Get News Fast

 

وضعیت بحرانی سرانه آموزشی در قم؛ 40 دانش‌آموز در هر کلاس

استان قم از نظر کمبود سرانه آموزشی در کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و در وضعیت بحرانی قرار دارد.

به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، احمدرضا اجتهادی؛ مدیرکل نوسازی مدارس استان قم امروز در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم گفت: از سال 95 تنها شهرستان بزرگ کشور هستیم که در حوزه قیر و آسفالت مدارس یک همکاری فوق‌العاده داریم.

وی با اشاره به همکاری نزدیک معاونت عمرانی شهرداری قم و سازمان نوسازی مدارس افزود: در سال 80 مدرسه با همین تفاهم آسفالت می‌شود و این روند بسیار خوبی است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم ادامه داد: به دلایل مختلفی که یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت است، استان قم در وضعیت بدی از نظر سرانه آموزشی قرار دارد.

اجتهادی با اشاره به اینکه به لحاظ تراکم کلاسی میانگین 36 نفر در هر کلاس را داریم و وضعیت ناگواری است، تصریح کرد: استان قم دومین استان کشور پس از سیستان و بلوچستان از نظر کمبود فضای آموزشی است.

تراکم دانش‌آموزی 36 نفری در کلاس‌های درس قم

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم گفت: ابر پروژه نهضت ملی مسکن هم یکی از مسائل پیش روی ماست که به صورت بالقوه 100 هزار واحد مسکونی جدید در آن ساخته خواهد شد و برای اینها هم باید تولید مدرسه داشته باشیم.

وی با اشاره به روند ساخت مدرسه در استان قم، عنوان کرد: در سال 1399 توانستیم 56 کلاس درس بسازیم که این عدد به 63 کلاس درس در سال 1400 و 140 کلاس درس در سال 1401 رسید.

اجتهادی اضافه کرد: در سال 1402 در استان قم 212 کلاس درس ساخته شد و در حال حاضر 350 کلاس درس در دست ساخت است.

وی تاکید کرد: سالانه 10 هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش آموزی استان قم اضافه می‌شود که 300 کلاس درس نیاز دارند از طرفی 1500 کلاس نیاز داریم به میانگین کشوری برسیم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم با اشاره به اینکه در استان قم در پایان برنامه هفتم به 266 مدرسه 12 کلاسه نیاز خواهیم داشت گفت: مسئله مطالبات شهرداری بابت عوارض ساختمانی باید تعیین تکلیف شود، اما این نباید موجب توقف کار مدرسه‌سازی شود.

اجتهادی با اشاره به اینکه در محلات فراشاهی، 15 خرداد، قلعه کامکار، شهرک فاطمیه و جمکران کمبود سرانه آموزشی وجود دارد اضافه کرد: تقاضا داریم راه‌حلی برای تأمین بین 5 تا 10 قطعه زمین آموزشی تدبیر شود.

297 مدرسه خدمات آسفالت، زیباسازی و آذین بندی دریافت کردند

مهدی اصفهانیان‌مقدم؛ معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم نیز در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم گفت: رویکرد ما در مجموعه شهرداری قم در مقوله آموزش و پرورش به دلیل اهمیت رفاه خانواده‌ها و نسل جدید همکاری و همراهی با مجموعه آموزش و پرورش است.

وی افزود: 297 مدرسه شهر قم در ابتدای مهر امسال از 10 سازمان و مناطق هشت‌گانه خدماتی از جمله آسفالت، زیباسازی و آذین‌بندی دریافت کرده‌اند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم اضافه کرد: در بخش‌های مختلف شهرداری قم با هدف ارتقای کیفیت فضای آموزشی تمام قد در کنار آموزش و پرورش بوده‌ایم.

اصفهانیان‌مقدم با اشاره به اینکه انتظار داریم این همکاری دوسویه باشد، عنوان کرد: همکاری در راستای وصول مطالبات شهرداری قم در فرصت قانونی از درخواست‌های ما از مجموعه آموزش و پرورش بود.

نمی‌توانیم املاک شهرداری را بلاعوض در اختیار قرار دهیم

وی ادامه داد: در شورای آموزش و پرورش آمادگی شهرداری را بر مبنای ضوابط برای تأمین زمین ساخت مدرسه اعلام کرده‌ایم و بر اساس قانون نمی‌توانیم املاک شهرداری را بلاعوض در اختیار دیگر دستگاه‌ها قرار دهیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: اعلام کرده‌ایم زمین‌هایی با کاربری آموزشی را در اختیار آموزش و پرورش می‌گذاریم، اما به این شرط که معوض آن از املاک 48 و 32 هکتاری در اختیار شهرداری قرار گیرد اما اداره کل راه و شهرسازی عنوان کرد که سازمان ملی زمین با این مقوله مخالفت کرده است.

اصفهانیان‌مقدم افزود: اگر املاکی که از آموزش و پرورش عرصه در مسیر قرار می‌گیرد، تهاتر شود می‌توان بخشی از منابع را در اختیار مدرسه‌سازی قرار داد و از طرفی مدارسی در کارگروه مولد سازی با تغییر کاربری به تجاری به فروش گذشته شده و ظرفیتی برای ارتقای همکاری در این حوزه است.

رتبه بیست و هفتم قم از نظر سرانه‌های آموزشی

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم نیز در این جلسه بیان کرد: به‌خاطر کمبود زیرساخت‌های آموزشی در این استان حدود 200 کلاس درس با حضور 40 دانش‌آموز برگزار می‌شود.

علیرضا رحیمی ادامه داد: قم از نظر سرانه فضاهای آموزشی در رتبه بیست و هفتم کشور قرار داشته و با کمبود شدید مدرسه روبه‌رو است.

وی با بیان اینکه سالانه 20 مدال المپیادی توسط دانش‌آموزان قمی کسب می‌شود، ادامه داد: از ابتدای امسال دانش‌آموزان این استان موفق به کسب مدال‌های طلای جهانی، آسیایی و همچنین در رقابت‌های ورزشی در سطح آسیا و جهان شدند.

وی افزود: آموزش‌وپرورش قم طی 2 سال اخیر در تمام پایه و رشته‌های تحصیلی جزو پنج استان برتر کشور قرار گرفته و از نظر وضعیت آموزشی شرایط مطلوبی دارد.

دو دلیل افزایش جمعیت دانش‌آموزی 

رحیمی گفت: در آخرین کنکور سراسری کشور 270 دانش‌آموز قمی رتبه زیر سه هزار، 46 نفر قبولی در رشته پزشکی، 37 نفر رتبه زیر 100 و چهار دانش‌آموز نیز رتبه زیر 100 به دست آوردند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم گفت: سالانه حدود 10 هزار نفر دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی این استان اضافه می‌شود که این میزان از افزایش دانش‌آموز نیازمند احداث 24 مدرسه جدید در سال است.

به گفته رحیمی، 50 درصد از افزایش جمعیت دانش‌آموزی قم معلول موالید و 50 درصد نیز به‌خاطر مهاجرپذیری این استان است.

امسال 315 هزار دانش‌آموز در سطح استان قم در قالب یک هزار و 633 مدرسه تحصیل می‌کنند.

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا