Get News Fast

 

تک‌سرنشین بودن و خودروهای شخصی؛ مهمترین عامل ترافیک قم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: یکی از عوامل عمده ترافیک در شهر قم، تک سرنشین بودن و استفاده از خودروهای شخصی است.

رضا خانه‌ زاد یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به تغییرات تحولی در حوزه حمل‌ونقل شهری قم گفت: مجموعه شهرداری قم در توجه ویژه‌ای به طرح جامع حمل‌ونقل مطرح شده است. در همین راستا مجموعه مدیریت شهری ایجاد رینگ‌های ترافیکی و تقاطع‌های غیرهمسطح را دستورکار خود قرار داده است.

خانه‌ زاد یزدی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های پیش‌بینی شده ما از 35 دستگاه تقاطع غیرهمسطح تاکنون 23 دستگاه عملیاتی شده است. امسال نیز 10 دستگاه غیرهمسطح نیز در برنامه‌های ما قرار دارد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با تأکید بر این‌که یکی از عوامل عمده ترافیک در شهر قم، تک سرنشین بودن و استفاده از خودروهای شخصی است، بیان کرد: سعی ما بر این بود که مسائل حمل‌ونقل شهری در دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را با یکدیگر تلفیق کنیم. در گام اول بحث مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس را در دستورکار قرار دادیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر چیزی بالغ بر 110 ایستگاه اتوبوس مناسب‌سازی شده و تا پایان سال به 200 ایستگاه خواهد رسید. گام بعدی ما این بود که بتوانیم بحث ناوگان شهری را در حوزه سخت‌افزاری به حد قابل قبولی برسانیم. از طرفی به جهت تسهیل استفاده مردم از حمل‌ونقل ناوگان عمومی 5 روش را تعریف کردیم.

خانه‌ زاد یزدی تصریح کرد: ما برای اینکه مردم از زمان دقیق رسیدن اتوبوس مطلع شوند، مستلزم این بودیم که از بستر نرم‌افزار استفاده کنیم، حتی مسیر را به سمتی بردیم که مردم بر ما نظارت کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه سهم مالکیت خودرو افزایش پیدا کرده است، گفت: ما سعی بر این داریم سامانه حمل‌ونقل عمومی برای مردم قابل اتکا باشد. مردم اگر بدانند که با یک هزینه کمی می‌توانند از نزدیک‌ترین ایستگاه محل سکونت خود به مقصد برسند، طبیعتا سراغ دیگر گزینه‌های حمل‌ونقل نمی‌روند. 

وی درباره بودجه تهیه محتوای آموزشی افزود: امسال بودجه تهیه محتوای آموزشی در زمینه حمل‌ونقل و ترافیک فقط برای حوزه معاونت 1 میلیارد تومان تخصیص داده شده است. این رقم فارغ از بودجه فرهنگ شهروندی که بالغ بر 7 میلیارد تومان است که در سازمان فرهنگی_ورزشی وجود دارد.

خانه‌ زاد یزدی اذعان کرد: برای مثال ما سازمان ترافیک را با یک بودجه‌ای مکلف کرده‌ایم تا به همراه مدرس حرفه‌ای و پلیس راهور به مدارس مجاور معابر اصلی و پرخطر حاضر شوند، بحث آموزش را انجام دهند. این همکاران تا به امروز تعداد 60 مدرسه را از ابتدای سال تحصیلی آموزش داده‌اند. کمااینکه ما در ساخت کلیپ‌های آموزشی نیز شروع به کار کرده‌ایم. 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم بیان کرد: شهرداری صرفا تنها نهاد مباحث فرهنگی نیست. دیگر نهادها و ارگان‌ها متولی نیز باید پای کار بیایند و به مجموعه شهرداری کمک کنند. 500 میلیون تومان بودجه مصوب سال 1402 بوده که بالغ بر 150 میلیون تومان آن را برای حوزه فرهنگ‌سازی جذب کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه خرید اتوبوس یک قراردادی را با سازمان شهرداری‌ها منعقد کردیم، مبنی بر اینکه 30 درصد هزینه اتوبوس‌ها را شهرداری بپردازد که پرداخت کردیم و 70 درصد را وزارت کشور تخصیص دهد. از 99 دستگاه اتوبوسی که باید تأمین می‌شد 49 دستگاه اتوبوس وارد قم شد، اما 50 دستگاه باقیمانده به خاطر عدم پرداخت وزارت کشور تاکنون تأمین نشده است.

خانه‌ زاد یزدی عنوان کرد: در راستای انسان محوری، ما طی ابلاغیه سال 99 مبنی بر اینکه تقاطع‌های چراغدار را افزایش دهیم که جهت تسهیل عبور و مرور عابرین پیاده را فراهم کنیم. سال 1401 ، 46 تقاطع چراغدار را در سطح شهر گذاشتیم که امروز به 54 عدد رسیده است. ما ابتدای سال 1402 ، 13 سامانه ثبت تخلف داشتیم که در حال حاضر این عدد به 42 عدد رسیده است. طبق آخرین آماری که از پلیس راهور گرفته‌ایم 31 درصد کاهش را داشته‌ایم.

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا