Get News Fast

 

نهضت عاشورا آغازگر قیام‌های دیگر شد

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه قیام حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام آغازگر قیام‌های متعددی شد، گفت: نقش نهضت عاشورا در اصلاح جامعه و مبارزه با فساد در جوامع متبلور و جاری است.

به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بوشهر، آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری شامگاه شنبه در مراسم دهه آخر ماه صفر در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر با اشاره به اینکه حسین ابن علی علیه‌السلام سه هدف بنیادین و اساسی را برای قیام خود ترسیم کرد، اظهار داشت: اولین هدف امام احیاگری‌ نسبت به دین اسلام بود.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: احیاگری‌ در واقع زمانی اتفاق می‌افتد که جامعه از حالت دینداری خارج می‌شود و عده‌ای از سر ترس، رعب و وحشت و برخی نیز به طمع مال و ثروت از دین عبور می‌کنند که به عبارتی مردم دنیا متاسفانه تهدید یا تطمیع می‌شوند.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه احیاگری در اسلام سابقه طولانی دارد، گفت: تمامی انبیا و اوصیا الهی هنگامی که احساس می‌کردند یکی از مظاهر اسلام در حال به فراموشی سپردن و جامعه نیز نسبت به آن بی‌تفاوت شده است، در آن شرایط برای حفظ مظاهر دست به اقدام می‌زدند که در میان ائمه معصوم نقش احیاگری‌ در وجود سالار شهیدان علیه‌السلام به‌صورت پررنگ‌تر دیده می‌شود.

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان دومین هدف نهضت امام حسین علیه‌السلام را ایجاد اصلاحات در جامعه اسلامی برشمرد و افزود: جامعه اسلامی در آن زمان دچار بی‌بند و باری، ظلم و فساد شده بود و به‌راحتی شخصیت‌های ارزشمند را می‌کشتند و از سرزمین پدری خود بیرون می‌کردند.

وی تصریح کرد: بسیاری از نهضت‌هایی که در طول تاریخ رخ داده آرمان‌هایی داشته‌اند و گاهی اوقات با تکیه زدن عده‌ای بر منصب قدرت، آرمان‌های اولیه نهضت به‌تدریج رنگ باخته است و جامعه نیز آرام آرام نسبت به این انحرافات عادت کرده است. حسین ابن علی علیه‌السلام از عادی شدن این مسائل در جامعه می‌ترسید و سخن از اجرای عدالت به میان آورد.

حسینی بوشهری یکی از مهمترین هدف رسالت پیامبران الهی را اجرای عدالت در جامعه در مقابله با مفاسد و تبعیض‌ها برشمرد و ادامه داد: اگر مفسدین در جامعه سربلند کنند چیزی در جامعه باقی نمی‌ماند، اما حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام در برابر ظلم و فساد حاکم زمان خود ایستاد تا جامعه را اصلاح کند.

وی با اشاره به اینکه سومین هدف قیام امام حسین علیه‌السلام مقابله با تحریف کنندگان قرآن و تهاجم کنندگان به اهل بیت علیه‌السلام بود، افزود: بنی‌امیه تلاش می‌کرد تا اهل بیت علیه‌السلام را در جامعه به‌گونه‌ای جلوه دهند که مردم نسبت به آنها تنفر داشته باشند و آل علی سقوط کند و از سوی دیگر مقام و جایگاه خود را بالا ببرند، اما با وجود میل‌شان جامعه از بنی‌امیه نفرت پیدا کرد، زیرا جامعه طرفدار مظلوم است.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه واقعه عاشورا دستاوردهای مهمی داشته است، گفت: مهمترین دستاورد قیام ابی عبدالله علیه‌السلام نجات دین اسلام از چنگال بنی‌امیه بود و اسلام زندانی شده با نهضت عاشورا آزاد شد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: دومین دستاورد قیام امام حسین علیه‌السلام شکسته شدن فضای خفقان جامعه بود که در نهایت وضعیت تبلیغاتی دینی بار دیگر زنده شد.

حسینی بوشهری با بیان اینکه احساس گناه در وجود بازماندگان حادثه عاشورا به عنوان سومین دستاورد نهضت عاشورا است، خاطرنشان کرد: قیام حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام آغازگر قیام‌های متعددی شد و کسانی که امام را همراهی نکرده بودند وجدانشان احساس گناه می‌کرد که قیام‌هایی چون توابین و دیگر نهضت‌ها در راستای عاشورای حسینی شکل گرفت.

انتهای پیام/190/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا