اتصال یاسوج به آزادراه «شیراز – اصفهان» مطالبه مردم
مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از دولت چهاردهم مطالبه اتصال مرکز استان به آزاد راه شیراز – اصفهان را دارند و خواهان تعریف و اجرای این پروژه هستند. |
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از یاسوج، مردم کهگیلویه و بویراحمد از دولت چهاردهم مطالبه اتصال مرکز استان به آزاد راه شیراز-اصفهان را دارند و معتقد بوده دولت میتواند در اولین سال خدمت این پروژه را به مردم هدیه کند تا برای همیشه از وزارت راه و شهرسازی دولت مسعود پزشکیان برای مردم به یادگار بماند.
در بسیاری از استانهای کشور هم اکنون دغدغه تکمیل آزادراههای خود را دارند، اما در استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود خدمات کمسابقه دولتهای مختلف در 45 سال اخیر به دلیل عمق محرومیت تاریخی، هنوز از عدم تکمیل زیرساختها از جمله حوزه راهسازی رنج میبرد تا جایی که راه ارتباطی برخی روستاها با اولین بارش برف و باران قطع میشود.
هزینه یک کیلومتر راهسازی در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن و داشتن طبیعت خشن در برخی مواقع 7 برابر برخی استانهای دیگر بوده و همین امر نیز سبب شده که با وجود کارهای بزرگ در حوزه راهسازی در 4 دهه اخیر، اما همچنان در حوزه حمل و نقل از جمله زمینی و حتی هوایی مشکلاتی را داشته باشیم.
نقش توسعه حمل و نقل در توسعه اقتصادی انکارناپذیر است، کیست که نداند یکی از مهمترین شرایط برای پذیرش سرمایهگذاری توسط یک سرمایهگذار تسهیل در فرایند حمل و نقل بار و مسافر است و وقتی در استانی حتی با وجود داشتن ظرفیتهای کمنظیر در حوزه اقتصادی، هنوز راه مناسب و پروازهای مناسب نباشد، نباید انتظار افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی داشته باشیم.
کاهش دو ساعته مسیر یاسوج – تهران
0 مهرماه 1402 با حضور رئیس جمهور وقت شهید سیدابراهیم رئیسی، بزرگترین آزادراه کشور بنام آزادراه شیراز – اصفهان به طول 212 کیلومتر افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت، این آزادراه در نزدیکی دهستان کاکان از توابع کهگیلویه و بویراحمد میگذرد و تنها 68 کیلومتر با مرکز این استان فاصله دارد که بعد از افتتاح شاهد افزایش تردد در این جاده فرعی هستیم تا جایی که روزانه در این محور چندین تصادف به وقوع میپیوندد.
دهستان کامان به عنوان یکی از قطبهای کشاورزی خاصه در تولید سیب استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که بعد از افتتاح این آزاد راه روزانه شاهد تردد کامیونهای زیادی است، در حالی جاده از ایمنی و استاندارد لازم برخوردار نیست.
اتصال یاسوج به شبکه آزاد راه مسیر یاسوج ـ تهران دو ساعت کوتاهتر میشود و اجرای این پروژه از سمت اقلید 60 کیلومتر طول دارد که امیدوارم مسئولان کشوری در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند و مردم این دیار را خوشحال کنند.
مطالبه مردم از دولت چهاردهم
محمدرضا مصلحی از اهالی کاکان بویراحمد میگوید: مردم انتظار دارند دولت چهاردهم به عنوان هدیه در سال اول آغاز به کار این دولت، اتصال یاسوج به آزاد راه شیراز – اصفهان را تعریف و اجرایی کند تا برای مردم به یادگار بماند.
وی با بیان اشاره به افزایش تردد از جاده فرعی کاکان خاطرنشان کرد: با افتتاح آزاد راه شیراز به اصفهان بسیاری از مسافران و کامیونهای باربری مرکز کشور به جنوب و بالعکس این مسیر را انتخاب میکنند زیرا کهگیلویه و بویراحمد چهارراه اتصال مرکز و جنوب کشور است.
همت علیزاده یکی دیگر از اهالی کاکان به تسنیم میگوید: با افتتاح آزادراه شیراز به اصفهان بسیاری از مسافران و کامیونها از مرکز کشور برای رفتن به جنوب و بالعکس این مسیر را انتخاب میکنند و در تقاطع به سمت کاکان دیگر از ادامه مسیر آزاد راه منصرف و از این مسیر به یاسوج و به جاده پاتاوه – دهدشت یا بابامیدان میپیوندند.
پروژه یاسوج – اقلید لنگ اعتبار
پروژه احداث جاده یاسوج به اقلید به طول 37 کیلومتر در دولت قبل وارد فاز اجرا شد که در صورت تسریع در روند اجرایی این پروژه بخشی از مشکل اتصال یاسوج به آزاد راه شیراز – اصفهان حل خواهد شد و در زمان کمتری شاهد تکمیل و بهره برداری از پروژه خواهیم بود.
مطالعات پروژه یاسوج – اقلید به طور کامل انجام شده و بخشی از آن از جمله پروژه تقاطع غیر همسطح مهریان اجرایی شده و هماکنون بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که البته برای تکمیل و بهره برداری 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
شیرمحمد راستا، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه هزینه راهسازی در استان بالا بوده و امکان تعیین تکلیف این پروژه در یک و یا دو سال وجود ندارد، افزود: در مسیر جاده یاسوج به اقلید سه تونل پیش بینی شده که مرکز استان را به آزادراه وصل میکنند.
حمیدرضا پیمانجو، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به افزایش تردد در جاده کاکان بعد از افتتاح آزاد راه شیراز به اصفهان یادآور شد: نقاط حادثهخیز، قوسها و پیچدههای تند و ابنیه فنی و پلهای نیاز به تعریض دارند، پروژه تعریف عملیاتی میکنیم.
بررسی خبرنگار تسنیم نشان میدهد، بخشی از جاده یاسوج به اقلید دو بانده شده و 460 میلیارد تومان هم از اعتبارات سفر دولت قبل برای تعریض آن اختصاص یافته که میتواند مسیر اتصال به آزادراه را فراهم کند و هم اکنون مردم کهگیلویه و بویراحمد منتظر همت دولت چهاردهم برای گرفتن یک هدیه هستند.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |