Get News Fast

 

اسکان 85 هزار زائر اربعین در مواکب مردمی شهر قم

مسئول ستاد قرارگاه مردمی اربعین قم گفت: از آغاز فعالیت قرارگاه مردمی اربعین تاکنون ۸۵ هزار زائر از استان‌های مختلف کشور و خارجی در ۵۰ موکب مستقر در استان اسکان یافته‌اند.

مهدی قربانی‌کرم در گفتگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اقداماتی که پیش از اربعین برای هماهنگی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی انجام شده است، اظهار داشت: ما پس از ماه مبارک رمضان طی جلسات مختلف، ستاد مرکزی تشکیل شد؛ در راس ستاد 22 کمیته‌ی مرکزی سازماندهی شد، که ذیل هر کدام چند واحد، که مجموعا یک ساختار 107 مسئولیتی مشخص شد.

قربانی‌کرم ادامه داد: پس از سازماندهی، جلسات مختلف برگزار شد و سعی کردیم به برنامه‌ریزی‌ها، نقاط ضعف و قوت سال گذشته توجه داشته باشیم تا بتوانیم یک راهبرد خوب برای سال 1403 مشخص کنیم. باتوجه به تجربیات سال گذشته در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، چشم‌اندازی برای خدمات‌رسانی به 400 هزار زائر در قم پیش‌بینی کردیم.

مسئول ستاد قرارگاه مردمی اربعین قم درباره‌ی وظایف 22 کمیته مرکزی بیان کرد: در فراخوانی که در این زمینه داشتیم، مردم در بخش‌های مختلف ثبت‌نام کرده و سازماندهی شدند. هرکس به نسبت تخصص و علاقه خود به عرصه‌ی خدمت‌رسانی ورود پیدا می‌کرد. در بخش کمیته فرهنگی عزیزان فرهنگی، تبلیغی و طلاب سازماندهی شدند.

وی عنوان کرد: در بخش کمیته درمان خیرین دارو، هلال‌احمر، پرستاران و پزشکان عزیز سازماندهی شدند. کمیته‌های تخصصی مختلف دیگری ازجمله امنیت و انتظامات، منابع انسانی، پشتیبانی، مالی و حقوقی، رسانه‌ و امور بین‌الملل، امور بانوان در ستاد تشکیل شدند. ما امسال قریب به 2500 نفر ثبت‌نامی داشتیم. 

قربانی‌کرم یکی از بخش‌های مهم ستاد را یادآور شد و تصریح کرد: یکی از بخش‌هایی که بسیار مهم بود و موفق عمل کرد، بخش هماهنگی مواکب بود. ما در بحث هماهنگی مواکب توانستیم در دومین سال متوالی چیزی حدود 50 نقطه و موکب را برای اسکان در قم سازماندهی کنیم. بسیاری از شهروندان عزیز در طرح بیت‌الحسین ثبت‌نام کردند و حدود 100 منزل برای خدمت‌رسانی تعیین شدند.

مسئول ستاد قرارگاه مردمی اربعین قم از خدمات ارائه شده در موکب‌ها گفت و اظهار داشت: یکی از افتخارات قم این است که برنامه‌ریزی‌ها برای مدت کوتاه صورت نمی‌گیرد، چشم‌انداز ما برای خدمت‌رسانی به مدت 1 ماه، یعنی از 5 ربیع تا 5 صفر پیش‌بینی می‌شود. 

وی افزود: در بحث موکب‌ها به روال معمول، در ورودی استان یک پیامک لینک ثبت‌نام برای زائرین عزیز ارسال می‌شود، سپس می‌تواند در درگاه “سلام کربلا” پذیرش شوند. پس از آن نقاط و موکب‌هایی مختلفی که محل اسکان است به آن‌ها نمایش داده می‌شود. وضعیت کاروانی، انفرادی و خانوادگی بودن خود را انتخاب می‌کنند و بنا بر شرایط انتخاب شده آدرس(لوکیشن) یکی از مواکب برای آن‌ها ارسال می‌شود. 

قربانی‌کرم اذعان کرد: پس از دریافت اسکان در درب ورودی ثبت می‌شود، به صورت 24 ساعت شبانه‌روز محل اسکان و شبستان آماده خدمت‌رسانی است. در محل اسکان ایستگاه صلواتی، غذای گرم، آش، چای، دمنوش، شربت و میوه پذیرایی می‌شوند. خدمات دیگری همچون بهداشتی، استحمام، رخت‌شورخانه، واکس و همچنین خدمات فرهنگی، تبلیغ، گفتگو، مشاوره، غرفه کودک ارائه می‌شود.

مسئول ستاد قرارگاه مردمی اربعین قم بیان کرد: ما در ستاد مرکزی نانوایی داریم. در بخش درمان خدمات ویزیت و داروی رایگان نیز ارائه می‌شود. هرآنچه که در سفر اربعین در مواکب موجود است، زائرین می‌توانند در مجموعه قرارگاه مردمی اربعین یک جا دریافت کنند. برای خارج از قم مسئولیت برعهده‌ی ستاد بازسازی عتبات عالیات بوده که بیش از 170 موکب ثبت‌نام و سازماندهی شدند.

وی درباره‌ی تعداد اسکان مردمی در طرح بیت‌الحسین خاطرنشان کرد: طرح بیت‌الحسین دومین سال اجرایی خود را سپری می‌کند. در این زمان کم ثبت‌نام خوبی را شاهد بودیم. باتوجه به حساسیت‌های خاص، 100 منزل و خانواده پای کار آمدند. زائر را دریافت کرده، اسکان می‌دادند و پذیرایی می‌کردند.

قربانی‌کرم در بیان ظرفیت خیرین عنوان کرد: مانند هر سال تمام ظرفیت‌های قرارگاه مردمی اربعین بوسیله‌ی مردم و خیرین عزیز مهیا شد. حتی 1 ریال از اعتبارات دولتی استفاده نشده است. حتی می‌توان گفت تمام خدمات‌رسانی استانی در مرزها نیز ارائه شد.

مسئول ستاد قرارگاه مردمی اربعین قم گفت: ما برای چشم‌انداز سال آینده باید تا 5 ربیع ارزیابی‌های لازم را در کمیته راهبردی انجام دهیم، چراکه بر اساس استقبال برنامه‌ریزی‌ها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/.

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا