یا باید بماند و همه ناملایمات را تحمل کند و یا باید برود و از عشق خود دست بکشد و این همه سرمایهای است که یک خبرنگار عاشق دارد.
وی تصریح کرد: اهالی رسانه میدانند، خبرنگاری به عنوان مهمترین، حساسترین و پویاترین کار روزنامه و رسانه برخط، نمیتواند چندان فراتر از ساختارها و چارچوبهای تعیین بخش و نانوشته موجود متصور شود. قلم خبرنگار سنگینی خاصی دارد که حرکت در جهت آرمانهای روزنامهنگاری را دشوار میسازد، رهایی از این امر، مستلزم فضایی متفاوت و وضعیتی متفاوت از وضعیت کنونی است.
لزوم وحدت برای گرهگشایی
مدیر خبرگزاری خبرآنلاین در استان سمنان نیز گفت: هفدهم مرداد ماه بهانهای است که خبرنگاران نقاط اشتراک خود در کار خبری را در تحقق مطالبات مردمی مرور کنند تا با وحدت رویه برای توسعه استان با خط و مشی هر رسانه قلم زد.
مرتضی دهرویه افزود: فعالیت رسانه باید به گونهای باشد تا مدیران و مسئولان موظف به پاسخگویی باشند و اکنون ضعف در پاسخگویی برخی مدیران مشهود است.
سردبیر روزنامه پیام استان سمنان، بحران کم آبی را چالش مهم در استان عنوان کرد و افزود: وحدت رویه رسانههای استان در پیگیری این موضوع گرهگشا در رفع این مشکل است و جامعه امروز استان بیش از هر زمان دیگری به وحدت رویه در بخشهای مختلف از جمله رسانه نیازمند است.
مسعود کلاهی تصریح کرد: امنیت شغلی و آزادی بیان از جمله دغدغههای اصلی خبرنگاران است و رفع این دغدغهها نیازمند اهتمام ویژه است.
وی بیان کرد: وقتی حرف از امنیت خبرنگاران میشود، امنیت و منع شکایت مطرح نیست، بلکه برخی مدیران وقتی مورد نقد قرار میگیرند، تهدید به قطع آگهی و اشتراک روزنامه میکنند و وقتی حرف از امنیت میشود، باید آزادی بیان نیز مورد توجه باشد.
سردبیر روزنامه پیام استان سمنان اظهار داشت: اگر با کورسوی نقد رسانههای داخلی مقابله شود، شهروندان مخاطب رسانههای معاند میشوند که تبعات دیگری به همراه دارد.
خبرنگار نماها تنها در دریافت آگهی تبحر دارند/روزنامهنگاری کاسبی نیست
عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان سمنان نیز با اشاره به اینکه درکنار همه دغدغهها، موضوع آموزش و توانمندسازی از مواردی است که باید به صورت جدی مدنظر تصمیمسازان این رعصه و تشکلهای صنفی مرتبط باشد، گفت: خانه مطبوعات در سالهای گذشته دوره آموزشی و ارتقای علمی برای خبرنگاران استان برگزار کرده و آموزش مشکل اصلی فعالان جامعه رسانهای استان سمنان نیست.
زینالعابدین داوودی ابراز کرد: اگر اقتصاد رسانه قوی شود، انگیزه در خبرنگاران تقویت میشود و خود افراد به صورت خودجوش در پی ارتقای دانش خود گام بر میدارند. رسانهها در استان با توجه به مشکلات و دغدغههایی که در این عرصه دارند، فعالیتشان مصداق واقعی کار جهادی است و مجاهدت میکنند.
داوودی از حرفه خبرنگاری به عنوان جهاد عرصه اطلاعرسانی و تبیین نام برد و بیان کرد: بیشتر خبرنگاران استان سمنان با وجود تمام مشکلات مالی و با وجود دستمزد پایین، عرصه را خالی نکردند و فعالیت میکند.
وی بیان کرد: خبرنگاران به واسطه دغدغههایی مانند پایینترین دستمزد و بدون بیمه مشغول به فعالیت هستند که این شرایط انگیزه خبرنگاران را تحت تاثیر قرار داده است و انتظار میرود در رفع چالش خبرنگاران چارهاندیشی شود.
سرپرست روزنامه جوان در استان سمنان با تاکید بر ضرورت ساماندهی خبرنگاران استان گفت : ساماندهی صحیح و حمایت عادلانه انگیزه خبرنگار را برای کار حرفه ای و فاخر افزایش میدهد.
داودی با بیان اینکه تمام مسائل و دغدغههای خبرنگاران و فعالان رسانهای بهصورت یک چرخه به ساماندهی و نظارت وضعیت خبرنگاران، رسانهها و پرداختی رسانهها بازمیگردد ، گفت: تحقق تمام این مسائل در کنار هم سبب رشد خبرنگاران میشود.
وی افزود: باید نظارت دقیقی بر عملکرد رسانهها و خبرنگاران ایجاد شود که گام ابتدایی این مسئله شناسایی رسانههای فعال است که در ادامه این شناسایی، رسانههای مکتوب با یکدیگر و رسانههای برخط نیز با همردیفان خود نظارت شوند و شاخصهای هر یک نیز مجزا بررسی شود.مدیر پیشین سرای روزنامه نگاران استان با تاکید بر اینکه روزنامهنگاری کاسبی نیست و زمینه اعتماد مردم نباید در این راستا از بین برود،گفت: گاهی اوقات شاهد آن هستیم که برخی خبرنگاران مطالبه گری را به شیوه طلبکارانه و بازجویی مطرح میکنند که این مسئله نشاندهنده آن است که اشخاصی در این حوزه حضور دارند که از شیوه مطالبه گری مطلع نیستند.
وی افزود با توجه به اینکه رسانه زبان مردم است نباید اجازه داد بهواسطه دریافت هزینه برای آگهی رسانه به زبان گروهی خاص تبدیل شود و باید تلاش کرد که استقلال رسانه حفظ شود.
این فعال رسانهای با بیان اینکه استقلال مالی سبب میشود رسانه زبان مردم باشد ادامه داد: در خصوص مسئله کمی رسانهها باید گفت که لازم است آگهیها در استان توزیع عادلانه داشته باشد چنانچه نبود عدالت در این عرصه خبر از ایجاد فساد میدهد.
وی افزود: در راستا مسئله کیفی رسانه هم باید گفت که رسانه زبان مردم بوده و نباید به بولتن خبری بخش خاصی تبدیل شود و بهواسطه دریافت هزینه در راستای حمایت از بخش ویژه از مسائل و مشکلات آن بخش چشمپوشی کند.
این فعال رسانهای ضمن تاکید بر اینکه فرهیخته بودن در عرصه رسانه رسالت ما است، افزود: نباید اجازه دهیم این رسالت کمرنگ شده و در اولویت کمتری قرار بگیرد و مطالبات مردم نادیده گرفته شود.
مسئول کمیته خبرنگاران خانه مطبوعات با بیان اینکه طی چند سال اخیر شاهد آن هستیم که برخی افراد با نام خبرنگار تنها در دریافت آگهی تبحر دارند و با حمایت برخی ادارات و بها دادن به این افراد شاهد آن هستیم که این افراد به نام خبرنگار و رسانه قدرت پیدا کردهاند،گفت: مطرحشدن افرادِ بهظاهر خبرنگار سبب شده تا افراد پیشکسوت که در خبر مهارت داشته و دلسوخته خبر هستند در حاشیه قرار گیرند.
این پیشکسوت حوزه رسانه با اشاره به اینکه جایگاه دلسوختگان خبر متزلزل شده است عنوان کرد: اگر سازماندهی رسانهها و خبرنگاران بهخوبی انجام شود نهتنها شرایط برای خبرنگاران بهبود پیدا میکند بلکه مدیران نیز در این میان از صحت و نگارش صحیح خبر در استان بهرهمند خواهند شد.
تقصیر خودمان است!
مسعود تبریزی خبرنگار روزنامه فرهیختگان در استان سمنان نیز در یادداشتی نوشت: یک روز خبرنگار دیگر فرارسید، اگر بخواهیم با خودمان رو راست باشیم بازهم نه مشکلات معیشتی و رفاهی همکاران سختکوش و کم توقعم برطرف شد، نه خبری از حل مسئله بیمه و مسکن خبرنگاران شنیدیم، نه بانک اطلاعاتی درست و حسابی از خبرنگاران استان تشکیل شد و نه از دورههای آموزشی که مسئولان قولش را داده بودند چیزی نصیبمان شد!
باز خدا را هزار مرتبه شکر میکنیم که وزارت پست و تلگراف و تلفن که امروز آنرا ارتباطات و فناوری اطلاعات صدا میزنند، بدون توجه به تغییر دولتها سنت اهدای اینترنت رایگان را البته با دردسرهای فراوان هنوز حفظ کرده! اگر راستش را بخواهید تقصیر خودمان است، واقعا چرا بین این همه کار بدون زحمت و با عایدی زیاد، حرفه خبرنگاری را انتخاب کردیم؟ در جامعهای که پول و پول و پول، حرف اول را میزند سرمان درد میکرد که خودمان و حتی نزدیکانمان را به زحمت بیاندازیم؟! به قول مهران مدیری واقعا چه کاری بود؟!
تبریزی افزود: ترجیح میدهم تا پایان این نوشته، روی سخنم با همکاران عزیزم که همواره احترام خاصی برای آنها قائل بوده و هستم، باشد و قلمم را “حداقل امروز” به سمت مسئولانی که در طوفانهای موسمی این روزها کلاهشان را محکم چسبیدهاند تا باد نبرد و شاید حق هم داشته باشند، نچرخانم! مسئول است دیگر! اگر شما توقع دیگری از او دارید تقصیر شما است! شاید ما هم اگر مسئول میشدیم و کسی ما را بازخواست نمیکرد همینطور رفتار میکردیم: ز غوغای جهان فارغ!
وی اضافه کرد: این یادداشت را مینویسم و انحصارا تقدیم میکنم به تمام خبرنگاران آزاده، کاربلد، کوشا، نکتهسنج، زیرک و در یک کلام به قول حضرت حافظ: رند! که در نقاط مختلف استان به واژه کلیشهای و تکراری “مسئولیت اجتماعی” معنایی تازه بخشیدهاند! اگر شما خبرنگاران یا فعالان فضای مجازی و دغدغهمندان در حال ایفای “مسئولیت اجتماعی” نیستید پس چه کسی شایسته این عنوان است؟ مگر به جز ایفای تعهد نسبت به مردم، تاریخ، فرهنگ، اقتصاد، سیاست، جامعه، ورزش، هنر، هویت و آینده این سرزمین کار دیگری میکنید؟ مگر وقتی از قطعی آب در فلان خیابان یا قطعی برق در فلان واحد صنعتی یا گران شدن شبانه فلان دارو مینویسید در حال انجام کاری جز ایفای مسئولیت اجتماعی هستید؟! یا مثلا وقتی مظلومانه مورد عتاب یا حتی جسارت فلان مدیر قرار میگیرید دنبال چیزی جز خدمت به جامعه و رفع نگرانی مردمتان هستید؟از اینها به سرعت میگذرم! نیک میدانم آنقدر از این سخنان پرطمطراق شنیدهاید دیگر حتی حوصله منِ مسعود تبریزی را هم ندارید! اما از باب انتقال تجربهای ناچیز، که شاید بد نباشد امروز با شما همراهان درمیان بگذارم، چند جملهای مینویسم شاید مقبول خاطرتان افتد.
وی اظهار کرد: دوستان خبرنگارم؛ آنچه امروز از دستاوردها و نیز چالشها بر چهره ایران عزیزمان نشسته ماحصل یک حرکت عمومی اجتماعی و نه صرفا یک اتفاق فردی یا گروهی است! اگر به همه زیباییهای ایران عزیزمان از فرهنگ و تاریخ گرفته تا ایثار و فداکاریها میبالیم و نگران چالشهای گوناگون اجتماعی و اقتصادی کشور، آینده فرزندان و نسل های بعد و دسیسههای خارجی و داخلی هستیم چارهای جز “آگاهی بخشی” و “ارتقای معدل تفکر عموم جامعه” نداریم. این مهمترین مسئولیت اجتماعی همه ما است!همراهان عزیز؛ ما نمیتوانیم رشد اجتماعی یا سیاسی یا فرهنگی را صرفا در درون خانواده فرهیخته و آگاه خبر و رسانه دنبال کنیم و دیگران را در این سیر تکاملی تنها بگذاریم! باید بپذیریم سرعت رشد جامعه ایران “معدل رشد آحاد مردم” از کارمند و کارگر، معلم و استاد، زن و مرد، جوان و کهنسال و شهری و روستایی است! ما نمیتوانیم آرزوهای بزرگمان برای ترسیم آیندهای روشن و سرشار از عشق و امید را بدون همراهی دیگران دنبال و برآورده کنیم، پس چه مایل باشیم و چه بیرغبت باید دست یکدیگر را بگیریم و حتی مخالفان و منتقدان خود را با ویژگیهای آینده ایده آل خود و مسیر ساختن ایران عزیز آشنا کنیم، ما بعنوان خبرنگار یا راویان وقایع و اتفاقات وظیفهای جز این نداریم!
تبریزی گفت: فعالان رسانهای ارجمند؛اینک که فرصتی فراهم شده و تقدیر روزگار بر آن قرار گرفته که قلم، رسانه، سایت، کانال، خبرگزاری و تریبون در اختیار ماست و از موهبت کلام نافذ بهرهمند شدهایم، بدواً باید افق مطالبات، نگرشها و دیدگاههای خود را با تحمل تمام مشکلات و معضلات وسعت دهیم و لحظه لحظه کار و حرفه خود را به زینت “خودآگاهی” آراسته کنیم و این بار “جهانی بسازیم از نو و از نو جهانی”. تجربه محدود سالهای گذشتهام در رسانه و خبر به من آموخت آنچه میتواند سرزمینی را سرشار از عشق و زیبایی و رفاه و آسایش کند اراده جمعی آحاد شهروندان آن است، از فرودست ترین طبقات تا فرادست ترین آنها! در این مسیر بکوشیم با قلم، سخن و اندیشه خود دستان دیگران را نیز بگیریم و آیندهای متفاوت ترسیم کنیم.
امان از دعوتهای گزینشی
فعال فضای مجازی و اجتماعی استان سمنان با تاکید بر ضرورت ساماندهی خبرنگاران و فعالان فضای مجازی، گفت: به نظر میرسد ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در این زمینه عملکرد مطلوبی ندارد.
مهدی بصیری، با انتقاد از دعوت گزینشی خبرنگاران از سوی برخی دستگاههای اجرایی در نشستها، افزود: اگر یک سازمان خصوصی دعوت گزینشی از خبرنگاران داشته باشد گلایه نیست، اما دستگاه دولتی نباید در عرصه اطلاعرسانی به صورت گزینشی از خبرنگاران دعوت کند.
“وحدت رویه” رمز مطالبهگری موفق در رسانه
مهدیه سادات کیا خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت استان سمنان نیز با اشاره به اینکه وحدت رویه اصل مهم در توسعه و رمز موفقیت در عرصههای مختلف از جمله عرصه خبرنگاری و مطالبهگری است، بیان کرد: تعامل و همکاری مسئولان و خبرنگاران لازمه پیشبرد اهداف و تحقق جهاد تبیین و جوابگو بودن مدیران و مسئولان لازمه انجام وظیفه در عرصه خطیر اطلاعرسانی است و انتظار میرود پاسخگویی مدیران در استان سمنان بهبود یابد.
روزنامهنگاری، “ارزان” و “پرمسئولیت” است
آذر پژمان سردبیر خبرگزاری تسنیم در استان سمنان گفت: خبرنگاران 365 روز سال، شب و روز، در سرما و گرما در حال تلاش هستند که دغدغهها و مطالبات مردم را به گوش مسئولان برسانند و گرهی هر چند کوچک از مشکلات آنان بگشایند و هیچگاه برای این شغل مقدس خود و کارهایی که برای همنوعان خود انجام میدهند اخم به پیشانی نمیآورند.
وی گفت: خبرنگاری شغلی است که باید عاشق آن باشی، زیرا با خدمت به مردم عجین است و من عجیب عاشق این شغلم و بسیار پیش آمده که از وقت فرزند و خانواده برای کارم گذشتم و روزی که تقدیر نام من را به عنوان خبرنگار ثبت کرد نمیدانستم که عاشق این شغل و کار کردن برای مردم خواهم شد.
این فعال رسانهای افزود: شاید این مطالبی که من در باب خبرنگاری عنوان میکنم، حاوی نکاتی باشد که همه در هر جایگاهی هستیم باید در راه خدمت به مردم گام برداریم؛ چرا که خدمت به مردم نعمت و عطیه الهی است که در دین نیز بسیار به آن تأکید شده است.
پژمان با بیان اینکه این شغل پر از سختیهایی است که نیازمند توجه بیشتر مسئولان امر است. افزود: تدوین و اجرای نظام رتبه بندی خبرنگاران، ساماندهی خبرنگاران، آموزشهای مستمر به خبرنگاران، پاسخگویی مسئولان به پرسشهای خبرنگاران برخی از مواردی است که میتوان در این مجال کوتاه به آن اشاره کرد و از آن به عنوان دغدغههای رسانهنگاران نام برد.
فعال و کارشناس رسانهای در استان سمنان با اشاره به اینکه جنس کار خبرنگاری در کشور ما بسیار ارزان است عنوان کرد: باید پرداخت تولیدات و محتواهای خبری افزایش یابد.
پژمان با اشاره به اینکه خبرنگاران مطبوعات در کشور بیشتر با این مسئله و معضل روبرو هستند خاطرنشان کرد: هزینههای سرسام آور انتشار نشریات و روزنامهها، مدیران این نوع از رسانهها به ویژه مصبوعات محلی را مجبور میکند تا بهای بسیار ارزانی را برای محتواهای خبری و رسانهای بپردازد.
