نخستین نشانههای مدنیت در منطقه همدان قرار دارد
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از برگزاریهای برنامههای متنوع در روز همدان خبر داد و گفت: همدان دروازه ورود به اسلام بوده و نخستین نشانههای مدنیت در منطقه همدان قرار دارد. |
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، مسعود ویژه ظهر امروز در آیین بزرگداشت شیخ الرئیس بوعلی سینا و تجلیل از مفاخر همدان در مجتمع فرهنگی و سینمایی شهید آوینی اظهار داشت: امسال نخستین سالی است که در تقویم رسمی کشور روز همدان به ثبت رسیده که این اتفاق مهم را به مردم همدان تبریک عرض میکنیم.
وی در مورد روند ثبت روز همدان در تقویم ملی افزود: دغدغهمندان خواستار ثبت روز همدان بودند و با پیگیریها و ارائه اسناد در زمستان سال 1401 به تصویب شورای فرهنگ عمومی همدان رسید و به شورای فرهنگ عمومی کشور ارجاع داده شد، اردیبهشت سال 1402 شورای فرهنگ عمومی کشور تایید کرد و آذرماه سال 1402 در شورای عالی انقلاب فرهنگی روز همدان تصویب شد.
مدیرکل ارشاد همدان با اشاره به اینکه کهن شهر همدان و دیار هگمتانه پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نام گرفته است افزود: سالروز ولادت شیخ الرئیس ابوعلی سینا، حجت الحق، فیلسوف، شاعر و موسیقیدان روز پزشک نامگذاری شده و هر سال به این مناسبت در همدان مراسم بزرگداشتی برگزار میشود.
ویژه بیان کرد: همدان دروازه ورود به اسلام بوده و نخستین نشانههای مدنیت در منطقه همدان قرار دارد هنگامی میتوان از تمدن نوین صحبت کرد که مفاخر تمدنیت خود را حفظ و معرفی کنیم.
وی با اشاره به اینکه برنامههای متعدد و متنوعی به مناسب روز همدان تدارک دیده شده است و این مراسم نیز در این راستا برگزار میشود عنوان کرد: مدتی پیش با همکاری و تلاشهای استاندار همدان، سازمان شهرداری، اداره میراث فرهنگی و سایر دغدغهمندان شاهد اتفاق مهم ثبت جهانی هگمتانه بودیم که باید خداقوت گفت.
مدیرکل ارشاد همدان با اشاره به خدمات ارزنده مرحوم آیت الله محمدی در بنیاد بوعلی اظهار داشت: بر روح مرحوم آیت الله محمدی درود میفرستیم که سالها در شناسایی شیخ الرئیس ابوعلی سینا تلاش بیوقفهای داشتند.
ویژه گفت: برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، همدان پایتخت گردشگری آسیا و دیگر اتفاقات مهم باعث می شود جایگاه همدان در جهان دیده شود.
ابنسینا تاریخ و شکوهمندی میراث ایرانیان است
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این مراسم اظهار داشت: ابنسینا تاریخ و شکوهمندی میراث ماست، ابن سینا نخوانیم، تاریخ نداریم و تاریخ نداشته باشیم آینده نداریم. به همین سبب در کتابم به نام ” ابن سینا و خرد ایرانی” موضوعاتی از این دانشمند و در مورد همدان و ایران متذکر شدهام که قابل تامل است.
قاسم پورحسن با اشاره به اینکه هشت سال در مورد مباحثه چهارم کتاب المباحثات ابن سینا در اروپا بحث میشود گفت: اساتید اروپا جمع شدند ببیند که ابن سینا چه دستاورد بنیادی در گسست از ارسطو دارد.
این دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سخن ژیلسون محقق برجسته اروپایی که میگوید اگر ابنسینا نبود غرب نمیتوانست مشکل انسانشناسی و نفس خود را حل کند افزود: ابنسینا تاریخ و شکوهمندی میراث ماست، ابن سینا نخوانیم، تاریخ نداریم و تاریخ نداشته باشیم آینده نداریم.
وی از ابن سینا و پیشینههای خرد ایرانی سخن گفت و بیان کرد: ابن سینا در مقدمه آخرین کتاب خود المباحثات موضوعاتی را بیان میکند که اروپا با جمعآوری انسانهایی از جاهای مختلف به این موضوعات میپردازد در حالی که ما تاکنون در موردش سه ورق هم ننوشتیم، با وجود اینکه دپارتمانهای زیادی در حوزه علوم انسانی داریم.
پورحسن با بیان اینکه اروپا هشت سال وقت خود را گذاشته است تا هر چه دستاورد دارد روی یک مباحثه چهارم ابن سینا به بحث بگذارد افزود: ابن سینا در مقدمه دوم المباحثات میگوید که دو کتاب دارم که در هجوم غزنویان در سال 421 در اصفهان از دست رفت که یکی کتاب “الحکمه المشرقیه” کم حجم است اما بسیار عمیق (بخشهای کوچکی از آن به عنوان مقدمه منطق المشرقی مانده است) و دیگری الانصاف که در بیش از 27 هزار مسئله آراء مشرقیان(ایرانیان) و مغربیان(یونیان) را بررسی کردم و از سر انصاف ادله کردم.
وی بیان کرد: ما به کتاب مقدمه منطق المشرقیه توجه نکردیم و عبدالرحمان بدوی متفکر کشور مصر به آن پرداخته و میگوید که تمدن همه کشورهای اسلامی خاموش شود، تمدن ایرانی وجود دارد، من نگران نیستم چرا که ایرانی وجود دارد که میراث فارابی و ابنسینا دارد و ما میتوانیم دوباره سربربیاوریم.
این دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه گفته میشود ابن سینا در مقدمه چهارم کتاب المباحثات ادعا میکند سنت یونانی محدود بر طبیعت بود اما ابن سینا که میراثدار خرد ایرانی است در قلب این میراث انسان قرار دارد عنوان کرد: ابن سینا 328 اثر دارد که 111 اثرش منصوب بوده و حجم زیادی از نسخههای درجه یک، این دانشمند ایرانی در ترکیه است.
پورحسن با بیان اینکه اساتید کشور ترکیه به تازگی شروع به خواندن زبان فارسی کردهاند و اشتیاق زیادی به این زبان دارند اما آنچنان متوجه نبوغ ابنسینا نمیشوند گفت: در کل جهان تنها متفکران و محققان ایرانی می توانند با سنت ابن سینا ارتباط برقرار کنند. بزرگترین محقق و رئیس دپارتمان فلسفه اسلامی میگوید “ابن سینا دنبال سنت یونانی است و ابن سینا شرح یونان است” در حالی که نمیتواند متوجه شود که ابن سینا در تمام مباحث صاحب سبک و نبوغ است.
وی با اشاره به اینکه به قبل از هَگَمتانه که برگردیم، آغاز تمدن ایرانی شهر سوخته است، ثمره شهر سوخته تمدن سومری ایرانیان است که در دلتای شمال خیلج فارس به وجود آمد و تمام خط این تمدن نیز میخی است گفت: آثار موجود در جهان از این دوره نشان میدهد که ما در یک دورانی بسیار تاریک تمدنی جهان، واجد تمدنی شدهایم.
این دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه نوع شهرسازی، تمدن جیرفت، کتیبه بغستان (مکان الهی) که ما بیستون میگوییم گویای این مطالب است افزود: در کتیبه بیستون به زبانی فارسی باستان از هَگمتانه که ثبت شده بیان میشود، هگمتانه امری شگفت انگیز است، فیزیک نیست، ساختمان نیست و هفت شهر است.
وی با بیان اینکه هَگمتانه هفت بخشی است که هر کدام از آنها بیانگر سیارهای از منظومه خورشید است اظهار داشت: هفت وادی که عطار در منطق الطیر بیان میکند ناشی از همین است، طی طریق هفت وادی.
غرب از عمد نمیخواهد در مورد تمدن ایرانی بداند
وی با بیان اینکه نیچه کتابی دارد به نام “چنین گفت زرتشت” که در آن گفته مغرب زمینیان چیزی از سنت ایرانی نمیفهمند گفت: کتاب دیگری نوشت و در آن که گفت، چرا از من نمیپرسید که در ایران چه خبر است و این سنت چه دارد.
این دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه غرب نمیخواهد در مورد تمدن ایرانی بداند و عمدا هم نمیخواهد افزود: دانشمند غرب چون اکهارت میگوید فیلسوف بزرگ شیخ الرئیس ابن سینا برای نخستین بار در حیات عقلی بشر گفته است که لذت در سه قسم لذت مادی، عقلی و معنوی است.
پورحسن با اشاره به اینکه ابن سینا برای رسیدن به ارزش دانایی به موضوع لذت اشاره دارد افزود: در تاریکی حیات بشر، در ایران تمدنی راهاندازی میشود که هگل نادانسته و ناخواسته بیان میکند که برای نخستین بار وارد پسامحور شدیم و در تاریخ پسامحور به ما زرتشت گفت که در عالم روحی و مبدائی است؛ دقیقا در نقطه ای که سقراط در رساله فایدون بیان میکند “برای نخستین بار مادها وارد آتن شدند، ما آموزگاری یافتیم”.
وی با اشاره به اینکه غربیها ابنسینا نخواندند و میخواستند سنت یونانی را بخوانند گفت: ابنسینا وقتی 40 بار متافیزیک را میخواند، سرگشته میشود و میگوید درنیافتم و فارابی میگوید اینها ایدههای مهم ارسطو است و ابن سینا متوجه میشود و می گوید حق با اوست، به همین دلیل ابن سینا در نقدهایی که به ارسطو و سنت یونانی دارد، فلسفه را نابسنده میداند چرا که اوسیا(اشیای موجود و یا طبیعت) مهمترین موضوع ارسطو است و نمیتواند اندیشههایش را بالاتر ببرد.
دانشیار دانشگاه علامه از نحوه ورود ابن سینا به همدان در سال 404 و از نسبتش به آل بویه نیز گفت و افزود: ابن سینا مهمترین کارش را در همدان آغاز میکند و کتاب شفا را مینویسد، در مقدمه منطق المشرقین در همان دوره جوانی را مینویسد و میگوید که دلم در گرو ایران است.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |