نور حقیقت در برابر سایههای انحراف/ گزارشی از یک نمایشگاه
در نمایشگاه “آب و سراب”، نگاهها به جریانات نوظهور دینی و فرقههای انحرافی معطوف شد؛ جایی که کارشناسان دینی با تحلیلهای عمیق و تجربیات شخصی، بر ضرورت آگاهی و شناخت در برابر این چالشها تأکید کردند. |
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از ساری، در دنیای امروز، که تحت تأثیر جریانهای نوظهور دینی و فرقههای مختلف قرار دارد، آگاهی و شناخت نسبت به این انحرافات بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
ظهور فرقههایی که بر اساس عقایدی انحرافی و به دور از اصول اسلامی شکل میگیرند، چالشی جدی برای جامعه بهویژه نسل جوان ایجاد کرده است.
نمایشگاه “آب و سراب” با هدف معرفی و تبیین این فرقهها و جریانهای مذهبی، در فضایی هنری و آموزنده برگزار شد. این نمایشگاه تلاش میکند تا با ارائه اطلاعات جامع و دقیق، به بازدیدکنندگان کمک کند تا در برابر انحرافات فکری و فرهنگی ایستادگی کنند و به سؤالات خود درباره ریشهها، اهداف و پیامدهای این جریانات پاسخ دهند. در این راستا، غرفههای مختلف این نمایشگاه به بررسی عمیق فرقههایی نظیر بهاییت، شیطانپرستی و دیگر جریانهای دینی پرداخته و با حضور کارشناسان دینی، فضایی را برای گفتگو و تبادل نظر فراهم کرده است. در این گزارش، به بررسی تجربیات، تحلیلها و گفتگوهای انجام شده در این نمایشگاه میپردازیم و به نقش مهم آگاهی بخشی در مقابله با این چالشها اشاره خواهیم کرد.
تاریکی و دیگر هیچ
با ورود به نمایشگاه “آب و سراب”، بازدیدکنندگان گویی پا به دنیای ناشناختهای از باورها و اعتقادات تاریک میگذارند. فضایی که از ابتدا با نور کم و صداهای مرموز آغاز میشود، شما را به عمق تاریخ و ریشههای فرقهها و جریانهای نوظهور دینی میبرد. این نمایشگاه فرصتی برای درک بهتر خطرات نهفته در انحرافات فکری و دینی است که میتواند مسیر زندگی را بهسمت گمراهی سوق دهد. از تصاویر بنیانگذاران فرقهها گرفته تا هشدارهای مربوط به تبلیغات مسیحیت تبشیری و شیطانپرستی، همه در این نمایشگاه بهنوعی به چالشهای معنوی عصر حاضر پرداخته میشود. در نهایت، راه رهایی و امید در ایمان به خدا و بازگشت به باورهای اصیل یافت میشود.
ورودی نمایشگاه با فضایی تاریک و صوتی مرموز همراه بود که حس کنجکاوی را در مخاطبان برانگیخت.
فیلمی با تصاویر متحرک و صدایی که از حضور همزمان انسان و تاریکی سخن میگفت، در دل تاریکی پخش میشد و مخاطب را با تاریخچه و شیوههای فعالیت فرقههای مختلف آشنا میکرد. صدای سخنران در فیلم همچون ندایی درونگرا، به تحلیل ریشههای شکلگیری این فرقهها میپرداخت و مخاطب را در فضایی معماگونه همراه میکرد.
پس از پایان نمایش فیلم، غرفه اول با نور کمسویی نمایان شد. 15 عکس بزرگ از بنیانگذاران و شخصیتهای فرقههای مختلف بر دیوار آویخته شده بود.
تصاویری از اشو و دیگر رهبران فرقههای شرقی و غربی دیده میشد. در کنار هر عکس، آثاری از این فرقهها همچون کتابها و ابزارهای فرهنگی به نمایش گذاشته شده بود. روحانیای که در این غرفه حضور داشت، درباره ریشهها و زمینههای تاریخی این فرقهها صحبت میکرد: “این جریانها، ریشه در نیازهای ناآگاهانه انسان دارند؛ نیازی که گاه به دنبال معنا میگردد و گاه بهواسطه سردرگمی، به انحراف کشیده میشود.”
این کارشناس امور دینی، با آرامش و تسلط به موضوع در این غرفه حضور داشت. وی با حضوری گرم و دوستانه، به استقبال بازدیدکنندگان میآمد و هر سوالی که از او میشد را با دقت و علاقه پاسخ میداد.
با شروع گفتگوی ما، حجت الاسلام محمدی به آرامی به سمت تصاویری که بر دیوار نصب شده بودند، اشاره کرد و گفت: “هر کدام از این چهرهها داستانی دارند. اینجا ما به بررسی ریشههای این داستانها و چگونگی شکلگیری فرقهها میپردازیم.” صدای او، بهخصوص در این فضا، مانند ندایی آگاهکننده به گوش میرسید.
وی سپس به تصویر بزرگ اشو اشاره کرد و ادامه داد: “اشو، یا همان راجنیش، یکی از شخصیتهای تأثیرگذار در دنیای مدرن است. او به دلیل تفکراتش، توانست جمعیت زیادی را به سمت خود جلب کند. اما در پس این جذابیت، انحرافاتی وجود دارد که بسیاری از پیروانش از آن بیخبرند.” با دست خود بر روی عکس اشاره کرد و به جزئیات بیشتر پرداخت.
کارشناس با اشاره به اینکه بسیاری از افراد به دنبال معنای عمیقتری در زندگی هستند، گفت: “فرقهها معمولاً به وعدههای شیرین و دلفریب خود، انسانها را جذب میکنند. آنها به گونهای عمل میکنند که نیازهای روحی انسان را هدف قرار میدهند، اما در واقع، در پی منافع خود هستند.”
وی با جدیت به ادامهی توضیحاتش پرداخت: “بهائیت، یکی دیگر از فرقههایی است که در اینجا به آن پرداخته شده است. این فرقه با حمایتهای خاصی از انگلستان شکل گرفت و در تلاش است تا در جوامع مختلف نفوذ کند. آنها با تکیه بر آموزههایی به ظاهر صلحآمیز، سعی دارند اصول و بنیادهای دینی جوامع را تضعیف کنند.”
وی در ادامه با حرارت و توصیحات بیشتری گفت: “خطر این فرقهها در این است که آنها با شعارهایی جذاب و خوشایند وارد میشوند، اما هدف واقعی آنها، دور کردن افراد از باورهای اصلی و ریشهای جامعه است.”
این کارشناس دینی از تجربیات خود در بحث با پیروان این فرقهها سخن گفت و اینکه چگونه آنها در مواجهه با سوالات چالشبرانگیز، به ترفندهایی متوسل میشوند تا خود را توجیه کنند.
وی به مخاطبان این غرفه توصیه کرد که با دقت و شناخت بیشتری به دنبال معنای زندگی خود باشند و تأکید کرد: “ایمان واقعی و پیروی از اصول و ارزشهای دینی میتواند انسان را از این گمراهیها نجات دهد. شناخت دقیق و عمیق از اصول دینی و فرهنگ خود، کلید محافظت در برابر این انحرافات است.”
در پایان گفتگو، وی به بازدیدکنندگان این پیام را منتقل کرد که در دنیای پر از تغییرات و اطلاعات جدید، آگاهی و شناخت، تنها سلاحهایی هستند که میتوانند انسان را در برابر خطرات ناشی از فرقهها و جریانهای نوظهور محافظت کنند. این غرفه، با صحبتهای حجتالاسلام محمدی، به بازدیدکنندگان فرصتی داد تا با چالشها و تهدیدات مرتبط با فرقهها آشنا شوند و در عین حال، راههای مقابله با آنها را بشناسند.
تحلیل مسیحیت تبشیری و تأثیرات آن در متن جامعه ایرانی اسلامی
غرفه دوم نمایشگاه “آب و سراب” به موضوع مسیحیت تبشیری اختصاص داشت و بهطور خاص به فعالیتهای این جریان در سطح کشور پرداخته میشد.
فضای این غرفه با تصاویری از تبلیغات مسیحی و چهرههای فعال در این حوزه تزیین شده بود. بر روی دیوارها پوستری بزرگ نصب شده بود که عکسهای چهار تن از فعالان مسیحیت تبشیری را به نمایش گذاشته بود، که همگی با لبخندهایی فریبنده به دوربین نگاه میکردند.
در این غرفه، کارشناس دینی با شور و شوق خاصی به استقبال بازدیدکنندگان میآمد و به هر یک از آنها خوشامد میگفت.
آقای موسوی با صدای رسا و پرانرژی به توضیحات خود آغاز کرد: “مسیحیت تبشیری بهویژه در دهههای اخیر بهصورت گستردهای در کشورهای مختلف بهویژه در ایران فعال شده است. هدف اصلی این گروهها، تبلیغ مسیحیت و تضعیف اسلام است.” او با جدیت به پوسترها اشاره کرد و افزود: “این افراد در تلاش هستند تا اسلام را بهعنوان یک دین خشن و غیرمحترم معرفی کنند و در عوض، مسیحیت را بهعنوان دین محبت و صلح جا بیندازند.”
موسوی به خطرات و آسیبهایی که این فعالیتها به نسل جوان وارد میآورد، تأکید کرد: “جوانان بهدلیل کنجکاوی و عدم آگاهی، بیشتر در معرض این تبلیغات قرار میگیرند. آنها در جستجوی پاسخ به پرسشهای معنوی خود هستند و در این شرایط، مسیحیت تبشیری با وعدههای فریبنده وارد میشود.”
او با نگاهی به جمعیت بازدیدکنندگان، ادامه داد:”متاسفانه، بسیاری از این فعالان مسیحی بهدنبال جذب جوانان بهعنوان نقطه قوت خود هستند. آنها با ایجاد فضای دوستانه و صمیمی، سعی در نزدیک شدن به این نسل دارند.”
موسوی سپس به مثالی عینی اشاره کرد: “من اخیراً با یک جوانی صحبت میکردم که به یکی از این گروههای تبشیری جذب شده بود. او از این میگفت که چقدر به او خوش میگذرد و چقدر احساس آزادی میکند. اما وقتی به او گفتم که این آزادی در واقع میتواند او را از هویت و باورهای اصلیاش دور کند، به فکر فرو رفت.”
در ادامه، وی بر لزوم آگاهی و بیداری در برابر این نوع فعالیتها به ویژه در میان نسل جوان تأکید کرد: “بهعنوان والدین و جامعه، باید مراقب جوانان باشیم و آنها را از آثار این تبلیغات آگاه کنیم. نباید اجازه دهیم که بیخبری ما به انحراف آنها منجر شود.”
در انتهای جلسه، فرصتی برای پرسش و پاسخ فراهم شد. یکی از بازدیدکنندگان از حجت الاسلام رحیمی پرسید که چگونه میتوان با این تبلیغات مقابله کرد. آقای رحیمی در پاسخ گفت: “آموزش و آگاهی مهمترین ابزار ما هستند. جوانان باید بدانند که با شناخت دقیقتر از دین خود و تاریخچهاش، میتوانند در برابر این انحرافات ایستادگی کنند.”
غرفه دوم نمایشگاه “آب و سراب” با تحلیل دقیق این کارشناس فرقه شناسی، نگاهی عمیق به فعالیتهای مسیحیت تبشیری و خطرات آن برای نسل جوان انداخت. او با ارایه اطلاعات و مثالی از تجربیات شخصی، بر اهمیت آگاهی و شناخت در برابر انحرافات تأکید کرد و فضای این غرفه را به مکانی برای تبادل نظر و بررسی چالشهای روز تبدیل کرد. این تجربه، به بازدیدکنندگان این امکان را میداد که با درکی عمیقتر از دین و ایمان خود، در برابر جریانهای نوظهور ایستادگی کنند.
بهاییت و ریشههایش، دردسر همیشگی این ملت
غرفه سوم نمایشگاه “آب و سراب” به بررسی فرقه بهاییت اختصاص داشت و با تزیینات خاصی که فضای آن را به تصویر کشیده بود، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب میکرد. دیوارهای این غرفه با تصاویری از بنیانگذاران بهاییت در ایران و همچنین محتوای تبلیغاتی و کتابهای مرتبط با این فرقه پر شده بود. فضای این غرفه بهدلیل چیدمان رنگها و تصاویری که حالتی جدی داشتند، بر احساسات و تفکر بازدیدکنندگان تأثیر میگذاشت.
حجتالاسلام قربانی، کارشناس دینی و متخصص در زمینه فرقهها، در این غرفه بهعنوان سخنران اصلی حضور داشت. او با چهرهای آرام، بهطور فعال با بازدیدکنندگان گفتوگو میکرد و در پاسخ به سوالات آنها، دانش و تجربیات خود را به اشتراک میگذاشت.
قربانی با صدای رسا و قوی خود، توضیحاتش را آغاز کرد: “بهاییت یکی از فرقههای نوظهور است که در قرن نوزدهم میلادی در ایران شکل گرفت. این فرقه بهدنبال ادعای خود، خود را بهعنوان ادامهدهنده پیام الهی معرفی میکند.” او به تصویر بزرگ بهاءالله، بنیانگذار بهاییت، اشاره کرد و ادامه داد: “این شخص در پیامی ادعا میکند که تمامی ادیان الهی در نهایت به یک هدف میرسند و او پیامبر جدید است.”
حجتالاسلام قربانی در ادامه به نفوذ بهاییت در جوامع مختلف پرداخت: “این فرقه بهویژه در کشورهای غربی و برخی کشورهای اسلامی تلاش کرده تا خود را بهعنوان یک دین صلحطلب و خوشایند معرفی کند. آنها معمولاً با شعارهایی مانند “صلح و محبت” و “برابری” وارد میشوند و تلاش میکنند تا باورهای اصلی جامعه را به چالش بکشند.”
وی سپس به نوع تبلیغات و روشهای جذب مخاطب اشاره کرد: “بهاییان از مراکز آموزشی و تربیتی مانند مهد کودکها برای جذب کودکان و جوانان استفاده میکنند.
هدف آنها تربیت نسلی است که از باورهای دینی اصلی خود فاصله بگیرد. و در ازای القا باورها اهداف بزرگتری از جمله اجرای سند 2030 د. ایران را دنبال میکنند.
قربانی با نگرانی به خطرات این فرقه اشاره کرد: “متأسفانه، بهاییت با سوءاستفاده از احساسات معنوی انسانها، به دنبال تغییر هویت دینی و فرهنگی آنهاست. ما باید به جوانان و خانوادهها آموزش دهیم که چگونه در برابر این تبلیغات ایستادگی کنند.”
او در ادامه تأکید کرد: “نباید اجازه دهیم که این فرقهها با استفاده از تکنیکهای روانشناختی و اجتماعی، جامعه را تحت تأثیر قرار دهند. آگاهی و شناخت از ریشهها و اصول دین خود، میتواند ما را در برابر این خطرات محافظت کند.”
انسان و پرستش موجودی که سجده نکرد
غرفه چهارم نمایشگاه “آب و سراب” به موضوع شیطانپرستی اختصاص داشت.
این غرفه چیدمانی خاص و بهدقت طراحی شده داشت فضایی تاریک و مرموز که بهوضوح به خطرات این جریان میپرداخت.
بر دیوارها تصاویری از نمادهای شیطانپرستی و چهرههای معروف مرتبط با این جریان، از جمله مدونا و الیستر کراولی، به نمایش گذاشته شده بود.
در این غرفه، کارشناس دینی و متخصص در زمینه فرقهها که در کنار یک نمایشگر بزرگ ایستاده بود صحبتهای خود را با تشریح تاریخچه شیطانپرستی آغاز کرد:
“شیطانپرستی بهعنوان یک جنبش فرهنگی و اجتماعی در قرن بیستم شکل گرفت و در دنیای مدرن بهخصوص در میان جوانان بهسرعت گسترش یافت.” او با اشاره به تصاویر بزرگ الیستر کراولی، بنیانگذار جنبش مدرن شیطانپرستی، گفت: “کراولی با شعار ‘انجام هر آنچه که میخواهید’ سعی داشت تا جوانان را به سمت انحرافات اخلاقی و اجتماعی جذب کند.”
وی به تأثیرات فرهنگی و اجتماعی شیطانپرستی در جامعه امروز پرداخت: “این جنبش بهطور خاص در موسیقی، فیلمها و انیمیشنها نفوذ کرده است.
بسیاری از آثار هنری و فرهنگی بهطور مستقیم یا غیرمستقیم به ترویج این تفکر میپردازند.”
کارشناس مذهبی به بازدیدکنندگان گفت که چگونه برخی از هنرمندان و بازیگران با استفاده از نمادهای شیطانی در آثار خود، توجه جوانان را جلب میکنند.
یکی از نکات کلیدی در سخنان این کارشناس امور فرقه ها، خطرات ناشی از شیطانپرستی بود: “این فرقه با وعدههای فریبنده و عاطفی، سعی در جذب جوانان دارد. آنها معمولاً خود را بهعنوان گروهی از افرادی معرفی میکنند که آزادی و انتخاب را ترویج میدهند، در حالی که در حقیقت، این آزادی به انحراف و نابودی شخصیت فردی منجر میشود.”
وی با جدیت ادامه داد: “بسیاری از جوانانی که به این فرقه میپیوندند، در جستجوی هویت و معنای زندگی هستند. اما این جستجو میتواند آنها را به بیراهه بکشاند. شیطانپرستی نهتنها تهدیدی برای اعتقادات دینی بلکه تهدیدی برای سلامت روانی و اجتماعی فرد است.
از ظلمات به سمت نور
غرفه آخر نمایشگاه “آب و سراب” بهعنوان نقطه پایانی و نجاتدهنده، فضایی متفاوت و دلنشین را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده بود. طراحی این غرفه بهطور خاص الهامبخش و مثبت بود، با تصاویری از شهیدان و نمادهای امید و ایمان که دیوارها را زینت داده بودند. در مرکز غرفه، حوضی با آب زلال قرار داشت که فضایی آرامشبخش ایجاد کرده بود. نورپردازی ملایم و استفاده از گلهای طبیعی، این غرفه را بهعنوان جایی از آرامش و روشنی معرفی میکرد.
حجتالاسلام مختاری سخنانش را با آیهای از قرآن کریم آغاز کرد: “اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ” (خداوند ولی مؤمنان است، آنان را از تاریکیها به سوی نور میبرد). او با شور و شوق به توضیح معنای این آیه و ارتباط آن با موضوع نمایشگاه پرداخت و گفت: “امروز ما در دنیایی زندگی میکنیم که پر از انحرافات و چالشهاست. اما ایمان به خدا و رهایی از این ظلمات، تنها راه نجات ماست.”
حجتالاسلام مختاری در ادامه به تجربیات شخصی و ملاقاتهایی که با جوانان داشت اشاره کرد.
وی گفت: “بسیاری از جوانان در جستجوی هویت و معنا به سر میبرند و در این مسیر ممکن است به جریاناتی مانند بهاییت یا شیطانپرستی جذب شوند. اما زمانی که آنها به خدا و آموزههای دینی بازمیگردند، حس آرامش و امیدی را تجربه میکنند که هیچ چیز دیگری نمیتواند جایگزین آن باشد.”
وی با ذکر داستانی از یک جوان که به دام فرقههای نوظهور افتاده بود و سپس با بازگشت به دین و ایمان خود زندگیاش را تغییر داد، تأکید کرد: این جوان بعد از تجربههای تلخی که داشت، به شناخت عمیقتری از خود و دینش رسید. او اکنون نهتنها خود را نجات داد، بلکه به دیگران نیز کمک میکند تا از این خطرات دور بمانند.
او گفت: “ایجاد فضایی محبتآمیز و آگاهیبخش در خانوادهها و مدارس میتواند به جوانان کمک کند تا از باورهای صحیح و اخلاقی برخوردار شوند.”
نمایشگاه مفهومی “آب و سراب” با هدف آشنایی عموم با فرقهها و جریانهای نوظهور دینی، از 21 تا 27 مهرماه در بوستان ولایت ساری برپا شده است. این نمایشگاه تلاش میکند تا با ارائه تصاویر، آثار و گفتگو با کارشناسان دینی، ریشهها، انحرافات و خطرات این جریانها را برای بازدیدکنندگان روشن کند.
به گزارش تسنیم، نمایشگاه “آب و سراب” نهتنها فضایی برای آشنایی با تاریخچه و انحرافات فرقهها ایجاد میکند، بلکه به بازدیدکنندگان فرصت میدهد تا به اهمیت ایمان و معنویت در زندگی پی ببرند. هر غرفه با پیام خود، تلاش میکند هشداری برای عموم جامعه باشد که در جهانی پر از تغییرات سریع و گمراهیهای جدید، بازگشت به ریشههای حقیقی و نور ایمان، کلید نجات و رهایی است. این نمایشگاه تنها یک رویداد نیست؛ بلکه سفری به دنیای تاریکی و نور، جستجوی معنا و در نهایت، یافتن پاسخ برای پرسشهایی است که ذهن انسان معاصر را به خود مشغول کرده است.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |