نمایندگان مجلس پای صحبت اعضای پارلمان شهری تبریز
پیگیری و طرح بحث پروژه های شهری و استانی توسط نمایندگان پارلمان شهری با نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در دویست و هفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز مطرح شد. |
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از تبریز، دویست و هفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز به صورت فوقالعاده و با حضور نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز دوشنبه در عمارت تاریخی شهرداری برگزار شد.
پیگیری و طرح بحث پروژه های شهری و استانی توسط نمایندگان پارلمان شهری با نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در این دیدار مطرح شد.
غلامرضا احمدی، روح الله رشیدی، حکیمه غفوری، روح الله دهقان نژاد، یاسین بجانی، اسماعیل چمنی، علی نوای باغبان، پرویز هادی، حجج الاسلام زعفرانچیلر و برگی از اعضای شورای شهر و علیرضا نوین، روح الله متفکرآزاد، رضا صدیقی، علی جعفری آذر و علیرضا منادی نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در این نشست حضور داشتند و احد صادقی، فریدون بابایی اقدم از اعضای شورای شهر و یعقوب هوشیار شهردار تبریز به دلیل مسافرت کاری در این نشست حضور نداشتند.
چالش جدی شهرواندان تبریزی، ناترازی آب و برق بوده است
غلامرضا احمدی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای این جلسه اظهار کرد: حضور نمایندگان محترم شهر تبریز، آذرشهر و اسکو آقایان نوین، صدیقی، جعفری آذر، منادی و متفکر آزاد و همچنین اعضای محترم شورا، مدیران شهرداری و اصحاب رسانه را گرامی میداریم.
وی ادامه داد: امروز سالروز وفات حضرت معصومه «س» بانوی بزرگواری که تربیت شدهی دامان اهل بیت پیامبر«ص» بوده است، فرازی از مقام معظم انقلاب در این خصوص مطرح شده است که این حضرت با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب ائمه با حضور خود در شهر قم موجب شد تا این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل بیت«ع» شناخته شده و انوار علم و معارف را به سراسر دنیا منتقل کند، رحلت شهادت گونهی حضرت فاطمه معصومه «س»را به تمامی مسلمانان تسلیت عرض میکنم.
رئیس شورای اسلامی شهر تبریز افزود: امروز شاهد جلسهی مشترک نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز و مدیران محترم شهرداری هستیم، هدف ما از برگزاری جلسات هم اندیشی این است تا یک سری موضوعاتی را که برای اعضای محترم شورا و مدیریت شهری مهم است به محضر نمایندگان محترم مجلس انتقال داده و با تعامل دو سویه از راهکارهای این عزیزان استفاده کنیم.
احمدی ضمن تشکر از زحمات نمایندگان محترم مجلس، بیان کرد: میخواهیم تا یک سری موضوعات محدود را که در صحن علنی مطرح شده اما به دلیل و پراکندگی آنگونه که باید نتیجه بگیریم، نگرفتهایم، به اطلاع نمایندگان مجلس برسانیم، ما این مسائل را به عنوان نمونه مطرح میکنیم، تا اگر صلاح است یک سری از اهم آنها را با کمک شما پیگیری کرده و در زمان مشخص از آن نتیجه بگیریم.
وی توضیح داد: ابرمسئلهی شهر تبریز، مسئلهی حاشیه نشینی بوده که ضروری است تا جلب و جذب امکانات وحمایتهای ملی را برای ساماندهی این موضوع در اولویت کار خود قرار دهیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اینکه بافت فرسوده به عنوان دیگر مسئلهی جدی شهر تبریز نیازمند ورود جدی دولت و سایر نهادهای حاکمیتی است، تا بخش بزرگی از این شهر از این مسئله نجات پیدا کند، گفت: مسئلهی سومی که در بین مطالبات و طرحهای اعضای شورا فراوانی دارد، حمل و نقل عمومی شهر است که نیاز دارد تا دولت و مجلس به طور ویژه به خصوص در مترو و اتوبوسرانی ورود کرده و عقب ماندگی چند ساله در این زمینه را جبران کنند.
احمدی اضافه کرد: بافت تاریخی شهر و عدم تعیین تکلیف ضوابط بافت تاریخی که مایهی سرگردانی مردم شده و موجب مخروبه شدن املاکی که در این بافت وجود دارد شده است از دیگر مسائل شهر تبریز است.
وی عنوان کرد: موضوعی که طی سالهای اخیر مردم تبریز را گریبانگیر خود کرده و چالش جدی برای شهرواندان ایجاد کرده ناترازی آب و برق بوده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: از آقای دکتر متفکر آزاد که سالهای گذشته بارها در این جلسات زحمت کارهای ما را کشیده است، تشکر میکنم اکنون نیز با کمک نمایندگان مجلس دست به دست داده تا یک سری از مسائل شهر را حل کنیم.
احمدی در خاتمه عنوان کرد: ما از نمایندگان نتایج مسائلی را که مطرح شد پیگیری خواهیم کرد، اولویتهای ضروری چون حاشیه نشینی و حمل و نقل عمومی را در پیگیریها خود در اولویت قرار دهید.
از دولت انتظار داریم به عنوان متولی اصلی شهرک جوانان به این موضوع ورود کند
روح الله رشیدی، عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه اظهار کرد: بنده دو مورد از مواردی که اعضای شورا بیان کردند را میخواهم بیشتر توضیح دهم یکی از آنها موضوع حاشیه نشینی است که یک وجه آن موضوع بافت پرخطر 48 هکتاری که چندین سال است به صورت منشوری جلوی چشممان قرار دارد، بافت پرخطری که هر لحظه در شرف تهدید و فروپاشی بوده و به هیچ عنوان قابل درجا سازی نیست و باید تخلیه شود.
وی ادامه داد: شهرداری تبریز با اشاره و جهت دهی شورای شهر در راستای این مشکل 1500 واحد مسکونی در شهرک جوانان احداث میکند که هزینههای بسیاری برای شهرداری تبریز داشته است، شهرداری تبریز با وجود محدودیتهای زیادی این پروژه را آغاز کرده و پیش میبرد و ما از دولت انتظار داریم تا به عنوان متولی اصلی به این موضوع ورود کرده در تکمیل این پروژه و پروژههای دیگر ما را یاری کنند.
وی افزود: ما شهرداری را در منگنه قرار میدهیم تا اقدامات اجرایی پروژه را هرچه سریعتر به پایان برسانند، پس از اتمام ساخت این پروژه نیز بحث جابهجایی سکنه مطرح میشود لازم است تا از همین امروز در خصوص آن برنامه ریزی شده و تدابیر مورد نیاز اخذ شود چراکه سابقهی خوبی در موضوع جابهجایی نداشتهایم و بعدها شاهد تبعات اجتماعی آن بودهایم، دولت محترم و نمایندگان مجلس به این موضوع اهتمام ویژهای داشته باشند.
رشیدی با تاکید بر اینکه در حمل و نقل عمومی ارتقاء وضعیت اتوبوسرانی میتواند زودتر به نیاز شهری پاسخ دهد، گفت: وضعیت فعالیت اتوبوسهای تبریز از زمانی که به شورا آمدهایم، سیر نزولی داشته این روند رفته رفته تشدید میشود و عمر ناوگان عمومی شهر بالا میرود.
وی عنوان کرد: زمانی که فعالیت دورهی ششم از شورای اسلامی شهر تبریز آغاز شد حدود 300 اتوبوس در سطح شهر فعال بوده و میانگین عمر این اتوبوسها 11 سال بود، دلیل اینکه بعدها متوسط عمر ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش یافت این بود که برخی از ناوگان قدیمی از چرخه خارج و ناوگان جدید خریداری شده است.
وی ادامه داد: از آغاز کار این دوره از شورا تاکنون 208 دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخهی ناوگان عمومی شهر شده است، اما با این وجود هنوزهم ما در این زمینه کمبود داریم و مجموع اتوبوسهای ما به زور به 300 دستگاه میرسد در حالیکه امروز در شیراز 700 اتوبوس با نصف عمر ناوگان عمومی شهر ما فعالیت میکنند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه حمل و نقل عمومی خوب کف خدماتی است که میتوانیم به مردم ارائه دهیم، تاکید کرد: اگر حمل و نقل عمومی بخصوص اتوبوسرانی فعال بود امروز تبعات اجتماعی چون آلودگی هوا و اتلاف انرژی در شهر وجود نداشت، برآورد حدود 4 میلیون سفر روزانه در تبریز با این میزان از جمعیت و اتوبوسرانی بسیار ناچیز است، یعنی روزانه حدود 300 نفر میتوانند از ناوگان عمومی ما استفاده کنند.
رشیدی تاکید کرد: اصلاح یک سری قوانین ناکارآمد و تاریخ گذشته مانند تبصرهی ذیل 24 ماده پنج شهرداریها که نیاز به اصلاح دارد ضروری است، از مسئولین مربوطه میخواهم تا در اصلاح قوانین ناکارآمد و قدیمی اهتمام ویژهای داشته باشند.
هم افزایی و هم فکری مسئولین برای تکمیل پروژه های ملی و استانی ضروری است
اسماعیل چمنی, عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز در این جلسه اظهار کرد: تبریز مرکز شمالغرب کشور به حساب میآید و هم افزایی نمایندگان مجلس و مسئولین برای پیشبرد راهبرد های ملی و استانی لازم است.
وی ادامه داد: مترو تبریز دارای 50 درصد سوبسید است و درحالی که از سال 1378 کار احداث آن آغاز شده، هنوز هم تمام مردم شهر قادر به استفاده از آن نیستند.
وی با انتقاد از ترافیک سنگین تبریز گفت: ترافیک در تبریز به یک معضل بزرگ برای کل استان تبدیل شده است و حل آن نیازمند یک راهکار اساسی است.
چمنی گفت: اصلی ترین معضل کشور ما مشکل اقتصادی است؛ مردم واقعا در فشار هستند و درآمدها با هزینه ها هم خوانی ندارد.
چمنی بیان کرد: باید اجازه مطرح کردن این مسائل داده شود؛ وضعیت فعلی پول ملی ما باعث ایجاد فشار روی مردم شده است. برای توسعه و پیشرفت ضمن حفظ امنیت ملی باید با دنیا تعامل داشته باشیم.
وی تاکید کرد: به نظرم تقویت پول ملی راهکار اصلی حل مشکلات کشور است. صحبت های ما درد جامعه است. اما امکانات تعیین کننده هستند، شاید غریب به یک قرن زمان ببرد که تمان مسائل حل و فصل شوند. انشاالله همت کنیم و در توان خود در راستا پیشرفت شهر قدم برداریم.
چمنی گفت: تبریز مرکز شمالغرب کشور است و در همین راستا هم افزایی و هم فکری مسئولین برای تکمیل پروژه های ملی و استانی ضروری است. توسعه در هیچ نقطه جهان بدون ایجاد زیرساخت های استاندارد محقق نمیشود.
وی افزود: در صورت عدم حضور سرمایه گذاران، صاحبان فکر و اندیشه هم میروند و وضعیت معیشت کشور بدتر میشود. فقر به واقع درحال افزایش است، اصلی ترین خواسته مردم درآمد و معیشت است که باید هرچه سریع تر حل و فصل شود. بحث احداث بیمارستان هزار تخت خوابی وجود داشت که علی رغم ساخت و احداث آن در سایر نقاط کشور در تبریز اجرایی نشد.
وی با اشاره به اهمیت ظرفیت های موجود در مس سونگون گفت: تکمیل و چرخه استخراج مسسونگون که 10 درصد از مس ایران را به خود اختصاص داده مهم و حیاتی است. اخیراً 500 میلیارد تومان برای تکمیل و احداث جاده خواجه به نودوز تصویب شد و به هر حال پتانسیل ایده آلی است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: فرودگاه بینالمللی شهید مدنی تبریز نسبت به فرودگاه های دیگر کلانشهر های کشور دارای ایرلاین های خارجی و داخلی کمتری است که رفع این موانع و مشکلات به حمایت نمایندگان نیاز دارد.
وی افزود: جذب اعتبارات ملی و فاینانس خارجی برای حل مشکلات حاشیه نشینی که خیلی مهم است و تاکنون انجام نشده است نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وی درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: وضعیت این دریاچه برای استان های آذربایجانشرقی و آذربایجان غربی مهم است و در این راستا تامین اعتبارات و اصلاح الگوی کشت بسیار مهم است.
آتشنشانی تبریز با یک سوم نیرو فعالیت میکند
حکمیه غفوری، عضو شورای شهر تبریز در این جلسه با اشاره به وضعیت نابسامان تبدیل وضعیت کارکنان ارگان و نهادهای مختلف اظهار کرد: تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی بحث کلی است که سال هاست مطرح شده است. تا زمانی که امنیت شغلی کارکنان تامین نشود نتیجهای حاصل نخواهد شد. تفاوت قراردادها در شهرداری به وفور وجود دارد و دریافتیها نیز متفاوت است که امیدواریم این مسائل به یک باره حل و فصل شود.
وی با اشاره به ارزش افزوده مس ایران گفت: از بابت مطرح شدن این موضوع خوشحال و احتمال اختصاص عوایدی آن به استان خوشحال شدیم اما تا این لحظه اتفاقی نیفتاده است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: متاسفانه دولت سیاستی انتخاب کرده که تمام مسئولیتها را یا با دست شهرداری و یا با دست افراد دیگر بر گردن مردم میاندازد.
غفوری افزود: خواستار پیگیری عواید حاصل از مصوبات سفر آقای رییسی به استان توسط نمایندگان مجلس هستیم.
وی ادامه داد: پدران و مادران شهدا جزو ایثارگران شناخته نمیشوند و از این تسهیلات و مزایا محروم هستند که این موضوع هم قابل تامل است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز درباره کمبود نیروی آتشنشانی تبریز گفت: مجوز وزارت کشور برای جذب 300 آتشنشان عملیاتی نشده و در اداره استخدامی گیر کرده است. آتشنشانی تبریز با یک سوم نیرو فعالیت میکند و اگر اتفاقی بیفتد با مشکل مواجه خواهد شد.
غفوری بیان کرد: مردم در تهیه بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما محروم هستند و این روند به دشواری انجام میشود. خرید بلیت از طریق رابط هم با صرفه نیست و این موضوع باید هر چه سریعتر تعیین و تکلیف شود.
وی با اشاره به اهمیت پیگیری لایحه عفاف و حجاب در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در دوره گذشته کوتاهیهایی در این خصوص انجام شد. این گونه به نظر میرسید که نمایندگان به دلیل ترس از ریزش رای به موضوع ورود پیدا نکردند. اما به هر حال وضعیت کنونی جامعه چه در حجاب بانوان و چه آقایان خانواده حزب الله و مسلمان را معذب کرده و وضعیت کنونی باعث خانهنشینی این خانوادهها میشود. البته این مورد به ادارات هم سرایت کرده و حقوق بگیران جمهوری اسلامی هم حجاب خود را رعایت نمیکنند. این مورد قابل گذشت نیست و نمایندگان مجلس نیز در این حوزه دارای مسئولیت شرعی، قانونی و اداری هستند.
موضوع فاینانس متروی تبریز در اولویت قرار گیرد
علیرضا نوای باغبان، عضو شورای شهر تبریز در این جلسه که به منظور طرح مطالبات و مسائل تبریز برای پیگیری در مجلس و دولت برگزار شد، اظهار کرد: بودجه شهرداری تبریز در سالهای 1400، 1401، 1402 و 1403 به ترتیب هفت هزار میلیارد، 10 هزار میلیارد، 20 هزار میلیارد و 30 هزار میلیارد بوده که در دو سال اخیر 70 درصد این بودجه به بخش عمرانی اختصاص داده شده که حاکی از گام بلند شورا و شهرداری در خدمت به شهر تبریز است. سعی بر استفاده از بیشترین پتانسیل تبریز هم برای درآمد و هم برای هزینهکرد انجام شده است.
وی با اشاره به فاینانس خط دو مترو تبریز گفت: مطالبه ما این است که موضوع فاینانس در اولویت قرار گیرد چراکه در صورت عدم تحقق این موضوع، اتمام خط دو مترو تبریز 20 سال طول خواهد کشید. ردیفهای فاینانس به بروزرسانی نیاز دارد و دولت میتواند این امر را محقق کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اوراق مشارکت 1400 میلیارد تومانی گفت: متأسفانه گرفتن اوراق به دلیل سود بازپرداخت 45 درصدی به مسئله دشواری تبدیل شده است. با این حال چارهای جز گرفتن اوراق نداریم اما ظاهراً تبصرهای برای کاهش درصد مذکور وجود دارد و برای محقق ساختن این تبصره به کمک نمایندگان مجلس نیازمندیم.
باغبان با تاکید بر اهمیت اجرای قانون مدیریت واحد شهری اضافه کرد: به دنبال اجرای این قانون به صورت پایلوت در تبریز هستیم. جای این قانون در شهرها خالی است. همکاری برخی دستگاهها در پروژههای مختلف از جمله مسیرگشاییها با شهرداری متناقض است.
وی افزود: قانون درآمدهای پایدار دردی از دردهای شهرداری را درمان نکرده و این قانون باید بازخوانی و اصلاح شود. قانون مذکور ابلاغ شده اما الزاماتی وجود ندارد.
باغبان بیان کرد: طبق آییننامه شهرداریها باید با مزایده ـ مناقصه به سراغ سرمایهگذاری مشارکتی رفت که این موضوع با مشارکت همخوانی ندارد.
وی بیان کرد: متأسفانه تبدیل وضعیت کارکنان دارای سهمیه ایثارگری استخدام شده پس از سال 1400 اتفاق نمیافتد و این موضوعی است که باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.
در بحث اشتغال هزاران واحد صنعتی در تبریز وجود دارند که کمتر از ظرفیت خود کار میکنند
سیدکاظم زعفرانچیلر، عضو شورای شهر تبریز در این جلسه اظهار کرد: برخی مشکلات جدیتر و بنیادیتر در سطح شهر وجود دارد که متاسفانه اغلب مسئولین ملی این مشکلات را لمس و درک نمیکنند، چند در صد از مسئولان با حمل و نقل عمومی تردد میکنند تا بدانند چه مشکلاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: چند درصد از مسئولین در خانهی اجارهای زندگی میکنند یا چند درصد از آنها با جیب خالی فرزند بیمار خود را میگردانند، از نمایندگان محترم مجلس تقاضا دارم تا به سه موضوع ازدواج، اشتغال و مسکن عنایت ویژهای داشته باشند این سه مورد از مسائل بنیادی کشور است.
وی افزود: هزینهای که امروز مردم برای زندگی کردن میپردازند در قبال آن خدمات شایستهای در هیچ عرصهای دریافت نمیکنند، امروز از خودروسازی گرفته و هزاران محصول دیگر در وضعیت خوبی قرار ندارد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: موضوع اول بحث ازدواج است که نرخ ازدواج در کل کشور و استان آذربایجان شرقی روبه کاهش است، عدم دسترسی به تسهیلات مناسب میانگین سن ازدواج را برده است.
وی عنوان کرد: دولت باید تسهیلاتی چون پرداخت یارانهی ازدواج برای زوجین قبل از 30 سال و معافیتهای مالیاتی ارائه دهد تا مشوقی برای ازدواج جوانان باشد، سن و آمار فحشا در جامعه فاجعهبار است.
وی در خصوص مسکن بیان کرد: تبریز از لحاظ مسکن وضعیت خوبی ندارد و حداقل میزان هزینهی خرید مسکن به طور میانگین متری 25 میلیون تومان است، امروز یک جوان چقدر طول میکشد تا یک مسکن برای خود تهیه کند، برای حل این مشکل دولت به طور موقت مسکن استیجاری در اختیار جوانانی که تازه ازدواج کردهاند قرار دهد.
زعفرانچیلر با بیان اینکه در بحث اشتغال هزاران واحد صنعتی در تبریز وجود دارند که کمتر از ظرفیت خود کار میکنند، بیان کرد: امروز حمایتهای مالی مضاعف از این مجموعهها میتواند مسائل زیادی را در این زمینه حل کنند.
وی اظهار کرد: اگر بنده در این جامعه اختیاری داشتم کاری میکردم تا مردم هیچ مشکلی در این سه مسئله نداشته باشند، و هیچ جوان زیر 30 سالی در جامعه مجرد نماند.
وی در خصوص کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری، بیان کرد: پیگیری ایجاد واقعی پنجرهی واحد سرمایه گذاری نامش هست اما قوانین درست و حسابی ندارد، اسم دارد اما متولی اجرایی ندارد.
رئیس کمیسیون سرمایهگذاری عنوان کرد: در بحث گردشگری ورود خودروهای غیربومی بسیار بالا است، 11 میلیون ورود خودروی غیربومی طی 6 ماه اول جاری به تبریز ثبت شده و 2 میلیون 520 هزار نفر از اول سال جاری تاکنون در واحدهای اقامتی استان، اقامت کردهاند، 508 هزار بلیط موزه به فروش رسیده است که نشانگر آمار خوبی در حوزهی گردشگری تبریز است.
وی بیان کرد: بنده تقاضا دارم تا پروژهی مقبره الشعرا، خانهی کلانتر، خانهی باقرخان، احیای مجموعه صاحب آباد، تعیین تکلیف تالار شهر در دستور کار قرار گیرد، اگر مقداری روی این موضوعات کار شود وضعیت گردشگری شهر تبریز حتی بهتراز وضعیت کنونی میشود.
احداث رینگ آبی تبریز برای مدیریت فضای آبی شهر ضروری است
روح الله دهقان نژاد، نایب رییس شئرای اسلامی تبریز در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه از بودجه ملی در طرح های استانی و شهر تبریز استفاده نشده است. تنها اعتبارات عاید شده از دولت اعتبار اختصاص یافته برای مقبره الشعرا است که در سفر ریاست جمهوری انجام شد. اما دیگر کلانشهر ها خصوصا در حوزه مترو از این اعتبارات بهره مند شده اند.
وی در رابطه با رینگ آبی تبریز گفت: کمبود آب در تبریز شاید در تابستان توجیه داشته باشد اما دم عید سال گذشته توجیه پذیر نبود که با همت شهید رحمتی حل و فصل شد اما خب احداث رینگ آبی تبریز برای مدیریت فضای آبی شهر ضروری است.
وی افزود: شورای ششم در خصوص فاضلاب نیز قدم های خوبی برداشته بود. اهتمام اعضای شورا بر اتمام قضیه فاضلاب تبریز تا پایان دور ششم بود که ظاهرا 12 درصد آن باقیمانده است.
دهقان نژاد بیان کرد: در بحث اوتوبوس و مترو میتوان زودتر به نتیجه رسید.
عضو شورای شهر تبریز گفت: مدتها است تبریز سرمایه گذار خوبی به خود ندیده است. نمایشگاه مبل و خودرو هرچند که دارای مشکلات حقوقی است اما اگر ریسک آقای نوین نبود شاید امروز حدود 5 هزار میلیارد باید برای احداث این مکانی هزینه انجام میشد. اما اخیرا در حوزه سرمایه گذاری حرکت خاصی انجام نشده است.
وی افزود: دولت نسبت به پرداخت سهم شهرداری از جرائم راهنمایی رانندگی اهتمام ورزد چرا که شهرداری علاوه بر اینکه این درصد را دریافت نمیکند بلکه مبلغی را نیز به راهنمایی رانندگی کمک میکند.
تبدیل باسمنج به بخش به ضرر خود منطقه و شهر است
پرویز هادی در این جلسه اظهار کرد: آقای هوشیار به دلیل جلسهای که در تهران دعوت بودند نتوانستند امروز حضور پیدا کنند باوجود اینکه امروز حضور ندارند نمیتوانیم زحمات وی را نادیده بگیریم، برخود وظیفه میدانم از زحمات آقای هوشیار برای اقدامات بی شمار توسعهی شهری تشکر کنم.
وی ادامه داد: به غیر از اقداماتی که در حوزههای دیگر انجام گرفته در این دوره از شورا 72 پروژهی ورزشی را آغاز کرده و اکنون در حال افتتاح آنها هستیم، در سال چهارم از دورهی ششم شورا نیز 70 پروژهی ورزشی به مجموع آنها اضافه خواهد شد که سرانهی ورزشی شهر تبریز با افزایش دو برابری از 30 سانتی متر مربع به 60 سانتی متر مربع خواهد رسید.
وی افزود: در دورههای قبلی شورای اسلامی شهر تبریز نه تنها حتی یک متر هم به سرانهی ورزشی تبریز اضافه نشده بود بلکه ورزشگاههای موجود نیز به کارگاه تبدیل شده بودند.
هادی با تاکید بر اینکه سالن 15 هزار نفری یکی از بزرگترین پروژههای ورزشی در دست اجرای ماست، گفت: بزودی این پروژه برای احداث به قرارگاه خاتم واگذار خواهد شد.
وی عنوان کرد: جا دارد بنده از آقای دکتر نوین از زحماتی زیادی که در دوران شهردار بودن خود برای پروژههای ورزشی کشیده و سالنهایی را احداث کردهاند تشکر کنم، سالنهای ورزشی که در مواقع بحرانی میتواند به عنوان سالنهای بحرانی مورد استفاده قرار گیرد.
وی بیان کرد: دو موضوعی که از نمایندگان مجلس درخواست داشتیم یکی مسئلهی مشکلات ورزشگاه یادگار امام است که اگر این دوره از شورا و شهردار به آن ورود نکرده بود ورزشگاه از بین رفته بود، راه دسترسی و زیرسازی، بتن و سکوهای آن تخریب شده بود، اکنون گفته میشود که ورزشگاه آزادی قابل استفاده نیست ونمیتوانند در زمین آن بازی برگزار کنند، اینها نشان میدهد که دولت نمیتواند هزینهی نگهداری ورزشگاهها را تامین کند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد: خواستهی ما این است که شما پیگیری کنید تا ورزشگاه یادگار امام«ره» در اختیار شهرداری تبریز قرار گیرد، این ورزشگاه پتانسیلهای بسیاری را میتواند برای شهر ایجاد کند.
وی بیان کرد: موضوع دوم بحث تبدیل باسمنج به بخش بوده ما سه سال است که پیگیر این موضوع هستیم، در ابتدا نیت ما بر آبادانی اینجا بود درحالیکه اکنون مشاهده میشود این موضوع به ضرر منطقه و روستاهای اطراف آن خواهد بود.
وی تاکید کرد: تبدیل باسمنج به بخش به ضرر خود منطقه و شهر است، این موضوع در سفرهای ریاست جمهوری به تبریز نیز مطرح شد اما تاکنون اتفاقی در این خصوص نیافتاده است.
هادی گفت: بیمارستان آن منطقه باید بیمارستان مجهزی باشد، درحالیکه قسمتی از بیمارستان را در اختیار بخشداری قرار دادهاند اینها باعث تا این اقدام هیچ عایدی برای منطقه نداشته باشد.
احیا و ترمیم بافت فرسوده و تاریخی به جذب اعتبارات ملی نیاز دارد
یاسین بجانی اظهار کرد: شرایط برای آذربایجان شرقی امروز فرق کرده است و خوشبختانه فردی از این استان در راس کشور به عنوان ریاست جمهوری قرار دارد که میتواند فرصت خوبی برای توسعه تبریز و استان باشد.
وی ادامه داد: حمل و نقل عمومی شهر تبریز در وضعیت خوبی قرار ندارد، بحث خرید اتوبوس و خرید و نوسازی تاکسیها علارغم دورههای قبلی در این دوره مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است.
وی افزود: بحث نوسازی ون نیز یکی از موضوعاتی بود که تازگیها توسط شهرداری تبریز از آنها رونمایی شد که امیدواریم با اهتمام بیشتر مسئولین و همکاری بتوانیم در این زمینه اقدامات شایستهتری انجام دهیم. اغلب کشورها به سمت اتوبوس و تاکسیهای برقی میروند، وضعیت ترمینال شهرما وضعیت خوبی ندارد، در حالیکه شهرهایی چون اصفهان و شیراز در این زمینه وضعیت بهتری از ما دارند، در ترمینال ما کمتر اتوبوس وجود دارد که اغلب آنها قدیمی و فرسوده هستند.
وی افزود: درحالی که دیگر کلانشهر ها دارای حداقل 500-600 اتوبوس باکیفیت هستند، وضعیت ترمینال تبریز نابسامان است.
وی با اشاره به اهمیت جذب اعتبارات لازم برای خرید تجهیزات آتش نشانی و ماشین آلات سنگین شهرداری تبریز گفت: برخی از پروژه های عمرانی در اختیار راه و شهرسازی که آنها را رها کرده و باعث ایجاد ترافیک شده است.
وی افزود: در اتوبان تبریز-زنجان 200 هکتار از اراضی شهرداری از بین رفته که این موضوع هم باید هر چه سریع تر حل و فصل شود.
بجانی گفت: احیا و ترمیم بافت فرسوده و تاریخی به جذب اعتبارات ملی نیاز دارد تا شهروندان به نوسازی بافت های فرسوده ترغیب شوند. همچنین تخصیص اعتبارات ملی برای رفع حاشیه نشینی که دغدغه بزرگی است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: شهرداری در سال های اخیر فعالیتهای ارزشمندی در حوزه ورزش انجام داده اما به نگاه مثبت وزارت ورزش به ورزش تبریز نیاز داریم. هیات های ورزشی استان شرایط چندان جالبی ندارند. ورزشکاران و استعداد های بسیاری حضور دارند اما آن طور که باید حمایت نمیشوند.
وی گفت: خواهشمندیم که نمایندگان مجلس بحث مازوت سوزی را نیز مد نظر داشته باشند.
بجانی تاکید کرد: حوزه گردشگری در شهر ها و نقاط مختلف جهان به عنوان بزرگترین صنعت کسب درآمد شناخته میشود. تبریز زیرساخت های تبدیل شدن به یک قطب گردشگری را دارد و کمک نمایندگان مجلس میتواند گردشگری تبریز را به مولد ثروت کند. در این رابطه آب دار کردن مهرانه رود و همچنین ایجاد کمپ های گردشگری در حاشیه های آجی چای (سد شهید مدنی) میتواند قدم مثبت و بلندی برای تشکیل یک مکان گردشگری ایده آل در این محل خوش آب و هوا شود.
چون دولت به تعهدات خود عمل نمیکند، شهرداری مجبور میشود تا به آن وظایف را متحمل شود
حجت الاسلام رسول برگی, عضو شورای شهر تبریز در این جلسه ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت معصومه«س»گفت: حضور نمایندگان مجلس اسلامی را در جلسهی امروز خیرمقدم میگویم، حاج آقای احمدی گفتند که ما از جلسات قبلی نتیجه نگرفتیم اما چنین نیست بنظر بنده ما خیلی هم از جلسات قبلی نتیجه گرفتیم احتمالا آقای احمدی خود از این نتایج اطلاعی ندارد که امیدوارم آقای متفکر آزاد این موضوع را اطلاع دهند.
وی با بیان اینکه وضعیت کنونی دریاچهی ارومیه خطری برای منطقه محسوب میشود، ادامه داد: این تعارف نیست ما در خصوص دریاچهی ارومیه پاسخگو هستیم، روزبه روز وضعیت دریاچهی ارومیه حادتر میشود باید برنامهریزیهای لازم در این خصوص بیان شود.
وی افزود: لزوم پیگیری و اخذ بدهیهای دولت به شهرداری باید در دستورکار قرار گیرد، حال که آقای پزشکیان در راس قوهی مجریه قرار دارد، ما مسائل زیادی در سطح شهر داریم، یکی از موضوعاتی که روز گذشته در صحن علنی شورا هم بیان شد، رایگان سازی سرویس مدارس استثنایی است، این موضوع وظیفهی دولت است اما چون دولت به تعهدات خود عمل نمیکند، شهرداری مجبور میشود تا به وظایف دولت را متحمل شود.
برگی با تاکید بر اینکه آلودگی هوای تبریز در فصل زمستان بدلیل نیروگاه حرارتی و مازوت سوزی و کیفیت بنزین، حاد میشود، عنوان کرد: نمایندگان مجلس اطلاع دهند که در این زمینه چه اقداماتی انجام دادهاند تا به اطلاع عموم مردم برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: انتقال آب ارس به تبریز از جمله موارد مورد نظر و نیاز ما هستند، از یادمان نمیرود وقتی که سد نهند خشک شد مردم تبریز مجبور به تحمل چه شرایطی شدند و قطعی مکرر آب که تابستان امسال هم در محلات کم برخوردار شهر چون حیدرآباد، مالا زینال، 42 متری انقلاب و…. نیز رخ داد بازهم نارضایتی مردم را در پی دارد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه ما برای تامین برق منطقه به نیروگاه حرارتی جدیدی نیاز داریم، عنوان کرد: شهروندان از قطعی مکرر برق در شهر گلایه دارند، قطعی برق موجب ضرر و زیان کسب و کاری برخی از شهروندان میشود.
وی با تاکید بر اینکه عدم تکمیل پروژههای ملی در دستورکار قرار گیرد، گفت: اکنون که آقای ذاکری به عنوان مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران منصوب شده پتانسیل بزرگی برای تکمیل راه آهن تبریز- خاوران محسوب میشود.
وی تشریح کرد: پروژههایی چون اتوبان تبریزـ مرند، تبریزـ بازرگان از دیگر پروژههای ناقص هستند چندین نفر باید در این اتوبانها کشته شوند یا چقدر زمان میبرد تا این پرژوهها تکمیل شود، آسفالت آزادراه تبریزـ تهران وضعیت قابل قبولی ندارد.
حجت الاسلام برگی اضافه کرد: بنده در خصوص موضوعات شهری صحبت نمیکنم و طرف من مسائلی است مردم گلایههای خود را در خصوص آنها به گوش ما رساندهاند.
وی با اشاره به اینکه میتوانیم از پتانسیلهای منطقه آزاد ارس بهتر از اینها استفاده کنیم، بیان کرد: در خصوص حمل و نقل عمومی ما نمیتوانیم خودروهای ارس پلاک را وارد شهر تبریز کنیم.
وی ابراز کرد: در تکمیل و تجهیزات تجهیزات آتش نشانی ماندهایم، ما در برخی حادثههای آتش سوزی مجبور به کرایهی ماشین شدهایم، لازم است تا در این زمینه اقداماتی انجام گیرد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: در خصوص ایثارگران از وزیر کشور رخصت گرفته شود تا ما مجوزی برای تبدیل وضعیت همکاران خود دریافت کنیم.
وی افزود: در این اواخر موضوعی که موجب ناراحتی مردم ما شده قضیهی اهانتهای مکرری است که به ترک زبانان در مسائل مختلف میشود، رسانهی ملی در اختیار یک عده قرار گرفته است که یک روز به رئیس جمهور توهین میکنند چون ترک زبان است، بحث آنها در خصوص جناحهای اصول گراها و اصلاح طلبی نیست بلکه مسئله ترک بودن رئیس جمهور است.
وی با بیان اینکه از سازمان هواپیمایی کشور بازخواست کنیم، بیان کرد: برخی از مسئولین بدلیل قدیمی بودن هواپیماها با خودرو تردد میکنند، درد امروز مردم در بحث تردد هوایی خوش آمد گویی به زبان ترکی شرکت هواپیمایی آتا نیست بلکه قدیمی بودن هواپیماها است.
حجت الاسلام برگی تشریح کرد: مردم هواپیما میخواهند، چه عیبی دارد که این ایران شهریهای ویران شهری و کوروش پرستها بفهمانید که ایرانیتر از آذربایجانیها در ایران نیست.
وی گفت: کارخانجات اطراف تبریز را از شهر دورسازی کنیم، ما در این موضوع به کارخانه آتا ورود کردیم که برخی بدخلقیهای اجازهی ادامهی این کار را ندادند.
وی توضیح داد: همچنین انتقال فرودگاه تبریز و پایگاه دوم شکاری که در وسط شهر موجب ایجاد آلودگیهای بیشمار صوتی و هوا و … میشود، دستورکار قرار گیرد، بیمارستان تامین اجتماعی که سرمایه گذار ترکیهای میخواست آن را احداث کند که بعدها این کار انجام نگرفت، اطلاعی از آخرین وضعیت این طرح ارائه دهید.
حجتالاسلام برگی توضیح داد: نمایندگان مجلس از سخنان برخی از افراد کج فهم که به آنها تهمت تجزیه طلبی بزنند نترسند، نمایندگان شمالغرب را متحد کرده و اینکار را تقویت کنید و اقدامات را پیش ببرید.
وی در خاتمه تاکید کرد: رئیس صداوسیما و وزیر ارشاد توبیخ کنید و اجازه ندهید هیچ شخصی حق توهین به ترک زبانان و آذربایجان را داشته باشد.
به حمل و نقل عمومی تبریز کملطفی شده است
علیرضا نوین، رییس مجمع نمایندگان آذربایجانشرقی و نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای حق و حقوق شهر تبریز اقدام کنیم و شرایط فعلی، فرصت طلایی در دست ماست که یکی از نمایندگان ما ریاست جمهوری را به عهده گرفتهاند.
وی با تأکید حاشیه نشینی موضوعی است که در پاریس و مسکو هم وجود دارد و گریبانگیر تمام کشورها و شهرهاست، گفت: حاشیهنشینی به این راحتی قابل انتقال نیستند و امیدواریم تا حاشیهنشینان پس از تکمیل پروژه شهرک جوانان به این مکان انتقال پیدا کنند.
رییس مجمع نمایندگان آذربایجانشرقی اظهار کرد: به جای اینکه دنبال شهرکهای جدید برویم، باید شهرکهای موجود را بازسازی کنیم و در این رابطه یک جلسه ویژه باید برگزار شود.
نوین با اشاره به اینکه در بحث تکمیل مترو همه مسئولان دخیل هستند، گفت: کار با تأخیر انجام گرفته و امیدواریم بتوانیم بودجه ملی دریافت کنیم تا در سریعترین زمان ممکن متروی تبریز را تکمیل کنیم.
وی ادامه داد: به حمل و نقل عمومی تبریز کملطفی شده و ماده صد سختتر شده است و اگر مشکل حملونقل عمومی حل نشود مصرف بنزین بالاتر خواهد رفت.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی تصویب شده است و برای این مسئله باید بودجه تأمین شود.
در جریان مشکلات محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی هستم
علی جعفری آذر، نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه مردم به ما اعتماد کردند و باید در حل مشکلات آنان اقدامات و تلاشهای زیادی انجام دهیم، گفت: خوشبختانه در برنامه هفتم برای مجموعه شهرداریها احکام و تدابیری دیده شده است.
وی ادامه داد: بنده جزو نمایندگانی هستم که با هواپیما، اتوبوس و قطار رفت و آمد کرده ام و در این راستا تمامی مشکلات را میدانم.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ادامه داد: در اتوبان تبریز _ زنجان آنتن وجود ندارد و در این راستا جلساتی برگزار شده است تا به حل مشکلات موجود پرداخته شود.
جعفریآذر اظهار کرد: بافتهای تاریخی را باید احیا کنیم و عزیزان میراث فرهنگی باید تعامل داشته باشند و نحوه مواجهه با بافت تاریخی شهری باید واقعگرایانه باشد.
وی افزود: بافتهای تاریخی را باید آبادتر کنیم و شهرداریها این مسئله را باید با قدرت و به صورت جدی پیگیری کنند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر درخصوص مسئلهٔ مسکن قشر جوان و متأهل، خاطرنشان کرد: اگر شهرداری طرحهای تشویقی داشته باشد سرعت ساخت مسکن به سرعت بالاتر میرود و باعث میشود اجارهها کم شود و باید راه و شهرسازی، کمیته امداد و بهزیستی در ساخت مسکن برای محرومین پای کار بیایند.
جعفریآذر گفت: مردمی که چند سال پیش برای خرید مسکن وام برمیداشتند الان برای خرید یخچال وام بر میدارند نباید هزینههای زیادی به مردم تحمیل کنیم.
باید پیگیر سرمایهگذار ملی برای شهر تبریز باشیم
رضا صدیقی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از اقدامات شورای اسلامی کلانشهر تبریز و شهرداری بابت مسیر گشایی ها گفت: حمل و نقل شهری یکی از بزرگترین مشکلات است و باتوجه به اعداد و ارقامی که اعضای شورای شهر تبریز مطرح کردند نسبتبه شهرهای دیگر در وضعیت بدی قرار گرفتهایم.
وی درخصوص مسئله سرمایهگذاری اظهار کرد: در شهرهای دیگر تعداد سرمایهگذاران بیشتر است و در حوزهٔ سرمایهگذاری بزرگترین کارخانهها در تبریز بودند ولی الان تبریز وضعیت خوبی در این زمینه ندارد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ادامه داد: بهترین راه برای حل مشکلات این است که باید از سطح ملی پیگیر سرمایهگذار ملی برای شهر تبریز باشیم.
صدیقی گفت: باید به سرمایهگذاری بخش خصوصی فکر اساسی داشته باشیم و از دولت هم پیگیر این موضوع باشیم چراکه نیازمند تلاش منطقهای و استانی است.
وی اظهار کرد: باتوجه به وضعیتی که در کشور وجود دارد، بیشترین تلاش ما بیش از آنکه متوجه احداث و سرمایهگذاری در حوزه نیرو باشد، باید در راستای مدیریت انرژی باشد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ادامه داد: در جلسهای که با وزیر اقتصاد داشتیم تکمیل زنجیره تولید مس مورد بحث بود چراکه در ورزقان خامدفروشی اتفاق میافتد.
صدیقی با تأکید بر اینکه وحدت بین نمایندگان مجلس بیشتر است و پیگیر پروژهها هستند، گفت: در مورد راه آهن یکسری پیگیریها انجام گرفته است و دستور گرفتهایم که ایستگاه خاوران از تبریز به تهران روزانه باشد که جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راهآهن کشور در افزایش واگنها قولهای خوبی دادهاند.
حسابرسی مس ورزقان از دست کرمان گرفته شده است
روحالله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت گفت: شهدای خدمت یک سری از موضوعات را در استان آذربایجانشرقی پیگیری کرده و در این راستا اقدامات خوبی انجام داده بودند و ما باید پیگیر این مسائل باشیم.
وی ادامه داد: مالیات مس ایران را پیگیری کردیم و پرونده در کرمان بود و حسابرسی در آنجا صورت میگرفت و خبر خوشی که میتوانم بگویم این هست که حسابرسی مس ورزقان از دست کرمان گرفته شده است.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با تأکید بر اینکه مشکلات اتوبان تبریز _ زنجان باید اساسی حل شود، گفت: ما آمادگی داریم با ریاست برنامه و بودجه جلسهای برگزار کنیم تا بودجه ملی برای پروژههای استان اختصاص بدهیم.
متفکرآزاد اظهار کرد: انتقال پروژه ارس به قرارگاه خاتم تحویل داده شده است و مرحله پمپاژ آن تمام شده است و بودجه ارزی به ریالی در زمان آقای محرابیان انجام گرفته است و منتظر هستیم بقیه بودجه تصویب شود تا این پروژه تکمیل شود تا مشکل آب تمام استان حل شود.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |