عقبماندگی شهرهای توریستی سرخرود، محمودآباد و نور
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس با بیان اینکه عقبماندگی شهرهای ساحلی از قبیل سرخرود، محمودآباد و نور را نمیتوان انکار کرد، گفت: به این شهرهای توریستی به طور شایسته توجه نشده است. |
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سرخرود، طرح پیاده راه ساحلی که در برخی مناطق به آن مسیر سبز یا جاده سلامت گفته میشود؛ یکی از انتظاراتی است که مردم شهرهای ساحلی مازندران از مسئولان داشته و دارند؛ سرخرود یکی از این شهرهاست که با دارا بودن زیرساختهای لازم به این مهم دست یافته است و اکنون می تواند به عنوان پایلوتی ارزشمند برای دیگر شهرهای ساحلی استان مازندران حرفی برای گفتن داشته باشد.
تکمیل و ایجاد پارک ساحلی، فرصتی با ارزش در جهت ایجاد نشاط و ساعاتی خوش برای اوقات فراغت شهروندان، مسافران و گردشگران به ویژه در ایام تراکم جمعیتی است.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس در گفتوگو با خبرنگار تسنیم ایجاد پارک ساحلی و پیاده راه سرخرود توسط شهرداری این شهر را یکی از طرحهای بسیار قابل توجه نام برد و حریم ساحلی دریای سرخرود را نیز از جاذبه های مهم این شهر عنوان کرد.
عبدالوحید فیاضی با بیان اینکه عقبماندگی شهرهای ساحلی از قبیل سرخرود، محمودآباد و نور را نمی توان انکار کرد، گفت: تاکنون آن طور که شایسته و بایسته این شهرهای توریستی است و میبایست از ساحل این شهرها استفاده شود، بهرهبرداری مطلوب و در خور توجهی نشده است.
وی با اشاره به اجرای طرح پیاده راه ساحلی سرخرود، اظهار کرد: نمونه این طرح می تواند برای دیگر شهرهای ساحلی این استان مورد توجه قرار بگیرد. اتصال شهرستانهای ساحلی با اجرای طرح پیاده راه سازی ساحلی در این استان به طور قطع مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت.
سواحل باید خانوادهمحور شوند
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سواحل باید خانوادهمحور شوند، افزود: این پیاده راه سازی در واقع میتواند محل اجتماع خانوادهها باشد تا بیایند و با امنیت کامل از مواهب دریا بهرهمند شوند.
فیاضی ادامه داد: توجه به بخش خدمات رسانی، بهداشتی و رفاهی در این طرح ضروری است لذا با انجام این خدمات، اشتغالزایی زیادی در نوار ساحلی سرخرود ایجاد خواهد شد.
وی یادآور شد: هرچه بتوانیم در سواحل رضایت شهروندان و گردشگران را فراهم کنیم سبب افزایش رونق گردشگری خواهد شد و در این خصوص علاوه بر کسانی که زندگی خودشان را از طریق درآمدهای گردشگری این منطقه می گذرانند، به رونق اقتصادی استان نیز کمک شایانی خواهد شد.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد دیوار حائل در کنار رودخانه هراز سرخرود نیز گفت: این کار سبب جلوگیری از سیلاب و زیباسازی و حفاظت از مرزهای رودخانه می شود و همچنین با مدیریت و برنامه ریزی می توان به ساماندهی رودخانه هایی که منتهی به دریا می شود نقش مهمی داشته باشد.
فیاضی با تقدیر از شهردار و مجموعه شهرداری سرخرود گفت: به عنوان ناظر در مجلس شورای اسلامی آن چیزی را که در زمینههای مختلف نسبت به عملکرد شهرداریهاست را نظارت میکنم و از این منظر، عملکرد شهردار سرخرود قابل قبول و بسیار خوب و ارزشمند ارزیابی شده است.
کم توجهی به نشاط و سرزندگی در جوامع شهری
شهردار سرخرود نیز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: در چند دهه گذشته با رشد شتابان و هوشمند شدن شهرها، توجه به انسان که صاحب و مالک فضاهای شهری است کمرنگ شده است؛ شاید این شتاب و پیشرفت برای رفع نیازهای انسان در آینده و کمک به کاهش اتلاف وقت او نیاز باشد.
کبود فیروزجایی ادامه داد: اما آن چنان که ضرورت دارد به مهم ترین نیاز بشر یعنی نشاط و سر زندگی در فضاهای شهری توجهی نشده و از این رو در شهر سرخرود این مسئله مورد توجه قرار گرفت.
وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی شهرها به کاهش فضاهای عمومی و کاهش فضایی مناسب برای تعاملات اجتماعی در شهرها رسیدهایم بیان کرد: مدتی است که بسیاری از شهرها به دنبال ایجاد سرزندگی بیشتر و تبدیل سکونتگاه های شهری به شهرهای انسانمحور و فضاهایی بدون وسیله نقلیه به مسیرهای دارای «پیاده راه» پیوستهاند و در این موضوع اتفاق نظر دارند که جنبه اجتماعی ایجاد و توسعه پیاده راه ها بسیار مهم بوده است.
شهردار سرخرود هدف اصلی طراحی پیاده راهها و فضاهای شهری را ارتقای کیفیت زندگی و ایجاد محیطی آرام و جذاب برای شهروندان دانست و گفت: در شهرهای ساحلی ضرورت توسعه و ارتقای کیفی، بصری و مبلمان شهری را می توان برای نشاط و زیباسازی یک اصل حیاتی دانست و آراستگی ساحل شهری می تواند بسیاری از دغدغه های روحی و جسمی زندگی شهری را تعدیل کرده و زمینه فعالیت پویای شهر را فراهم کند.
ضرورت ایجاد بسترهای امن برای پیاده روی شهروندان
وی با اشاره به ایجاد پارک ساحلی در سرخرود، تصریح کرد: با نگاهی به شرایط امروز شهرها به وضوح می توان به بیتحرکی شهروندان پی برد، یکی از مهمترین عوامل آن نبود بسترهای لازم است.
فیروزجایی با اشاره به نبود بسترهای امن برای پیاده روی، افزود: بخش مهمی از تصادفات منجر به فوت عابرین پیاده در شهرها به همین دلیل است، لذا ایجاد پیاده راههای امن با طراحیهای مناسب مورد نیاز شهرهاست تا عابرین پیاده در مقابل عوامل جوی و تهدیدات ترافیکی در امان باشند و چه بسا شهروندان به دلیل خطرات بسیاری که در مسیر پیاده روی با آن روبرو هستند، ترجیح می دهند که حتی مسافت های بسیار کوتاه را با خودرو طی کنند.
شهردار سرخرود گفت: چنین بسترهایی باید با همدلی و همکاری تمام ادارات دولتی به ویژه شهرداری ها در دستور کار همگان قرار بگیرد تا هر چه بیشتر پیاده راه های استاندارد و عاری از خطر در خیابان یا فضاهای مازاد شهرها ایجاد شود.
وی ادامه داد: چه بسا همین محیطهای پیاده راه، جایگزینهای مناسبی در کاهش وابستگی های نامعقول از قبیل وابستگی مخرب و بی ثمر در گشت و گذارهای بیمحتوای برخی در فضای مجازی، کاهش تفریحات ناسالم از قبیل استفاده از مصرف قلیان و مراجعه به قلیان سراها را سبب شود که می تواند به لحاظ جسمی و روحی شرایط بسیار مساعدی را برای شهروندان ایجاد کند.
فیروزجایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح دیوار حائل رودخانه هراز در سرخرود، اظهار کرد: با ایجاد این دیوار حائل، از یک سو به زیبایی شهر اضافه می شود و از سوی دیگر می توان به عنوان فرصتی در ایجاد آبهای روان و سرریز آن به دریا استفاده کرد و مشکلات بسیاری را از دوش شهر و شهروندان برداشت.
فیروزجایی در پایان گفت: شهرداری سرخرود از تمام ظرفیتها و پیشنهاداتی که در راستای ایجاد شرایط بهتر برای رفاه حال شهروندان شود استقبال می کند و با اهدای هدایا پذیرای نظرات، ایده ها و پیشنهادات سازنده و کاربردی شهروندان است.
به گزارش تسنیم، سرخرود با جمعیت بیش از 13 هزار نفری خود، یکی از شهرهای ساحلی و توریستی شهرستان محمودآباد است، از جاذبههای آن میتوان به زمستانگذرانی قوهای مهاجر و همچنین محیطی امن برای تکدرنای سیبری اشاره کرد.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |