Get News Fast

 

تأثیر بسته‌بندی بر افزایش ارزش کالاهای صادراتی؛ از ۲۰ تا ۱۰۰۰ درصد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران گفت: بسته‌بندی می‌تواند ارزش یک محصول را از ۲۰ تا هزار درصد افزایش دهد.

به گزارش وبانگاه به نقل از ایسنا، بابک عابدین – رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران – به بیان اهمیت بسته‌بندی پرداخت و گفت: بسته‌بندی را می‌توان به عنوان صدای خاموش فروشنده هر محصول در دنیا تلقی کرد؛ به عبارت دیگر، بسته‌بندی رسانه‌ای اثرگذار است که در لحظه فروش کالا در فروشگاه، با طراحی هوشمند و جذاب خود، محصول را معرفی و خریداران را به خرید ترغیب می‌کند.

وی در ادامه افزود: اگر بسته‌بندی وجود نداشته باشد، رقابت بین نشان‌ها شکل نخواهد گرفت و این بسته‌بندی است که به عنوان عاملی برای رشد و توسعه محصولات عمل می‌کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی با بیان اینکه بسته‌بندی به محصول ارزش افزوده می‌بخشد، گفت: محصولات فله‌ای معمولاً بر اساس وزن خریداری می‌شوند، اما محصولات بسته‌بندی‌شده به صورت دانه‌ای عرضه می‌شوند و این تغییر در نحوه فروش و صادرات موجب افزایش چند برابری ارزش محصول می‌شود، زیرا مصرف‌کنندگان معمولا محصولات را در بسته‌بندی خریداری می‌کنند.

عابدین در ادامه افزود: درصدی که بسته‌بندی قیمت کالا برای فروش و صادرات افزایش می‌دهد می‌تواند از ۲۰ درصد تا هزار درصد متغیر باشد؛ به عنوان مثال، در بسته‌بندی آب‌معدنی، ارزش محصول ممکن است بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی تصریح کرد: طبق آمار ارائه شده از سایت فورچون بیزینس اینسایت (‌Fortune Business Insights)، بازار و صنعت چاپ بسته‌بندی در سال ۲۰۲۱ درآمدی چشمگیر به میزان ۹۰۰ میلیارد دلار را در سطح جهانی به خود اختصاص داد. پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۸ به ۱.۱۳ تریلیون دلار افزایش یابد و رشدی معادل ۴.۵ درصد را تجربه کند. این اعداد نشان‌دهنده رونق و توسعه چشمگیر این صنعت هستند، هر چند متأسفانه ایران سهم چندانی از این بازار بزرگ ندارد.

عابدین یادآور شد: تا سال ۲۰۲۲، ترکیه ۱۰ درصد از نیاز چاپ و بسته‌بندی اروپا را به میزان ۸ میلیارد دلار تأمین می‌کرد. هدف‌گذاری این کشور افزایش این سهم به ۲۰ درصد، معادل ۱۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ است که این مقدار برابر با کل صادرات غیرنفتی ایران است.

وی همچنین گفت: بازار بسته‌بندی در آسیا و شمال آفریقا حدود ۶۵ میلیارد دلار ارزش دارد، که از این میزان، ترکیه ۵۰ درصد را به خود اختصاص داده و سهم ایران حدود ۶ درصد است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی تاکید کرد: سهم ما در این بازار می‌تواند بیشتر باشد و بسته‌بندی جذاب می‌تواند فرصتی برای افزایش فروش محصولات در بازارهای صادراتی فراهم کند، ضمن اینکه با توجه به سیاست ما در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی، لازم است که به رقبای خود در بازارهای مختلف توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی به مطالعه‌ای که مرکز اپسوس (www.ipsos.com) در زمینه بسته‌بندی انجام شده اشاره کرد و اضافه کرد: طبق این تحقیقات، بسته‌بندی و جذابیت آن نقش به سزایی در افزایش صادرات دارند و به‌طور خاص، ۶۷ درصد از مصرف‌کنندگان تأکید کرده‌اند که بسته‌بندی تأثیر قابل توجهی بر تصمیم‌گیری آنها برای خرید محصولات دارد.

عابدین در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما ادامه داد: همچنین بیش از ۷۲ درصد از مصرف‌کنندگان اعلام کرده‌اند که طراحی بسته‌بندی بر تصمیم خرید آنها تأثیر می‌گذارد، حتی اگر کیفیت خود محصول به سطح مورد انتظار نباشد.

وی بر اساس اطلاعات سایت پکیجینگ دایجست (www.packagingdigest.com) گفت: بسیاری از افراد معتقدند که کیفیت بسته‌بندی با کیفیت محصول همخوانی دارد با این حال، این موضوع در مواردی ممکن است درست نباشد.

عابدین همچنین به حساسیت‌های صنعت بسته بندی اشاره و تصریح کرد: طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت، ۱۵ درصد از محصولاتی که از گمرک کشورهای مختلف بازگردانده می‌شوند، به دلیل نقص در بسته‌بندی یا عدم تطابق آن با قوانین و بازارهای هدف است. به عنوان مثال، ممکن است بسته‌بندی زیست‌تخریب‌پذیر بوده یا الزامات ایمنی در آن رعایت نشده باشد، که این مسأله ممکن است با قوانین بازارهای هدف در تضاد باشد. بنابراین، توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام

 

© خبرگزاری ایسنا > خبرنگار: فرزانه حسینی‌پور 37
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا