3 رمز مهم موفقیت رتبه ششم کنکور تجربی/ فعالیت مجازی ممنوع!
رتبه ششم کنکور تجربی با بیان اینکه به صورت میانگین روزانه ۱۰ ساعت مطالعه میکردم، گفت: داشتن یا نداشتن کلاس تنها معیار برای رسیدن به موفقیت در این مسیر نیست، اصلیترین عامل برای رسیدن به موفقیت، پیوستگی، برنامه منظم و تلاش در مسیر هدف فرد هست. |
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از رشت، کنکور در جامعه ما یکی از مراحل رشد افراد در آینده به شمار میآید و دانش آموزان با مطالعه و ممارست در تمرین برای دانستن بیشتر، در عرصهای به نام آزمون کنکور با یکدیگر رقابت میکنند که نتیجه این آزمون میتواند آینده آنان را حتی تضمین کند.
طبیعتا افرادی که رتبههای تک رقمی و دو رقمی میآوردند در دانشگاههای برتر کشور تحصیل میکنند و بخشی از عمر خود را صرف دانستن و یادگیری رشتهای میکنند که بعد فارغ التحصیلی علاوه بر خدمت به مردم و جامعه، بتوانند زندگی خوبی را برای خود و خانوادهای که در آینده تشکیل میدهد بسازند.
چندی پیش نیز رتبههای برتر کنکور در رشتههای مختلف اعلام شد که گیلان نیز در بین استانها یک سهم داشت و آرتا قلعه باغی دانش آموز دبیرستان استعدادهای درخشان میرزا کوچک ناحیه یک رشت موفق شد رتبه ششم کنکور تجربی را کسب کند.
در این خصوص گفت وگویی با آرتا قلعه باغی داشتیم که میتوانید در ادامه میتوایند آن را بخوانید:
.
تسنیم: میزان مطالعه شما برای شرکت در کنکور چقدر بود؟
آرتا: به صورت میانگین روزانه 10 ساعت مطالعه میکردم ولی برخی اوقات متغیر میشد به این صورت که برخی روزها چهار پنج ساعت مطالعه میکردم و برخی روزها نیز میزان مطالعه به 14 ساعت نیز میرسید.
تسنیم: از کلاسهای کنکور نیز استفاده میکردید؟
آرتا: به شخصه از کلاسهای کنکور استفاده میکردم ولی داشتن یا نداشتن کلاس تنها معیار برای رسیدن به موفقیت در این مسیر نیست، اصلیترین عامل برای رسیدن به موفقیت، پیوستگی، برنامه منظم و تلاش در مسیر هدف فرد هست و کسب علم فقط صرفاً با یک کلاس نمیتواند محیا شود و فرد باید خودش با برنامهای که دارد باید تمام عواملی که وجود داره را بسیج کند تا بتواند به موفقیتی که میخواهد دست پیدا کند.
تسنیم: برنامهریزی برای مطالعه و انجام کارها را چگونه انجام میدادید؟
آرتا: اول برنامهریزی را به کمک مادرم انجام میدادم یعنی با هم میشستیم و برنامهریزی میکردیم تا یاد بگیرم چگونه باید انجامش بدهم ولی از دفعات بعدی کمکم خودم وارد برنامهریزی شدم و تنهایی برنامهریزی میکردم و دیگه کلاً تا آخر برنامهریزی با خودم بود، در سال کنکور و همچنین دو سه سال قبل آن، افرادی بودند که به من کمک میکردند از رتبه برترهای سالهای قبل و کسانی که من را نصیحت میکردند مثلاً میگفتند که من این اشتباه را انجام دادم و تو این کار را نکن یا کسایی بودند که در واقع این افراد روش مطالعه را به من میگفتند تا بهتر از زمان و منابع استفاده کنم و چگونه درس بخوانم و یا یک مبحث مهم را چگونه یاد بگیرم.
تسنیم: برنامه روزانه شما چگونه بود؟
آرتا: برای کنکور برنامه ریزی خاصی انجام داده بودیم و برای هر روز میزان مطالعه، میزان ورزش مثل دویدن یا پیاده روی و غیره ساعات مشخصی برنامه ریزی شده بود و طبق همان برنامه عمل میکردم، مثلا اگر در یک روزی کوهنوری برنامه ریزی شده بود نیاز بود که کل یک روز را به آن اختصاص دهم ولی در روزهای بعد میزان مطالعه و کارها برای روزی که به کوهنوردی اختصاص داده بودم جبران میشد و زمان درس روز کوهنوری را در روزهای بعد اضافه میکردم.
تسنیم: در مسیر کنکور آیا تفریح هم داشتید یا صرفا مطالعه میکردید؟
آرتا: برای اینکه فرد در مسیر کنکور به موفقیت، نتیجه مطوب و آن چیزی که میخواهد دست یابد نیاز دارد تا تفریح هم داشته باشد، تفریحی درسته که به فرد سردرگمی ندهد یعنی بعد از تفریحی که انجام داده در زمان مطالعه و درس خواندن باز به همان تفریح و یا سرگرمی فکر نکند.
بیشک در مسیر موفقیت آرتا، پدر و مادر وی نیز نقش بسزایی داشتند، پدر و مادر آرتا هر دو پزشک هستند و خودشان نیز قبل از رسیدن به مرحلهای که در آن قرار دارند از مسیر کنکور رد شدهاند و حالا امروز تجربههای گذشته خود را در اختیار فرزندشان قرار دادند که در مرحله کنکور شاهد موفقیت پسرشان بودند.
حال دکتر بنفشه قویدل پارسا فوق تخصص بیماریهای روماتولوژی مادر آرتا درخصوص فرزندش میگوید، او میگوید که آرتا از بچگی دنبال مسیرایی بود که بهش انگیزه میداد در واقع من فقط آرتا را به سمت چیزی که خودش دوست داشت هدایت کردم و برای کنکور نیز طبق علاقهای که داشت هدایتش کردیم و خودش نیز میگوید که بهترین زمانش در طی 18 سال همین سه سالی بود که برای کنکور مطالعه، تلاش و برنامه ریزی کرد.
تسنیم: علاقه یا توانایی آرتا را در چه چیزهایی میبینید؟
مادر آرتا: آرتا به همه چیز علاقهمند است، موسیقی، پیانو، ورزش، در رشته ریاضی هم علاقهمند است و میگفت که دوست دارد برنامهنویسی یاد بگیرد و فقط به پزشکی علاقه ندارد و این ویژگیها آرتا را خاص میکند که میتواند دیدش را در پزشکی وسیعتر کند و ما و همکارانمان به آرتا گفتیم که او یک بعدی نیست و دارای استعداد وسیعی است که از این بابت خیلی خوشحالم.
تسنیم: روند برنامه ریزی برای کنکور آرتا را چگونه انجام دادید؟
مادر آرتا: من برنامهریزی برای کنکور خودم را به شخصه انجام دادم و چون مادرم فرهنگی بود این روند را یاد گرفتیم، ما سه خواهر و یک برادر هستیم که هر سه خواهر پزشک و برادر من نیز مهندس است و روند تحصیلی و یادگیری را از مادرم آموختم، فرهنگیها عاشق مطالعه و خواندن هستند و برنامهریزی را از مادرم یاد گرفتم، ابتدا که آرتا وارد این مسیر شد من بهش کمک میکردم و برنامهریزی میکردم و به تدریج خودش یاد گرفت و الان خودش استاد من است و برای خودش برنامهریزی میکند.
تسنیم: به نظر شما برنامه ریزی چگونه باید انجام گیرد:
مادر آرتا: من فکر میکنم همه باید برنامهریزی را خودشون با توانمندی و با زمان خودشون انجام بدن، مشاورهم اگر بخواهد برای کسی برنامهریزی کند فقط میتواند فرد را هدایت و راهنمایی کند و نمیتواند 100درصد برای فرد برنامه ایده آل بنویسد، ایده آلترین برنامه ریزی چیزی است که خود فرد برای خودش بنویسد، برنامه ریزی یک شروع است و عالیترین برنامه بدون عمل صفر است و عملکرد باید همراه با برنامهریزی خوب باشد، نمیشود یک فردی برای خود برنامه ریزی نداشته باشد و بخواهد زمان کنکور برنامه ریزی کند.
تسنیم: توصیه شما به پدران و مادران درخصوص برنامه ریزی و استفاده از فضای مجازی چیست؟
مادر آرتا: متاسفانه در شرایط امروزی خیلی از بچهها با گوشی سروکار دارند و وقتی مغر کودک با بازی و فضای مجازی مشغول شود کودک سمت درس و مطالعه نمیرود، آرتا تا قبل از کنکور گوشی موبایل نداشت و برخی کارهای مورد نیاز در فضای مجازی را از طریق تبلتی که در اختیار داشت انجام میداد و در فضای جازی وقت خود را با بازیگوشی نمیگرفت، البته نمیگویم که بچهها هیچ فعالیتی با گوشی و فضای مجازی نداشته باشند بلکه باید پدران و مادران فضای مجازی و استفاده از گوشی را برای کودک برنامه ریزی کنند تا همه وقت خود را در فضای مجازی نگیرند و برنامه ریزی شده باشد، پدر و مادر میتواند برای کودک برنامههای مختلف علمی، ورزش و غیره را طرح ریزی کند و به تدریج که کودک بزرگتر میشود استعداد بچه نیز مشخص میشود و میشه کودک رو در همان مسیر خوب هدایت کرد و هر کودک در یک زمینه طبیعتا استعداد دارد مشروط به اینکه برنامه ریزی وجود داشته باشد.
تسنیم: از نقش پدر خانواده نیز برای مخاطبان بگویید.
مادر آرتا: صبوری مهمترین شاخصه همسر من هست و ایشون کارهای فرای درس خواندن با آرتا میکرد و یک گروه کوه تشکیل داده بود و آرتا را کوه میبرد که در روحیه آرتا، در انگیزه آرتا بسیار موثر بود و جدای درس خواندن، آرامش و انگیزه هست که به آرتا بسیار کمک میکرد.
تسنیم: آرتا شما اگر حرف آخری دارید بفرمایید:
آرتا: اگه من بخوام یه توصیه به بچهها بکنم که حالا تو مسیر کنکور حالا فعلا و هنوز در واقع پشت اون دیوار کنکور هستند این هستش که خوب مهمترین ویژگی باور داشتن و پیوستگی تو این راه، یعنی یه مسیر سخته برای کسی که بخواد به بالاترین دانشگاه کشور برسه باید سه سال درس بخونه، فرد نیاز به پیوستگی داره منظورم از پیوستگی این نیست که همیشه مقدار زیادی درس بخونه منظورم اینه که بتونه درس خوندشو حفظ بکنه همیشه درس رو بخونه لازم نیست خیلی درس بخونه ولی اینجوری نباشه که یه دفعه اصلاً درس نخونه یه دفعه دو روز 15 ساعت درس بخونه این درست نیست و اینکه به خودش باور داشته باشه به خودش توانایی داشته باشه اگر باور داشته باشه این مسیر رو بدون هیچ سختی طی میکنه و با اطمینان از خودش کنکور میده و مسئله تموم میشه.
آرتا حالا کسی است که معنی و لذت موفقیت را خیلی خوب درک میکند چراکه با برنامه ریزی که داشت و نقش موثر پدر و مادرش توانست نتیجه خوبی از برنامه ریزیاش بگیرد و حالا در مرحله جدید از زندگی قرار گرفته است، آرتا میتواند الگویی برای دیگر دانش آموزان هم سن و کوچکتر باشد که در فکر خود سودای زیادی را در بزرگسالی دارند و برای اینکه همگان به یک موفقیت برسند باید یک برنامه مدون داشته باشند تا وقت خود را بیهوده صرف کارهای بینتیجه و بیفایده نکنند.
گفتوگو: حسن غلامپور
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |