رونمایی از اولین انیمیشن با هوش مصنوعی در جشنواره فیلم فجر
یک پژوهشگر و فعال رسانهای با بیان اینکه سرعت پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی به حدی است که حتی اساتید اصلی به سختی میتوانند خود را با آن هماهنگ کنند، گفت: جشنواره فیلم فجر امسال شاهد رونمایی از اولین انیمیشن کاملاً ساخته شده با هوش مصنوعی خواهد بود. |
سید بشیر حسینی، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در مشهد به اهمیت توجه به تحولات فناورانه و نقش حیاتی هوش مصنوعی در عرصههای مختلف از جمله هنر و آموزش پرداخت و گفت: تهران به عنوان یکی از قطبهای جدی هوش مصنوعی در ایران شناخته میشود.
وی با اشاره به نمونههای برجستهای از تولیدات هوش مصنوعی در کشور، تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر امسال شاهد رونمایی از اولین انیمیشن کاملاً ساخته شده با هوش مصنوعی خواهد بود.
این پژوهشگر و فعال رسانه، از رشد سریع فناوری و تاثیر آن بر صنایع مختلف سخن گفت و توضیح داد: تولیدات مبتنی بر هوش مصنوعی، نظیر انیمیشنها، در زمانی کوتاه و با هزینههایی نسبتاً پایین تولید میشوند.
حسینی افزود: سرعت پیشرفت در این حوزه به حدی است که حتی اساتید اصلی به سختی میتوانند خود را با آن هماهنگ کنند. بسیاری از افراد به دلیل انگیزههای تجاری و قابلیتهای گسترده این فناوری وارد این فضا میشوند.
وی به تلاش جوانان ایرانی در این زمینه اشاره و بیان کرد: برخی از نوجوانان به قدری موفق شدهاند که اکنون درآمدشان به مراتب بیشتر از والدینشان است.
این پژوهشگر رسانهای با اشاره به اهمیت جدی گرفتن این تحولات گفت: جامعه ایران هنوز به طور کامل مفهوم جنگ رسانهای و تاثیر عمیق آن را درک نکرده است.
حسینی افزود: بسیاری از مسئولین ما هنوز معنای این موضوع را به درستی درک نکردهاند. ما بارها مشاهده کردهایم که بحرانها و تهدیدات رسانهای بدون واکنش مناسب و موثر باقی ماندهاند؛ رسانهها و نهادهای آموزشی باید تلاش کنند تا آگاهی و دانش لازم را به جوانان منتقل کنند و آنها را برای مقابله با این چالشها آماده سازند.
وی به نقش آموزش و پرورش و مسئولیت خانوادهها در آمادهسازی نسل جدید برای مواجهه با این تحولات اشاره کرد و گفت: ما عادت کردهایم مسئولیتها را به دیگران واگذار و فرافکنی کنیم.
حسینی افزود: اما واقعیت این است که آموزش رسانهای، همانند هر مهارت دیگری، نیازمند جدیت و تلاش مستمر است. ما اگر جدیت مشابهی که در دوران بحران کرونا برای رعایت اصول بهداشتی داشتیم، در زمینه فهم رسانه و فناوری به خرج دهیم، میتوانیم به نتایج بهتری دست پیدا کنیم.
وی با مثالی از تغییرات اجتماعی و اقتصادی در میان نسل جدید توضیح داد: تعداد زیادی از نوجوانان در تهران و شهرهای دیگر با استفاده از مهارتهای دیجیتال و فناوری به درآمدهای قابل توجهی رسیدهاند، به طوری که درآمد ماهانه برخی از آنها از درآمد والدینشان بیشتر شده است.
پژوهشگر و فعال رسانهای گفت: جامعه امروز ما هنوز مفهوم واقعی جنگ رسانهای را درک نکرده و نیاز به جدیت بیشتری در این زمینه دارد. افزود: این تغییرات اجتماعی نقش و قدرت خانوادهها را نیز دگرگون کرده است؛ والدینی که پیشتر از طریق کنترل مالی بر فرزندانشان تسلط داشتند، اکنون شاهد استقلال اقتصادی آنان هستند.
اهمیت آموزش زبانه رسانه و ضرورت درک زبان نسل جدید
حسینی همچنین به اهمیت آموزش زبان رسانهای و ضرورت درک زبان نسل جدید اشاره و تصریح کرد: جامعه برای یادگیری زبانهای خارجی، نظیر اسپانیایی، زمان و انرژی زیادی صرف میکند اما برای فهم زبان رسانه و جوانان حاضر نیست چنین تلاشی بکند.
داور عصر برنامه جدید افزود: برای درک عمیقتر از نسل جدید و تسلط بر زبان رسانهای آنها، نیاز به تلاشی جدی و سیستماتیک داریم. این زبان نیاز به درک و تمرین دارد، نه تنها از سوی مسئولین بلکه از سوی والدین و معلمان.
این فعال رسانهای به چالشهایی که در حوزه فرهنگ و فضای عمومی وجود دارد اشاره و ابراز امیدواری کرد: بحرانهای آتی باید بتوانند توجه جامعه را به این مسائل جلب کنند.
حسینی در این راستا به مثالهایی از مدیریت رسانهای در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: در برخی از کشورها، شهروندان برای مواجهه با تهدیدات رسانهای عمومی آموزش دیدهاند. این در حالی است که در کشور ما، هنوز در این زمینه گامهای جدی برداشته نشده است.
پژوهشگر و فعال رسانهای گفت: باید از تجربههای موفق بینالمللی برای روشنگری و آموزش جوانان استفاده کنیم تا آنها بتوانند نقش موثری در این فضا ایفا کنند و آماده رویارویی با چالشهای پیش رو باشند؛ رسانهها باید این مسئله را جدی بگیرند و با برنامههای آموزشی و فرهنگی گستردهتر، به آمادهسازی نسل آینده بپردازند.
انتهای پیام/282
© | خبرگزاری تسنیم |