تخصیص 11 میلیارد دلار توسط رهبر انقلاب برای حل مسائل کشور
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری از تخصیص ۱۱ میلیارد دلار توسط مقام معظم رهبری برای حل برخی مسائل کشور خبر داد و گفت : باید از این منابع بهدرستی استفاده و موانع موجود در تخصیص بودجه را برطرف کنیم. |
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، آقامحمدی، در نشست کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق در شرکت سپاد خراسان در کنار مسئولان و فعالان اقتصادی، بر اهمیت کارهایی که در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور انجام میشود، اظهارداشت : بسیاری از مسائل اقتصادی و اجتماعی به بحث و تبادلنظر نیازمند هستند و بدون اراده و هماهنگی، مشکلات حل نخواهند شد.
وی با اشاره به اینکه ما باید راهحلهای بومی و مناسب برای کشور پیدا کنیم و فقط نوشتن راهحلهای کلی کارساز نخواهد بود ، افزود : مردم نیز باید وارد میدان شوند و دولت باید حمایتهای لازم را از آنها به عمل آورد.
رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کرد :اهمیت تغییر روشها و ضرورت بازبینی ساختارهای اجرایی کشور مهمترین است بنابراین اراده جمعی لازم است تا بتوانیم تغییرات مورد نیاز را در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی کشور اعمال کنیم و برای رسیدن به راهحلهای عملیاتی باید با دقت و حوصله کار شود.
آقا محمدی به مشکلات در مناطق کمتر برخوردار کشور پرداخت و تصریح کرد: با وجود حضور نهادهای حمایتی متعدد، هنوز مشکلات جدی در این مناطق وجود دارد وبا تغییر در رویهها و هماهنگی بیشتر در جهت حل مشکلات تلاش بیشتری داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت ایجاد تغییرات بنیادین افزود: این کار اکنون شروع شده و چون میتواند به تحولی بزرگ تبدیل شود پس همه ما باید به تحقق این تغییر کمک کرده به طور مثال در گذشته هر ادارهای به صورت جداگانه فعالیت میکرد، اما اکنون باید با تخصصهای مختلف و بهصورت هماهنگ باشد همانطور که در نظام پزشکی، پزشک عمومی ابتدا وضعیت بیمار را ارزیابی کرده و در صورت نیاز به متخصص ارجاع میدهد، در اقتصاد نیز لازم است چنین رویکردهایی با ایده های نو اعمال شود.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری همچنین بیش از 30 درصد از هزینههای تمامشده کالاها را مربوط به بخش لجستیک دانست و گفت : اگر بتوانیم در این بخش بهینهسازی کنیم، تأثیرات بزرگی بر قیمت کالاها و رقابتپذیری اقتصادی خواهیم داشت و ما باید منابع موجود را بهدرستی مدیریت کنیم و برای اجرای پروژهها از ظرفیتهای بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.
آقا محمدی اظهار کرد : 11 میلیارد دلار توسط مقام معظم رهبری برای حل برخی مسائل کشور تخصیص داده شده و باید از این منابع بهدرستی استفاده کنیم و موانع موجود در تخصیص بودجه را برطرف کنیم.
وی همچنین به لزوم بهکارگیری تجربیات کشورهای دیگر، مانند ترکیه و یونان، در مسائل مرزی و لجستیکی اشاره کرد و افزود: باید سیستمهایی مانند دروازههای مرزی مشترک ایجاد کنیم تا مشکلات مرزی به حداقل برسد و باید در حوزه اقتصاد تمرین کنیم و از رویکردهای جزیرهای دور شویم. همانگونه که در مناطق مختلف کشور مانند همدان، لرستان، کرمانشاه و ایلام اقداماتی برای هماهنگی انجام دادیم، در اینجا نیز باید به سمت مدیریت یکپارچه حرکت کنیم.
آقا محمدی اذعان کرد: ما در حال حاضر 9 منطقه آمایشی مصوب داریم و باید از این ظرفیتها استفاده کنیم لذا با همکاری میان مناطق، میتوانیم راهحلهای عملی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور پیدا کنیم.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، با تأکید بر اهمیت همکاری بین بخشهای دولتی و خصوصی، اظهار داشت: این جمعی که بدون اجبار و الزام قانونی دور هم جمع شدهاند، دغدغه عظیمی که دارند بسیار ارزشمند است.
وی افزود: جمع کردن ارکان صادرات کشور دور یک میز و توسعه مسیرهای ترانزیتی کشور، کار بسیار بزرگی است. بدون شک باید مردم را پای کار بیاورید، تغییر روش با بخشنامه حل نمیشود و همین نشستها نیاز است سازماندهی شود و در قالب یک دبیرخانه چارچوببندی شده، شفاف باشد.
آقامحمدی ادامه داد: رهبری 11 میلیارد دلار برای حل مسائل اینچنینی تخصیص داده اند. جا دارد برای گرفتن اعتبارات از همین محل، پیگیریها را انجام دهید.
ریگی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، نیز اظهار داشت: طرح توسعه محور شرق، یکی از دلایل اساسی بوجود آمدن منطقه آزاد چابهار بود هم افزایی و تعالی برنامههای تجاری مثلث لجستیکی چابهار، مشهد، تبریز و تمام مناطق آزاد و ویژه در این منطقه موضوع اصلی این نشستها است.
حامد صالحی، دبیر کارگروه هماهنگی توسعه شرق، نیز تاکید کرد: امروز ما با حداقل ظرفیت 20 میلیون تن ترانزیت آسیای میانه به افغانستان از طریق چابهار مواجه هستیم که توان تأمین زیرساختهایش را نداریم. انجمن کارفرمایی بخش خصوصی آمادگی سرمایهگذاری در بخشهای توسعه و بهرهبرداری کریدور شرق را دارد. کریدورها در کشور ما مسئول مستقیم ندارد.
سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان، در ادامه افزود: پتانسیل ایجاد کارگروه مرکزی توسعه کریدور شرق به مرکزیت استان خراسان رضوی وجود دارد. پیشنهاد میشود ریاست این کارگروه به صورت دورههای دوساله بین استانداران استانهای شرقی گردش کند.
وی افزود: برای توسعه این کریدور، انگیزههای بسیاری از سمت افغانستان وجود دارد اما مسلما معطل نمیمانند. در هر بازه زمانی کوتاه یک ایده و یک مسیر جدید در حال ایجاد است و ما بهدلیل تحریمهای داخلی و خارجی، از این مسیرها جا میمانیم.
جعفری، معاون هماهنگی استان خراسان جنوبی، بر نیاز به اعتبارات ملی برای پروژه کریدور شرق، نوسازی ناوگان باری و توسعه زیرساختهای رفاهی و خدماتی تاکیدکرد و گفت: اعتبار ویژه برای توسعه زیرساختهای رفاهی و خدماتی کریدور ها لازم است. برای مثال پروژه راه آهن چابهار، نیشابور، مشهد که اعتبار پروژه اکنون جابجا شده و از اولویت خارج شده است.
وی افزود: درمورد توسعه کریدورها صحبت میشود اما مشکل سوخت کامیون دارها همچنان پابرجاست و نمیگذارد پروژه بازدهی داشته باشد. همدلی استان های شرقی رکن اصلی به ثمر رسیدن طرح توسعه کریدور شرق است.
نوریزاده، معاون هماهنگی استان خراسان رضوی، نیز اظهارداشت: برای تأمین زیرساختهای حمل و نقلی، بخش خصوصی و سرمایه مردمی را پای کار بیاوریم. با تکیه بر اعتبارات محدود دولت، انجام این امر مهم مدتها طول خواهد کشید.
وی افزود: گمرک سرخس نقطه عطف اتصال به حوزه CIS است و باتوجه به اینکه کشورهایی مصرفگرا هستند و بازارهایشان به شدت برای صادرات کالای ایرانی مناسب است، منطقه سرخس نیازمند توجه ویژه است.
ایوب کرد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای سیستان و بلوچستان، نیز اظهارداشت: پیشرفت های لجستیکی خوبی انجام شده اما تنها حلقه مفقوده ابر پروژه توسعه کریدور شرق، تخصیص اعتبار است و اگر به توصیه رهبری نبود، پروژه تا اینجا هم پیش نمیرفت. برای مثال در بخش جادهای، 1095 کیلومتر مسافت شمال به جنوب است و 955 کیلومتر تبدیل به جاده شده که یکی از 10 پروژه مهم راه در کشور است اما ادامه پیشرفت همین پروژه هم منوط به تخصیص اعتبار است.
وی خاطرنشان کرد: باید این پروژه از هرمنبعی که ممکن است تأمین اعتبار شود تا این امر مهم انجام شود. کریدور زاهدان به مشهد، 23 قطعه است و به پیمانکاران سپرده شده و همچنان درگیر مشکل اعتباری است. همچنین توسعه ناوگان و توسعه پایانههای ترانزیتی دو نیاز اصلی برای تکمیل توسعه این کریدور است.
محمدعلی خاشی، ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیرکل گمرک زاهدان، گفت: ما در گمرکات کشور با ضعف شدید نیروی انسانی مواجه هستیم. توسعه کریدور شرق، نیاز به احیا نیرو دارد. شبانه روزی شدن گمرکات که توصیه رییس جمهور شهید بود، نیاز به افزایش نیرو دارد و همچنان به ما مجوز استخدام نمیدهند.
علیپور، رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه دوغارون، نیز اظهار کرد: افزایش بیرویه پرسنل دستگاههای دولتی، باعث میشود سختگیریهای بیش از حدی از سمت گمرک و دولت اعمال شود. مدیریت واحد نیاز است.
انتهای پیام/282
© | خبرگزاری تسنیم |