روایت دقیق زنانه از «اتحاد نیروهای مقاومت و مردم در غزه»
پژوهشگر حوزه و زن و خانواده گفت: روایت زنان غزه، زندگی در این منطقه را دقیقتر نشان میدهد و همبستگی جریان مقاومت و مردم را برای جهانیان روشن میکند. |
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام و المسلمین مهدی سنجرانی، پژوهشگر حوزه و زن و خانواده، در دومین نشست از سلسله نشستهای «نسبت میان زنان و مقاومت» که با محوریت «گزارشی از کنشگری زنان و دختران فلسطینی در روایت زندگی در میانه جنگ غزه» ظهر امروز به صورت حضوری و برخط در محل ساختمان پژوهشکده زن و خانواده در قم برگزار شد عنوان کرد: غزه باریکهای است که اسرائیل پس از اشغال فلسطین و آواره کردن مردم این کشور و بیرون راندن اجباری آنان از سرزمینشان، بخشی از مردم فلسطین در این منطقه ساکن شدند. باریکه غزه 40 کیلومتر طول و 10 کیلومتر عرض دارد و تا سال 2020 حدود 1.9 میلیون نفر جمعیت داشت. بخش دیگری از آوارگان فلسطینی نیز در الخلیل و کرانه باختری یعنی در بین خود صهیونیستها زندگی میکنند. باریکه غزه به عنوان متراکمترین منطقه جهان شناخته میشود.
وی با بیان اینکه بیشتر مردم غزه مسلمان هستند، تشریح کرد: اغلب مسلمانان غزه سنی مذهب هستند و و پیروان مکتب تشیع در میان آنان کم است. عده کمی حدود 3 هزار و 500 نفر از پیروان دین مسیحیت نیز در بین مردم غزه وجود دارند که احتمالا تعدادشان کمتر هم شده است. قبلاً تعداد بسیار بسیار کمی از یهودیان نیز در غزه زندگی میکردند ولی در حال حاضر فرد یهودی در این منطقه نیست. شغل بیشتر مردم غزه کشاورزی است و عده کمی هم به ماهیگیری اشتغال دارند. واردات کالا به غزه زیر نظر سازمان ملل و با کنترل شدید صورت میگیرد. نقل و انتقال افراد نیز به بیرون و درون غزه با کنترل قوی و سختی بالایی مواجه است و تقریباً غیر ممکن به شمار میرود.
روایتگری از استمرار زندگی در غزه، جریان مقاومت را تقویت میکند
پژوهشگر حوزه و زن و خانواده اذعان کرد: 307 مدرسه و 23 دانشگاه با 650 رشته در غزه وجود داشت که با بمبارانهای اخیر رژیم صهیونیستی بخشی از آنها تخریب شدهاند. اغلب مردم و 73 درصد فارغالتحصیلان غزه بیکار هستند که اکنون در شرایط جنگی اوضاع خیلی وخیمتر هم شده است. غزه منطقهای است که مقاومت در آن خیلی پررنگ است و رژیم صهیونیستی نتوانسته است با آن مقابله کند. عمده گروههای مقاومت در غزه حضور دارند.
سنجرانی مطرح کرد: جنبهای که در کشاکش جنگ غزه مورد غفلت واقع شده این است که زنان غزه در کنار مقاومتورزی، تحمل سختیها، غم دیدنها و سایر کنشگریهایی که دارند، زندگی را نیز در غزه روایت میکنند. روایت زندگی مسئله مورد اهمیتی است و فلسفه فطری دارد. زن به عنوان نماد زندگی و زایش، گزارشی از ادامه حیات و استمرار زندگی در غزه ارائه میدهد که این قضیه تأثیر مهمی بر تقویت و ارتقا جریان مقاومت دارد. اگر گزارش جنبههای زندگی در غزه قوت بگیرد، همانند جوانهای که از گلدان سبز میشود خلاقیت، امید و انگیزه را در بین مردم و نیروهای مقاومت زنده میکند یا بیانی صریحتر زندگی مردم را دگرگون میسازد.
هفتم اکتبر شروع مسائل غزه نیست
وی ادامه داد: اشتباه بزرگی که مردم با تأثیرپذیری از تبلیغات صهیونیستها دچار آن میشوند این است که شروع قضایای غزه را از هفتم اکتبر و عملیات «طوفان الاقصی» میدانند در حالی که این وضعیت از خیلی قبلتر برقرار بوده است. در حقیقت مردم فلسطین از دیرباز همواره زیر فشارهای بسیاری قرار داشتند، از هیچ گونه آزادی برخوردار نبودند، در محاصره کامل به سر میبردند و در یک زندان به تمام معنا روزگار میگذراندند؛ با این شرایط مرگ تدریجی گریبان همه فلسطینیان را گرفته بود. هفتم اکتبر یعنی مردم فلسطین بین «مرگ تدریجی» یا اقدام برای «مرگ یا زندگی» گزینه دوم را انتخاب کردند. جرقه عملیات «طوفان الاقصی» و جریان هفتم اکتبر در پی توهین به زنان فلسطینیِ فعال در مسجدالاقصی و اذیت و آزاررسانی به آنان توسط سربازان اسراییلی زده شد.
پژوهشگر حوزه و زن و خانواده اضافه کرد: کنشگری زنان تا قبل از هفتم اکتبر نیز جریان داشت ولی در مدت اخیر شدت بیشتری گرفته است. کنشگری زنان فلسطینی دامنه گستردهای را شامل میشود از جمله «ایفای نقش مادری و تربیت نسل آماده برای مقاومتورزی و اقدام بر ضد رژیم اشغالگر صهیونیستی»، «زنده نگه داشتن فرهنگ اسلامی با اقدامات متعدد مانند پرورش حافظان قرآن، شکلدهی جامعه ایمانی و باورمند به مبدأ و معاد، حفظ روحیه بالا و صبرپیشه و …»، «انجام فعالیتهای اجتماعی متنوع همچون خبرنگاری، حضور در دانشگاه، حفظ قرآن و به راه انداختن جریاناتی مانند ماجرای مقلوبه» و «پیشبرد امور مذهبی».
روایت دقیق زنانه از «اتحاد نیروهای مقاومت و مردم در غزه»
حجتالاسلام سنجرانی با بیان اینکه زنان غزه نگرشها و گرایشهای متفاوتی دارند و حتی در برخی موارد نگرشهای فمنیستی نیز گزارش شده است، افزود: در این نشست، روایتگری زنانِ جبهه مقاومت در بُعد زندگی و با رویکرد مقاومت مد نظر است که نشانهای از پویایی و اصالت مردم این منطقه دارد.
رسانهها روایتهای غیردقیق و بعضاً نادرست از شرایط حقیقی انعکاس میدهند، همان طور که از اوضاع ایران نیز روایتهای نادرستی توسط رسانهها رقم میخورد. رسانههای صهیونیستی در ماجرای غزه تمام سعی خود را کردند که مردم غزه را از رزمندگان مقاومت جدا نشان دهد، در حالی که این دو از هم جدا نیستند.
پژوهشگر حوزه و زن و خانواده ادامه داد: مقاومت از دل مردم غزه برخاسته است و اگر فرماندهان مقاومت هم همگی شهید شوند ولی مقاومت در بدنه مردم وجود دارد و دوباره قد علم میکند. روایت زنانه، زندگی در غزه را دقیقتر نشان میدهد و اتحاد جریان مقاومت و مردم را به خوبی نمایان میسازد و این حقیقت را برای جهان روشن میکند. زنان غزه رسانه را خوب شناختهاند و به بهترین شکل از آن بهرهگیری میکنند، علاوه بر آن از ابزار زبان برای انتشار پیام غزه به زبان عربی و انگلیسی نیز به خوبی استفاده میکنند.
ابعاد مختلف روایتگری زنان غزه درباره استمرار زندگی در این منطقه
وی عنوان کرد: هر چند رسانهها بیشتر گریه، زاری و مظلومیت زنان غزه را نشان میدهند و حتی خودشان هم تاکنون بیشتر به این جنبه پرداختهاند ولی تصمیم زنان غزه بر این است که استمرار زندگی را از این پس پررنگتر روایت کنند. روایتهایی که زنان غزه از استمرار زندگی در این منطقه دارند ابعاد مختلفی را شامل میشود مانند «روایت صدا یعنی حق حیات، مظلومیت مردم و غصب سرزمین فلسطین توسط اشغالگران»، «روایت زندگی عادی با نشان دادن پخت و پز و توزیع غذا بین مردمی که در خانههای نیمه خراب زندگی میکنند»، «روایت تحصیل با نشان دادن زنان تحصیل کرده، روال ادامه تحصیل در غزه و اختلالاتی که در پی شرایط جنگی در روند تحصیل رخ داده است»، «راویت معنویت با قرآن خوانی و همچنین تکخوانی و جمعخوانی اذکار مرسوم»، «روایت جنگ با نشان دادن جنایات دشمن صهیونیستی»، «روایت صبر» و «صدور بیانیههای کودکانه و زنانه به زبانهای مختلف در قالب بیانی حماسی خطاب به خداوند، مردم سایر مناطق جهان و … به منظور بیان مشکلات و رنجهای خود». هر چه مصیبت جنگ بیشتر میشود خلاقیت زنان فلسطینی بیشتر میشود و در مسیر روایت زندگی قدرتمندتر عمل میکنند؛ زنان روایتگرِ زندگی در غزه، منبع خبری مناسبی برای سایر گروههای مقاومت در دیگر نقاط جهان هستند.
پژوهشگر حوزه و زن و خانواده در بخش پایانی سخنان خود مطرح کرد: مسلمانان در قبال کمکرسانی همهجانبه به مردم غزه در زمینههای مختلف به ویژه در زمینه روایتگری وظیفه دارند. برای کمک به جریان روایتگری زنان غزه و تبیین شرح حال فلسطین برای جهانیان، باید گزارش عالمانهای از روایتگری زنان غزه را منعکس کرد. یاریرسانی به مردم غزه در هر بُعدی اهمیت دارد و بر تقویت جبهه مقاومت تأثیرگذار است.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |