شیوهنامه رسانهای شهرداری برای محدودیت رسانهها نیست
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز با تأکید بر اینکه شیوهنامه شفافیت فعالیتهای رسانهای شهرداری تبریز، برای محدود کردن رسانهها نیست، گفت: رسانه، اساسا مستقل است اما شهرداری تبریز باید بگوید که چگونه میخواهد با این امکان بزرگ مواجه شود. |
روحالله رشیدی، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در تبریز با اشاره به اینکه تبریز پیشتاز روزنامهنگاری در ایران جدید بوده و روزنامهنگاران شاخصی در طول تاریخ داشته است، گفت: این شهر از نظر کثرت رسانهها جایگاه قابل توجهی دارد و فرصتی تأثیرگذار برای حکمرانی است.
وی ادامه داد: حاکمیت همواره تلاش میکند بستری برای فعالیت رسانهای مهیا کند درحالیکه چنین بستری، همواره در تبریز مهیا بوده است.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز با تأکید بر اینکه نهاد رسانهای تبریز، یکی از قوههای کتمانناپذیر جامعه است، خاطرنشان کرد: تبریز با اتکا به نیروهای رسانهای بومی که در طول تاریخ داشته، اکنون نیز باتوجه به گسترش رسانه و مدیا در کل دنیا، از این جریان از حیث دارا بودن رسانههایی با ظرفیت بالا عقب نمانده است.
رشیدی ادامه داد: جامعه نیز به رسانههای تبریز استناد و اعتنا میکند و این مسئله، فرصت بزرگی برای حکمرانی محلی است که باید بهخوبی استفاده شود.
وی با تأکید بر اینکه نگاه به رسانه نباید بهعنوان یک ابزار باشد، گفت: نگاه به رسانه باید بهعنوان حامی، تسهیلگر، مشارکتکننده و یک امکان باشد.
عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز با اشاره به ضرورت و نیاز به ارتباط با مردم، گفت: همهٔ این امکانها در خود نهاد حاکمیت و دستگاه حکمرانی مهیا نیست و گاه دستگاهها از مردم جدا میافتند و این رسانه است که صدای مردم را به گوش حاکمیت میرساند.
رشیدی اظهار کرد: رسانه حلال مسائل به نفع دستگاهها است و شهرداری هم باید خود را مکلف به استفاده از ظرفیت رسانه به نفع پیشبرد سیاستهای شهری بداند و از این ظرفیت به نفع مردمیکردن سیاستهای شهری استفاده کند.
وی ادامه داد: اگرچه که شهرداری در برخی مقاطع و پروژهها توانسته از ظرفیت رسانهها به نفع مردم و سیاستهای مدیریت شهری استفاده کند اما این سازوکار باید قاعدهمند باشد.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت بالای رسانههای تبریز استفاده شود، گفت: رابطهٔ شهرداری با رسانهها باید مشروط بر این باشد که به استقلال آنها لطمه نزند.
رشیدی افزود: نوع رفتار شهرداری با فضای رسانه و نهاد رسانه در منطقه باعث شده استقلال رسانهها مخدوش و یا حتی این استقلال از بین برود.
وی اظهار کرد: حمایت شهرداری از رسانهها یا رابطهٔ مالی شهرداری با رسانهها ایرادی ندارد اما رسانه باید استقلال خود را حفظ کند.
عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: شهرداری نباید بر روی رسانهها فشار وارد کند و باید دندان طمع خود را از نهاد رسانهای تبریز بیرون بکشد.
رشیدی خاطرنشان کرد: شرط عدالت در ارتباطات، یکی دیگر از اصول شیوهنامهٔ شفافیت فعالیتهای رسانهای شهرداری است که به این مسئله نیز توجه جدی شده است.
وی درخصوص تدوین شیوهنامهٔ شفافیت فعالیتهای رسانهای شهرداری تبریز، گفت: با نظرخواهی و مشخصشدن سازوکاری برای شفاف شدن رابطهٔ رسانهای شهرداری، قاعدهای در قالب این شیوهنامه مطرح و تدوین شد.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز با تأکید بر اینکه شیوهنامه شفافیت فعالیتهای رسانهای شهرداری تبریز، برای محدود کردن رسانهها نیست، گفت: رسانه، اساساََ مستقل است و قاعده، ضابطه و شخصیت خاص خود را دارد اما شهرداری باید بگوید که دقیقا چگونه میخواهد با این امکان بزرگ مواجه شود.
رشیدی ادامه داد: شهرداری تبریز نباید در تعامل با رسانهها، عدالت را ذبح کند و موجب دلخوری اصحاب رسانه شود؛ باید بگوید چگونه با رسانههای منطقه تعامل میکند، از آنها چه میخواهد و هدف از شیوهنامهٔ شفافیت فعالیتهای رسانهای شهرداری نیز این است که کیفیت رابطهٔ رسانهای شهرداری ارتقا پیدا کند.
وی تصریح کرد: ظرفیت بزرگ رسانهای تبریز را نباید محدود به برخی کارکردها کرد و در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز با حضور طیفهای مختلف به شکل مستقیم و غیرمستقیم، شیوهنامه شفافیت فعالیتهای رسانهای شهرداری تبریز مطرح شد و تبادل نظر در این زمینه صورت گرفت.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز ادامه داد: شیوهنامه شفافیت فعالیتهای رسانهای شهرداری نهایتا تصویب شده و امیدواریم در این زمینه که شهرداری با قاعدهٔ شفافتری با فضای رسانهای تبریز روبهرو شود و از این ظرفیت به نفع شهر استفاده کند، مؤثر باشد.
رشیدی با اشاره به اینکه اکنون از ظرفیت رسانهای تبریز کمتر به نفع سیاستهای شهری استفاده میشود، گفت: تصور ما این است که فضای رسانهای منطقه کانالیزه شده و خلاقیتی از سوی شهرداری در روابط نیست و بر این اساس، ظرفیت رسانهای تبریز معطل مانده است و ما بهعنوان سیاستگذار مدیریت شهری تلاش میکنیم در این زمینه به شهرداری کمک بکنیم.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |