تکلیف منوریل قم تا دو ماه دیگر روشن میشود
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: موضوع اجرا یا عدم اجرای منوریل تا دو ماه دیگر و بر اساس خروجی کار مطالعاتی تصمیمگیری میشود، گرچه انتخاب مسیر رودخانه برای مرحله نخست منوریل جانمایی مناسبی نیست و در صورت اجرا گرهای از ترافیک شهر باز نمیکند. |
تکلیف منوریل قم تا دو ماه دیگر روشن میشود
محمدرضا انگشتباف در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم بیان کرد: اینکه منوریل یک سامانه حملونقل ریلی هست یا خیر، باید گفت بله چنین چیزی هست، بسیاری از کشورها از آن استفاده میکنند، اینکه مترو بهتر است یا منوریل باید گفت بیان این حرف از اساس نادرست است؛ هر یک مزایا و معایبی دارد و بر اساس مطالعات و کارشناسی دقیق باید گفت که در شرایط کنونی کدامیک بیشتر به صلاح شهر قم است.
وی با اشاره به اینکه پروژه منوریل قم 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: حدود 4000 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و اینها تصمیمگیری را کمی دشوار میکند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اینکه سازمان قطار شهری در تصمیمگیری برای اجرای پروژهها بر حسب تصمیمهای بالادستی رفتار میکند، خاطرنشان کرد: سازمان قطار شهری براساس مصوبه شورای ترافیک در سال 1402 مشاوری استخدام کرد تا شبکه حملونقل ریلی قم را امکانسنجی مجدد کند.
انگشتباف ادامه داد: اینکه منوریل همزمان نیاز است یا خیر و اینکه تمام شبکه با حملونقل همگانی تطبیق دارد تا دو ماه دیگر بر اساس خروجی کار مطالعاتی و امکانسنجی مشاور در اختیار سازمان قطار شهری قرار میگیرد؛ این نتایج مشخص میکند خط دو مترو یا منوریل کدامیک باید اجرایی شود یا اگر ممکن است هردو انجام گیرد.
وی گفت: اگر منوریل در مرحله نخست از پارک سوار شمالی تا میدان مطهری و مصلی اجرا شود، حدود 5000 میلیارد تومان هزینه دارد اما به دلیل اینکه در رودخانه قرار دارد و ایستگاهها به خوبی جانمایی نشده است، مسافری ندارد و دردی از ترافیک قم دوا نمیشود.
ماجرای ادامه دار مونوریل قم
به گزارش تسنیم، پروژه مونوریل قم پس از صورتجلسه 73 شورای عالی ترافیک کشور در آبان سال 87 با هدف ورود تکنولوژی جدید به عرصه حملونقلی کشور در دولت وقت به طول 18 کیلومتر مصوب و در سال 88 کارفرمای این پروژه سازمان قطار شهری قم انتخاب میشود. عملیات اجرایی این طرح از سال 89 آغاز شد.
پیشرفت فیزیکی مونوریل قم در مرحله 4.7 کیلومتر آن تا میدان مطهری، 67 درصد و در مرحله 6.8 کیلومتر تا مصلی 52 درصد است. البته این تقسیمبندی مربوط به دورهای از مدیریت استان میشود که قرار بود این پروژه در دو مرحله میدان مطهری و سپس تا مصلای قدس احداث شود؛ پیشرفت کنونی پروژه مونوریل قم در مجموع 58 درصد است.
به باور کارشناسان مونوریل به عنوان یکی از انواع حملونقل نقش خاص خود را در تامین بخشی از نیازهای شهروندان ایفا میکند و بههیچوجه آن نگاههای صفر و صدی که در بین موافقان و مخالفان این ابرپروژه شکل گرفته را ندارد و مهمتر اینکه هزینه احداث و نگهداری آن کمتر از مترو است و اگر شهر پردیسان از نظر بار جمعیتی نیاز به یک تکنولوژی مدرن با هزینههای مطلوبتر برای شهرداری داشته باشد، مونوریل توجیهپذیرتر از احداث خطوط مترو است که تکمیل آن ممکن است چند دهه به طول بینجامد. به عبارت دیگر اگر ادامه مونوریل تا پردیسان توجیه پذیر نباشد، احداث مترو نیز به طریق اولی توجیه ناپذیرتر است چرا که هزینه و پیچیدگی های عمرانی و فنی بیشتری دارد.
طبق برخی برآوردها و نظرات کارشناسان، مونوریل در سناریوی ادامه آن تا پردیسان کارایی بیشتر نسبت به خطوط مترو دارد و بهخاطر آنکه بهصورت روسطحی اجرا می شود و بخشی از آن احداث شده بسیار زودتر می تواند وارد مرحله بهره برداری شود، چه این که خط یک مترو قم هنوز بعد از گذشت 10 سال از کلنگ زنی آن هنوز تکمیل نشده و در گیر و دار مباحث فنی و اجرایی است و با روند کنونی شاید تا 30 سال آینده نیز به پردیسان نرسد در حالیکه اجرا و ادامه مونوریل می تواند زودتر مدیریت شهری قم را به مرادی که حوزه حمل ونقلی آن دارد، برساند.
شهرک پردیسان در منطقه 8 شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تأسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد. هم اینک بخش مهمی از طرح نهضت ملی مسکن در قالب احداث خانه در اراضی 560، 22، 27 و 17 هکتاری این شهرک در حال ساخت است.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |