تولید روزانه 1.5 میلیون لیتر سوخت جت در پالایشگاه شازند
درحالی مدیرعامل شرکت پالایشگاه شازند از تولید روزانه ۱.۵ میلیون لیتر سوخت جت در پالایشگاه شازند خبر میدهد که در دهه ۹۰ جریانی برای واگذاری این صنعت بزرگ، مدعی زیانده بودن آن شدند که با واکنش دلسوزان روبرو شد. |
تولید روزانه 1.5 میلیون لیتر سوخت جت در پالایشگاه شازند
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، استان مرکزی بهعنوان پایتخت صنعتی ایران اسلامی شناخته می شود که صنایع مادرتخصصی و بزرگی همچون پتروشیمی، پالایشگاه، آلومینیوم، تولیدکنندگان بزرگ توربین، تجهیزات نیروگاهی، ماشینآلات معدنی و راهسازی و… در آن مستقر شده و این استان را به رنگین کمانی از تولیدات صنعتی کشور بدل کرده است.
در این بین، اما استان مرکزی در دهه های اخیر به سبب روند نادرست خصوصیسازی با مشکلات بزرگ کارگری و بخش تولید، در صنایعی همچون آذرآب، هپکو و… روبهرو بود، البته در دهه 90 بار دیگر خبرهایی از خصوصی سازی این بار در مجموعه ای همچون پالایشگاه شازند شنیده شد که البته به واسطه اعتراضات و پیگیری های گسترده دلسوزان این موضوع منتفی شد.
روایت آیتالله درّی نجفآبادی از ارزشگذاری ناچیز پالایشگاه 215 هزار میلیارد تومانی در دولت قبل/ “وضعیت واگذاریها در استان مرکزی فاجعهآمیز بود”
با این حال، حضور «مجید رجبی» مدیرعامل شرکت پالایشگاه شازند در دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی فرصتی شد تا در مصاحبهای تفصیلی خصوصیسازی، وضعیت تولید و مسئولیتهای اجتماعی این صنعت بزرگ استان مرکزی را به بحث و گفتوگو بگذاریم که مشروح آن در زیر می آید:
تسنیم: از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار دادید سپاسگزاریم، برای شروع بحث چند سال قبل در دولت دوازدهم قرار بود پالایشگاه درحالی واگذار شود که این مجموعه را زیانده اعلام کرده بودند که با اعتراضات و پیگیری دلسوزان به ویژه نماینده ولی فقیه در استان مرکزی جلوی این واگذاری گرفته شد؛ اول بفرمایید آیا حقیقتاً پالایشگاه زیانده است؟ این مجموعه در چه وضعیتی قرار دارد؟ کار واگذاری به کجا رسید؟
براساس اصل 44 سیاستهای کلی نظام، مجموعههای بزرگ دولتی باید واگذار شود اما نحوه واگذاری مهم است، بر اساس اصل 44 باید واگذاری به بخش خصوصی به عامه مردم صورت گیرد، اما در آن مقطع توان بخش خصوصی کوچک برای خریداری پالایشگاه پایین بود و پالایشگاه شازند به لبههای پایینی سیستمهای دولتی از جمله تأمین اجتماعی و بانک رفاه واگذار شد که قیمتگذاری مناسبی صورت گرفت.
در حال حاضر وضعیت پالایشگاه نسبت به گذشته بهبود یافته و قوانین سخت دولتی حاکم، کنار رفته و اداره شرکت، تأمین قطعات، اجرای پروژههای کیفیسازی فرآوردهها بهتر شده است. در حال حاضر تولید محصولات ویژه شرکت پالایشگاه افزایش پیدا کرده است، این محصولات ارزش افزوده بالایی برای شرکت به همراه دارد.
تسنیم: پالایشگاه شازند درحال حاضر چه تولیدات ویژه و مهمی در کشور دارد؟
در شرکت پالایشگاه پنج فرآورده اصلی و یک فرآورده سوخت جت تولید و به دولت داده میشود و باقی محصولات ویژه در بازار فروخته میشود، بازار همان صنایع پایین دستی و صنایع پتروشیمی است که با محصولات ویژه محصولات جدید تولید میکنند و برای کشور ارزآوری، ارزش افزوده و اشتغال ایجاد میکند و درآمد کشو را افزایش میدهند.
پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند به سمت بهتر شدن پیش میرود و پروژهها و برنامههایی در راستای افزایش کیفی و کمی محصولات در دستور کار قرار دارد.
تسنیم: به تولید سوخت جت در این پالایشگاه اشاره کردید، بفرمائید وضعیت و میزان تولید این سوخت در این مجموعه به چه میزان و بر چه اساسی است؟
سوخت جت در پالایشگاه شازند به میزان مورد نیاز تولید میشود، برخی مواقع تولید سوخت جت دائمی نیست، زمانی که اعلام نیاز به سوخت جت وجود داشته باشد پالایشگاه سوخت جت را تولید میکند و تحویل میدهد.
متوسط تولید سوخت جت به صورت روزانه 1.5 میلیون لیتر است، اما به هر میزان نیاز به سوخت جت وجود داشته باشد توان تولید و ساخت در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند وجود دارد.
تسنیم: در سایر نیازهای کشور چطور، محصولات تولیدی این شرکت از جمله بنزین که امروزه یکی از نیازهای اساسی کشور بهشمار می رود، به چه میزان است؟
فرآوردههای اصلی شامل بنزیل، گازوئیل، نفت سفید، گاز مایع و نفت کوره است که میزان تولید این محصولات به ثابت است، روزانه 16 میلیون لیتر بنزین، 12 میلیون لیتر گازوئیل، 2 هزار تن گاز مایع، 6 میلیون لیتر نفت کوره و حدود 2 تا 3 میلیون نفت سفید تولید میشود، نفت سفید بر اساس نیاز تولید میشود چراکه مصرف آن کاهش یافته است و توسط دولت صادر میشود.
تقریباً تولیدها ثابت است اما متناسب با نیاز ممکن است مقداری افزایش یا کاهش داشته باشد و این تولیدات به صورت مستمر ادامه دارد به جز روزهایی که اورهال و تعمیرات اضطرری پیش میآید که قبل از آن به تهران اعلام میشود.
تسنیم: در سالهای گذشته برخی شخصیتها و افراد با تخریب دستاوردهای کشور، اعلام کرده بودند بنزین تولید داخل کشور غیراستاندارد و بعضاً سرطانزاست، پاسخ شما به این مسئله چیست؟
پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند تنها پالایشگاهی است که تمام محصولات تولیدی آن با استاندار یورو 4 مطابقت دارد و مولفههای زیست محیطی و سلامت آن کنترل شده است، بنزین تولیدی در پالایشگاه شازند علاوه بر استاندارد یورو 4 استاندار داخلی هم دارد و از سوی سازمان استاندارد مورد تأیید قرار گرفته و تمام پارامترهای آن مطابق استاندارد است و مرتب پایش میشود.
تمام محصولات تولیدی پالایشگاه نفت شازند قبل از اینکه به شرکت ملی پخش تحویل شود مورد آمایش قرار میگیرد و تا قبل از اینکه تأییده صادر نشود امکان ارسال وجود ندارد.
تسنیم: در صورت وجود ایراد در پروسه تولید استاندارد محصول چه روالی در جریان خواهد بود؟
رجبی: اگر ایراد داشته باشد اصلاح و بعد تحویل شرکت پخش میشود، علاوه بر آن یک اداره نظارتی به نام اداره نظارت بر فرآوردههای نفت تولیدی فوق ما وجود دارد که برای شرکت نفت است و در پالایشگاه شازند حدود 10 نفر نیرو دارند و تا زمانی که تأیید محصولات را صادر نکنند امکان تحویل به شرکت پخش وجود ندارد.
در مجموع، خیال مردم راحت باشد که محصولات پالایشگاه شازند کنترل شده است و هیچ ایراد و اشکالی در کیفیت محصولات ایجاد نخواهد شد.
گفتوگو از: مبین جلیلی
انتهای پیام/711/
© | خبرگزاری تسنیم |