Get News Fast

 

‌رازهای قصه‌گویی از زبان شاعر ادبیات‌/ با عصر بی‌حوصله طرفیم

شاعر ادبیات انقلاب اسلامی و عاشوراپژوه با بیان اینکه قصه، تاریخ‌مان را ساخته و فرهنگ ایرانی مدیون و مرهون قصه‌گویی است، گفت: پیش از هر چیز، باید قصه‌گو با لحن، صوت و حالت‌ها به مخاطب یادآور شود که در حال، هیچ چیز با اهمیت‌تر از قصه‌گویی نیست.

به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از رشت، محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهش‌گر نام‌آشنای ایرانی در نشست آموزشی قصه‌گویی با رویکرد دینی و مذهبی در مرکز شماره 3 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر رشت با بیان اینکه با بررسی شیوه آغاز و فرآیند قصه‌گویی در قرآن کریم، همزادپنداری مخاطب با قصه و هم‌دلی با قصه‌گو را شاهد خواهیم‌ بود، اظهار کرد: ایرانیان در بهره‌گیری از داستان‌های قرآنی و ابزارقصه برای خلق آثار فاخر و انتقال آموزه‌ها دارای هوشمندی بسیاری هستند.

وی با بیان اینکه قصه، تاریخ‌مان را ساخته و فرهنگ ایرانی مدیون و مرهون قصه‌گویی است، گفت: در گذشته و حال، مردم خودشان را در آیینه قصه‌ها به تماشا نشسته‌اند؛ خود را یافته و در سایه زندگی با قصه و قصه‌گویی به‌پیش‌رفته‌اند و انسان با حالت‌ها، چهره و چشم‌ها که کتاب قلب‌اند، سخن‌می‌گوید و قصه با حضور در منظر دیگران و پیش از شروع به قصه‌گویی، آغازمی‌شود.

شاعر ادبیات انقلاب اسلامی و عاشوراپژوه با تاکید بر ضرورت توجه به مسایل زنجیره‌ای و زبرزنجیره‌ای زبانی تصریح کرد: پیش از هر چیز، باید قصه‌گو با لحن، صوت و حالت‌ها به مخاطب یادآور شود که در حال، هیچ چیز با اهمیت‌تر از قصه‌گویی نیست و در این میان، افزون‌بر صدا و پوشش مناسب، به مسایل زنجیره‌ای و زبرزنجیره‌ای زبان توجه‌داشته‌باشد.

وی با بیان اینکه باید با کارهای دقیق و علمی، صرف وقت و مطالعه، دنیای کودک و نوجوان را بشناسیم و با مصداق‌یابی، برای طرح مفهوم مناسب این نسل تلاش‌کنیم، تصریح کرد: لازم‌نیست برای پرورش حس دینی نسل کودک و نوجوان، بر قصه‌های قرآنی و درباره معصومین (ع) متمرکز شویم؛ روح مذهبی یک قصه نیز مخاطب را به افق‌های زیبایی نزدیک‌کرده و با برانگیختن کنجکاوی، به پرسش‌ها و ابهام‌های وی پاسخ‌ می‌دهد؛ بنابراین این قصه نیز دارای رویکرد دینی‌است، هرچند دینی به‌ نظر نرسد.

به گفته سنگری، قصه، بیان چیزهایی است که پیش‌تر گفته‌ نشده و دریافت‌هایی است که در گذشته به آن دست‌نیافته‌ایم؛ از این رو ضروری‌است با کشف و گویاسازی پدیده‌ها و آغاز انفجاری و غافلگیرکننده در 6 ثانیه نخستین، نسبت به همراه‌سازی مخاطب اقدام‌کنیم.

شاعر ادبیات انقلاب اسلامی و عاشوراپژوه با مهم ارزیابی‌کردن انتخاب کتاب مناسب و نگاه ویژه به کمیت داستان بیان کرد: عصر ما عصر بی‌حوصلگی است و برای همین نیز لازم‌ است به کمیت و اندازه داستان متناسب با حوصله مخاطب توجه داشته باشیم. 

وی، توجه به عنصرهای زمان و مکان و طرح پرسش برای تمرکز مخاطب را از دیگر لازمه‌های قصه‌گویی دانست.

 

‌رازهای قصه‌گویی از زبان شاعر ادبیات‌/ با عصر بی‌حوصله طرفیم‌رازهای قصه‌گویی از زبان شاعر ادبیات‌/ با عصر بی‌حوصله طرفیم

سیدجلیل میرعظیمی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان نیز حضورمحمدرضا سنگری در گیلان را فرصت و غنیمت برای مردمان گیل و دیلم دانست و با اشاره به گذشته استان و جایگاه این دیار به‌ عنوان میزبان شخصیت‌های دینی، مدفن امام‌زادگان و زادگاه اسلم دیلمی، قصه‌گوی کودکان عاشورایی و از شهدای کربلای حسینی، این امر را بیانگر دیانت گیلانیان است. 

وی، اهمیت جریان‌سازی قصه‌های عاشورایی را یادآورشد و بسترسازی برای انتخاب استان گیلان به‌ عنوان پایگاه و دبیرخانه این حرکت جریان‌ساز را شایسته و سزاوار عنوان‌ کرد. 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان، استفاده از توان‌مندی اساتید آگاه و نام‌ آشنا را برای نهادینه‌سازی بیش‌ از پیش فرهنگ قصه‌گویی دارای اهمیت دانست.

میرعظیمی با مهم ارزیابی‌کردن برگزاری نشست‌های آموزشی جهت تقویت جریان قصه‌گویی در میان قصه‌گویان، به ویژه نسل کودک و نوجوان افزود: امیدواریم این مهم به ارایه قصه‌های دینی با محوریت داستان‌های قرآنی و زندگی گهربار معصومین (ع) در بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منجرشود. 

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

دکمه بازگشت به بالا