کمتوجهی مدارس به اجرای سند تحول بنیادین
معاون وزیر آموزشوپرورش از روند اجرای سند تحول بنیادین گلایه کرد و گفت: کمتوجهی مدارس در برنامه های ستادی از مهمترین عامل مدارس است که این پروژه و الگو به مرحله اجرایی نرسیده و باید مدارس معارف در این پروژه پیشران باشند. |
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، نادر کریمی بیرانوند شب گذشته در حاشیه سومین گردهمایی مدیران مدارس علوم و معارف اسلامی که در مشهد برگزار شده بود اظهارداشت:یکی از مدارس تخصصی آموزش و پرورش، مدارس علوم و معارف اسلامی است که امسال باوجود اینکه افزایش استقبال ثبتنام در این رشته را داشتیم اما همچنان تعداد دانشآموزان به نسبت سایر رشتهها کم است؛ ما برنامه ریزی کرده بودیم که سال گذشته 68 درصد دانشآموزان ما در این رشته ثبت نام کرده بودند و امسال این رشد به 70 درصد رسید.
وی افزود: مدارس ما در این رشته مدارس بسیار خوبی هستند و به لحاظ تربیتی و علمی توجه ویژهای به دانشآموزان میشود؛ لازم به ذکر است که بعضی مدارس علوم و معارف اسلامی از مدارس علوم انسانی معدل و رتبه بهتری دارند.
معاون وزیر آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: قطعا برنامههای کیفیتبخشی و سند تحول بنیادین دولت چهاردهم را در اختیار این مدارس قرار میدهیم و امیدواریم با این روند سلسله جلسات بتوانیم برخی از مشکلات داخلی این رشته و محیط مدارس را حل کنیم.
کریمی بیرانوند گفت: تاکنون هفت دهم درصد از کل دانشآموزان دوره متوسطه دوم سراسر کشور به این رشته هدایت شدهاند که امیدواریم در سالهای آینده استقبال از این مدارس بیشتر شود.
وی افزود: مهمترین موانع در توسعه رشته معارف اسلامی که باعث استقبال کم دانشآموزان از این رشته شده را میتوان از عدم آگاهی خانواده ها نسبت به این رشته، چگونگی آیندهنگری این رشته و بحث تغییر رشته برای کنکور انسانی دانست که خوشبختانه ما همان نمرات رشته علوم و معارف اسلامی را تراز خواهیم کرد و از همان نمرات برای دانشگاه استفاده خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خاصترین مدرسه در نظام جمهوری اسلامی، مدارس علوم معارف اسلامی هستند و این رشته بعد از انقلاب اسلامی رشد کرد و مهمترین هدف انقلاب اسلامی رشد و تربیت و هدایت جامعه مهدویت است.
کریمیبیرانوند گفت:هویتسازی در مدارس خاص یعنی نگاه ملی، کشف استعدادهای دانشآموزان، امید آفرینی و نشاط در مدارس، علت یابی نگاه های سیاسی و فرهنگی در جوامع مختلف است که مقام معظم رهبری هم در نقشه راه تربیتی عنوان کردند.
معاون متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ترویج امید در مدارس باعث محرکه علم آموزی در مدارس است که این امر متاسفانه در برخی مدارس رعایت نمیشود؛ با برنامه های ضمن خدمت 10 ساعته یا بیشتر مشکل نماز دانش آموزان حل نمیشود مشکل نماز باید توسط خود دبیران ، دانشآموزان حل شود.
کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد:بحث تحول بنیادین یکی از مهم ترین عرصه های تربیت دانش آموزان در این عرصه است که باید نقشه راه تمامی مدارس باشد. نقشه راه اجرای سند تحول اجرا نشده و در مدارس متوسطه خبری از آن نیست؛ در سند تحول 131 راهکار و 458 برنامه بوده است و در نقشه برنامه 28 برنامه و 10 پروژه در مدارس خاص معارف تعریف شده است.
وی اظهار کرد: یکی از این 10 پروژه، استقرار طراحی و الگوی مطبوع مدرسه مطلوب است و بر اساس این پروژه مرکز پژوهش های علمی تهیه کرد که میتوان از آن برای اجرای این پروژه الگو گرفت.
این مقام مسئول تصریح کرد: این الگو و پروژه شامل10 درصد مدارس عادی ،50 درصد مدارس خاص ،40 درصد مدارس غیر دولتی را شامل میشود و باید طی 3 سال تمامی مدارس سراسر کشور تحت الگوی این نقشه راه و سند تحول بنیادین قرار گیرند.
کریمی بیرانوند از روند اجرای سند تحول بنیادین گلایه کرد و ادامه داد: کمتوجهی مدارس در برنامه های ستادی از مهمترین عامل مدارس است که این پروژه و الگو به مرحله اجرایی نرسیده و باید مدارس معارف در این پروژه پیشران باشند.
وی اذعان کرد: هفت دهم درصد دانش آموزان در مدارس معارف تحصیل میکنند که آمار بسیار کمی است ، بعضی از مدارس معارف اسلامی هنوز به لحاظ علمی و کیفی هنوز به سطح مطلوبی نرسیده است.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به گزارش بازدید از یکی از مدارس علوم و معارف اسلامی گفت : طی بازدیدی یکی از مدارس صورت گرفت ، در این مدرسه رشته های معارف اسلامی ، ریاضی ، تجربی ، انسانی و هنرستان به صورت همزمان بود و نکته قابل توجه این بود که مدرسه به صورت شبانه روزی فعالیت میکرد و معدل های این مدرسه اصلا قابل توجه نبود .
کریمی بیرانوند متذکر شد: رشته معارف اسلامی از مهمترین رشتههای جمهوری اسلامی ایران است و باید توجه بسیار خاصتری شود. میانگین معدل دانشآموزان رشته علوم و معارف اسلامی 11.25 است که به نسبت رشته علوم انسانی چند قدمی جلوتر بوده ولی قابل رضایت نیست.
معاون وزیر آموزشوپرورش گفت: برای جذب بیشتر دانشآموزان به این نوع دبیرستانهایی که مهمترین اهمیت آن محیط و جوّی سالم برای خانوادهها اصلی مهم است باید مدارس متوسطه اول را هم درگیر کرد تا بتوانیم جمعیت مدارس معارف اسلامی را بیشتر کنیم.
تقویت حفظ، روخوانی و روانخوانی دانشآموزان در دستور کار مدارس علوم و معارف اسلامی
حجتالاسلام محمود خسروی ، معاون تربیتی دفتر پشتیبانی مدارس علوم و معارف اسلامی کشور نیز اظهارداشت:مدارس علوم و معارف اسلامی در بخشهای مختلف در سراسر کشور وجود دارد. اکنون حدود 220 مدرسه معارف داریم که بخشی، مدارس مطهری و تعدادی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی (صدرا) و بخش دیگر مدارس هدی وابسته به جامعه الزهرا(س) هستند.
معاون تربیتی دفتر پشتیبانی مدارس علوم معارف اسلامی سراسر کشور تصریح کرد:برنامه دفتر پشتیبانی مدارس علوم و معارف اسلامی در موضوع تربیتی امسال بیشتر در زمینه قرآنی، روخوانی و روانخوانی و حفظ قرآن تمرکز دارد.
وی با توجه به آمار دریافتی از این مدارس افزود:خوشبختانه امسال توانستیم تقدیرنامه وزارتی برای حافظین قرآن بالای 3 جزء مدارس معارف دریافت کنیم و برنامههای حفظ و روانخوانی قرآن برای مدارس علوم و معارف اسلامی در دستور کار قرار دارد.
حجتالاسلام خسروی گفت :مهمترین نکته در مدارس علوم و معارف اسلامی، توسعه مهارتهای آزاداندیشی است؛ لذا بحث تبادل نظر، نقد و رشد روحیه نقادی دانشآموزان که از مهمترین مطالبات مقام معظم رهبری است را پیش میبریم.
انتهای پیام/282/.
© | خبرگزاری تسنیم |