وی با اشاره به اینکه این موضوع تبعات بسیاری را برای صنف خبرنگاری به همراه دارد تصریح کرد: ورود و خروج بسیار زیاد افراد غیر متخصص و ارزان به جرگه خبرنگاری از جمله این تبعات و آسیبهاست.
این فعال رسانهای با اشاره به اینکه امروز رسانهها دچار یک روزمرگی و یکنواختی شدهاند عنوان کرد: گران بودن هزینههای انتشار مطبوعات سبب شده است تا تولید محتوا در بسیاری از نشریات محلی در سطح کشور جای خود را به درج مطالب و محتواهای رسانهای فضای مجازی در این نشریات بدهد و در واقع نشریات محلی در بسیاری موارد تنها محتواهای رسانهای را از فضای مجازی رسمی و گاهاٌ غیر رسمی بازنشر میدهند.
پژمان با بیان اینکه برای حل مشکلات خبرنگاران باید بسیاری از زیرساختهای فعالیت رسانهها در ایران تغییر و به فعالیت رسانهای به عنوان یک تخصص نگاه شود خاطرنشان کرد: باید پرسید که چرا به خبرنگاری مانند مهندسی و وکالت و دیگر شغلها به عنوان یک تخصص نگاه نمیشود؟
وی با اشاره به اینکه نباید به گونهای عمل کرد که هر فرد غیرآشنا به مسائل خبری وارد عرصه رسانه و خبرنگاری شود و این مهم آسیبهای زیادی را به همراه دارد تصریح کرد: عملکرد خبرنگاران در جریان سازی فکری جامعه بسیار مؤثر است و عملکرد اشتباه از یک فعال رسانهای میتواند منجر به ایجاد تنش در جامعه شود و از این حیث باید شاهد نظاممند شدن حرفه خبرنگاری باشیم.
این کارشناس حوزه رسانه، تغییر ساختار و زیرساختهای فعالیت رسانهای در کشور را لازمه اصلاح روند موجود عنوان و خاطرنشان کرد: امروز نباید مدیران مسئول مطبوعات به ویژه مطبوعات محلی به دلیل هزینههای سرسامآور انتشار نشریه خود و برای کاهش این هزینهها از نیروهای ارزان و غیر متخصص در حوزه خبر استفاده کنند و البته باید دولت در این زمینه وارد شده و هزینههای انتشار مطبوعات را برای مدیران مسئول کاهش دهد.
پژمان با بیان اینکه دولت باید با تهیه طرحی جامع و همهجانبه نگر به فکر حل مشکلات صنف خبرنگار باشد خاطرنشان کرد: در غیر این صورت انجام کارهای مقطعی تنها مسکنی برای آلام و دردهای قشر مهم اما مظلوم خبرنگار خواهد بود.
اقتصاد رسانه هم مهم است
مدیر خبرگزاری ایسنا نیز با بیان اینکه ورود به جرگه خبرنگاری و کار رسانهای بسیار سهل و زیادی دمدستی شده گفت: همین امر در کنار درآمد ناکافی در فعالیتهای رسانهای سبب شده که این حوزه تا حدودی از استعدادهای خلاق و جوان تهی شود.
هوشنگ حبیبی بسطامی با بیان اینکه نوشتن یک کار کاملا تخصصی است اظهار کرد: افزایش هزینههای زندگی از یک سو و ناچیز بودن درآمدهای رسانه ای از سوی دیگر به تدریج خبرنگاری را به یک شغل دوم تبدیل کرده و همین تاثیر سویی در کیفیت تولیدات رسانه ای و ایجاد فاصله بیشتر بین رسانه ها و مخاطبان آنها گذاشته است.
وی اضافه کرد: تنزل کار رسانهای به شغل دوم به دلیل تحلیل رفتن توان جسمی و روحی خبرنگار، تمرکز بر کار رسانهای و نوشتاری را کاهش و به طور مستقیم بر کیفت تولیدات و میزان رضایتمندی مخاطبان نیز تاثیر میگذارد.
وی با بیان اینکه تنها در سایه رونق و بهبود اقتصاد رسانه است که می توان به رفع مشکل اصحاب رسانه و اثرگذاری بیشتر رسانهها چشم امید داشت تصریح کرد: تا مادامی که چشم رسانه ها به دست دولت و دستگاهها و مدیران است، رسانهها نمی توانند مطالبهگر باشند و فقدان مطالبهگری و تفکر انتقادی، رسانه ها را از صدای مردم خالی و متعاقب آن از مخاطب و جامعه دور و دورتر می کند چراکه ارتباط مؤثر تحت شرایطی ایجاد و برقرار میشود که “پیام”، متناسب با نیازها و ویژگیهای مخاطب طراحی و بیان شده باشد.
