"تقویت حملونقل عمومی" تنها راه حل مشکل ترافیک قم
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفت: تا زمانی که ما به دنبال راهکاری به غیر از تقویت حملونقل عمومی برای حل مشکلات ترافیکی شهرمان باشیم، مسیر اشتباهی را طی کردهایم. |
سید محمدحسین دهناد در گفتگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به وضعیت ترافیکی و حملونقل قم از گذشته تاکنون اظهار داشت: ابتدا ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که وضعیت ترددها در سطح شهر به چه صورت است؟ شهر قم در 2 مرحله مورد مطالعات جامع حملونقل قرار گرفت.
دهناد گفت: در آمارگیری که در این مطالعات جامع حملونقل صورت گرفت تا بدانیم شیوههای مختلف حملونقل چه سهمی دارند. این آمارگیریها در سال 82 و 97 اتفاق افتاد. در سنوات گذشته معمولا به این صورت بود که منابع درآمدی که برای شهرداری پیشبینی شده است، 30 درصد آن برای هزینههای جاری صرف میشود و بیش از 70 درصد آن برای کارهای عمرانی هزینه میشود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در تشریح مدیریت بودجه و مأموریتهای شهرداری بیان کرد: در بودجه شهرداری از این 70 درصد هزینه 6 مأموریت دیده شده که یکی از عمدهترین آنها مربوط به حوزه حملونقل و ترافیک است که سهم 65 درصدی را به خود اختصاص داده است.
وی عنوان کرد: چنانچه بخواهیم یک بررسی انجام دهیم، سهم حملونقل شخصی از سفرهای درونشهری قم در سال 82 تقریبا 21 درصد بوده که در حال حاضر این رقم به 47 درصد رسیده است. از طرفی سهم حملونقل عمومی از سفرهای درونشهری قم از 21.7 درصد به 11.9 درصد رسیده است. بنابراین طی 15 سال گذشته حملونقل عمومی یک سهم کاهشی داشته و میزان سهم حملونقل خودروهای شخصی روبه افزایش بوده است.
دهناد با بیان راهکارهای سند جامع حملونقل شهری تصریح کرد: طرح جامع حملونقل در سال 97 بر اساس آمارگیری انجام شده مورد بازنگری قرار گرفت و به همین جهت برای مدیریت ترافیک و ایجاد شرایط مطلوب 15 راهکار پیشنهاد داده شد. ازجمله این راهکارها شبکه معابر، پیادهروها، احداث پارکینگ، اتوبوسرانی، قطار شهری و غیره در سرفصل اقدامات قرار گرفت.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: ما در سال 1402 بیش از 431 میلیارد تومان برای احداث تقاطعهای غیرهمسطح برنامهریزی کرده بودیم که 356 میلیارد تومان آن که معادل 83 درصد بود محقق شد. ما سال گذشته 170 میلیارد تومان به جهت خرید ناوگان اتوبوس صرف کردهایم.
عضو شورای شهر قم افزود: ما سال گذشته در بودجه دولت و طبق یک قانونی که در مجلس مطرح شد، آنهایی که رأی قلع بر ساختمانهای خود داشتند میتوانستند با پرداخت جریمه رأی قلع خود را به اغما تبدیل کنند. اما قانونگذار این قانون را مشروط بر این گذاشت که این پول را باید صرف توسعه ناوگان حملونقل عمومی انجام دهید.
دهناد اذعان کرد: سال گذشته در قم چیزی حدود 180 میلیارد تومان بابت این قانون جمعآوری شد. این 180 میلیارد تومان به همراه 170 میلیارد تومان منابع داخلی متأسفانه به سمت پر کردن تعداد ناوگان استاندارد حملونقل شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: تا زمانی که ما به دنبال راهکاری به غیر از تقویت حملونقل عمومی برای حل مشکلات ترافیکی شهرمان باشیم، مسیر اشتباهی را طی کردهایم. چراکه تجربه دیگر شهرهایی مانند تهران بزرگ مقابل چشمان ما است.
وی خاطرنشان کرد: مطالعات جامع حملونقل شاخص آمارگیری است که در کل شهر انجام میشود. بررسی کارت بلیطهایی که کشیده میشود آمار دقیقی را به ما نشان میدهد. چراکه عمده پرداختها به صورت الکترونیک انجام میشود. درحال حاضر روزانه 105 هزار نفر از ناوگان حملونقل عمومی استفاده میکنند.
دهناد درخصوص اقداماتی که در مسئله انسان محوری که یکی از رویکردهای سند توسعه حملونقل جامع استان است عنوان کرد: رویکرد انسان محوری به این نکته تأکید دارد که باید شهر را برای جابجایی ایمن و مناسب انسانها طراحی کنیم و چنانچه این انسان محوری نباشد شاهد کاهش ایمنی در سطح شهر خواهیم بود.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |