گفتوگو| فروپاشی در کمین 48 هکتار بافت حاشیهنشین تبریز
رئیس کمیسیون عمران شهری شورای تبریز گفت: بافت ۴۸ هکتاری نشاندار پرخطر حاشیهنشین تبریز را نمیتوان مقاومسازی و درجاسازی کرد و چه با رانش کوه، چه با نشت آب و چه با زمینلرزه مستعد فروپاشی است و ناچاریم این منطقه را تخلیه کنیم. |
روحالله رشیدی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در تبریز با تأکید بر اینکه حاشیهنشینی، ابرمسئله تبریز است، گفت: حاشیهنشینی مولد مسائل و معضلات دیگر از جهات اجتماعی، شهرسازی، فرهنگی و امنیتی است.
تصور این بود که باید حاشیهنشینان را حذف کرد
وی با تأکید بر اینکه مدیریت شهری با تأخیر به این فهم رسیده که باید پیگیر مسئله حاشیهنشینی باشد، گفت: ساکنان این مناطق مردمانی بدون تریبون بوده و برای اثبات حق زیست اولیه سالها در صف بودهاند تا شناخته شوند.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز اظهار کرد: زمانی سیطره رویکردهای وارداتی نسبتبه مسائل اجتماعی باعث شده بود متولیان امر، نسبتبه واقعیت مقاومت داشته باشند و تصور این بود که باید حاشیهنشینان را بهعنوان عارضه شهری حذف کرد.
شهر را نباید به دو قطب دارا و ندار تقسیم و قطب ندار را حذف کرد
رشیدی ادامه داد: حاشیهنشینی بخشی از شهر است اما مولود مجموعه سیاستگذاریهای پیش از انقلاب بوده و مقصر شهروندان نیستند بلکه زمینه ساختاری بوده و اگر بنا بر توسعهٔ شهر باشد، باید باحضور همه نیروهای شهر توسعه یاید.
وی اظهار کرد: شهر را نباید به دو قطب دارا و ندار تقسیم و قطب ندار را حذف کرد و قطب ندار را مصرفکنندگان منفعل خدمات شهری تصور کرد؛ بلکه ظرفیتی بزرگ در خدمت توسعهٔ شهر هستند.
دلیل ناکارآمدی بافت حاشیهنشین مسکن ناکارآمد است
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز با تأکید بر اینکه توسعه در مکتب اسلام از عدالت میگذرد نه از قلع و قمع گروههای مستضعف، گفت: حاشیهنشینها جلوه شهری مستضعفان هستند.
رشیدی با اشاره به اینکه مسئلهٔ حاشیهنشینی تبریز در چند سطح پیگیری شد، گفت: حاشیهنشینی تبریز در سطوح پایین مانند خدمات روزمره، در سطوح میانی با مسائلی از قبیل مسیرگشایی یا ایجاد کاربریهای عمومی و در سطوح بالاتر با اقداماتی از قبیل تأمین مسکن مناسب پیگیری شد.
وی دلیل ناکارآمدی بافت حاشیهنشین را مسکن ناکارآمد دانست و گفت: مسیرگشایی در بافت حاشیهنشین اثر وضعی دارد و موجب توسعه، نوسازی بافت و افزایش امنیت، رشد ارزش منطقهای و ارتقای شاخصههای زیستی میشود.
مسیرگشایی 45 متری انقلاب معلق مانده بود
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز ادامه داد: در مرکز پژوهشهای شورا مطالعاتی انجام گرفت تا ببینیم قبل و بعد مسیرگشایی در تبریز چه تحولاتی رخ میدهد که عموما هم نتایج قابل توجهی به دست آمد.
رشیدی با اشاره به اینکه مسیرگشایی 45 متری انقلاب در دورهای بهعلت طراحی نامناسب معلق مانده بود، گفت: در دورهای تملکات مسیرگشایی 45 متری انقلاب رها شده بود اما در آغاز شورای ششم، شهردار وقت را مشروط بر این کردیم که پروژههای مربوط به حاشیهنشینی فعال شود.
مخالفت با انتقال بخشی از حاشیهنشینی تبریز به شهرک جوانان
وی درباره ایجاد شهرک جوانان و انتقال بخشی از حاشیهنشینی تبریز به این منطقه گفت: از ابتدا با احداث شهرک جوانان مخالف بودم و این مخالفت و انتقاد نه از حیث شهرسازی بلکه از جهات فرهنگی بود.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز، ادامه داد: حذف محلات و کوچاندن گروههای اجتماعی حتی اگر از سر اضطرار باشد، تبعاتی برای جامعه دارد و امر مطلوبی نیست.
تجربه ناموفقی در مجتمع مسکونی قطران
رشیدی افزود: چنین تجربه ناموفقی در مجتمع مسکونی قطران مشاهده شده بود که مشکلاتی با خود بههمراه داشت؛ بافت 48 هکتاری نشاندار پرخطر حاشیهنشین تبریز را نمیتوان مقاومسازی و درجاسازی کرد و چه با رانش کوه، چه با نشت آب و چه با زمینلرزه مستعد فروپاشی است و ناچاریم این منطقه را تخلیه کنیم.
رییس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز با تأکید بر اینکه تخلیه منطقه حاشیهنشین تبریز، به تأخیر افتاده است، گفت: در مواجهه با مقوله شهرک جوانان در سال 1401 و در سفر استانی شهید رییسی، وزارت مسکن در تکاپو بود کاری بکند و اراضی را از شهرداری تحویل گرفتند که پیش از شورای ششم، در سال 1399 نیز، 10 هکتار تحویل گرفته بودند تا ساکنان منطقه پرخطر جابهجا شوند.
باید از تراکم 48 هکتاری حاشیهنشین کاسته شود
رشیدی ادامه داد: در اواخر سال 1401، شهرداری تبریز با توصیه شورا لایحهای هزارمیلیارد تومانی برای هزار و 500 واحد در اراضی 10 هکتاری آورد که نهایتا در 1402 کلنگزنی شد و در چند بلوک کار شروع شده است.
وی اظهار کرد: هدفگذاری هزار و 500 واحدی شهرک جوانان، گام بزرگی است و این ملاحظه باید رعایت شود که واحدهای مسکونی باید به ساکنان مناطق پرخطر تعلق پیدا کند و شهرداری نباید با آن اراضی سوداگری کند و باید از تراکم 48 هکتاری حاشیهنشین کاسته شود.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز با اشاره به اینکه از شهرداری تبریز خواسته شد تا شیوهنامهای برای انتقال حاشیهنشینی تدوین کند، گفت: امیدواریم در پایان شورای ششم برحسب وعده عملیاتی شهرداری، شاهد انتقال حاشیهنشینی در تبریز باشیم.
حاشیهنشینان باید با کمترین هزینه، صاحب خانه نسبتا امن شوند
رشیدی ادامه داد: شهرداری درخصوص این شیوهنامه، توضیحی دارد که راه و شهرسازی باید متولی جابهجایی باشد چون مسئول تولید مسکن راه و شهرسازی است اما به نظر من، چون شهرداری هزینه میکند باید شورا و شهرداری تبریز بر این مسئله نظارت کند و تضمین کند چه کسانی در این شهرک، سکونت خواهند یافت.
وی افزود: دولت نیز در این زمینه باید همکاری کند؛ مشکل آب و برق و گاز و فاضلاب این مناطق باید حل شود، داوطلبان باید مشخص شوند، تهاتر درستی انجام شود، مردم گرفتار مسائل مالی نشوند و توانایی تأدیه مطالبه شهردادی را داشته باشند و انتقال حاشیهنشینی باید به نحوی باشد که حاشیهنشینان با کمترین هزینه، در محل جدید صاحب خانه نسبتا امن شوند.
شهرک جوانان تبریز در شورای عالی معماری شهرسازی محدود شد
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز با اشاره به اینکه برخی بلوکها در شرف تکمیل هستند، گفت: شهرک جوانان تبریز بهخاطر قرار گرفتن در حریم فرودگاه، محدویت ارتفاع دارد و از طرفی مشرف به گسل شمالی تبریز است و در حریم رودخانه کومورچای قرار دارد و در شورای عالی معماری شهرسازی محدود شده است.
رشیدی با تأکید بر اینکه بلندمرتبهسازی در این شهرک انجام نمیشود، گفت: این واحدها در متراژهای مختلف ارائه خواهد شد و چند بلوک با سرعت بیشتری آماده میشود که امیدواریم با فراهم شدن زیرساختها، از آمار حاشیهنشینی تبریز بکاهیم.
.
انتهای پیام/.
© | خبرگزاری تسنیم |