Get News Fast

 

کلافگی اصفهانی‌ها از خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی

قطعی‌ برق در چند هفته اخیر پیامدهای متعددی داشته که یکی از آنها خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در سطح شهرهاست؛ این مشکل در سطح شهرهای اصفهان نیز وجود دارد و با هر خاموشی، به بی‌نظمی و ایجاد ترافیک‌های سنگین در خیابان‌ها منجر می‌شود.

به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، قطعی‌های بدون برنامه برق در چند هفته اخیر سبب ایجاد خسارت و بی‌نظمی‌های زیادی در سطح شهرهای مختلف کشور شده و مشکلات متعددی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

یکی از مشکلاتی که در پی قطعی چند ساعته برق دامن شهرها را گرفته، خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در سطح شهرهاست که به بی‌نظمی و ایجاد ترافیک‌های سنگین در خیابان‌های شهر منجر می‌شود و بسیاری از شهروندان از این وضعیت گلایه‌مند هستند.

گلایه‌های شهروندان از خاموشی چراغ‌ها

اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست و خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در هفته‌های اخیر موجب بی‌نظمی‌های ترافیکی شدیدی در سطح شهر شده است.

یکی از شهروندان در همین رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: قطعی برق و خاموش شدن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی برای ما وضعیت سختی ساخته و مجبور می‌شویم ساعت‌ها در ترافیک بمانیم.

وی افزود: محل کار من در خیابان حکیم نظامی است؛ این خیابان در حالت عادی ترافیک شدیدی دارد و زمانی که چراغ تقاطع چهار راه حکم نظامی خاموش می‌شود، ترافیک قفل می‌کند و بیشتر از دو ساعت در ترافیک پشت چراغ گیر می‌کنیم.

یکی دیگر از شهروندان با گلایه از نبود ماموران در تقاطع‌ها گفت: چرا وقتی برق قطع می‌شود، مسئولان هیچ فکری به حال چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نمی‌کنند؟ وقتی چراغ‌ها خاموش می‌شوند، هر کسی به طرفی حرکت می‌کند و عملا خیابان قفل می‌شود.

وی افزود: ما مجبوریم تمام آن دو ساعت را در ترافیک بمانیم و این وضعیت برای بیماران خطرناک است؛ اگر خدای ناکرده آمبولانس در ترافیک گیر کند، چه کسی پاسخگو است؟

چرا مامورین در تقاطع‌ها مستقر نمی‌شوند؟

سرهنگ اصغر زارع؛ رئیس پلیس راهور استان اصفهان نیز با تایید این مشکل گفت: متاسفانه قطعی برق در این روزها مشکلاتی را ایجاد کرده که خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی یکی از این مشکلات است؛ خاموشی چراغ‌‌های راهنمایی و رانندگی به بی‌نظمی تردد خودروها در تقاطع و میادین شهر منجر شده و مشکلات متعددی را ایجاد کرده است و طبیعتا این مشکلات در کلان‌شهرها و استان‌های بزرگتر بیشتر خودش را نشان می‌دهد و این روزها شاهد برخی بی‌نظمی‌ها هستیم.

وی افزود: چند سالی بود که قطعی برق نداشتیم اما با توجه به گرمای هوا و افزایش مصرف انرژی در تابستان امسال، این موضوع به عنوان دغدغه جدیدی مطرح شد و به دلیل وسعت زیاد قطعی برق خیابان‌ها و تقاطع‌ها، رفع مشکل از دو طریق امکان‌پذیر است اول تجهیز تقاطع‌ها به مخزن برق اضطراری، دوم استقرار مامورین راهنمایی و رانندگی.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: تجهیز تقاطع‌ها به مخزن برق اضطراری زمان‌بر است و هزینه زیادی را می‌طلبد، با این حال داریم روی آن کار می‌کنیم؛ از طرفی حضور مأمورین راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌ها هم زمان‌بر است و مدیریت تقاطع‌های شلوغی که به دلیل قطعی برق دچار مشکل شده‌اند، کار سختی است.

تامین برق ارزان و پایدار صنایع با احداث نیروگاه‌های خورشیدی
برق بیمارستان شادگان فقط چند دقیقه قطع بود

کنترل شهر از طریق مرکز کنترل ترافیک

سرهنگ زارع در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اعلام قبلی قطعی برق، خاموشی چراغ‌ها کنترل نمی‌شود، گفت: در دنیای امروز، اصول کنترل شهرها دیگر براساس نیروی انسانی نیست بلکه به صورت هوشمند انجام می‌شود؛ شاید در شرایط عادی هم این سوال به وجود می‌آمد که چرا مامورین راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌ها حضور ندارند؛ در صورتی که همه کنترل‌ها از طریق مراکز کنترل ترافیک و دوربین‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به قطعی برق، حضور مأمورین ضروری است با این حال تعداد تقاطع‌هایی که چراغ راهنمایی و رانندگی آنها به دلیل‌ قطعی برق خاموش می‌شود، بالاست و از طرفی جابه‌جایی و تردد مامورین در سطح شهر سخت است.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: علاوه بر مشکلات فوق استقرار نیرو در تمام تقاطع‌های شهر معقول نیست که بخواهند در زمان قطعی برق، آن تقاطع را به مدت یک الی دو ساعت مدیریت کنند.

دستگاه‌های مرتبط چه کردند؟

رئیس پلیس راهور استان درباره اقدامات انجام شده برای حل این مشکل گفت: دستگاه‌های مرتبط در سطح مدیریت استان اصفهان برای حل مشکل جلسات متعددی را برگزار کرده‌‌اند و برنامه‌ریزی‌های مختلفی از برنامه‌ریزی برای حضور مأمورین تا رفع معایب تجهیزات قبلی و نصب تجهیزات جدید انجام شده تا این وضعیت مدیریت شود و همکاران ما در حداقل زمان ممکن مستقر شوند.

وی یادآور شد: البته باید بگویم که با وضعیت فعلی حتی با حضور 5 یا 10 مامور هم نمی‌توان تقاطع‌های شلوغ را مدیریت کرد؛ بخشی از مسئولیت این موضوع بر عهده ارگان‌هایی است که وظیفه تجهیز تقاطع‌ها را بر عهده دارند و بخش دیگر آن بر عهده مامورین است که باید به موقع در تقاطع‌ها حاضر شوند و شرایط را مدیریت کنند.

سرهنگ زارع یادآور شد: تقریبا همه تقاطع‌های شهر دچار قطعی برق می‌شوند اما تقاطع‌هایی مثل شیخ‌صدوق، سه‌راه برج که تردد بیشتری در آنها انجام می‌شود، بیشتر هم دچار مشکل می‌شوند بنابراین از خود شهروندان هم انتظار داریم که با انتخاب مسیرهای تردد جایگزین و همکاری با مامورین شرایط را مدیریت کنند؛ برخی اوقات شاهد هستیم که مامورین حاضر در تقاطع‌ها فرمان‌هایی را صادر می‌کنند اما شهروندان عجله دارند و بدون توجه به فرمان مامورین تردد می‌کنند که این موجب سخت‌تر شدن شرایط می‌شود.

وی درباره اقدامات پلیس راهور برای مدیریت موضوع گفت: پیش از این چراغ‌های تعدادی از تقاطع‌ها مخزن برق اضطراری داشت و در این مدت تعداد دیگری هم مجهز شدند و در حال فعالیت هستند؛ برای مابقی چراغ‌ها باید در بلند مدت این تجهیزات تهیه و نصب شود اما در کوتاه مدت هم تعدادی از همکاران در نظر گرفته شده‌اند و برنامه‌ریزی لازم به عمل آمده تا در تقاطع‌ها مستقر شوند.

انتهای پیام/170

 

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا