چالشهای آزادراه اصفهان – شیراز در یک سالگی/ نواقص پیدا شد
همزمان با سالروز بهرهبرداری آزادراه اصفهان – شیراز که به نام حضرت شاهچراغ (ع) نامگذاری شد، روند اجرایی ادامه این آزادراه در قطعات ۷ و ۸ و نواقص آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. |
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، آزادراه اصفهان – شیراز با هدف تکمیل کریدور آزادراهی شمال-جنوب با طول تقریبی 225 کیلومتر بین دو شهر تاریخی و گردشگری اصفهان و شیراز در دو باند مجزا 20 مهرماه سال گذشته و در دور دوم سفر شهید رئیسی و هیئت دولت به استان فارس به بهرهبرداری رسید.
کاهش 2 ساعت زمان سفر و کاهش 130 کیلومتری از مسیر و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت به میزان 136 میلیون لیتر در سال، برآورد کاهش میزان مصدومان و کشتههای ناشی از تصادف در آزادراه و همچنین صرفهجویی حدود یک هزار میلیارد تومان در سال نخست بهرهبرداری در اقتصاد کشور از مهمترین مزایای احداث این آزادراهی است که 13 سال ساخت آن به طول انجامید.
اگر چه یک سال از بهرهبرداری رسمی این آزادراه که به نظر میرسد با شتاب انجام شد، زمان میگذرد، اما همچنان نواقصاتی دارد که امید به رفع آنها میرود.
ضعف آنتندهی در بخشی از مسیر، کمبود دوربینهای نظارتی، پایگاههای امداد و اورژانس و پلیس، ورود کامیون و وسایل نقلیه سنگین و غیره از موضوعاتی است که همچنان نقل محافل رسانهای است و در نشستهای مختلف به بحث و بررسی گذاشته میشود.
امروز نیز 373 روز از بهرهبرداری رسمی این پروژه میگذرد و اگر چه در مسیر توسعه قرار گرفته، اما برخی نواقص آن همچنان چشمنواز است.
آنتندهی ضعیف در بخشهایی از مسیر آزادراه به دلیل عدم پوشش مخابراتی که به گفته مسئولان درگیر مسائل مالی است، بیش از دیگر چالشها مورد مطالبه است.
این مهم در بخشهای فاقد آنتن، شبهای زمستانی را با معضل و مشکلات متعددی مواجه کرده است، اما چه کسی پاسخگوی این موضوع است؟
در این راستا مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان شیراز در نشستی خبری که امروز به مناسبت یک سالگی افتتاح این پروژه برگزار شد، با اشاره به اینکه آزادراه در دو فاز بهرهبرداری و تکمیلی در دستور اجرا قرار گرفت، گفت: در فاز تکمیلی بلافاصله شروع کردیم، چرا که با ترافیک همراه بود و مشکلاتی هم داشت.
رضا محمدیان ادامه داد: آزادراه اصفهان – شیراز در مسیری بکر احداث شد و در ابتدا زیرساختهایی مانند برقرسانی در مسیر وجود داشت که در سه فاز این کار اجرایی شد. در ادامه هم بحث روشنایی را آغاز کردیم.
پیشرفت بیش از 70 درصدی برقرسانی
وی با تصریح بر این نکته که برقرسانی در مسیر آزادراه از پیشرفت فیزیکی بیش از 70 درصدی برخوردار است، گفت: تا پایان آذرماه این مهم تکمیل و ساماندهی میشود.
مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان – شیراز همچنین با تاکید بر اینکه مسیر ورودی آزادراه از سمت ایزدخواست کاملا روشن است، افزود: محورهای تنگ خیاره، سمیرم و خسرو شیرین هم منتظر خط گرم برای روشنایی است.
محمدیان عنوان کرد: تلاش میشود تا پایان امسال کل الزامات آزادراه به پایداری برسد.
وی اضافه کرد: در ادامه فاز تکمیلی به سراغ نصب نیوجرسیها رفتیم که بخش بسیار زیادی از آنها در مراحل پایانی است.
مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان – شیراز، از تکمیل تابلوهای راهنما در کل مسیر نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: در بخشهای هوشمندسازی آزادراه نیز با ایجاد زیرساخت فیبرنوری ورود کردیم و پیمانکار در حال فعالیت است.
محمدیان ابراز امیدواری کرد که در دو فاز هوشمندسازی کل آزادراه انجام شود.
وی همچنین از هوشمندسازی هواشناسی جادهای در آزادراه خبر داد.
مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان – شیراز با اشاره به این موضوع که در ابتدای بهرهبرداری از آزادراه هیچ جایگاه سوخت نداشتیم، اما اکنون سه جایگاه سوخت ثابت و سه جایگاه سیار داریم، عنوان کرد: 8 مجتمع خدمات رفاهی در آزادراه پیشبینی شده که سه مورد آن فعال است. سه مورد در دست مباحث فنی و جانمایی است و دو مورد در دست ساخت است که یک مورد آن تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد.
محمدیان اضافه کرد: جانمایی مجتمعهای رفاهی در مناطق گردشگری پیشبینی شده است.
وی همچنین در خصوص چرایی عدم اقبال سرمایهگذاران به سرمایهگذاری بیشتر در آزادراه، تصریح کرد: در بازار آشفته اقتصادی سرمایهگذاری کوتاه مدت با مشکلاتی مواجه شده و ما به سرمایهگذارانمان حق میدهیم که با تاخیر در روند اجرا مواجه شوند.
مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان شیراز با بیان اینکه آزادراه در قطعات یک تا شش در دست بهرهبرداری است، گفت: قطعات یک تا شش در دو باند رفت و برگشت، اما قطعه هفت در سه باند رفت و برگشت ترافیک را کنترل خواهند کرد.
محمدیان به ساخت قطعه 7 و 8 هم اشاره کرد و افزود: آمار تصادفات در این قطعه هم نشان میدهد که اگر همه پای کار باشیم، این معضل حل خواهد شد.
وی همچنین اعلام کرد که 30 درصد بیش از تعهدات شرکت متبوع در قطعه هفت پیش رفتهایم و دلیل آن را هم تاثیر این قطعه در جریان ترافیک آزادراه عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان شیراز با بیان اینکه قطعه هفت کاملا فعال است، اما از عدم تامین مالی دولت در این قطعه رنج میبریم، گفت: اگر چه وزارت راه مشکل نقدینگی دارد، اما قطعه هفت مشمول این مهم نیست و دولت باید کمک کند تا سریعتر خدمترسانی انجام شود.
محمدیان تصریح کرد: با بازگشایی قطعه هفت در ترافیک آزادراه گشایش ایجاد خواهد شد.
وی همچنین بیان کرد: 1200 میلیارد تومان اعتبار برای قطعه هفت نیاز داریم که یک هزار میلیارد تومان آن سهم دولت است.
مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان شیراز معتقد است که با سرعت بخشیدن به بحث مولدسازی، سریعتر این قطعه تعیین تکلیف خواهد شد.
محمدیان در خصوص قطعه هشت نیز عنوان کرد: این قطعه از گویم شروع و با طی مسیر از حسینیالهاشمی وارد استان بوشهر خواهد شد و با انجام عملیات آن شاهد توسعه راه خواهیم بود.
دلیل تاخیر کلنگزنی قطعه 8
وی افزود: کلنگزنی این قطعه به دلیل وجود معارضین زیاد به تاخیر افتاده است و البته در حال مهندسی ارزش هم هستیم.
مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان شیراز ادامه داد: زیرساختهای ایجاد شده در قطعات 7 و 8 آزادراه همزمان با قطعات یک و شش در دست انجام است.
محمدیان همچنین خواستار حضور بیشتر پلیس با تعدد نیروها و اورژانس نیز شد و گفت: آزادراه یکی از مهمترین نقاط کشور محسوب میشود و بنابراین باید پلیس امنیت مستقر شود.
وی همچنین با بیان اینکه گشتهای شبانه در مسیر آزادراه بیشتر شده است، در پاسخ به چرایی کمبود دوربینهای ثبت تخلف، گفت: این مهم در انحصار پلیس و سازمان راهداری است.
مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان شیراز اضافه کرد: برقرسانی به همه دوربینها علیرغم اینکه در شرح وظیفه ما نبود، اما انجام شد.
کامیونها تردد کنند
محمدیان به ورود کامیونها و تردد آنها در آزادراه هم اشاره و خاطرنشان کرد: ورود کامیونها فعلا منعی ندارد آن هم صرفا به دلیل عدم راهاندازی قطعه هفت، که با بهرهبرداری از این قطعه، از ورود کامیونها جلوگیری خواهد شد.
وی به نرخ عوارض آزادراه هم اشاره کرد و گفت: در سال گذشته در ابلاغ عوارض، تاخیر شد و بازگشت سرمایه ما عقبتر افتاد و در واقع ارزش منابع ما با کاهش مواجه شد. اکنون هم برای سواری 120 هزار تومان پیشبینی شده است.
مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان – شیراز با بیان اینکه یکسری کیوسکها برای پرداخت نرخ عوارضی نیز مستقر خواهد شد، مدعی شد که ایمنترین آزادراه کشور مربوط به آزادراه اصفهان – شیراز است که حدود 14 هزار خودرو روزانه در آن تردد میکنند.
استقرار پمپ گاز جزو اولویتها نیست
محمدیان در خصوص احداث پمپ گاز در آزادراه هم گفت: در حال حاضر استقرار پمپ گاز فعلا جزو اولویتها نیست، چرا که حمل گاز مقرون به صرفه نیست، اما در عین حال به مجتمعهای خدمات رفاهی این مهم ابلاغ شده است.
انتهای پیام/424/
© | خبرگزاری تسنیم |