Get News Fast

 

تکلیف ناتمام محور سوادکوه/ مسئولان پاسخگو باشند

تاخیر در اجرای طرح‌های محور سوادکوه متولیان این شهرستان را به مطالبه‌گری از شرکت زیرساخت استان واداشته درحالی که متولیان ساخت و توسعه راه‌های استان با رد ترک فعل علل برخی مسائل را به کمبود اعتبارات، تملک و جوامع محلی نسبت داده‌اند.

به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، توسعه زیرساخت علاوه بر آنکه امنیت تردد را ارتقاء می‌دهد، مسیر رسیدن به مقصد را نیز بی‌دغدغه ترسیم و هموار می‌کند، دغدغه‌ای که برخی محورها از حیث نامساعدی حوزه زیرساختی، همواره با خود دارند.

نبود چنین دغدغه‌ای در استانی همچون مازندران با آن حجم مسافرخیزی و متحمل شدن بار ترافیکی حاصل از این تردد‌ها، پر اهمیت است بویژه در محورهای مواصلاتی ورودی آن همچون محور پر تردد سوادکوه که همواره در روزهای تعطیل و آخر هفته بار ترافیکی پر حجمی را به خود می‌بیند و اغلب بومیان منطقه متحمل سختی‌هایی در تردد روزمره در این مواقع می‌شوند از این رو بیش از یک دهه می‌شود که طرح‌های مختلفی برای محور پر تردد سوادکوه در نظر گرفته شده تا ضمن کاهش حجم ترافیکی، امنیت جانی و مالی را قوت بخشند.
 
 همواره در نقاط مختلف  محور سوادکوه شاهد حوادث تلخ جاده‌ای نیز بوده‌ایم، طرح‌هایی که بعد چهار بانده شدن برای نقاطی همچون پل پل‌سفید، جاده بالازیراب، سرخکلا، قاسم آباد، میدان زیراب، نقطه رانشی جوارم، دور برگردان برنجستانک و طرح شهید مهدوی در نظر گرفته شده بود.

اگرچه در طی این سال‌ها شاهد رونق برخی طرح‌ها بودیم اما سرنوشت برخی از آنها در حوزه پل‌سفید و زیراب هنوز بلاتکلیف است، بلاتکلیفی که فرماندار سوادکوه علت آن را به شرکت ساخت و توسعه راه‌های مازندران نسبت می‌دهد اما متولیان این شرکت ضمن آنکه معتقد‌اند کارهایی انجام شده مهم‌ترین مشکل این محور را مربوط به بحث اعتبارات، تملک و جنبه مردمی برشمردند.

عامل توقف پروژه‌های محور سوادکوه شرکت زیرساخت است

رمضان غلامی‌اِواتی فرماندار شهرستان سوادکوه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: در طی مدتی که در سوادکوه هستیم جلسات متعددی با شرکت زیرساخت در سوادکوه و تهران گذاشتیم و بحث محور سوادکوه مطرح بود، محوری که دو پیمانکار داشت که یکی از این پیمانکاران مدتی پیش کارش تمام شد اما مشکلی که وجود دارد مربوط به بازدید(بذرپاش) وزیر راه وقت از پروژه پل‌سفید بود.

وی خاطرنشان کرد: بازدیدی که ساعت 12 شب انجام شده بود و نه تنها کاری انجام نشده بود بلکه بعد بازدید پروژه متوقف شد چراکه وزیر پیشنهاد پل ساده به جای طرح پل کابلی را داده بود و بعد آن نیز مشخص نکرد چه اتفاقی باید بیفتد و فقط پیشنهاد داده بود، پیشنهادی که نه تأیید و نه رد شده بود، شرکت زیرساخت با همین حرف وزیر عملا پروژه پل سفید را بی‌نتیجه گذاشت.

غلامی اِواتی تصریح کرد:با بازدید شبانه وزیر کار تسریع پیدا نکرد و متوقف شد، در جلسه‌ای که در تهران برگزار شده بود با تغییر طرح پل مخالفت کردیم چرا که بعد ده سال مردم پل کابلی می‌خواهند، وزیر در آن بازدید دستور قاطعی نداده بود و تمام پروژه معطل مانده و از این بابت نگران هستیم.

فرماندار سوادکوه اظهار کرد: سرنوشت بقیه نقاط را نیز مشخص نکردند، قسمت بالازیراب، قاسم‌آباد، طرح میدان زیراب، منطقه جوارم منطقه خطرناکی که حتی می‌تواند خسارت جانی به بار آورد و دو سال مطالعه انجام اما کاری انجام نشد، همه این موارد مربوط به شرکت زیرساخت است، کل پروژه‌های محور سوادکوه مربوط به شرکت زیرساخت است.

غلامی اِواتی، افزود: اجرا نشدن طرح‌های محور سوادکوه باعث بلاتکلیفی مردم شده است و مردم نمی‌دانند که چه کار کنند 12 واحد مسکونی بلاتکلیف هستند، به آنها گفته شده در طرح قرار دارید اما تعیین تکلیف نکردند. باتوجه به بلاتکلیفی طرح‌های محور سوادکوه و پیگیری‌های متعدد از طریق قانونی اقدام کردیم و برای شرکت زیرساخت ترک فعل زدیم، موضوع را به دادستان اعلام کردیم و از طریق قضایی موضوع پیگیری شد که روال اداری برای این کار را طی کردیم. جلسات متعدد انجام شد و به دلیل کم‌کاری شرکت زیرساخت به دادستان نامه زدیم و مصوبات تحویل داده شد که دادستان هم از طریق قانونی پیگیری کردند.

