پایین آمدن مصرف بنزین با طرح تخصیص به نفر امکان پذیر است
نماینده مردم چادگان در مجلس گفت: اگر سهمیه بنزین را به کد ملی افراد اختصاص دهیم، هم مصرف پایین میآید و مدیریت میشود و هم یارانه بنزین عادلانه در اختیار همه قرار میگیرد. |
اسماعیل سیاوشی نماینده مردم چادگان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره طرح تخصیص بنزین به هر نفر، گفت: در مجلس قبل طرحی مطرح شد که بنزین را به کد ملی تخصیص دهند نه به هر خودرو، مبنا هم این بود که به عدالت اجتماعی نزدیکتر است، چون در حال حاضر یارانه پنهان بنزین را عمدتاً به اقشار مرفه جامعه میدهیم.
وی در ادامه بیان کرد: 50 درصد مردم کشور ما خودرو ندارند و از این یارانه برخوردار نیستند و این قیمت پایین و تخصیص بدون حساب و کتاب باعث شده تا مصرف بنزین بالا برود. رئیس جمهور هم در مناظرات انتخاباتی تأکید کردند که هدف ما افزایش قیمت نیست ولی میخواهیم نحوه تخصیص را تغییر دهیم. از سوی دیگر امسال 4 هزار میلیارد در بودجه منابع برای واردات بنزین در نظر گرفته شده است، به دلیل ناترازی شدیدی که در کشور داریم.
نماینده مردم چادگان در مجلس گفت: یکی از مسائل مهمی که دولت باید پیگیری کند این است که به سمت عادلانه و مدیریت مصرف بنزین حرکت کند. ما اگر سهمیه بنزین را به کد ملی افراد اختصاص دهیم، هم مصرف پایین میآید و مدیریت میشود و هم یارانه بنزین عادلانه در اختیار همه قرار میگیرد.
سیاوشی تصریح کرد: از سوی دیگر کسانی که نیاز دارند این بنزین را مصرف میکنند و کسانی که نیاز ندارند میتوانند به کسانی که مصرف بیشتری دارند این سهمیه خود را بفروشند و یک درآمدی هم برای آنها به وجود بیاید.
نماینده مردم چادگان در مجلس با اشاره به اینکه در واقع آن یارانهها مستقیم به دست افراد میرسد و این میتواند مفید و مؤثر باشد، ادامه داد: اگر توانستیم این کار را انجام دهیم که مدیریتی بر مصرف داشته باشیم، در کشوری که بحث تولید ذخایر نفتی هم نفت و هم گاز ما در جهان رتبه اول تا دوم را دارد، در وضعیت عادی نباید واردات بنزین داشته باشیم یا سوبسید و یارانه برای بنزین بپردازیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: معتقد هستیم که اگر طرح تخصیص بنزین به نفر انجام شود و یارانهها مستقیم به حساب افراد ریخته شود، وضعیت مطلوبتری خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: در حال حاضر شاید یک مقدار زود باشد که ما بخواهیم قیمت بنزین را واقعی کنیم و یارانهها را به افراد بدهیم، اگر قیمت بنزین بخواهد واقعی و گران شود مشکلاتی برای مردم پیش میآید ولی بهترین راه فعلی این است که سهمیه بنزین را به کد ملی افراد اختصاص دهیم که هم عادلانه است، هم خودشان میتوانند یارانه خود را مدیریت کنند و هم مصرف پایین میآید و میتواند مفید و مؤثر برای دولت باشد.
سیاوشی خاطرنشان کرد: درنهایت در مرحله دوم ما باید به سمتی برویم که تمام قیمتهای حاملهای انرژی واقعی شود. زیرا به طور کلی بحث یارانهها و سوبسید هم هزینهبر و هم فسادآور هستند.
وی گفت: اگر به سمتی برویم که به جای هدفمندی یارانهها سازمان عریض و طویلی را تشکیل دهیم که خیلی جاهای آن متأسفانه بحثها و مشکلات اقتصادی و مفاسد به وجود میآید، قیمت را واقعی میکردیم و بعد آن یارانهها را مستقیم به افراد میدادیم که خودشان مصرف را مدیریت کنند قطعاً هم مصرف پایینتر میآمد و هم عدالت اجتماعی محقق میشد.
این نماینده مجلس گفت: دولت هم باید به سمت و سویی برود که بتواند تولیدات را به اندازه مصرف برساند. زمانی ما حتی در بحث بنزین یورو 5 هم خودکفا بودیم، ولی باز هم یک مشکلاتی بهوجود آمد که آن هم بهدلیل ضعف مدیریت مصرف است.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |