نقش تحلیل دادهها در بهبود عملکرد وبسایت
بزرگترین قدم برای پیشرفت وبسایتها، این است که به شکل منظم عملکرد آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. با این کار، میتوانید خیلی سریع متوجه نقاط قوت و ضعف خود شوید و به بهترین شکل، سایت را برای کاربران بهینه کنید.
تحلیل دادهها در بهبود عملکرد وب سایت چه نقشی دارد؟
با استفاده از تحلیل دادهها، میتوانید قدمی بزرگ در مسیر رشد وبسایت خود بردارید. این کار، در زمینههای زیر به شما کمک خواهد کرد:
شناسایی نقاط قوت و ضعف
بخشی از دادههای وبسایت، میتوانند درباره ویژگیهای مثبت و منفی آن اطلاعاتی به شما ارائه دهند. به عنوان مثال، اگر میزان کلیک روی برخی لینکها کمتر باشد، یعنی احتمالا به قدر کافی جلب توجه نمیکنند و باید روی نوشتن آنها بیشتر کار کنید. در کل، با تحلیل دادهها خیلی زود متوجه میشوید که کدام بخشهای سایت نیاز به بهبود دارند و عملکرد کدام قسمتها رضایتبخش است.
بهبود تجربه کاربری
تجربه کاربری یا همان UX سایت، مهمترین عامل موفقیت آن است. هرچه کاربران تجربه بهتری از فعالیت در سایت شما داشته باشند، احتمال مراجعه و خرید مجدد آنها بیشتر خواهد شد. با تحلیل برخی دادهها، میتوانید تجربه کاربری و میزان رضایت مخاطبان را مورد تحلیل قرار دهید. مثلا، اگر فرایند ثبتنام تعداد زیادی از کاربران ناتمام بماند، یعنی آنها تجربه خوبی از فرم ثبتنام سایت شما نداشتهاند و باید آن را تغییر دهید. این کار به تدریج باعث بهبود عملکرد سایت و رضایت بیشتر کاربران خواهد شد.
شخصیسازی محتوا
کاربران روی کدام محتواها بیشتر تمرکز کردهاند؟ کدام صفحهها را تا پایان خواندهاند؟ روی کدام لینکها بیشتر کلیک کردهاند؟ تمامی این دادهها، به شما کمک میکند که محتواها را بر اساس نیازها و علایق کاربران بچینید. تولید محتواهای سفارشی و کاربرپسند، باعث افزایش تعامل کاربران میشود و عملکرد سایت شما را به تدریج بهبود میبخشد.
بهترین ابزارها برای تحلیل عملکرد سایت
در صورتی که قصد دارید با استفاده از تحلیل دادهها، روند رشد سایت خود را بهبود ببخشید، میتوانید از ابزارهای زیر کمک بگیرید:
Google Analytics
یکی از محبوبترین و قدرتمندترین ابزارهای تحلیل وبسایت، Google Analytics است. این ابزار برای جمعآوری و تحلیل دادههای مربوط به ترافیک وبسایت، رفتار کاربران و عملکرد صفحات استفاده میشود و مهمتر از همه، استفاده از آن کاملا رایگان است.
با استفاده از این ابزار میتوانید گزارشهای دقیقی درباره تعداد بازدید از سایت، مدت زمان حضور کاربران، نرخ پرش و مسیرهای پیمایشی کاربران دریافت کنیم. این دادهها در بررسی تجربه کاربران و میزان رضایت آنها از محتواهای سایت بسیار کارآمد خواهد بود.
امکانات Google Analytics
- بررسی ترافیک وبسایت شامل تعداد بازدیدها، منبع ترافیک (موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، تبلیغات و غیره) و کاربران جدید و بازگشتی
- تحلیل رفتار کاربران شامل مدت زمان حضور در صفحات، صفحات پربازدید، نرخ پرش، مسیرهای پیمایشی کاربران و تعاملات آنها
- تعیین اهداف و پیگیری تبدیلها شامل تعریف اهداف مختلف مانند خرید، ثبتنام و دانلود، پیگیری تبدیلها و تعیین نرخ تبدیل
- ارائه اطلاعات دموگرافیک (سن، جنسیت) و موقعیت جغرافیایی کاربران
- گزارشهای محتوایی شامل عملکرد صفحات مختلف وبسایت، سرعت صفحات، تحلیل محتوای سایت
- گزارشهای کسب و کار شامل پیگیری فروشها، تحلیل رفتار خرید و گزارشهای مربوط به محصولات، دستهبندیها و تراکنشها
- گزارشهای تبلیغاتی شامل تحلیل کمپینهای تبلیغاتی و پیگیری تبلیغات گوگل (Google Ads)
Hotjar
گزینه بعدی برای تحلیل دادههای وبسایت، Hotjar است. با استفاده از این ابزار میتوانید به کمک نقشههای حرارتی (Heatmaps) و ضبط رفتارهای کاربران روی سایت، درباره نوع تعامل آنها اطلاعاتی کسب کنید.
امکانات Hotjar
- ارائه انواع نقشههای حرارتی (Heatmaps) شامل نقشههای کلیک برای نمایش نقاطی که کاربران بیشترین کلیک را دارند، نقشههای حرکت برای نمایش نقاطی که کاربران ماوس خود را بیشتر حرکت میدهند و نقشههای پیمایش برای نمایش میزان پیمایش کاربران در صفحات مختلف
- ضبط روند بازدید کاربران از سایت برای مشاهده دقیق رفتار آنها و مشاهده حرکات ماوس، کلیکها و پیمایش صفحات توسط هر کاربر
- ساخت و نمایش نظرسنجیهای آنی به کاربران و جمعآوری بازخورد مستقیم از کاربران در مورد تجربه آنها در وبسایت. (البته امکان سفارشیسازی سوالات و طراحی نظرسنجیها توسط مدیر سایت نیز وجود دارد)
- ایجاد و تحلیل قیفهای تبدیل برای شناسایی نقاطی که کاربران در فرآیند تبدیل دچار مشکل میشوند. (مثل شناسایی بخشهایی که باعث میشود کاربران فرم ثبتنام یا هر فرم یا فرایند دیگری را رها کنند.)
- تقسیمبندی کاربران بر اساس ویژگیها و رفتارهای خاص و فیلتر کردن دادهها برای مشاهده دقیقتر الگوهای رفتاری
SEMrush
SEMrush یکی از ابزارهای تحلیل سئو (SEO) است که امکانات گستردهای برای بهینهسازی موتورهای جستجو و تحلیل رقبا فراهم میکند. این ابزار به ما کمک میکند تا عملکرد کلمات کلیدی، بکلینکها و دیگر عوامل موثر بر رتبهبندی وبسایت را به راحتی تحلیل کنیم.
امکانات SEMrush
- تحقیق کلمات کلیدی در جهت شناسایی و تحلیل کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار، پیشنهاد کلمات کلیدی جدید برای بهبود رتبهبندی و ارزیابی دشواری کلمات کلیدی و حجم جستجوی آنها
- بررسی استراتژیهای سئو و تبلیغاتی رقبا، شناسایی کلمات کلیدی که رقبا برای آنها رتبهبندی دارند و تحلیل بکلینکهای رقبا
- شناسایی و ارزیابی بکلینکهای وب سایت تحلیل و شناسایی فرصتهای جدید برای کسب بکلینک
- بررسی فنی وب سایت برای شناسایی مشکلات سئو
- ارائه گزارشهای جامع و پیشنهادات برای رفع مشکلات و ارزیابی سلامت کلی وبسایت
- بررسی منابع ترافیک وبسایت، تحلیل رفتار کاربران در وبسایت و شناسایی صفحات پربازدید
- ارزیابی عملکرد محتوای وب سایت، شناسایی محتوای پرطرفدار و موثر و ارائه پیشنهاد برای بهبود محتوای تولید شده
نحوه استفاده از تحلیل دادهها برای پیشرفت سایت
چگونه باید از تحلیل دادهها برای رشد سایت استفاده کرد؟ روند تحلیل دادهها باید به چه شکلی باشد تا بیشترین تاثیر را بر رشد سایت بگذارد؟
تعیین اهداف و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIs)
در ابتدا باید مشخص کنید که «برای چه چیزی دادهها را تحلیل میکنید». مثلا ممکن است هدف یک سایت افزایش نرخ تبدیل و هدف سایت دیگری بهبود ترافیک سایت باشد. تعیین این اهداف به جمعآوری و تحلیل دادههای مرتبط و پیشرفت سریع سایت کمک خواهد کرد.
تجزیه و تحلیل دادهها و اجرای تغییرات
در مرحله بعدی، باید با استفاده از ابزارهای تحلیل داده، الگوها و روندهای موجود را شناسایی و نقاط ضعف و قوت را تعیین کنید. سپس بر اساس این تحلیلها، میتوانید تغییرات لازم را در وبسایت اعمال کنید و مجددا به بررسی نتایج بپردازید.
آزمایش و بهینهسازی مداوم
بهبود عملکرد وب سایت یک فرآیند مداوم است و نیاز به آزمایش و بهینهسازی مستمر دارد. با اجرای آزمایشهای A/B و مقایسه نتایج، میتوانید بهترین راهکارها را شناسایی کنید و به شکل مداوم، وبسایت خود را بهبود ببخشید. در آکادمی novin میتوانید با اصول استفاده از دادهها برای رشد وبسایت بیشتر آشنا شوید.
نوین جایی است که میتوانید مهارت دیجیتال مارکتینگ را عمیق، اصولی و کامل یاد بگیرید و بلافاصله وارد بازار کار شوید.
نتیجهگیری
تحلیل دادهها قدم بزرگی در رشد وبسایتها است؛ با این کار میتوانید میزان رضایت کاربران، ترافیک واقعی وبسایت و نقاط قوت و ضعف خود را به سرعت شناسایی کنید و بهترین تصمیم را برای رشد وبسایت خود بگیرید.
انتشار از طریق پابجت