تأسیس اولین شهربازی فکری خاورمیانه در مشهد
مدیر مجموعه سرزمین هنر، از پیشنهاد تأسیس اولین شهربازی فکری خاورمیانه در مشهد به شهرداری خبر داد و گفت:هدف این پروژه،فرهنگسازی و ایجاد بستری برای آموزش بحرانهایی همچون کمآبی است. |
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد،محمدعلی صباغی، امروز در افتتاحیه اولین فرهنگستان بازیهای فکری و سرگرمیهای سالم کشور با تأکید بر اهمیت پیوست فرهنگی در تولیدات فرهنگی کشور،اظهارداشت: یکی از مشکلات اصلی حوزه فرهنگی نبود پیوست فرهنگی در تولیدات است. وی ادامه داد: اگر محصولات فرهنگی ما بدون پیوست فرهنگی مناسب تولید شوند، تنها به فعالیتهای بازاری و اقتصادی تبدیل خواهند شد که بعضاً ضدفرهنگی هستند.
این فعال فرهنگی افزود: هدف مجموعه سرزمین هنر، توسعه تولیدات فرهنگی با تأکید بر فرهنگسازی در حوزه کودکان و نوجوانان است.
صباغی با اشاره به تجربیات خود در سینما، عنوان کرد: پس از سالها تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیده است که بازیهای فکری، اگر با پیوست فرهنگی مناسب عرضه شوند، میتوانند تأثیرات عمیقی در انتقال ارزشهای فرهنگی داشته باشند.
وی به عنوان نمونه، بازی مافیا را مثال زد که با یک پیوست رسانهای قوی توانسته در سالهای اخیر مخاطبان گستردهای در کشور پیدا کند تصریح کرد: این بازی، که بهطور مشخص از نظر فرهنگی بومی نیست، با هدف اقتصادی تولید شده اما نشان داده که چقدر میتواند بر جوانان و خانوادهها اثرگذار باشد.
مدیر یک مجموعه خصوصی فرهنگی، هنری با اشاره به بازار گسترده بازیهای فکری گفت: ما تلاش کردهایم با استفاده از پیوست فرهنگی قوی، بازیهایی تولید کنیم که علاوه بر سرگرمی، ابزار تبلیغاتی موثری نیز باشند.
به گفته صباغی، این مجموعه به طور ویژه با نهادهایی همچون شهرداری و سازمان میراث فرهنگی وارد رایزنی شده تا بازیهایی با محتوای صنایع دستی و گردشگری تولید کند. به عنوان نمونه، مجموعه قصد دارد تا نوروز 1403 سه بازی جدید در حوزه میراث فرهنگی و شاهنامه تولید کند که به زائران و مسافران شهر مشهد ارائه خواهد شد.
وی تأکیدکرد: این بازیها میتوانند تجربهای ماندگار و متفاوت برای گردشگران ایجاد کنند و آنها را تشویق به ماندگاری بیشتر در شهر کنند.
این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به پروژههای این مجموعه گفت: این مجموعه تاکنون بیش از پنجاه بازی اورجینال تولید کرده است. از جمله بازیهای معروف این مجموعه میتوان به بازیهایی با محتوای فرهنگی مثل “عشق قلعه”، “عملیات اصلی” و “سیزده به در” اشاره کرد.
صباغی بیان کرد: این بازیها به منظور ترویج فرهنگ بومی و ارزشهای اصیل در بین خانوادهها و نوجوانان تولید شدهاند و تاکنون بازخوردهای مثبتی نیز داشتهاند.
وی درباره برنامه های آینده این مجموعه عنوان کرد: برای نخستین بار در ایران، یک فیلم سینمایی مرتبط با بازیهای کودک و نوجوان و با محوریت فرهنگ و لهجه مشهدی تولید کردهاند.
این فعال فرهنگی افزود: این فیلم به زودی به بازار عرضه خواهد شد و امیدوار است که بتواند مکملی فرهنگی برای بازیهای مرتبط باشد. تولید فیلمها و انیمیشنهای بومی با الهام از فرهنگ ایرانی میتواند نقش مهمی در انتقال هویت فرهنگی به نسلهای جوان داشته باشد.
صباغی با اشاره به محدودیتهای مالی، گفت: تاکنون این مجموعه بدون حمایتهای دولتی فعالیت کرده و امیدوار است که با جذب منابع مالی بیشتر، بتواند در حوزه تولیدات فرهنگی نقش مؤثرتری ایفا کند.
ساخت اولین شهربازی فکری کشور و خاورمیانه در مشهد
وی بر ضرورت حمایت از طرحهای فرهنگی برای مقابله با بحرانهای اجتماعی، از پیشنهاد خود به شهرداری مشهد جهت راهاندازی شهربازی فکری سخن گفت این فعال عرصه فرهنگی تصریح کرد: یکی از نیازهای فوری شهر، فرهنگسازی برای بحران آب است و مجموعههای شهری مانند مشهد شهر دوستدار آب میتوانند با همکاری نزدیکتری به آموزش و آگاهیبخشی عمومی در این زمینه بپردازند.
صباغی افزود: این پیشنهاد را به شهرداری ارائه دادیم و آمادهایم با دریافت حمایت و فضاهای شهری لازم، اولین شهربازی فکری کشور و خاورمیانه را در مشهد تأسیس کنیم. این پروژه بهگونهای طراحی شده که تمام شهروندان بتوانند از آن بهرهمند شوند و اوقات مفرحی را همراه با یادگیری و افزایش آگاهی فرهنگی تجربه کنند.
وی تاکید کرد: چنین پروژههایی در برخی کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا و آلمان وجود دارند و این مجموعه آمادگی دارد با در نظر گرفتن امکانات موجود، این تجربه را در کشور پیادهسازی کند.
این فعال عرصه فرهنگی ادامه داد: در قالب یک برنامه ویژه، هر جمعه اجرای رایگان بازیهای فکری را برای شهروندان مشهدی برگزار میکند و از این طریق به ترویج سرگرمیهای هدفمند فرهنگی میپردازد.
صباغی همچنین با اشاره به مشکلات موجود در صنعت بازیسازی، به مسئله چاپ بهعنوان یکی از چالشهای مهم اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات بزرگ در کشور ما، مسئله نوسانات قیمت چاپ و دسترسی محدود به زیرساختهای چاپی است.
وی ادامه داد: مجموعه سرزمین هنر توانسته است با ایجاد زیرساختهای چاپی مستقل، این چالشها را مدیریت کند. این امر باعث شده که روند تولید بازیهای ما با ثبات بیشتری پیش رود و زمان و هزینهها را بهطور چشمگیری کاهش دهد.
این فعال عرصه فرهنگی در خصوص قیمتگذاری بازیها توضیح داد: هدف مجموعه این است که بازیها برای اقشار مختلف جامعه، بهویژه خانوادههای کمبرخوردار، نیز در دسترس باشند.
صباغی افزود: بازیهای تولیدی در دو نسخه اقتصادی و ویژه (ویآیپی) عرضه میشوند تا همه افراد، حتی با بودجههای محدود، بتوانند از آنها بهره ببرند.
وی با اشاره به تجربه توزیع بازیها در حاشیه شهر،گفت: ما از دو سال گذشته داوطلبانه توزیع رایگان برخی از بازیهای خود را در مناطق کمبرخوردار آغاز کردهایم و امیدواریم بتوانیم این فعالیت را ادامه دهیم.
این فعال عرصه فرهنگی همچنین از نقش بسیج هنرمندان بهعنوان یک پشتیبان معنوی یاد کرد و گفت: تولید یک بازی به هنرمندان مختلف، از سناریونویس و طراح گرافیک تا سازندگان و پخشکنندگان، نیاز دارد و ما از همکاری هنرمندان با ظرفیت بسیج بهرهمندیم.
صباغی افزود: با توجه به وجود زیرساخت های موجود در این مجموعه بازی ساز، طراحی و ساخت این بازی با مشارکت 16 نفر از علاقه مندان و افراد با تجربه طی یک هفته به نتیجه رسید؛ در این بازی، مخاطبان با روایت حماسه ای از دوران دفاع مقدس که بر گرفته از رشادت ها و شخصیت شهید علی غیور اصلی است، بیشتر آشنا میشوند.
در ادامه این مراسم از بازی فکری “عملیات اصلی” برگرفته از رشادتهای شهید “غیور اصلی” در مشهد رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار تسنیم، سردار شهید “علی غیور اصلی”، چهارم بهمن سال 1331 در مشهد به دنیا آمد و در تاریخ 9 مهرماه سال 1359بر اثر انفجار خودرویش توسط منافقین از ناحیه سر، شکم و پا به شدت آسیب دید و در بیمارستان سوسنگرد به فیض عظیم شهادت نایل شد.
انتهای پیام/282
© | خبرگزاری تسنیم |