این فعال رسانهای با بیان اینکه ابراز مطالبات از معبر رسانهها می گذرد خاطرنشان کرد: از همین رو نبود رسانههای مطالبهگر که بازتاب دهنده حقیقی خواستههای جامعه باشند اثرات سویی بر جامعه دارند.
وی با اشاره به اهمیت رسانهها به وجود برخی پروندههای اختلاس و سواستفاده مالی در کشور گفت: اگر جامعه رسانهای از آزادی عمل کافی برخوردار باشد تخلفاتی از این دست در جامعه به حداقل ممکن میرسد.
حبیبی بسطامی با بیان اینکه بخش عمدهای از مشکلات جامعه امروز ما به مشکلات فرهنگی برمیگردد گفت: رفع این مشکلات تنها به مدد رسانهها و به ویژه رسانههای آزاد، خلاق و متعهد ممکن میشود.
وی با بیان اینکه جدای از نبود امنیت شغلی، رو آوردن به شغل دوم محدود به رسانهها نیست و در حال فراگیر شدن است گفت: اگرچه این رویه در مشاغل یدی نیز بر کمیت و کیفیت کار و برون داد آن تاثیر منفی دارد اما این رویه در مشاغلی که مبتنی بر دانش یا فن هستند به مراتب اثرات ویرانگرتری برای جامعه به همراه دارد.
این فعال رسانهای با بیان اینکه مشکلات مالی اصحاب رسانه تاثیر مستقیمی بر کیفیت محصولات رسانهای دارد افزود: حقوق و دستمزد پایین سبب شده که خبرنگاران علیرغم توجه به کمیت، کمتر به کیفیت و ژرفای تولیدات رسانهای توجه کنند.
مدیر خبرگزاری ایسنا استان سمنان با بیان اینکه مشکلات مالی رسانهها در چند دهه گذشته سبب شده که رسانهه ها با انباشتی از مشکلات و نارساییها روبرو باشند افزود: مشکلات مالی از یک سو استقلال رسانهای و از دیگر سو، کیفیت محصولات رسانهای را تحت تاثیر قرار میدهد .
حبیبی بسطامی با انتقاد از ناکارآمدی تشکل های رسانه ای در کشور و استان بیان کرد: شوربختانه تشکل های صنفی به دلیل دخالتها، غلتیدن به دامان انحصارگرایی، ضعف مفرط در ساختار محتوا و همچنین عدم نمایندگی حقیقی، فعالان رسانهای هیچگاه نتوانستهاند آن گونه که اتتظار میرفته از حقوق فعالان رسانهای و خصوصا خبرنگاران که آسیب پذیرترین بخش از فعالان رسانهای هستند، دفاع و حقوق تضییع شده آنها را استیفا کنند.
وی با بیان اینکه تشکلهای صنفی در استیفای حقوق صنفی روزنامهنگاران خوب عمل نکردهاند، ادامه داد: این در حالی است که خبرنگاران قرار است استیفاکننده حقوق عمومی و احقاق حق لایههای مختلف اجتماعی باشند و همین نیز به شکاف بیشتر بین رسانه و مخاطبان می انجامد، اگرچه این شکاف، دلایل متنوع دیگری از جمله قلم زدن جهتدار برخی فعالان رسانهای نیز دارد.
مدیر خبرگزاری ایسنا استان سمنان با بیان اینکه حقوق اغلب خبرنگاران بسیار کم و ناچیز است تصریح کرد: البته خبرنگاران رسانههای دولتی و آن دسته از رسانه ها که وابسته به یک نهاد و دستگاه عمومی هستند کمتر با چنین مشکلی روبرو هستند اما خبرنگاران رسانههای خصوصی و به ویژه رسانههای محلی به شدت نه تنها از این منظر که در مسائل مختلفی همچون بیمه، عدم امنیت شغلی، نبود آموزش لازم و… نیز با مشکل روبرو هستد.
بایستههای رسانه و رسانهای در تراز انقلاب
مدیر دفتر خبرگزاری تسنیم در استان سمنان با بیان اینکه مشکلات موجود در عرصه رسانه سبب شده است تا امروز خلأ و کمبود رسانههای مطالبهگر در تراز انقلاب و فعالان این عرصه در کشور بیش از هر زمان دیگری احساس شود بیان کرد: برای تعریف رسانه و فعال رسانهای در تراز انقلاب اول باید بررسی شود انقلابی بودن چه تعریفی دارد و بدیهی است که فعال رسانهای در تراز انقلاب باید شامل این تعریف باشد.
محمدرضا خزر افزود: فردی را میتوانیم انقلابی بنامیم که در مسیرش پایبندی به آرمانهای انقلاب اسلامی وجود دارد.
وی تصریح کرد: رسانه و مدیر در تراز انقلاب یابد به اصول، ارزش و هنجارهای انقلاب اسلامی توجه داشته باشد و با هدفگذاری برای رسیدن به هدفهای انقلاب اسلامی تلاش کند.
به گفته وی، ایستادگی در برابر سلطهطلبی جزو آرمانهای انقلاب اسلامی است و مدیر رسانه باید این مهم را باور داشته باشد؛ اما اینکه مدیر و یا رسانه موضوع را قبول داشته باشد کافی نیست.
رئیس دبیرخانه شورای اطلاعرسانی استان سمنان با اشاره به اینکه روزنامهنگار در تراز انقلاب باید ابتدا هنجارها و ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی را کاملا بشناسد تصریح کرد: فعال رسانهای انقلابی باید با هدفگیری آرمانهای انقلاب اسلامی از توان و ظرفیت خود برای تحقق این آرمانها و همراه کردن مردم با آن بهره بگیرد.
خزر تأکید کرد: مدیر و رسانه فعال تراز انقلاب باید حرف مردم را بزند اما این جریان سازی و مطالبهگری در راستای منافع مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد.
این کارشناس حوزه رسانه تصریح کرد: باید در جامعه مشخص شود مردم به دنبال توسعه هستند یا رشد، باید بدانیم میخواهیم به هر قیمتی رشد کنیم یا توسعه پایدار و رسانه باید بین رشد و توسعه تفاوت و مرز قائل باشد و بداند مطالبهگری در راستای حفظ منافع مردم باشد نه صرف بیان یک مطالبه.
خزر اخلاق حرفهای روزنامهنگاری و تقوای رسانهای را از دیگر شاخصههای مهم فعال رسانهای عنوان و تأکید کرد: اخلاق حرفهای روزنامهنگاری ایجاب میکند خبرنگار تقوای سیاسی و رسانهای داشته باشد.
این فعال رسانهای استان سمنان گفت: مدیران رسانهها را باید پشتیبان خود بدانند اگر مدیران از ضبط صوت خبرنگاری بترسند؛ بدون شک آن فعال رسانهای در روش یا منش فعالیتی خود اشکال دارد.
وی با بیان اینکه رسانه باید شرایط کشور در موقعیتهای مختلف زمانی را درک کند، افزود: حتی در کشورهای غربی که مدعی لیبرال بودن رسانهها هستند هم رسانهها در تولید محتوای خود از طریق عوامل درون و برون رسانهای محدود میشوند.
وی با تأکید بر اهمیت آزادی عمل رسانهها در تولید محتوای رسانهای و مطالبهگری به نفع مردم خاطرنشان کرد: حتی در کشورهای غربی هم رسانهها بر مسئولیت اجتماعی روزنامهنگاری تأکید و توجه دارند و آزادی در انتشار اخبار و محتواهای رسانهای را به هر قیمتی نمیپذیرند و نمیخواهند.
خزر با بیان اینکه اکثر رسانههای امروز “شِبه رسانه” و به عبارتی روابط عمومی دستگاههای اجرایی هستند اظهار داشت: مشکل اساسی فعالیت رسانهای در کشور “خلاء مدیریت رسانه” است.
وی با بیان اینکه خلاء مدیران رسانه در کشور ممکن است رسانهها را دچار مارپیچ سکوت کند و این یک آفت بزرگ برای فعالیتهای رسانهای است یادآور شد: رسانه در جامعه ما مانند کارخانه محصولمحور دیده میشود؛ در صورتی که کارخانهای مانند کارخانه تولید کنسرو به نیازهای جسمانی و رسانهها به نیازهای روحی و ذهنی جامعه در تولید محصولات خود توجه دارند.
این فعال رسانهای استان سمنان با بیان اینکه در همه سازمانها، اصلاح فرایندها در تولید و توزیع بر اساس بازخورد مشتریان محصول و جامعه هدف آن سازمان صورت میگیرد تصریح کرد: بازخورد محصولات رسانهها در جامعه در مقایسه با محصول کارخانهای بسیار سریع است و مردم به سرعت درباره محصولات رسانهها بازخورد نشان میدهند از این رو باید در تولید محتواهای رسانهای هم حساس بود و هم نوع مدیریت در رسانهها را با توجه به آن تنظیم کرد.
وی بیان کرد: رسانه به دنبال جلب مخاطب بوده و جذب افکار عمومی برایش مهم است و در این راه مدیریت رسانهای برگ برنده رسانهها محسوب میشود.
خزر ادامه داد: توجه به انگیزش نیروی انسانی فعال در رسانه بخشی از وظایف مدیریت رسانهای محسوب میشود و قطعاً نیروی انسانی فعال در رسانهها با دیگر سازمانها متفاوت است.
وی با بیان اینکه اکنون رسانهها در زمینه نیروی انسانی با چالش مواجهاند، چرا که نظام صنفی نداریم، افزود: ورود و خروج افراد به حوزه خبر آزاد و بدون چارچوب است که همین موضوع بر تولید محتوا و شبهرسانهای شدن اثرگذار است.
به گفته وی، مطالبهگری باید چارچوب داشته باشد و رسانه در تراز انقلاب محتواسازی و شیوه جریانسازی را بررسی میکند تا به نفع مردم باشد و بین حرف مردم و نفع مردم مرز قائل میشود.
این فعال رسانهای استان سمنان گفت: رسانه باید مطالبهگر باشد و حرف مردم را بزند؛ اما باید این را هم بداند که آیا مطرح کردن هر مطالبه ای از مردم در راستای منافع آنان است یا خیر؟ یا اینکه باید در شیوه بیان مطالبات مردم تسلط کامل داشته باشد.
وی ادامه داد: بخشی از مطالبات مردم ممکن است به نفع توسعه پایدار نباشد و رسانه باید بین رشد و توسعه تمیز قائل شود.
خزر خاطرنشان کرد: برای نمونه رسانه باید بداند که بیان مطالبات مردم مبنی بر لزوم احداث پالایشگاه یا کارخانههای فولاد در استان سمنان به نفع مردم این استان است یا به زیان آنها. متأسفانه برخی رسانهها در کشور به این نکات توجه چندانی ندارند و دیده شده که در تولید و انتشار محتواهای خود درباره یک موضوع گاها در دو بازه زمانی مختلف، چرخش 180 درجهای دارند و بهانه آنها هم تغییر مطالبه مردم است. این رسانهها فراموش کردهاند که نماینده و امین مردم بودن به معنای حفظ منافع آنان تحت هر شرایط و در هر زمان است، نه بیان هر نوع درخواست و مطالبه آنان در رسانهها.
وی افزود: برخی فعالان رسانهای مدعی انقلابگری و مطالبهگری هستند، اما با اشتباه در روش و منش در تولید محتوا به نفع شخصی توجه میکنند.
این فعال رسانهای استان سمنان با اشاره به برخی محتواهای منتشر شده در رسانههای داخلی کشور بر خلاف منافع ملی و مردم کشور گفت: رسانه کشورهای دیگر برای مثال بیبیسی در انگلیس مطالبهگری میکند، اما دارای چارچوب رسانهای بر اساس ایدئولوژی نظام حاکم بر کشورهایشان هستند و حرفی نمیزنند که منافع و حاکمیت کشورشان زیر سؤال برود.
به هر روی، در این سالها اگر چه فراز و نشیبهای سیاسی کشور موجب شد تا نگاه مسئولان به خبرنگار و مقام و منزلت او در جامعه قدری متحول شود، اما هنوز به صورت عملی اقدامی موثر در مورد این رویداد مهم و در شأن و منزلت خبرنگار، صورت نگرفته است.
برپاییآیینهای تجلیل و گرامیداشت این روز، تنها میتواند، بهانه و فرصتی باشد تا از سوی مسئولان ذیربط، ارزش مداری و قداست روز خبرنگار در چارچوب قوانین و مقررات ویژه بازآفرینی شده، همچنین حرکتهای اساسی برای توجه به نیازهای واقعی خبرنگاران صورت گیرد.
اگر چه خبرنگاری جاذبههای خاص خود را دارد اما فراتر از آن مشکلات ویژهای هم پیش روی اهالی این عرصه به ویژه در شهرستانها وجود دارد، از مشکلات معیشتی و کمبودهای مالی و … که بگذریم از یادمان نمیرود رفتار مسئولانی که با مطالب تعریفی و تبلیغات کاذب شیفته خبرنگارند و با انتقادها و بیان نارساییهای دستگاه مربوطه این قشر را مزاحمان خود میپندارند.
انتهای پیام/363/
© | خبرگزاری تسنیم |