Get News Fast

 

دلیل کمبود بلیت سفرهای بین‌شهری چیست؟

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با بیان اینکه در حمل و نقل عمومی کمبود داریم، گفت: میانگین ناوگان اتوبوس‌های مسافری استان در سنوات گذشته حدود ۴ سال بود که متاسفانه امسال این عدد به ۱۵ سال رسیده است.

به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، کمبود اتوبوس‌ و پایین بودن میزان سفرهای بین‌شهری چند سال اخیر گلایه بسیاری از شهروندان را در پی داشته و درحال تبدیل شدن به یک معضل اساسی است.

در دو سال اخیر میزان بلیت سفرهای بین شهری حتی در خط‌های پرتردد به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده و بسیاری از مسافران برای پیدا کردن بلیت با دردسرهای زیادی مواجه هستند؛ این کمبود با فرا رسیدن ایام خاص از جمله عید نوروز و مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی به اوج خودش می‌رسد و همین امر موجب گلایه بسیاری از شهروندان شده است.

نکته قابل توجه آنکه حتی در ایام عادی نیز وضعیت بلیت سفرهای بین‌شهری بهبود چشم‌گیری ندارد و مسافران مجبور می‌شوند که حداقل از یک هفته قبل، بلیت‌شان را تهیه کنند. شرکت‌های مسافربری می‌گویند که مالکان اتوبوس‌ها و رانندگان به دلیل پایین بودن قیمت بلیت، بالا بودن هزینه‌ها و نداشتن صرفه اقتصادی حاضر نیستند که حرکت کنند و همین امر باعث شده تا تعداد سفرهای بین شهری کاهش یابد و طبیعتا بلیت هم با کمبود مواجه شود.

از طرفی مستهلک بودن ناوگان اتوبوس‌‌های بین شهری کیفیت خدمات را هم کاهش داده و مسافران در این خصوص نیز گلایه‌های زیادی دارند.

کمبود بلیت و گلایه‌های مردم

یکی از شهروندان اصفهانی در این زمینه گفت: من به دلیل نوع فعالیتم، مجبور هستم حداقل ماهی یک الی 2 بار به تهران سفر کنم؛ در سنوات گذشته همیشه به راحتی بلیت می‌خریدم اما یکی دو سالی است که باید حداقل از یک هفته قبل بلیتم را رزرو کنم وگرنه بلیت گیرم نمی‌آید.

وی ادامه داد: خط اصفهان به تهران همیشه پرتردد بوده و قبلا همه شرکت‌های مسافربری اتوبوس‌ داشتند اما الان حدود دو سال است که تعداد سفرها خیلی کم شده؛ وقتی هم اعتراض می‌کنیم، می‌گویند با این قیمت‌ها صرف نمی‌کند مسافر جابه‌جا کنیم.

یکی دیگر از شهروندان اصفهانی در همین رابطه گفت: ما هر زمان می‌خواهیم بلیت بخریم، می‌گویند بلیت نیست؛ اینترنی که اصلا نمی‌شود بلیت خرید و مجبوریم به پایانه‌ها مراجعه کنیم و آنجا هم باز به سختی بلیت گیر می‌آید‌.

وی افزود: وقتی اعتراض می‌کنیم، می‌گویند با این قیمت لاستیک و.. صرف نمی‌کند راننده وارد جاده شود؛ اگر این کمبود تنها مختص ایام نوروز یا پیاده‌روی اربعین بود، می‌توانستیم تحمل کنیم اما کل سال با این مشکل مواجه هستیم.

اما مشکل کجاست؟

فرزاد دادخواه، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در این زمینه به تشریح وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی استان پرداخت و گفت: ما در بخش حمل و نقل عمومی به ویژه حمل مسافر با کمبود مواجه هستیم و تلاش کرده‌ایم که حداکثر امکانات لازم را ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه میانگین ناوگان اتوبوس‌های مسافری استان در سنوات گذشته حدود 4 سال بود، یادآور شد: متاسفانه امسال این عدد به 15 سال رسیده و این نشان می‌دهد که نه تنها اتوبوسی وارد نمی‌شود بلکه شاهد از رده خارج شدن ناوگان فعلی نیز هستیم.

تلاش‌ها برای وارد کردن 2 هزار دستگاه اتوبوس

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بیان داشت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور سال گذشته پیگیر واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس‌ بودند و امسال هم مصوبه آن اخذ شد و در حال حاضر سرمایه‌گذاران برای واردات ناوگان رصد می‌شوند و امیدوارم که این مهم هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

وی با اشاره به مراسم باشکوه پیاده‌رویی اربعین یادآور شد: استان اصفهان در مراسم پرشور اربعین نقش ویژه‌ای داشت و بالغ بر 100 هزار نفر از زائرین گرامی با ناوگان اتوبوس‌ به مرز منتقل و حدود 75 درصد آنها برگشت داده شدند.

اقدامات صورت گرفته شده

دادخواه درباره اقدامات انجام شده برای حل و کاهش کمبود اتوبوس‌های مسافربری گفت: بخشی از مشکلات فعلی حمل و نقل مسافر مربوط به حوزه ما نیست و اداره کل صمت باید پیگیر مباحث قطعات، لاستیک، واردات ناوگان باشد؛ با این حال اداره کل راهداری در راستای وظایفی که دارد، تلاش کرد تا با اخذ مصوبه افزایش منصافه نرخ بلیت‌ها بخشی از مشکلات را حل کند.

وی یادآور شد: واقعیت این است که با قیمت فعلی بلیت اتوبوس‌های مسافربری و درآمدی که یک ناوگان مسافربری به طور مثال در خط اصفهان به تهران کسب می‌کند، با هزینه‌های موجود هم‌خوانی ندارد؛ این معضل تنها شامل حوزه حمل و نقل مسافر نمی‌شود و فعالان باربری نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و فعالان این عرصه به نحوی دارند چرخ حمل و نقل جاده‌ای را می‌چرخانند تا مشکلی ایجاد نشود و با وجود درآمد پایین درحال خدمت‌رسانی هستند.

دادخواه اضافه کرد: امیدوارم که با مصوبات اخذ شده و پیگیری‌هایی که در آینده خواهیم داشت، بتوانیم درآمد و هزینه‌های ناوگان اتوبوس‌ مسافربری و کامیون‌ها را متعادل کنیم.

خدمت‌رسانی مترو و اتوبوس‌های شیراز در مسیر پیاده‌روی اربعین
اتوبوس‌هایی که به سنندج نرسید!

اصفهان؛ مقام اول حمل بار در کشور

استان اصفهان تحت عنوان چهارراه ترانزیت کشور، در حمل و نقل جاده‌ای نقش ملی دارد و با داشتن  12 هزار کیلومتر راه مطلق، نقش حیاتی در ترانزیت کشور ایفا می‌کند.

استان اصفهان در حوزه حمل بار رتبه اول و در حوزه جابه‌جایی مسافر رتبه دوم کشور را دارد و به طور معمول روزانه بیش از یک میلیون و 300 هزار تردد در راه‌های اصلی، بزرگراه‌ و آزادراه‌های استان اصفهان صورت می‌گیرد و همین موضوع اهمیت نگهداری، ارتقای ایمنی راه‌ها به خوبی نشان می‌دهد.

تخصیص اعتبار 3 هزار میلیاردی برای آسفالت روکش جاده‌ها

در همین رابطه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اشاره به وضعیت فعلی راه‌های مواصلاتی استان گفت: در سال گذشته عملیات اجرایی ساخت‌ راه‌‌های روستایی و تکمیل راه‌های قبلی در دستور کار قرار داشت و سخت‌ترین مقطع آن برای دوره کنونی باقی مانده است.

وی افزود: از طرفی یکی از خواسته‌های برحق مردم استان، بحث تعویض روکش جاده‌هاست و سال گذشته با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، قرارداد روکش آسفالت جاده‌ها با اعتباری بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان منعقد شد و در حال حاضر بیش از 20 تیم آسفالت گرم و سرد در مناطق مختلف استان در حال اجرای عملیات روکش آسفالت هستند و این مهم در ارتقای کیفی و ایمنی راه‌ها بسیار اهمیت دارد.

دادخواه با بیان اینکه در همه شهرستان‌های استان بین 5 الی 6 مرکز فعال داریم، یادآور شد: ساماندهی و منظرآرایی راه‌ها یکی دیگر از اتفاقات خوبی بود که سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و نصب حفاظ‌های بتنی و روشنایی محورهای بهارستان ـ اصفهان، آزادراه فرودگاه، آزادراه معلم درحال انجام است و امیدوارم با حمایت وزارتخانه و مدیریت استان این پروژه‌ها تا قبل از فصل سرما به بهره‌برداری برسند.

افتتاح 60 مجتمع رفاهی در جاده‌های مواصلاتی استان

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استان اصفهان رتبه اول تعداد مجتمع‌های خدمات رفاهی کشور را دارد، از افتتاح 60 مجتمع خدمات رفاهی در استان خبر داد و گفت: از این میزان 2 باب امسال افتتاح خواهد شد و 31 باب درحال ساخت است و مابقی آن جانمایی شده و در روند استعلامات قرار دارند.

دادخواه یادآور شد: مجتمع‌های خدمات رفاهی تنها برای تامین بنزین خودرو نیست؛ راننده باید بعد از هر 2 ساعت رانندگی 15 دقیقه توقف و استراحت کند و این مهم موجب ایمنی رانندگان خواهد شد.

انتهای پیام/170

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا