تسنیم منتشر کرد: چالشهای پیشروی استاندار آذربایجان شرقی
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از تبریز، آذربایجانشرقی و ظرفیتهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی آن در کنار پیشینهٔ تاریخی آن در ادوار مختلف تاریخی که پشت سر گذاشته است، همواره دیار اولینها بوده است و دوران گذران پرالتهاب تاریخ، مانع از پیشرفت و شکوفایی مردمان این دیار نشده است.
استانداران آذربایجانشرقی در طول تاریخ، هرکدام به تناسب دوران خود، عملکردی بر جای گذاشتهاند و ماحصل والیگری در کاخ استانداری همواره مورد انتقاد مردمان شریف این دیار بوده است.
آذربایجانشرقی در گذر تاریخ، 16 استاندار به خود دیده است و پس از دوران درخشان و منحصربهفرد اما کوتاه مدیریت شهید مالک رحمتی در استان، بهرام سرمست با انتصاب مسعود پزشکیان از 8 مهر 1403 بهعنوان استاندار آذربایجانشرقی معرفی میشود.
دوران پرکار و درخشان شهید مالک رحمتی که با سانحه تلخ و ناباورانه پرواز ابدی اردیبهشت پایان یافت، یادآور خاطرات شیرین مدیر ارشد استان آذربایجانشرقی است که از آغاز بهمن 1402 تا 30 اردیبهشت 1403، دورانی بیبدیل را در تاریخ استانداری آذربایجانشرقی برای مردم این دیار رقم زد.
نگاه دقیق و کارشناسی شهید مالک رحمتی در برخورد با نظام مسائل استان آذربایجانشرقی و تعامل اثرگذار او با دولت سیزدهم، همواره گرهگشای مسائل استان آذربایجانشرقی در زمینههای بینالمللی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بود و با به چالش کشاندن مدیران استانی، مهمترین گام را برای اجرای تکالیف بر زمین مانده و جلب رضایت مردم برداشته بود.
آذربایجانشرقی و گسترهٔ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن با حجم گستردهای از پروژههای نیمهتمام و مسائل بسیار حل نشده، نیازمند استانداری تماموقت و وقف نیازهای استان است تا فرصت تعالی دوباره را برای استان فراهم کند.
حال، پس از گذشت بیش از چهار ماه از بلاتکلیفی استان آذربایجانشرقی در غیاب استاندار، روزهای پیش روی هفدهمین استاندار آذربایجانشرقی، روزهای پرچالش است که بیش از پیش مورد قضاوت مردم خواهد بود.
توصیههایی از استانداران پیشین
در دیداری که استانداران پیشین آذربایجانشرقی با شهید مالک رحمتی داشتند، ماحصل تجربهٔ خود را بیان کردند. ارتباط با همه شهروندان با هر دیدگاه، سلیقه و گرایش؛ جذب سرمایهگذاری، افزایش بهرهوری و حمایت از نخبگان؛ توجه به اهمیت تبریز و راههای مواصلاتی آن بـا سه کشـور همسـایه؛ توجه خاص به موضوعات فرهنگی؛ برجستهکردن نقش بینالمللی تبریز؛ استفاده از توان بخش خصوصی برای تکمیل پروژههای استان و توانمندسازی و جلوگیری از مهاجرت نیروی کار از استان از محورهای موردتأکید استانداران آذربایجانشرقی در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی بوده است.
استفاده از ظرفیتهای اقتصادی نوار مرزی
در حوزهٔ روابـط خارجـی و دیپلماسـی اقتصـادی بهویــژه بــا کشــورهای همســایه باید عزم جدی بــرای بهرهگیــری از ایــن ظرفیــت مغفــول داشت. تمرکــز بــر دیپلماســی متــوازن و تقویــت سیاســت همســایگی بــا محوریــت اســتانهای مــرزی جــزو رئوس برنامههــای دولت در حوزهٔ سیاســت خارجــی باید باشد و ایــن موضــوع در دوره جدیــد مدیریــت اســتان نیــز باید مــورد توجــه ویــژه قــرار بگیرد.
ظرفیتهـای کمنظیـر آذربایجان شرقی بهویـژه مزیتهای اقتصادی نوار مرزی استان، ضرورت توسعه مناسـبات همسایگی را دوچندان کرده اسـت. نگاه به نوار مرزی استان آذربایجانشرقی، باید نگاه اقتصادی باشد چراکه این منطقه نقطهٔ کلیدی برای توسعه و رشد اقتصادی اسـت و باید با مشارکت بخش خصوصی احیا شود.
نوار مرزی استان آذربایجانشرقی، باید بر اساس نقشهای جامع و کامل بـا رویکرد اقتصادی و بـا توجـه بـه تمامـی ظرفیتهای موجود در نوار مرزی تهیه شود و ظرفیتهـای بیبدیلی همچون آب، خاک، مناظر طبیعی و دیدنی که در نوارهای مرزی وجود دارد باید احیا شود تا امکان ایجاد فرصتهای گردشگری و ایجاد شهرکهای تخصصی صنعتی و کشاورزی با محوریت بخش خصوصی وجود داشـته باشد.
برای توسعهٔ اقتصادی و در حوزهٔ سیاست خارجی، توسعهٔ مناسبات با همسایگان نیز باید موردتوجه باشد و همه برنامهریزیها برای یک اتفاق بزرگ در این زمینه انجام شود.
اشتراکات تمدنی و فرهنگی ایران و ترکیه نیز، ظرفیتی بیبدیل برای تعمیق مناسبات دوجانبه است و تبریز محور تعامالت بینالمللی ایران در منطقه شمال غرب است و باید تلاش کرد اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در تبریز مستقر باشد.
اجرای 107 کیلومتر جاده آغبند به جلفا پیشنیاز تحقق دیپلماسی اقتصادی در منطقه است و روابط مرزی استان با کشورهای همسایه هر چهقدر نزدیکتر باشد بالندگی بیشتر خواهد بود. احداث کریدور ترانزیتی جادهای و ریلی ارس به طول 107 کیلومتر و با اعتباری بالغ بر 49 هزار میلیارد ریال که در مسیر کریدور شرق به غرب قرار دارد از کلاله در شهرستان جلفا در شمال آذربایجانشرقی آغاز شده و با یک پل به آغبند در جمهوری آذربایجان متصل میشود و از مصوبات دولت سیزدهم بود که برخی مراحل اجرای بخش جادهای آن آغاز شده و بخش ریلی نیز در دست مطالعه قرار دارد و باید دید توجه به این مسئله در دولت چهاردهم چگونه خواهد بود.
حاشیهنشینی و چالش مسکن ملی در آذربایجانشرقی
حاشیهنشینی یکی از معضلات و مسائل حلنشده آذربایجانشرقی در طول دورههای مختلف مدیریتی بوده است. براساس آخرین آمار، 48 درصد جمعیت استان در تبریز مستقر هستند و 24 درصد از جمعیت شهر تبریز را حاشیهنشینها تشکیل دادهاند که بخش عمدهای از این حاشیهنشینها از شهرستانهایی مثل، خداآفرین، اهر، کلیبر، هوراند و ورزقان هستند.
از سویی، نهضت ملی مسکن باید اولویت دولت باشد و مدیران استانی به صورت میدانی وارد گود شوند چراکه اختیارات کافی در زمینه نهضت ملی مسکن به استانها داده شده است و هر طرحی در حوزهٔ مسکن باید برنامه زمانبندی داشته باشد و بر طبق آن پیش برود.
رابطه مستقیم حل مسئلهٔ حاشیهنشینی و مسکن ملی، نیازمند عزم جدی دورهٔ جدید مدیریتی در استانداری آذربایجانشرقی است تا با پای کار کشاندن مدیران، چارهای برای این مسئله اندیشیده شود و هرچه سریعتر، شاهد ساماندهی و پایان حاشیهنشینی اقشار آسیبپذیر در حاشیهٔ کلانشهر تبریز باشیم چراکه جدای از مخاطرات حاشیهنشینی در زمان بلایای طبیعی، معضلات اجتماعی پیرامون حاشیهنشینی نیز بر ضرورت حل این معضل تأکید میکند.
اعتلای دانشبنیانها
استان آذربایجانشرقی از نظر تعداد شرکتهای دانشبنیـان رتبــه پنجـم کشــور را دارد و اعتلای این جایگاه بـا وجـود ظرفیتهای اسـتان، مورد انتظار اسـت. مدیریت ارشد استان باید با اعتقاد به ظرفیتها و توانمندیهای نخبگان در حل معضلات و چالشهـا، بهرهگیری نظاممند از همفکری و هماندیشی آنان در همهٔ بخشها را سرلوحه کار خـود قرار دهد.
استفاده از شرکتهای دانشبنیان، راه میانبر برای جهش تولید است و با وجود آنهـا، هیچ بنبستی در بخش تولید نباید وجـود داشـته باشد.
از سویی، هزینه دانشگاهها در مقوله فناوری عین سرمایهگذاری است چراکه نتیجه آن در سالهای آینده بـه سود دانشگاهها خواهد شد و همه صنایع باید در مسیر زنجیرههــای ارزش توسعه یابند و این امر حتما نیازمند شرکتهای دانشبنیان است. نیاز به یک اقتصاد دانشبنیـان که نتیجـه آن جهش تولید باشد، باید اولویت نظام مدیریتی در آذربایجانشرقی باشد.
ستاد اقتصاد دانشبنیان استان باید بیش از پیش در این زمینه بکوشد و فرصت پیوند کارخانجات صنعتی و تولیدی و دیگر گروههای اقتصادی با شرکتها و مجموعههای دانشبنیان فراهم شود تا با فراهم شدن زمینه اقتصاد دانشبنیان، گام مهمی برای اعتلای اقتصاد استان آذربایجانشرقی برداشته شود.
اتمام پروژههای نیمهتمام، گامی مهم در جلب رضایت مردم
اتمام پروژههای نیمهتمام باید یکی از اولویتهای اصلی استان باشد و تکلیف مدیران کل استان باید بر این باشد تا با استفاده از ظرفیتهای قانون مولدسازی، برای اتمام پروژههای نیمهتمام برنامهریزی کنند.
تأکید بر اتمام پروژههای نیمهکاره در سخنان مسعود پزشکیان از دیگر مسائلی است که استانداران منتخب دولت چهاردهم نیز باید به آن توجه ویژه داشته باشند چراکه تکمیل این پروژهها، تأثیر مستقیم بر حل نظام مسائل استانها دارد و پروژههای نیمهتمام استان آذربایجانشرقی در زمینه مسکن، راه و شهرسازی و راههای مواصلاتی در نوارهای مرزی برای اعتلای اقتصاد، حائزاهمیت و نیاز است تا با توجه به شناخت دقیق رییسجمهور از آذربایجانشرقی و ظرفیتهای آن، گام مؤثری در این زمینه برداشته شود تا در پی آن، انتظار جامعه برای پایان پروژههای نیمهتمام، منجر به رضایت عمومی از حکمرانی دولت شود.
احیای دریاچه ارومیه
مسئلهٔ دریاچه ارومیه از سـه جنبه برای استان اهمیت دارد؛ یکی بحث اراضی کشاورزی، دیگر مباحث زیسـتمحیطی و مدیریت منابـع آبی کـه درصورت احیای دریاچه، می توانشاهد فاصله گرفتن از مشکلات این حوزهها بود. برای احیای دریاچه ارومیه، باید تمام دسـتگاههای اجرایـی وارد میدان شده و تعاملات بین استانهای آذربایجانشرقی و آذربایجانغربی در این راستا بیش از گذشـته عینیت یابد.
از سویی، احیای دریاچه ارومیه یک کار دانشپایه است کـه اگر خرد جمعی و دانش فنی کشور و سایر کشورهای پیشرفته و صاحبسبک در این زمینه مورد توجه بهرهگیری باشد، اقدامات احیا سرعت و شتاب بیشتری خواهد گرفت.
رسیدن بـه مرحلـه پایداری دریاچه ارومیه که بیـش از 16 میلیارد مترمکعب آب لازم اسـت، نیازمند اتحاد، یکپارچگی و همدلی دولت، مجلس و آحاد مردم است.
اتمام عملیات اجرایی مدول دوم تصفیهخانـه فاضلاب تبریــز با توجه به اینکه 123 میلیـون مترمکعـب از حقابـه دریاچه ارومیه باید از پساب فاضلاب تبریـز تأمین شود، یکی از مباحث مهم در ایـن زمینه است که ظرفیـت افزایـش 30 درصـدی را هـم دارد و بـرای 25 سـال آینـده تبریـز کفایت میکنـد.
توجه ویژه به سفرهای شهرستانی
پرواضح است که پس از دورهٔ مدیریتی شهید مالک رحمتی و تجربهٔ موفق دورهٔ مدیریتی ایشان، نیاز به حضور مؤثر مدیران ارشد استان در میان مردم بیش از پیش در جلب رضایت عمومی مردم تأثیرگذار خواهد بود.
در این میان، سفرهای شهرستانی باید با هدف نظارت ستادی انجام شود و اولویــت آن، طرح مسائل و مشکلات و شناسایی راهکارهـا بـرای بسـیج امکانـات
جهت حل آنها باشد و تشـکیل جلسات حل مسـئله در تمام شهرسـتانهای اسـتان در دسـتور کار قرار گیرد.
مسئلهٔ نیروگاه حرارتی تبریز
تسـریع در اجرایـی کـردن طـرح توسـعه نیـروگاه تبریـز بایـد بـه یـک دغدغـه و درد مشـترک همـه روزه مالـکان آن و همـه مدیـران اسـتان تبدیـل شـود. نیـروگاه حرارتـی تبریـز پـس از گذشـته 37 سـال از آغـاز راه انـدازی آن بـا همـان تجهیـزات و فنـاوری کار مـی کنـد و ایـن شـرایط سـبب شـده بهـرهوری در ایـن مرکـز تولیـد انـرژی پاییـن بیایـد.
توسعهٔ اسـتان نباید معطل مسائل دیگر باشد و اجـرای طـرح توسـعه نیـروگاه حرارتـی تبریـز بایـد با جدیت پیـش بـرود و اولیـن قـدم در ایـن راه، تسـریع در تصویـب مراحـل سـرمایهگـذاری طـرح در نهادهـای مختلـف است.
ازسوی دیگر، تعمیرات اساسی خط یک نیز به هر دلیل انجام نشده که تحقق آن باید در اولویت باشد و کار جهادی انجام شود.
تکمیل طرحهای نیمهتمام بهداشتی و درمانی
تکمیل فاز اول پروژه بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز و توجـه بـه تأمین تجهیـزات مـوردنیـاز مراکـز بهداشـتی و درمانـی بـا اسـتفاده از ظرفیـت بخـش خصوصـی، مـردم و بـهخصـوص حمایـت خیریـن حـوزه سلامت باید مدنظر باشد.
تقویت نظام نظارتی و بازرسی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بــرای بررسی دقیــق دریافتی بیش از تعرفههای دولتی و تنظیم نظام انگیزشی دقیق برای حفظ، بزرگداشت و تکریم نیروی انسانی در بخش بهداشت و درمان و استفاده از پتانسیل شرکتهای فناور و داشبنیان در دانشگاه علوم پزشکی بـرای جبران عقبماندگیها در بحثهای هوشمندسازی، کنترل و تأمین تجهیــزات باید اولویت نظام مدیریتی جدید استان در دولت چهاردهم باشد.
حال این مسائل، گوشه ای از چالشهای پیشروی استاندار جدید آذربایجان شرقی است که نیازمند توجه ویژه دولت چهاردهم است تا بار گران مشکلات که بر دوش مردمان این دیار است، برداشته شود.
انتهای پیام/.