غلامی اِواتی، یادآور شد: درمورد پل پلسفید در سازمان برنامه و بودجه کشور و در پروژه کلان کد تعریف کردیم  و در سفر شهید جمهور به مازندران 600 میلیارد تومان اعتبار گرفتیم و باید شرکت زیرساخت پیگیری و کار را انجام دهد اما همه معطل شرکت زیرساخت هستیم و صد در صد پروژه متوقف شده و عملا کاری انجام نمی‌شود.

ترک فعلی رخ نداده است
 
حسن تنها، مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه محور سوادکوه حداقل از 15 سال پیش تاکنون کارهایش در حال انجام است، خاطرنشان کرد: داستان محور سوادکوه و آن ترافیک 7 الی 8 ساعتی بود که همواره در گذشته اتفاق می‌افتاد و با اقداماتی که انجام شده بود در حال حاضر ترافیک چند ساعته نداریم و عملا آن ترافیک‌هایی که وجود داشت پس از چهار خطه شدن کل محور به غیر از نقطه پلسفید رفع شد، بحث تقاطع‌ها، زیرگذر،دور برگردان‌ها و چند نقطه ایجاد میدان نیز وجود دارد که با پیگیری مسئولین شهرستان سوادکوه باید انجام می‌شد.

وی افزود: البته بخشی از این طرح‌ها به پیمانکار داده شد اگرچه به دلیل کمبود اعتبارات کمی آهنگ انجام آرام‌تر است با این حال پیمانکار درحال انجام کار بوده و درحال حاضر زیرگذر برنجستانک را داریم که کار آن انجام می‌شود، یک سمت تمام شد و سمت دوم هم شمع‌ها ایجاد و خاکبرداری و زیرگذر مانده است.

تنها بحث ارزیابی تملک را مشکل بزرگ در محور سوادکوه برشمرد و تصریح کرد: مشکل بزرگی که در این محور داریم بحث ارزیابی تملک است در واقع یکی از دلایلی که باعث عقب افتادن برخی کارها شده همین موضوع تملک و ارزیابی زمین‌های مردم بوده که زمان‌بر و هزینه‌بر است و در زیراب بخشی از تملک‌ها هم باقی مانده است.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های مازندران در مورد طرح میدان در منطقه بالازیراب، خاطرنشان کرد: در مورد میدان بالازیراب حدود 30 تملک املاک داشتیم و حدود 17  انجام شد و 13 نفر مانده است که بخشی از آن مربوط به بحث اعتبارات بود و بعضی هم موضوع اثبات مالکیت مطرح است و بحث‌های قانونی که نمی‌توانستیم از آن عبور کنیم.

وی در مورد طرح میدان شهر زیراب که سال‌ها مطرح اما اجرایی نشده است، اظهار داشت: درمورد طرح میدان شهر زیراب یکی از کسانی که خیلی راغب به اجرای طرح نیستند کسبه و اهالی آنجا هستند، مجموعه‌ای که اجازه ندادند ساخت و توسعه وارد موضوع شود همین کسبه هستند که البته آن نقطه در محدوده شهری قرار دارد و باید شهرداری هم وارد کار شود اما کسبه‌ها و مردم محلی راغب نیستند.

تنها با بیان اینکه درمورد پل پلسفید عمده مسائل بحث اعتبارات است، افزود: البته گشایشی در حال انجام است و در بحث اعتبارات یک اقداماتی انجام شده و حرکت رو به جلویی را شاهد هستیم، موضوع تغییر طرحش هنوز صد در صد نشده و در اداره کل فنی در دست پیگیری و رایزنی است و مشاور در حال بررسی طرح بوده و هنوز تغییر تصویب نشده است.

وی درمورد نقطه رانشی جوارم در محور سوادکوه، یادآور شد: کارهای مطالعاتی ژئوتکنیکی آن را انجام دادیم، مطالعات مربوطه تصویب شد و بحث گرفتن پیمانکار مطرح بود که در دو هفته گذشته توانستیم ابلاغ مناقصه را از معاون وزیر بگیریم وکارها برای انجام مناقصه در حال انجام بوده و آگهی نیز منتشر شده است.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های استان با بیان اینکه موضوع ترک فعل شرکت زیرساخت در طرح‌های محور سوادکوه از سوی فرماندار مطرح شده است، تصریح کرد: ترک فعلی رخ نداده است و در حد بضاعت، امکانات و چیزی که بر عهده ما بوده کار انجام شد اگرچه به صورت قانونی علیه شرکت زیرساخت اقدام شد و یکی از بحث‌هایی هم که فرماندار مطرح کرد بحث جوارم بوده است اما از زمانی که در این پست قرار گرفتم تا به امروز مدارک به دادستان ارائه دادم و حدود 12 مکاتبه انجام شده را تحویل دادیم و دادستان پذیرفت.

به گزارش تسنیم، اگرچه شرکت ساخت و توسعه راه‌های مازندران در مقابل مطالبه‌گری متولیان شهرستانی نقطه مقابل است، اما آنچه که در پس این کشمکش‌ها مطرح است، کمبود اعتبارات ملی و تزریق دیر هنگام آن بوده است، اعتباراتی که حتی در پس زمینه تغییر طرح پل کابلی پل‌سفید و تملک‌ها در زیراب تاثیر مستقیمی داشته است، تاثیری که با نگاه ملی می‌تواند برداشته شود تا شاهد سرعت بخشیدن به طرح‌ها باشیم.

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا