Get News Fast

 

کاهش زمان رسیدگی به شکایات کار به 28 روز در اصفهان

مدیرکل سازمان کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان از کاهش زمان رسیدگی به شکایات از ۶۸ روز به ۲۸ روز خبر داد.

به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، کارگر و کارفرما، دو رکن اساسی چرخه اشتغال هستند و از همین رو شناخت دقیق دایره روابط و قوانین کار، اهمیت بسزایی در تنظیم درست روابط حقوقی اشخاص شاغل و پیشبرد اهداف مجموعه‌های اقتصادی دارد.

در جوامع امروزی و با گسترش و پیشرفت مجموعه‌های اقتصادی، روابط بین کارگر و کارفرما دست‌خوش پیچیدگی‌های زیادی شده و از همین رو قواعد مربوط به روابط کارگر و کارفرما از اهمیت بالایی برخورد دار است و به طرفین این امکان را می‌دهد تا علاوه بر شناخت حقوق و تکالیف خود، مانع سواستفاده طرف مقابل شود؛ با این حال بسیاری از خرده کارفرمایان و بخش زیادی از کارگران کشور نسبت به حقوق کار شناخت و اطلاع درستی ندارند و همین امر موجب شده تا درگیر چالش‌های زیادی شوند.

از همین رو نقش سازمان کار، تعاون و رفاه اجتماعی، به عنوان متولی اصلی حوزه کار، در ایجاد روابط سالم میان کارگران و کارفرمایان و ایجاد تعادل در بازار کار و بستر مناسب در جهت تامین معیشت و رفاه حال کارگران بسیار حائز اهمیت است.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه کار، طولانی بودن روند فرآیند تشکیل پرونده و رسیدگی به شکایات و دعاوی حوزه اشتغال بود. در گذشته گاهی اوقات فقط فرآیند تشکیل پرونده و تشخیص چند ماهی به طول می‌انجامید و همین امر موجب گلایه و ناامیدی جامعه کارگران شده بود. با این وجود در چند سال اخیر و با هوشمند شدن دولت اقدامات خوبی در این حوزه رخ داد و‌ زمان رسیدگی به شکایات کاهش پیدا کرده است.

بیش از یک میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی داریم

میثم مداحی، مدیرکل سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در همین رابطه به تشریح اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم برای تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما پرداخت و به تسنیم گفت: در استان اصفهان حدود یک میلیون و 200 هزار نفر توسط سازمان تامین اجتماعی بیمه شده‌اند که این عزیزان همراه با خانواده‌هایشان جامعه‌ای مشتمل بر سه میلیون و 700 هزار نفر را تشکیل داده‌اند‌ و ما باید در حوزه تنظیم روابط کار به این جامعه خدمت‌رسانی کنیم.

وی افزود: در استان اصفهان از سنوات گذشته حدود 70 هیئت حل اختلاف تشکیل شده که از این میزان 49 هیئت در مراجع تشخیص خدمت‌رسانی می‌کنند و 21 هیئت در حوزه حل اختلاف و تجدیدنظر مراجع تشخیص فعالیت دارند و سالانه به حدود 36 هزار دادخواست رسیدگی می‌کنند.

سامانه مشاوره تلفنی رایگان با 20 هزار تماس موفق راه‌اندازی شد

مدیرکل سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه مشاوره گرفتن در مباحث حقوقی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم در این حوزه است، خاطرنشان کرد: به واسطه حجم کاری که در ادارات تعاون و کار وجود دارد، همکاران ما نمی‌توانستند به متقاضیان مشاوره حقوقی جامع و کاملی ارائه دهند و در همین راستا ما با شناسایی این آسیب، برنامه‌ریزی بسیار گسترده‌ای انجام و طرح مشاوره تلفنی رایگان مطرح شد تا همه متقاضیانی که در خصوص روابط کارگر_کارفرما سوالات حقوقی دارند، بتوانند سوالات خودشان را مطرح کنند و ما پاسخگو باشیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه حدود یکسال است که این مشاوره ایجاد شده و تاکنون همکاران ما حدود 20 هزار تماس موفق به متقاضیان مشاوره دادند. این سامانه تلفنی با سرشماره 03191690727 همه روزه در خدمت مردم است و خوشبختانه دغدغه هم‌استانی‌ها در این مورد رفع شد‌.

مداحی به مسئله تامین نیروی انسانی برای حوزه مشاوره اشاره کرد و گفت: وقتی که طرح مشاوره تلفنی رایگان ارائه شد، تصمیم گرفتیم تا از همکارانی که در سایر شهرستان‌های استان از جمله بادرود و برخوار، فریدونشهر غیره که حجم کاری کمتری داشتند، توسط این سامانه ابری پاسخگوی سوالات متقاضیان باشند و از ظرفیت کل نیروی انسانی استان در این حوزه استفاده شد.

زمان رسیدگی به شکایات کار به 28 روز رسیده است

مدیرکل سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه کاهش زمان رسیدگی به شکایات متقاضیان از جمله اهدافی بود که در حوزه کار دنبال می‌کردیم، گفت: بر اساس آسیب‌شناسی که انجام دادیم، هر چقدر کارگران و کارفرمایان در مراجع برای رسیدگی به مباحث حقوقی زمان طولانی‌تری را صرف کنند، از تولید باز می‌مانند و در همین راستا برنامه‌ریزی کردیم که این زمان به حداقل برسد و در این مسیر به این نتیجه رسیدیم که برای کاهش زمان رسیدگی، به زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیاز داریم.

وی یادآور شد: در حوزه روابط کارگر وکارفرما آسیب‌ها و مشکلات زیادی داریم و از طرفی حدود 50 درصد از خدمات ما در این حوزه مختص کلان‌شهر اصفهان است و به همین دلیل تمام تمرکز خودمان را روی شهر اصفهان گذاشتیم؛ در سنوات گذشته کلیه خدمات ما در حوزه مراجع تشخیص و حل اختلاف به اداره شهرستان اصفهان منحصر شده بود و فقط در این اداره به شکایات رسیدگی می‌شد، این در حالی است که جامعه مولد و کارگری کلان‌شهر اصفهان در منطقه شمال شهرستان مستقر هستند و این فاصله مکانی بسیار زیاد بود و همین موضوع خدمت‌رسانی سریع و آسان را سخت می‌کرد.

مداحی اضافه کرد: در همین راستا سلسله برنامه‌های مختلفی را برگزار کردیم و شهرداری و فرمانداری اصفهان نیز با ما همکاری داشتند و بر همین اساس شعبه اداره‌کل شمال اصفهان را در منطقه زینبیه افتتاح کردیم و 5 هیئت تشخیص در این شعبه مستقر شدند و در حال خدمت‌رسانی هستند.

مدیرکل سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان ادامه داد: از طرفی مراجع بدوی و تجدید نظر تراکم کاری زیادی داشتند و علاوه بر آن دچار تداخل کاری هم شده بودند که این فرآیند اشتباه است و مراجع بدوی باید از مراجع تجدیدنظر مجزا باشند درحالی که قبلا به صورت تجمعی در یک نقطه و با نیروی انسانی مشابه برگزار می‌شد؛ برای حل این آسیب برنامه‌ریزی لازم را انجام دادیم و 6 هیئت حل اختلاف ما جدا و در محل اداره کل مستقر شدند و از لحاظ فنی جداسازی مراجع تشخیص و حل اختلاف اتفاق افتاد و الان ما در 3 محل شهرستان اصفهان مشغول خدمت‌رسانی هستیم.

وی تاکید کرد: با اقدامات انجام شده زمان رسیدگی به شکایات در فاز اول از 60 روز به 42 روز کاهش پیدا کرد و در حال حاضر به 28 روز رسیده است.

افتتاح ساختمان اداری شهرستان‌های خمینی‌شهر، چادگان، سمیرم و دهاقان

مدیرکل سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بیان کرد: متاسفانه همکاران ما در 4 شهرستان استان اصفهان به صورت استیجاری خدمت‌رسانی می‌کردند و به همین دلیل نمی‌توانستیم در این مناطق زیرساخت شبکه دولت را به صورت کامل اجرا کنیم و نداشتن ارتباط برخط با این مناطق باعث شده بور که تکریم ارباب رجوع به صورت کامل انجام نشود اما خوشبختانه با اقداماتی که طی یک یا 2 سال گذشته انجام شد، در شهرستان‌های خمینی‌شهر، چادگان، سمیرم و دهاقان ساختمان‌های اداری مناسب احداث و شبکه امن ارتباطی با این شهرستان‌ها برقرار شد و در حال خدمت‌رسانی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات انجام شده درخصوص هوشمندسازی رسیدگی به شکایات و مراجعات این سازمان گفت: ثبت شکایات قبلا به صورت دستی انجام می‌شد اما با راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار، این پروسه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود؛ علاوه بر این به مناسبت هفته دولت ابلاغ الکترونیک هم به سامانه ثنای قوه قضائیه متصل شد و از ابتدای شهریور ابلاغ الکترونیک نیز به صورت هوشمند انجام می‌شود و این خدمت هم به سامانه جامع روابط کار اضافه شد تا بتوانیم با سرعت بیشتری خدمت‌رسانی کنیم.

تغییر فرهنگ کار؛ مهم‌ترین چالش حوزه اشتغال

مداحی در بخش دیگری از سخنانش تغییر فرهنگ کار را مهم‌ترین چالش حوزه اشتغال در سطح استان دانست و گفت: نیروی انسانی، رکن اساسی تولید است اما نیروی کار جدید نمی‌خواهد که محدود به مکان و زمان باشد و هر روز در یک زمان و مکانی مشخص، یک روند تکراری را انجام دهد و این تامین نیروی انسانی برای حوزه تولید را دچار چالش کرده است؛ سامانه جستجوی شغل یکی از خدمات دولت سیزدهم بود و در حال حاضر حدود 28 هزار فرصت شغلی ثبت شده اما فقط 18 هزار نفر جویای کار در این سامانه به ثبت رسیده‌اند و این دو فاکتور اختلاف معناداری دارند.

وی یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر نیروی کار متناسب با بازار کار بسیار کم است؛ هر شغلی که منجر به افزایش تولید و بالا رفتن امنیت اقتصادی و اجتماعی می‌شود، برای جامعه ارزشمند است و باید تلاش کنیم تا ارزش بودن کار را احصا کنیم و باید در این خصوص برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

مداحی اضافه کرد: ما برای حل این چالش در حوزه معاونت اجتماعی، خانه فرهنگ کار را ایجاد کردیم که به صورت تخصصی موضوعات مختلف فرهنگ کار را در خانواده‌های مرتبط با کارگاه‌های تولیدی دنبال کنند؛ خانه‌های کار فرهنگ‌سازی را از همان سنین پایین برای فرزندان جامعه کار و تولید انجام می‌دهد و این پروسه شروع شده و در آینده می‌توانیم نیروی کار متناسب با بازار کار داشته باشیم.

انتهای پیام/170

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا