Get News Fast

 

کمبود فضای آموزشی چالش‌های زیادی در مدارس قم ایجاد کرده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: رتبه استان قم در تراکم دانش‌آموزی در جایگاه سوم کشور است و از نظر سرانه آموزشی از میانگین کشوری یک متر عقب هستیم یعنی ۳۱۵ هزارمتری کمبود فضای آموزشی داریم.

به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، علیرضا رحیمی امروز در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم بر همکاری و هم‌افزایی بین نهادها تأکید و اظهار کرد: ابتدا باید از همکاری که بین مدیریت شهری و آموزش‌وپرورش ایجاد شده تشکر می‌کنم.

وی تعداد دانش‌آموزان سال تحصیلی جدید را 305 هزار نفر اعلام کرد و افزود: به طور میانگین در چند سال گذشته سالی 10 هزار نفر به دانش‌آموزان ما اضافه می‌شوند که در قالب هزار و 600 مدرسه و 900 ساختمان در حال آموزش هستند و پرسنلی 17 هزار نفری این تعداد را مدیریت می‌کنند.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان قم به سخن مقام معظم رهبری اشاره کرد که گذر از گردنه‌های دشوار پیشرفت بدون کمک آموزش‌وپرورش میسر نیست و ادامه داد: این سخن مقام معظم رهبری به این معنا است که برای حل هر مشکلی باید از معبر آموزش‌وپرورش عبور کنیم.

وی به نمونه‌های چالش‌های فرهنگی در جامعه اشاره کرد و گفت: بداخلاقی، عدم رعایت فرهنگ شهروندی همه در جامعه به علت آن است که ما برنامه‌ریزی‌های خود را از آموزش‌وپرورش و توجه به آموزش آغاز نمی‌کنیم و به جایگاه راهبردی آموزش‌وپرورش ایمان نمی‌آوریم.

رحیمی، نتیجه‌گیری در آموزش‌ و پرورش را دیر بازده دانست و بیان کرد: چون تحمل ما کم است و می‌خواهیم سریع گزارش عملکرد بدهیم طاقت کار در آموزش‌وپرورش را نداریم درصورتی‌که همان‌طور به قول امام خمینی (ره) راه قدس از کربلا می‌گذرد راه پیشرفت و توسعه کشور نیز آموزش‌وپرورش می‌گذرد.

وی با ابراز تأسف از عدم توجه به جایگاه معلم و نقش راهبردی آن در حرکت جامعه یادآور شد: یکی از سیاست‌های کاربردی امنیت ملی آمریکا توجه به معلم است درحالی‌که در این ایران این نگاه وجود نداشته و ما امروز شاهد نتیجه این بی‌توجهی‌ها در فرهنگ، دین و مسائل سیاسی کشور هستیم.

مدیرکل آموزش‌و پرورش استان قم تصریح کرد: اگر بخواهیم در درازمدت به امنیت ملی و ایجاد زیرساخت‌ها توجه کنیم باید بدانیم زیرساختی مهم‌تر از آموزش‌وپرورش وجود ندارد و اگر ما این نگاه را داشته باشیم در آینده بسیاری از مشکلات امروز را نخواهیم داشت. در برنامه توسعه هفتم برنامه‌ریزی خوبی برای نخستین‌بار انجام شده و جایگاه خوبی برای آموزش‌وپرورش دیده شده و امیدواریم اجرایی شود.

رحیمی جایگاه استان قم را از نظر زیرساخت در کشور رتبه 27 کشور اعلام و عنوان کرد: درعین‌حال رتبه استان قم در تراکم دانش‌آموزش در جایگاه سوم کشور است و از نظر سرانه آموزشی از میانگین کشوری یک متر عقب هستیم یعنی 315 هزارمتری کمبود فضای آموزشی داریم.

وی جذب نیرو را نیازمند ایجاد فضای آموزشی دانست و گفت: امروز تنها کار معلمان رفع دعواها و درگیری‌های فضای آموزشی است؛ زیرا کمبود فضای آموزشی و کلاس‌های 40 نفره چالش‌های زیادی برای ما ایجاد کرده است و باعث جابه‌جایی و اخراج از مدرسه شده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی که مقام معظم رهبری نسبت به آن دغدغه‌مند هستند در مدرسه قابل‌کنترل است؛ اما مگر یک مدیر چقدر توان دارد این تعداد دانش‌آموز را مدیریت کند و نمی‌تواند با دانش‌آموزان و والدین تعامل داشته باشند. زمانی که مدیر 700 دانش‌آموز دارد دیگر نمی‌تواند به مسائل فرهنگی و تربیتی رسیدگی کند و هر چه شلوغ‌تر می‌شود مسائل و آسیب‌های اجتماعی بیشتر شده و نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم.

وی به موفقیت‌های دانش‌آموزی نیز اشاره کرد و گفت: امسال در قم رتبه نخست قرآن در رشته قرائت در جهان اسلام را داشتیم و در کشتی دو دانش‌آموز ما در مسابقات جهانی مدال نقره آورده‌اند. ما در المپیاد فیزیک مدال نقره کسب کرده‌ایم و در المپیادهای جهانی 18 مدال کشوری و بین‌المللی داریم و این افتخاری برای استان قم است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: همچنین در سال گذشته در افزایش معدل در کشور رتبه نخست را دریافت کرده‌ایم و در رشته معارف که پایگاه آن شهر قم است نیز رتبه نخست را کسب کرده‌ایم همچنین در رشته ریاضی و فیزیک نیز مقام سومی کشور در امتحانات نهایی را کسب کرده‌ایم.

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا