Get News Fast

 

مرجفون لرزه‌اندازان بر امنیت روانی جامعه

نگاهی به آیه ی ۶۰ سوره مبارکه احزاب با موضوع «امنیت روانی» بر اساس بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای نشان می‌دهد که مرجفون همان ترسوهای بیکاره، تحلیلگران ضد امنیت روانی، آشوبگران شهر هستند.

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم به نقل از خط حزب الله، امنیت مهم‌ترین نیاز یک جامعه است، از میان انواع آن امنیت روانی نقش بسزایی در پیشرفت جامعه دارد. «امنیت روانی جامعه یعنی دچار اضطراب نکردن مردم دچار ترس و تردید نکردن مردم.» (1403/8/6) یکی از مهم‌ترین آیات قرآن کریم که به صراحت درباره این موضوع سخن می‌گوید آیه 60 سوره مبارکه احزاب است، خداوند در این آیه به سه جریان «منافقان»، «بیماردلان» و «شایعه افکنان» اشاره کرده و می‌فرماید: «لَئِن لَم یَنتَهِ المُنافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلوبِهِم مَرَضٌ وَالمُرْجِفُونَ فِی المَدِینَةِ لَنُغرِیَنَّكَ بِهِم ثُمَّ لَا یُجاوِرونَكَ فیها إلا قلیلا»؛ اگر منافقان و بیماردلان و آنها که اخبار دروغ و شایعات بی‌اساس در مدینه پخش می‌کنند دست از کار خود برندارند، تو را بر ضد آنان می‌شورانیم، سپس جز مدت کوتاهی نمی‌توانند در کنار تو در این شهر بمانند. از میان این سه گروه جریان «مرجفون» ناشناخته‌تر بوده و کمتر مورد بحث قرار گرفته است. از آنجا که شناخت این جریان ارتباط مستقیمی با امنیت روانی جامعه دارد در این یادداشت ابعاد مهم این آیه را با توجه به همین موضوع بررسی می‌کنیم.

ماهیت جریان مرجفون

جریان مرجفون، از صدر اسلام و حکومت نبوی تا کنون دارای یک ماهیت بوده است. در ادامه این جریان را از ابعاد مختلف بررسی می‌کنیم

الف) تشکیلات ترسوهای بیکاره

مرجفون از نظر شخصیتی افرادی هستند که در هنگام سختی‌ها وقتی با دشمن مواجه می‌شوند، بیکاره‌اند ترسو کناره‌گیر و عافیت‌طلبند؛ وقتی که یک ملت در شداید و سختی‌ها قرار می‌گیرد از اینها هیچ اثری نیست!… اما وقتی که میدان میدانی است که خطری – علی الظاهر آن را تهدید نمی‌کند می‌بینید که زبانشان بر روی مؤمنان دراز است.» 1377/3/21 این جریان وقتی دشمن را می‌بینند تنشان مثل بید می‌لرزد؛ بنا می‌کنند به مؤمنین بالله و زحمت‌کشان در راه خدا عتاب و خطاب و اذیت کردن و فشار آوردن آقا چرا این جوری می‌کنید؟ چرا کوتاه نمی‌آیید؟ چرا سیاستتان را این جوری نمی‌کنید؟ همان کاری که دشمن می‌خواهد انجام می‌دهند. 1391/7/1901

ب) تحلیلگران ضد امنیت روانی

کارویژه این جریان ضربه به امنیت روانی جامعه است؛ آنها در دل مردم اضطراب ایجاد می‌کنند ترس ایجاد می‌کنند.» • 1403/8/6 ” مرجف” یعنی آن کسی که با سخن خود با شایعه پراکنی ،خود با موضع گیری خود با اظهار نظر خود جو عمومی جامعه را به تشنج می‌کشاند. 1366/2/18 این گونه افراد کسانی هستند که میخواهند محیط را متشنج و فضا را مغشوش کنند، می‌خواهند این کارها نشود، می‌خواهند کشور ساخته نشود، می‌خواهند برنامه‌ریزان و مدیران کشور موفق نشوند. 1382/3/22 این جریان همان کسانی هستند که امنیت روانی جامعه را به هم می‌زنند شایعه‌سازی می‌کنند بعضی‌ها از روی غرض از مسائل گوناگون تحلیل‌های غلط ارائه می‌دهند.» 1403/8/6 آنها دائماً با تحلیل‌های خود مردم را می‌ترسانند آقا بترسید مقابله با آمریکا مگر شوخی است؟ پدرتان را در می‌آورند آن جنگ نظامی‌شان این تحریمشان این فعالیت‌های تبلیغی و سیاسی‌شان… “مرجفون” همین‌ها هستند. 1391/7/190

ج) ستون پنجم دشمن بیگانه

 دشمنان بیگانه و دشمنان ملت‌ها و کشورها که طمع می‌ورزند به منافع کشورهایی که می‌توانند طمع بورزند فقط با سلاح گرم با جنگ گرم و سخت وارد نمی‌شوند، با جنگ نرم وارد می‌شوند یکی از بخشهای جنگ نرم همین ناایمن‌سازی روانی جامعه است.» 1403/8/60 اساساً تلاش جریان‌های سیاسی ضد جمهوری اسلامی و ضد این حرکت عظیم اسلامی ملت ایران و ملتهای منطقه … در جهت ایجاد تلاطم ـ هم تلاطم‌های اجتماعی و هم تلاطم روحی ـ است؛ یعنی دلها را مضطرب کردن، نگران و ترسان کردن که امروز سیاست کلی امپراتوری خبری در دنیا این است. 1382/3/7 جریان مرجفون به خاطر ویژگی‌های شخصیتی خاص خود، به‌راحتی در دام این سیاست دشمن گرفتار شده و به این اهداف دشمن کمک می‌کنند؛ لذا هر کس فضای تهمت‌زنی در داخل کشور و جنگ روانی علیه نظام را تقویت و تشدید کند مزدور آمریکا است و برای آمریکا کار کرده است؛ چه از آمریکا پول بگیرد چه نوکر بی‌مزد و مواجب آمریکا باشد.»1382/8/23 به عنوان نمونه در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی گزارش‌های متعددی وجود داشت که عوامل مزدور دست‌نشانده خائن بی وطن، آن کسانی که حتی یک لحظه دلشان با اسلام و جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و امام و عناصر فداکار و روحانیت نرم نشده است، مشغول تضعیف روحیه و پراکندن خبرهای دروغ هستند. 1359/7/18 بر همین اساس، قرآن کریم هشدار می دهد که اگر ستون پنجم دشمن و مزدور و عامل جاسوس دشمن از خرابکاری و بدکاری و ضربه  زدن خود در این موقع ویژه و حسّاس زمانی دست برندارد، باید بداند که فرمان و دستور نمی خواهد؛ مردم با شدت، چنین عوامل و عناصری را سرکوب خواهند کرد.» 1359/7/18

د) آشوبگران شهر

جریان مرجفون، در کنار جریان «نفاق» و «بیماردلان» به دنبال آشوب در جامعه هستند. قرآن کریم در این آیه به پیامبر می‌فرماید که «اگر منافقان و کسانی که در دل مرض دارند و کسانی که شهر را به آشوب می‌کشانند دست برندارند ما تو را علیه آنان تحریک خواهیم کرد. خدای متعال منافقان و مریض‌دلان، این دو گروه خطرناک را می‌گذارد در کنار مرجفون فی المدینة “؛ یعنی آشوب و بلوا ایجادکنندگان در جامعه ی اسلامی 1359/12/22 حکم این جریان در زمان کنونی نیز مشخص است: «در زمان ما آنهایی که آشوب و بلوا ایجاد می‌کنند یا زمینه آن را به وجود می آورند محکوم حکم این آیه هستند.» 1359/12/22

خطر کمک به جریان مرجفون

شایان ذکر است گاهی افراد عادی، ناخواسته به اهداف جریان مرجفون کمک می‌کنند. متأسفانه برخی افراد جامعه بدون تفکر و توجه هر آنچه به ذهن می رسد در فضای مجازی منتشر می‌کنند در حالی که «همه چیز را هر چه به ذهن انسان می‌رسد در فضای مجازی نبایستی منتشر کرد ملاحظه کنید اثرش چیست؛ ببینید روی مردم روی فکر مردم روی روحیه مردم چه تأثیری میگذارد. 1403/8/6 این افراد مطالب و تحلیل‌های دیگران را بدون آگاهی از اثرات آن بازنشر می‌کنند و به امنیت روانی جامعه ضربه می‌زنند.

از طرفی دیگر تحلیلگران و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران جامعه نیز باید توجه کنند که چطور ممکن است در فضای مجازی یک تحلیل غلط یک خبر غلط، یک برداشت غلط از یک مسئله مردم را دچار اضطراب کند، دچار تردید کند، دچار ترس کند. اینها چیزهایی است که امنیت روانی جامعه را از بین میبرد. 1403/8/6 در نتیجه این آیه به یک اصل مهم در روش تحلیل سیاسی اشاره دارد و آن اینکه هر تحلیلی که نتیجه آن ترس اضطراب و ناامیدی جامعه باشد، قطعاً تحلیل نادرستی است. بعضی‌ها با خبری که می‌دهند، با تحلیلی که می‌کنند با تفسیری که از وقایع می‌کنند در مردم تردید ایجاد می‌کنند ترس ایجاد می‌کنند؛ این از نظر خدای متعال مردود است.» 1403/8/6

دو مغالطه جریان مرجفون

جریان مرجفون برای پیشبرد اهداف خود به دو مغالطه مهم دست می‌زند: «آزادی بیان» و «عقلانیت»؛ این در حالی است که اساسا آزادی برای هدایت افکار است برای رشد افکار است برای پیشرفت جامعه است. 1366/2/18 «آزادی بیان» مرز دارد. یکی از مرزها تشنّج عمومی در جامعه است. در قرآن … برای آزاد نبودن بیان در موارد تشنج عمومی [ این آیه] دلیل واضحی است. 1366/2/18 از طرفی دیگر، اساساً عقلانیت با روحیه ترس و ناامیدی که شاخصه جریان مرجفون» است، سازگاری ندارد؛ لذا ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند. ترسیدن و فرار کردن و میدان را خالی کردن اسمش عقلانیت نیست اسمش همان ترس و فرار و مانند اینها است؛ عقلانیت یعنی محاسبه درست.» 1399/7/21 این در حالی است که قرآن کریم به پیامبر می فرماید که «اگر دست برندارند این شایعه پراکنها این تشنج آفرین‌ها، این کسانی که جامعه را از سلامت و از سکون و آرامش خودش می‌خواهند خارج کنند ما تو را “اغراء” خواهیم کرد به آنها ؛ یعنی تو را به جان آنها خواهیم انداخت تا انتقام مردم را بگیری 1366/2/18 تو را مأمور می‌کنیم که به سراغ این‌ها بروی و مجازاتشان کنی. این قدر این مسئله امنیت روانی مهم است.1403/8/6 لذا باید در زمان خود و با شیوه لازم مرجفون فى المدینة ادب بشوند تا این امنیت دشوار به دست آمده و این وحدت کلمه از بین نرود. 1359/12/22 

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 19 =

دکمه بازگشت به بالا